En toen was het heel lang stil...
Heb een enorme fout gemaakt als brushless noob op dat moment...had op internet iemand gezien met een NQD versie die een 2845 3900kV motor succesvol had ingebouwd.
Wist ik veel dat 28 op 28mm diameter slaat...die paste dus niet.
Vervolgens mij weer gaan verdiepen in de materie, en Graupner adviseert rond de 20.000 rpm te gaan zitten. Dan is 3900kV veel te veel.
Tevens weet ik inmiddels dat jets de neiging hebben om enorm veel energie te gaan verbruiken als je boven het maximale optimale toerental gaat zitten.
Ik heb inmiddels veel 2S hardcases liggen voor mijn auto's van 6000mAh. Eigenlijk iets te groot, echter wat gewicht betreft minder dan de originele 8 NC cellen die erin zouden moeten.
Op 2S heb ik de volgende berekening gedaan:
20.000 rpm / 7,4V = 2700kV
Kortom, als ik een automotor kan vinden (3645-50) met 2600-3200kV dan moet ik save zitten.
Afijn, ik heb bovenstaande testopstelling gemaakt. En even een 3500kV 4 poler erin gehangen met de originele Graupner koppeling. De Gunther koppeling op de foto past net niet. Ik moet 1mm het motorschot verbreden, wat ik binnenkort zal doen met een plaatje ABS van 1 of 2mm. Dat maakt de steun tevens ietsje steviger.
In bad geeft dat een enorme performance. Ik moest oppassen dat de jet straal niet het bad uitspoot. Als regelaar heb ik een HK Marine 60A.
Helaas bij vol gas geven viel het motortoerental een stuk terug.
Ik moest telkens de spanning eraf halen om weer het originele motortoerental te krijgen bij vol gas.
Omdat het consequent iedere keer gebeurde, vermoed ik dat ik ruim over de 60A kom met die motor...omdat het optimale toerental overschreden wordt. Dat is mijn idee. 3500kV is dan ook veel te veel.
Maar ik heb het probleem van de keerring ook opgelost, door de ring voorzichtig van wat Lock-tide te voorzien.
Na het plaatsen ook wat Lock-tide rond de ring en mount laten lopen. Is nu hard en heeft een klein richeltje gevormd. Het probleem voorheen was dat de ring tijdens het varen uit de houder wordt gedrukt, waarna er water via de as die draait zo de boot in wordt geslingerd...recht de onbeschermde ontvanger in (ballon volgende keer)
Dit keer geen probleem, alles bleef heel en enorm veel power.
Zelfs de originele koppeling hield het uit, maar zal ik bij de eerste testvaart vervangen door de Gunther versie (massief alu).
De motorkoeling, hoe primitief ook werkt gewoon goed. De motor wordt nauwelijks warm, net als de watergekoelde Esc.
Hoe dat in een afgesloten romp gaat werken weet ik nog niet.
Sowieso ga ik de proefvaart maken met de beschikbare 3500 of 3600kV 4 polers die ik heb liggen in de maat 3650.
Echter volgas zal dus niet gaan, en ik wil een vervanger aanschaffen.
Nu zat ik te denken aan de
3300kV 3645 van Turnigy.
Ik heb geen idee hoeveel polen deze motor heeft, maar ik vermoed 2.
Wat ik weet is dat koppel wel fijn is voor een jet. Een buitenloper van 28/29mm schijnt ideaal te zijn. Echter ik kan ze niet vinden van rond de 2900kV.
Vandaar mijn idee van een automotor, maar ook die zijn niet in 2700-3200kV te koop bij HK. (alleen een 3000kV 2 poler in combo met een 80A, niet los helaas)
Iemand nog een idee?