Bounty

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Olaf1, 21 jul 2018.

  1. Olaf1

    Olaf1

    Lid geworden:
    21 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal!

    Mijn wijlen vader heeft dit model van de Bounty in 1987 vanuit een bouwtekening opgebouwd. Heeft jaren als decoratie gediend en heeft ook jaren (afgesloten) de kelderruimte gevuld.
    Omdat de boot te groot (140cm IMG_3543.JPG lang en 130cm hoog) is voor mijn huishouden heb ik besloten er afstand van te doen. Op zo'n moment zou er zomaar een verschil kunnen ontstaan in emotionele en financiële waarde.

    Vanwege diverse transporten en een poesje die de touwtjes af en toe best interessant vond zijn er diverse beschadigingen in met name het tuigage. Daarnaast ligt er een dikke laag stof op en lijken er druppels op het dek gevallen te zijn. Geen flauw idee waar die vandaan komen!
    Voor het mooie zou de boot van top tot kiel met een wattenstaafje schoongemaakt moeten worden waarbij er ook een paar reparaties nuttig zouden zijn.

    Mijn vraag is eigenlijk wat nu de marktwaarde van een dergelijk schip zou zijn. Is dat €100, €1.000 of €10.000? Ik heb echt geen flauw idee of dit het waard is om iemand te vragen om het schip op te knappen. Wat zegt jullie ervaring?

    Alvast bedankt!


    IMG_3541.JPG IMG_3543.JPG IMG_3544.JPG IMG_3545.JPG IMG_3546.JPG IMG_3544.JPG IMG_3543.JPG IMG_3544.JPG
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om het model te laten opknappen is zeker de moeite waard.
    Het is echter niet makkelijk om een waarde aan een model te plakken. Het beste is om zoiets aan te bieden op bijvoorbeeld marktplaats en dan maar hopen dat er zich een liefhebber meld. Ik zou er in ieder geval niet te veel van verwachten, misschien enkele honderden euro's, maar zeker geen duizenden. Het model verkopen, zoals ze er nu bij ligt, met wat schade en vuil, zal een stuk moeilijker zijn dan na een opknap beurt. Maar of het financieel de moeite waard gaat zijn dat betwijfel ik, want het opknappen zal waarschijnlijk ook wat gaan kosten, tenzij je iemand kan vinden die het uit liefhebberij doet (hobby).
    Zelf verkoop ik mijn modellen ook meestal, je kan ze tenslotte niet allemaal bewaren en dan is het vaak al moeilijk om de kostprijs er voor terug te krijgen. Ik heb er in ieder geval nog nooit een dubbeltje aan verdiend.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  3. Olaf1

    Olaf1

    Lid geworden:
    21 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je wel voor de informatie!
    Inmiddels besloten de boot te doneren. Hij komt nu in de bar van een zeeschip en zal de wereldzeeën gaan bevaren.:)
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina