Bouw- en rijverslag BSR BT-4 toerwagen

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door HugoW, 18 mei 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Welkom allen bij dit bouwverslag van de BSR BT04 toerwagen.

    http://www.thercracer.com/2015/12/hobbyking-bsr-bt-4-build-tips-and-review.html

    Klaar! Nou ja, ik heb niet alles gefotografeerd en beschreven want het bovenstaand verslag dekt de lading wel aardig. Maar niet helemaal, dus bij deze mijn input. De conclusie staat onderaan, mocht je haast hebben.

    De bouw begint met het achterdif en daar zit ook het grootste probleem dat ik ben tegen gekomen. De schroeven van het dif zijn M2,5x8mm en hebben, zoals alle schroeven van de kit, een inbuskop. Deze schroeven zijn echter van zulke slechte kwaliteit dat de koppen direct uitlubberen. Ik had expres een nieuwe goede inbussleutel gebruikt, maar toch kreeg ik het niet verder dan dit:

    [​IMG]

    De eerste twee schroeven gingen goed, de laatste twee gingen niet verder want de sleutel slipte in de kop. En toen begonnen de problemen. De nog uitstekende schroeven kon ik voorzichtig met een tangetje los krijgen. De derde ging er redelijk makkelijk uit maar de laatste was er niet meer uit te krijgen. Ook niet met een mini-grabbit en zo. Dus, uitboren maar… Dat ging redelijk maar niet perfect.

    [​IMG]

    Uiteindelijk waren ze er alle vier uit en heb ik het dif met Tamiya zelftappers geassembleerd. Niet perfect, maar ik wilde graag door. Overigens heb ik veel dunnere dif olie erin gedaan dan in de kit zit, maar dat ik persoonlijk. Een klacht naar HK over de kwaliteit van de schroeven leverde binnen enkele dagen kosteloos een nieuw dif op, dus dat ligt nu op voorraad. Ik heb daar goede schroeven met kruiskop bij geregeld, inbus op die kleine maten is bij mij al vaker niet ideaal gebleken.

    De rest van de bouw ging voorspoedig. Een puntje van aandacht zijn de kogelkoppen bovenop de voorfusees. Als je die strak aan draait kunnen de fusees nauwelijks meer sturen, dus heb ik ze 90 graden teruggedraaid. Dan stuurt alles licht en is er geen voelbare verticale speling. De banden moet je zelf op de velgen lijmen en dat vind ik altijd een rotklusje, maar dat is persoonlijk. De banden leken me bij het lijmen al vrij hard, maar ik wil de boel graag zoals uit de kit proberen.

    De kap is denk ik niet van echte lexaan. Het voelt ook iets dikker, de kap is zwaar en het materiaal voelt gewoon anders. Ik heb het op dezelfde wijze ontvet zoals ik dat ook altijd met mijn Tamiya kappen gedaan heb en gespoten met dezelfde LRP verf. Toch is het resultaat minder mooi, ik denk ook door het materiaal. Verder is het stickervel uit de kit niet echt fantastisch, vooral de zijramen vind ik jammer. Dit zijn alleen de voorste zijramen, terwijl de bijgeleverde spuitmaskers wel voor de voor- en achterzijramen zijn. Ik heb dus, ook voor de decoratie, zelf wat stickers gemaakt. Een experiment, niet helemaal gelukt, maar ik heb ervan geleerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan is de kit dus klaar. Alle kogelgewrichten lijken wat strak maar ik denk dat dat wel zal verbeteren in gebruik. Ik ga er niet van te voren al aan rommelen / upgraden. De achtervelgen raken de kogelkoppen op de achterfusees een minimaal beetje, dat is met een vijltje zo opgelost. Een iets lager ringetje eronder kan uiteraard ook, maar zit niet in de kit. Al met al lijkt de auto best netjes!

    Als stuurservo heb ik een Sanwa SDX-801 van Marktplaats geplukt en na wat schoonmaken van de binnenkant doet die het goed. De ESC is een Turnigy TrackStar Turbo 80A geworden want die had ik nog liggen. Omdat de motorkeuze voor de club-Cup dit jaar nog niet bekend was (10.5T, maar wel of niet vertimen moest nog besloten worden) en ik toch even wilde proberen maar nog niks aanschaffen mocht ik een motor, 10.5T onvertimed, lenen van een clubgenoot. Geen idee wat voor merk of spec het verder is. De accu’s zijn 5700mAh 60C Zippies. Even buiten op de straat rijden, ik kon de verleiding niet weerstaan. Eerste indruk; dat gaat hard. Maar dan meteen de tweede gedachte; dat kan nog wel harder!

    [​IMG]

    Dan de auto maar eens op het set-up board. Ik heb de armpjes allemaal conform de handleiding en met de schuifmaat afgesteld en tot mijn blijdschap blijkt de auto op het set-up board netjes recht. De afstelling heb ik nog geen idee van, maar niet getreurd; deze auto is een kopie van de Team C TC10 en daar zijn set-up sheets van te vinden bij PetitRC. Dus een set-up voor medium grip asfalt gevonden en de boel conform afgesteld.

    [​IMG]

    En dan de baan op. Dat was even een desillusie… De auto is niet te rijden. Na een paar rondjes leer ik een beetje driften, wel leuk maar niet de bedoeling. Ik deed dit vorige week dinsdag avond, het was koud en ik had de bandenwarmers in gebruik voor de F1 want die avond was de F1 clubcompetitie. Snel de BT-4 maar weer opgeruimd.

    Afgelopen dinsdag avond heb ik de BT-4 weer eens uitgelaten. 27 graden buitentemperatuur, banden bewerkt met JapSap V2 en in de warmers. Resultaat; bagger. Ik leer steeds beter driften maar de andere trainende toerwagen rijd halve rondetijden van mij. Niet de bedoeling. Nou rijdt hij wel vertimed (is inmiddels besloten) en ik niet en hij kan rijden en ik niet, maar grip is gewoon ver te zoeken. Dan krijg ik een redelijk versleten setje Volante 36R banden te leen, de band voor de clubcompetitie. Ik heb mijn banden al wel besteld maar nog niet binnen en hoopte op de kitbanden te kunnen trainen. Nou, nee dus. Met de Voltantes eronder heb ik een andere auto. Gebalanceerd, snel, grip genoeg, voorspelbaar, heerlijk! En ik heb de Volantes nog niet eens gesmeerd en verwarmd, en ze zijn versleten. Dat belooft nog wat! De kap is inmiddels behoorlijk gehavend, gedeeltelijk door mijn rijstijl maar ook door het materiaal. Ik weet het, als ik niks zou raken zou deze kap ook heel blijven, maar zo afbrokkelen is duidelijk niet lexaan. Wel een pluspunt voor de auto; ik crashte volgas op het rechte eind door een andere auto die voor mij uitweek, terwijl ik eromheen probeerde te sturen. De auto tolde eind-over-eind en belande tegen de muur. De kap is gehavend maar het chassis is nog geheel goed. Nou had ik al gelezen dat het ding behoorlijk stevig is, ik ben blij dat dat ook de waarheid blijkt.

    [​IMG]

    Thuis meteen een vertime-bare motor besteld, de TrackStar Stock Spec 10.5T. Nu nog een goede koeler want de motoren worden erg heet bij het vertimen en wachten tot de goede banden binnen zijn. Ik heb ook een ProtoForm lightweight Mazda6 GX kap besteld, die komt er later op als ik wat meer ervaring heb en de kit-kap definitief aan gruzelementen is.

    Conclusie: de kit is goed. Niet wereldkampioen-goed, maar voor een beginner in een snellere klasse zoals ik echt goed genoeg. De difschroeven zijn een puntje van aandacht, de banden zijn bagger en de kap is jammer, maar dat zijn randzaken. Voor de clubcompetitie moet ik toch naar andere banden en kappen overleven mijn rijstijl zelden voor langere tijd, dus vroeg of laat was deze toch wel vervangen. Het feit dat alle onderdelen en vele alu en carbon hop-ups op voorraad zijn bij HobbyKing in het Nederlandse magazijn is handig en misschien is de auto met alle hop-ups ook voor de meer ervaren rijder best te gebruiken. Al met al ben ik erg tevreden.

    Nog wat leesvoer voor bij het haardvuur:

    http://www.rctech.net/forum/electric-road/899730-bsr-racing-bt4-budget-touring-car-kit.html

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2017
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even een kleine update over deze auto. Ik heb dit seizoen de cup bij de RACO meegereden en de auto heeft het goed gedaan. Ik heb inmiddels uiteraard de cup banden eronder, volantes, die wel hard slijten maar de auto ligt goed met deze banden. De Mazda6 kap heeft 3/4 van het seizoen op de auto gezeten en is nog ongehavend! Ik rijd nog steeds met het slechte gefikste achterdif zonder verdere problemen. Ik heb torsiestangen toegevoegd aan de auto, het setje van Hobbyking van de TD10 en ik heb de zuigers van de dempers vervangen door de witte plastic upgrade parts van Hobbyking. Ook heb ik een setje veren aangeschaft en lichtere olie in de dempers gedaan. Maar de basisauto is dus nog helemaal origineel, er is niks kapot gegaan en ik ben erg blij met de auto. We rijden met 10,5T vertimede motoren op een lange baan, dus we gaan hard en crashes gaan dus ook hard! Aan het eind van het seizoen, toen ik de auto door begon te krijgen, heb ik een tijdje met de snelle jongens mee kunnen rijden totdat mijn concentratie op was. Ergo, de auto is zeker goed genoeg voor de middenklasse met de paar upgrades die hij gehad heeft. Op naar volgend seizoen!

    Hugo
     

Deel Deze Pagina