bouw DLG vleugel (DLG-Bird)

Een beetje ingegeven door de zoektocht van Wubbe naar de backpack glider, kwam ik laatst een nieuw model tegen in de DLG wereld.

modellbau Lenz levert namelijk een frees setje van de DLG-BIRD van siegmeth Andreas.

Het model kost inclusief verzending 79 euro en is zoals gezegd verkrijgbaar bij Modellbau Lenz.

Het model is als zwever te bouwen, maar kan ook uitgerust worden met een electro motor. Natuurlijk mag je van een dergelijke vleugel geen topprestaties verwachten, maar als je naar het filmpje kijkt dan zie je toch een heel leuk presterend kistje.

Vandaag (ongeveer 2 weken na bestellen) kwam er een pakketje bij me binnen. Stevig ingepakt in karton vinden we de volgende inhoud:

full

In essentie een aantal plankjes met freesmateraal, de koolstof liggers een voorgevormde staart en wat klein materiaal voor de aansturing.

Ik zal hier de bouw verder uiteraard documenteren.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
nadere informatie

Ik heb nu even wat meer tijd. Kan ik het model even nader beschrijven. Er is op het internet namelijk nog niet zo heel veel over te vinden. Ik heb ergens een bouwverslag gezien, maar dat kan ik niet meer terug vinden :confused:

hier een afbeelding van een gebouwd model:

full

In essentie is dit een omgekeerde pijlvleugel. De rechte kant zit voor. Aansturen gaat met roeren in de vleugel die gebruikt worden als elevon (combinatie van aileron en hoogteroer). Je zender moet die mogelijkheid dus wel hebben.

Je hebt hiervoor twee servo's nodig die in de vleugel worden gemonteerd. De romp is eigenlijk een smalle pijl waar alleen de ontvanger en de accu een plekje moeten hebben en natuurlijk, indien nodig, de ballast. De staart is gewoon een starre driehoek zonder bewegende delen. Als je dit vergelijkt met de conventionele DLG kist is het ontwerp dus heel eenvoudig. Geen single pull of torsieveren en dynemo draad en bewegende delen op een koolstof pook, maar gewoon twee roeren met een stuurstang naar de servo's.

De vleugel is opgebouwd rond een aantal koolstof liggers waar de ribben op zijn gemonteerd. De gehele kist wordt eenvoudig afgewerkt met spanfolie om de nodige stijfheid en sterkte te krijgen. Een werpstift is overigens niet standaard meegeleverd. lanceren kan ook door de vleugel tussen duim en vingers beet te pakken. Wel staat in de beschrijving aangegeven hoe je een werpstift kan monteren.

Afhankelijk van de gebruikte onderdelen is een totaal gewicht van de rond de 150 gram voorzien, volgens mij is dat wat optimistisch. De spanwijdte is een volle meter. Hoewel ik denk dat dit kistje pas echt leuk gaat vliegen op een (kleine) helling denk ik dat het juist vanwege zijn eenvoud in constructie ook een heel leuk trainingskistje kan zijn, dat tegen een stootje kan. In de video zie je toch ook een leuk vliegend kistje. Dat is dan ook de reden dat ik hem heb gekocht.
Ik denk dat het zelfs niet zo moeilijk is de vleugel deelbaar te maken en de staart demontabel en dan heb je toch echt een backpack flyer :D

Vooralsnog heb ik geen plannen in die richting. Wel zal ik het in mijn achterhoofd houden en hier mogelijke opties vermelden. Maar als iemand zich geroepen voelt, be my guest, maken we er een gezamenlijk verslag van.

Hij lijkt inderdaad veel op Leons kistje. Ziet er geinig uit. Verwacht inderdaad geen topprestaties, ik denk wel dat je veel lol kunt hebben (ook aan de helling). Ideaal vakantiekistje.

lijkt verdacht veel op dit modelletje (maar dan van schuim):

Ja dat klopt en is ook niet zo verwonderlijk. Als je kijkt op de pagina van Adreas, kom je deze tekst tegen:

Ein kleines vorgepfeiltes Brettchen das einem Vogel ähnlich schaut ist ja nichts neues (Alula, Raptor SAL) nur alle aus EPP!
Da ich kein verfechter von Schaumwaffeln bin wollte ich sowas in Rippe...
Hij heeft dus de EPP versie, ik denk van de Alula, als voorbeeld genomen.

de bouw is net gestart, de eerste delen liggen op de bouwplank. Nadere info volgt.

Inderdaad!!

Heren,

Ik ben dus niet de enige die op zoek is naar een DLG-vleugel!
Overigens: De Raptor-SAL (EPP) is nog wel leverbaar (Raptor-SAL) als alternatief voor de Alula. Wel hoge verzendkosten trouwens.
Dat bouwverslag van de DLG Bird heb ik ook op RCGroups gevonden, ik zal nog wel even zoeken.

Ik ben nu met Sietse een ontwerp aan het maken van een model zonder romp (da's alleen maar weerstand). Wordt vervolgd...

Merijn Wijnen is ook met zoiets bezig zag ik. Leuk!

Groeten en succes met bouwen, Leon

Laatst bewerkt:
Even on hold

Korte update.

Ik heb de eerste steunlijsten op de romp gepast en de spanten. De spantjes zijn van CNC gefreesd multiplex. Nu blijkt dat ik twee dezelfde heb en dus een spant mis. Het is dan ook nog eens het spant waar straks de staart houvast in vindt.

Maar niet echt een probleem. Een mailtje met Andreas en hij stuurde mij een gedetailleerde tekening van het betreffende onderdeel voor het geval ik het zelf wil maken. Ook heeft hij het onderdeeltje al op de post gedaan.

Het is nu natuurlijk geen weer om te bouwen, maar om te vliegen, en dat doe ik dus ook. Kortom ik wacht even tot het onderdeel in de post komt, dat zal deze week wel zijn, en dan ga ik weer verder.

Service en respons is dus uitstekend.:p

Keep you posted.

Ruud

Heren,

Ik ben nu met Sietse een ontwerp aan het maken van een model zonder romp (da's alleen maar weerstand). Wordt vervolgd...

Groeten en succes met bouwen, Leon

De eerste vliegende vleugel die een vleugel met romp en stabilo kan verslaan moet nog steeds uitgevonden worden dus succes! Je zult dermate veel aan je profiel moeten doen (lees negatieve klepsetting) om alles stabiel te krijgen dat je veel pestaie zult inboeten. Ook pijlstelling met tipverdraaiing is een mogelijkheid maar ook zo verlies je een hoop lift en heb je extra weerstand. Je kunt 10 x beter de rompweestand op de koop toenemen.

Hoi Alex,

Ik ben me bewust dat een vleugel de conventionele kisten niet kan en gaat verslaan. Dat hoeft van mij ook niet. Ik hoop hier een kistje te hebben die een leuke stillair time kan neerzetten en ook op een kleine helling leuk vliegt. Kortom een gooi en smijt kistje dat tegen een stootje kan en je makkelijk even meeneemt.

Ik heb ook nog een longshot 2 maar die blijft gewoon nog even in de kast liggen tot mijn eigen vliegcapaciteiten daar aan toe zijn. Ik zal al lang blij zijn als ik met dit kistje leuke hoog kan gooien en regelmatig de minuut kan halen. Wat dat betreft reken ik mijzelf tot de beginnende recreatieve smijters :)

Wat heb je overigens weer een prachtige prestatie neergezet overigens, proficiat.

Ruud

De eerste vliegende vleugel die een vleugel met romp en stabilo kan verslaan moet nog steeds uitgevonden worden dus succes!

Alex,

Ik ben zeker niet op zoek naar een kist die een vleugel met romp en stabilo kan verslaan, dat kan eenvoudigweg niet.

Ik ben op zoek naar een goed vliegend helling/DLG kistje wat je makkelijk mee kunt nemen, op de fiets, in je rugzak, op vakantie enzovoort. De Raptor SAL en de DLG-Bird bewijzen dat dat mogelijk is.

Groeten, Leon

leon,

ik ben net terug van vakantie in frankrijk en heb daar natuurlijk ook wat modelbouw bladen gekocht. en nu stond er toevallig dus een vliegende vleugel in zonder romp die te SALlen is! ik heb thuis geen scanner maar als je je kan ik hier wel een klein beetje moeite voor doen ;) het model is wel helemaal uit schuim gebouwd met houten ailerons en een paar koolstof pennetjes.

gr niels

Laatst bewerkt:
ja, ik stond raar te kijken. 1e franse blad wat ik opensla staat exact het ontwerp wat wij een week ervoor bedacht hadden... Magische natuurkrachten... :roll:

Binnenkort maar eens bouwen. heb ook nog een soort extreme raptor liggen. Extreem veel negatieve pijlstelling en extreem veel V-stelling. ben ook wel benieuwd wat dat gaat doen, al denk ik dat het lastig wordt het zwaartepunt goed te krijgen...
Zoals bij de Cyclon is het een stuk makkelijker. de dwarskrachten bij de worp zijn het sterkst bij de staart en voor de romp (de accu wil naar buiten slingeren). Met zo'n punt neus heb je eigenlijk gewoon een leuke romp, maar dan met hoek-struts voor de dwarskracht.. ik zie er wel wat in :D

Rowbouw is klaar

Bij dit weer komt er van vliegen niet zo veel. Dus ben ik maar lekker aan het bouwen. De balsa en multiplex onderdelen passen niet overal even netjes. Vaak zijn de pasgaten iets te klein. Maar beter te klein dan te groot. Ruimen is met een kleine vijl prima te doen. Ook de rafels van het frezen zitten overal nog aan, maar die schuur je zo weg.

De bouw is voor een beginner mogelijk wat moeilijk. Er wordt geen tekening bijgeleverd, maar wel een redelijke beschrijving. Die is wel alleen maar goed te volgen als je al wat vaker een ribbenvleugel hebt gebouwd.

Andreas, de ontwerper is overigens heel snel met reageren en vindt het heel erg leuk om te helpen en foto's te zien. Zijn Engels is belabberd dus communicatie gaat in het Duits.

De Bird staat nu klaar om in de Oracover te worden gezet. Bij deze even wat foto's:

de grote onderdelen:

full

Ik maak gebruik van de aanbevolen servo's, die heb ik wel bij Lindinger moeten bestellen. Het zijn de Modell Expert X31 pico's. Maar ook de D47 en de FS31 passen er in (zelfde specificaties) Reken wel op wat soldeerwerk om van de vleugel in de romp te komen.

Om je een indruk te geven heb ik de delen ook even los in elkaar gestoken en dat ziet er dan zo uit:

full

Zoals je ziet heb ik voorzien in een werpstift. Die heb ik met multiplex verstevigingen in de vleugel geplaatst. Aan de andere kant van de vleugel zit een stukje lood voor de balans. De werpstift zit nu nog los en wordt pas na het bekleden in de vleugel gelijmd.

Ruud

Ruud,

Kun je de afmetingen van de staart aangeven?
Ik ben mijn BPG weer opnieuw aan het opbouwen en wil de staart zo licht mogelijk houden, dan hoeft er minder lood voorin en is ie in het geheel wat lichter.

Grofweg komen de maten van de BPG en de DLG-Bird overeen, dus zou de staart ook dezelfde afmetingen kunnen hebben.

Leon

@leon,

De staart is 24cm lang en op het breedste punt 15cm breed. De as van het breedste deel zit op 20.5cm vanaf het begin. Materiaal is 2mm balsa.

Om de staart zo licht mogelijk te houden is deze voorzien van gaten van 12mm. Zie de foto aan het begin van dit draadje. Op de staart worden over het breedste deel en daar waar de staart op de grond komt rovings geplaatst. Aan beide zijden zit een 3mm CFK staf dat als wortel dienst doet.

Je kan de opbouw ergens op een foto in dit draadje zien.

Ruud

Er zijn wel wat foto's maar waar precies de gaten en de rovings zitten kan ik niet goed zien. Zou je een keer een foto van de staart kunnen plaatsen?

Is de staart ge-oracoverd?

Leon

Ik was even een paar dagen de hort op. Maar bij deze dan. Deze foto's komen uit de bouwhandleiding.

de staart zelf:
full

De aansluiting aan de romp. Deze pen valt in het achterste spant:
full

En ja de staart is daarna in de oracover gezet. Kan natuurlijk ook in oralight.

Ruud

Is een massief staartvlak zonder bekleding niet veel lichter?

Kevin

Ja, dat denk ik wel. Maar de staart krijgt door het ontwerp nogal wat te verduren bij de landing. Ik heb me nu aan de bouwwijze in de kit gehouden. Ik zou denk ik zelf 2 kruislings verlijmde 1mm plaatjes gebruiken en dan afwerken met poriënvuller.

Of dat beetje meer of minder gewicht nu zoveel uitmaakt vraag ik me af. De staart zit vrij dicht bij het zwaartepunt omdat er geen staartboom is. De invloed van het gewicht van de staart op het zwaartepunt is dan ook veel kleiner dan bij een regulier ontwerp.

Ruud

Back