Bouw Graupner Jet Sprint.

Discussie in 'Speedboten' gestart door fireboy, 6 jan 2008.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik had een brussless motor met 7 cellen - da's minder dan je 3 lipo's toch he?
    Na 2 maal varen was de waterdichting al kapot gegaan en de rook kwam uit het vet/dichting.

    ik zou het niet aanraden.

    Patrick
     
  2. de kale

    de kale

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    69
    Locatie:
    rotterdam
    ik denk ook niet dat het veel uithaalt, of je moet goed opletten dat je een motor neemt die niet al te veel toeren maakt.

    het ideale toerental ligt rond de 20000, meer kan wel alleen krijg dan wel weer meer verlies

    de grens van het haalbare met een minijet is met een speed500 race 7.2 op 12 volt echt bereikt, meer kan de pomp niet hebben denk ik. de boot is dan wel lekker snel
    .


    mvg de kale
     
  3. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik ben meer op zoek naar hoog rendement en dus langere vaartijden. Ik wil ook graag van de koolborstels af, vandaar de keuze voor brushless. Als ik op 11V ga varen en wil onder de 20.000 rpm blijven moet ik daar gewoon een goede motor bijzoeken. Ik vaar nu met een 17 turns modified op 7.2V en dat vaart op zich prima maar kort en motor en accu worden vrij heet.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even een hele "oude koe" uit de sloot halen ;)

    Mijn zoontje heeft mijn, inmiddels ruim 12 jaar oude, Graupner Jet Sprint gevonden.
    Dat heeft mij doen besluiten hem weer varend te maken.

    In tegenstelling tot eerdere plannen heb ik de set-up gelaten hoe ik hem gemaakt had:

    (inmiddels wel antiek met al die lipo's en brussless motoren ;))

    - 7 cellen Ni-Cad 8,4V
    - Kyosho Monster 360 motor
    - waterkoeling vanuit een aftap in de drukkamer van de jet (na de impeller zeg maar waar waterdruk wordt opgebouwd) om de motormantel met 3mm alu buis.
    - nieuwe originele Graupner O-ring (had er ooit 3 extra besteld) geplaatst

    Nadeel van deze set-up is dat het zwaartepunt op een plek ligt waar deze zou liggen als er een conventionele schroef onder of achter had gezeten. De jet aandrijving vraagt om meer gewicht achterin te hebben.

    Na alles weer in elkaar te hebben gezet, heeft het model een volle accuduur volgas in het bad gelegen. Alles voldeed prima.

    Op naar de waterkant...waar de pret na 2 minuten al over was.
    Wederom weer veel water door de welbekende O-ring, het heeft er gewoon uitgespoten. En wel direct in het stekkerblokje van de ontvanger, die er vervolgens de geest aan gaf.

    Na veel zoeken op buitenlandse fora kwam ik tot een aparte conclusie:

    De O-ring wordt in de fabriek ingebouwd. Deze gaf bij mij (en vele anderen als ik mag geloven) direct al lekkage.

    Nu is deze ring asymmetrisch van opbouw: een vlakke kant en een kant met een holling.
    Bij mij zat de ring fabriek af met de holling wijzend richting de boeg.
    Wat blijkt nu, hij hoort dus andersom te zitten. Nu klemt hij ook beter in de uitsparing.

    Binnenkort zal ik nog een test doen. Gelukkig de ontvanger kunnen drogen waarna alles weer functioneerde!
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2012
  5. Jee-Em

    Jee-Em

    Lid geworden:
    12 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Groningen
    Heh.. Ik heb toevalligerwijs mijn oude WaveChopper (kyosho) weer eens uit de kast gehaald. Deze heeft indertijd ook de Graupner mini-jet ingebouwd gekregen.

    Ik heb er, om te proberen, een brushless 550 short-course 3500kv motor aan gehangen. Gaat als de brandweer op 2s lipo. Caviteerd helaas véel te snel. Ik kan eigenlijk niet echt volgas varen. Jammer.

    Ik denk dat de mini-jet eenheid gewoon niet meer van deze tijd is.

    Voor de brushless heb ik hem trouwens met een 17turns borstel motor gevaren. Dit ging wel heel goed, maar de motor werd, óndanks water gekoelde kop, blóedheet.

    T.a.v. Het afdichtingsrubbertje: inderdaad zat dat bij mij ook verkeerdom in het setje. Ik heb niet echt veel problemen met lekkerij gehad na omdraaien rubbertje

    Het Graupner mini-jetje is aardig, maar zit mij tóch wat te dicht tegen speulgoed aan.
    Ik vraag me af wélke Kehrer-jet vergelijkbaar is. (Ook al zit ik niet ècht te juichen bij het idee dat ik de Stabilit moet los bikken.. De jet zit góed vast :p )
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inmiddels heb ik ook een brushless besteld (met regelaar uiteraard) welke het goed doet in de Chinese kopie van de Jet Sprint: de NQD Tair Into.
    Deze goedkope kopie heeft zelfs een gekopieerde jet-drive, welke een 20mm impeller heeft itt die van 19mm van Graupner's mini-jet.

    Zoek maar op youtube naar dit bootje, en zie dat er vele varen met een brushless op 3s (11.1V). Die dingen gaan echt als de brandweer!!!

    Voorbeeld:

    2845 3600kv
    3S 2200mAh

    7lyBI91ZBuk[/media] boat Jet Sprint brushless by Yoggi - YouTube

    Dezelfde filmpjes vindt je ook van de Graupner versie.

    Verder heeft iemand het in zijn hoofd gehaald de Kehrer 28mm jet in zo'n modelletje te bouwen op 4S...een raket:

    jOdSAX0gH5k[/media] rc jet boat. sickly powerful. brushless 14.8v - YouTube

    Kehrer heeft geen alternatief voor de mini-jet. De kleinste is nl. de 28mm jet, welke in de borsteltijd geschikt was voor minimaal een 700 klasse motor.

    Deze filmpjes hebben mij overtuigd (en de vele threads op rcuniverse.com) dat het wel mogelijk moet zijn om echt een snel bootje van dit model te maken.

    Ik zal binnenkort een herbouw draadje starten hier op het forum.

    Op dit moment heb ik het probleem met de 550 borstelmotor dat de rubber afdichting in zijn geheel uit de inkamering komt zetten vanwege de smering met kettingolie.
    Deze ga ik binnenkort borgen met een tipje secondelijm. Ik vermoed dat ze in de fabriek ook iets gebruiken om het ringetje te borgen. Kreeg het er de eerste keer nl. moeilijk uit.

    Sinds ik het rubber heb omgedraaid is het speelgoed idee bij mij weg, zo goed doet hij het!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    En toen was het heel lang stil...

    Heb een enorme fout gemaakt als brushless noob op dat moment...had op internet iemand gezien met een NQD versie die een 2845 3900kV motor succesvol had ingebouwd.
    Wist ik veel dat 28 op 28mm diameter slaat...die paste dus niet.

    Vervolgens mij weer gaan verdiepen in de materie, en Graupner adviseert rond de 20.000 rpm te gaan zitten. Dan is 3900kV veel te veel.
    Tevens weet ik inmiddels dat jets de neiging hebben om enorm veel energie te gaan verbruiken als je boven het maximale optimale toerental gaat zitten.

    Ik heb inmiddels veel 2S hardcases liggen voor mijn auto's van 6000mAh. Eigenlijk iets te groot, echter wat gewicht betreft minder dan de originele 8 NC cellen die erin zouden moeten.

    [​IMG]

    Op 2S heb ik de volgende berekening gedaan:

    20.000 rpm / 7,4V = 2700kV

    Kortom, als ik een automotor kan vinden (3645-50) met 2600-3200kV dan moet ik save zitten.

    Afijn, ik heb bovenstaande testopstelling gemaakt. En even een 3500kV 4 poler erin gehangen met de originele Graupner koppeling. De Gunther koppeling op de foto past net niet. Ik moet 1mm het motorschot verbreden, wat ik binnenkort zal doen met een plaatje ABS van 1 of 2mm. Dat maakt de steun tevens ietsje steviger.

    In bad geeft dat een enorme performance. Ik moest oppassen dat de jet straal niet het bad uitspoot. Als regelaar heb ik een HK Marine 60A.
    Helaas bij vol gas geven viel het motortoerental een stuk terug.
    Ik moest telkens de spanning eraf halen om weer het originele motortoerental te krijgen bij vol gas.
    Omdat het consequent iedere keer gebeurde, vermoed ik dat ik ruim over de 60A kom met die motor...omdat het optimale toerental overschreden wordt. Dat is mijn idee. 3500kV is dan ook veel te veel.

    Maar ik heb het probleem van de keerring ook opgelost, door de ring voorzichtig van wat Lock-tide te voorzien.
    Na het plaatsen ook wat Lock-tide rond de ring en mount laten lopen. Is nu hard en heeft een klein richeltje gevormd. Het probleem voorheen was dat de ring tijdens het varen uit de houder wordt gedrukt, waarna er water via de as die draait zo de boot in wordt geslingerd...recht de onbeschermde ontvanger in (ballon volgende keer)

    Dit keer geen probleem, alles bleef heel en enorm veel power.
    Zelfs de originele koppeling hield het uit, maar zal ik bij de eerste testvaart vervangen door de Gunther versie (massief alu).

    De motorkoeling, hoe primitief ook werkt gewoon goed. De motor wordt nauwelijks warm, net als de watergekoelde Esc.
    Hoe dat in een afgesloten romp gaat werken weet ik nog niet.

    Sowieso ga ik de proefvaart maken met de beschikbare 3500 of 3600kV 4 polers die ik heb liggen in de maat 3650.
    Echter volgas zal dus niet gaan, en ik wil een vervanger aanschaffen.

    Nu zat ik te denken aan de 3300kV 3645 van Turnigy.

    Ik heb geen idee hoeveel polen deze motor heeft, maar ik vermoed 2.

    Wat ik weet is dat koppel wel fijn is voor een jet. Een buitenloper van 28/29mm schijnt ideaal te zijn. Echter ik kan ze niet vinden van rond de 2900kV.

    Vandaar mijn idee van een automotor, maar ook die zijn niet in 2700-3200kV te koop bij HK. (alleen een 3000kV 2 poler in combo met een 80A, niet los helaas)

    Iemand nog een idee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Deze kwam ik vandaag ook tegen toevallig ;)
    Echter de namaak mini-jet die in de NQD tear into o.a. te vinden is (en los te koop via ebay) heeft wel de motorflens voor een 380/400 brushed motor, waar deze prima op zal passen.
    De Graupner mini-jet (19mm) was bedoelt voor een brushed speed 500/600 motor met een buitenmaat van 36mm.

    Ik heb zitten denken om een verloop 3D te laten printen. Maar het is een complex ontwerp.

    Voorbeelden van de mini-jet met een dergelijke buitenloper ben ik nog niet tegen gekomen. Tot nu toe alleen die 20mm NQD jet drive.
     
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb een Tamiya cup 2870kV inrunner op de kop kunnen tikken, maat 540.
    Deze past direct op de drive, en zal zo rond de 300Watt elektrisch vermogen trekken.

    Hopelijk is het belaste toerental op 2S zo rond de 20.000rpm, het maximale en optimale toerental voor deze jet.

    Zodra ik alle spullen binnen heb gaat hij weer in de vaart.
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk project! Ik heb zelf een lexan Jet Sprint met 28mm Kehrer jet erin. Er zit een 28mm Turnigy buitenloper in van 2700kV, voor een 2S setup. Ik heb er pas 1x mee gevaren, want het kapje lekte als een zeef en ik vind de romp eigenlijk net te klein naar mijn persoonlijke smaak.

    Hij staat nu op de plank. Ik heb het plan dit project weer op te pakken, misschien een groter rompje voor de jet te bouwen :)

    In Amerika zijn deze Jet Sprints razend populair om mee in stromende beekjes te varen. Er zijn genoeg Youtube filmpjes van te vinden :)
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Om die reden heb ik dit model ook gekocht in 1997 ;)
    Echter de jet lekte te erg om er betrouwbaar mee te varen.

    En ik had geen 2x 5 nicad cellen, slechts 7. En dat had te weinig vermogen & een slechte gewichts verdeling.

    Nu ga ik het proberen met brushless en lipo, maar bovenal het lekkage probleem heb ik kunnen oplossen!

    Op youtube kom je bijna geen echte Graupner jetsprint tegen, maar de Chinese NQD Tear Into kopieën.

    Deze heeft een 20mm impeller ipv 19mm, en is geschikt om 28mm binnen en buitenlopers direct op te monteren. Iets wat bij een reeds ingebouwde jet-drive van Graupner erg lastig te doen is. Je moet nl. het bestaande motorschot afzagen, en een nieuwe maken. In zo'n klein rompje teveel risico...

    2S met een 28mm kehrer schijnt onvoldoende te zijn, of je hebt een motor en esc. die tussen de 80-120A continue aan moet kunnen (en lipo mer hoge C waarde). Beter is minder kV en 3 to 4S.

    Bron Kehrer Modellbau
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Vandaag de maiden gehouden.
    Helaas lukt het mij niet EN te sturen EN te filmen.

    Had gisteravond nog lekkage door die verdraaide as afdichtingsring van rubber.
    Die heb ik nu in het "ronde archief" gedeponeerd en een splinternieuwe gemonteerd (mijn een na laatste reserve). Ik denk ook dat droog proefdraaien zoveel warmte tussen rubber en as genereren, dat dit snel verouderd.
    Vanaf nu zet ik het model ook weg met de as eruit. Immers rubber kruipt (en ik vermoed dat het geen rubber is, maar elastomeer. Wat nog meer kruipt)

    Het totale gewicht komt nu uit op 950 gram. Nog steeds ruim 150 gram lichter dan de originele configuratie.

    De motor lijkt de perfecte vervanger van het origineel op slechts 2S.
    Theoretisch 7.4V x 2870kV = 21.238rpm onbelast.

    Wat mij verbaasd aan deze sensorloze motor is hoe langzaam hij kan lopen. Echt sleepboot snelheden zijn mogelijk! Dat lukt niet met mijn 3500 en 3600kV 4-polige auto motoren, ook zonder sensoren.

    Het model is op het zicht (heb oude opnamen van het origineel van jaren geleden) echt sneller, en accelereert nu razendsnel naar volgas. Lijkt nu veel meer op een werkelijke jet-sprint boot.

    Er stond een flinke wind, dus volgas resulteerde al snel in een letterlijk vliegend model! Goed met het gas spelen was het euvel.
    Voor het sturen heb ik de dual rate op de zender naar 60% gezet, en daarmee zijn "doughnuts" prima te doen, maar precies sturen ook.

    Het model moet je net als mijn ervaringen met echte PWC's en een ritje in een F3 jet-sprint boot als passagier, met het gas en het roer de bocht door duwen.
    Voor een bocht ietsje (zeg 10 of 20%) gas minderen, en dan insturen en volgas er weer op! Echt driften en sliden! Erg lastig maar o zo leuk als het uiteindelijk lukt.

    Op een 2S 6000mAh na 45 minuten nog steeds niet leeg gevaren. Ik heb dan ook niet veel volgas kunnen knallen, maar wat een vaartijden in vergelijk met de eerste set-up van bijna 2 decennia geleden.

    Ik heb nog wat minimale lekkages rond het deksel weg te werken, daarna zal ik wat beelden proberen te maken. Wellicht eens naar een riviertje toe hier in de buurt.
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Helaas, toen ik het lekkage probleem wilde aanpakken, viel pardoes de motor met steun en al uit de boot.
    Al eerder in dit topic is aangegeven dat de motormount niet heel stevig is van de mini-jet.

    [​IMG]

    Ik ga van 1mm ABS plaat een nieuwe steun op de oude plakken, zodat ik iets meer stevigheid heb. Ik zet het vast met 30min epoxy.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Balen...

    Is dat nou een isolatie tapeje dat je om de koppeling hebt zitten?

    Ben benieuwd; ga je dat plaatje printen?

    veel succes
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Nee, het is krimpkous 6,3mm.

    Het is de originele koppeling van Graupner. Ik heb een veel sterkere starre Gunther koppeling, maar die draait niet soepel op een of andere manier.

    Deze koppeling gaat snel open staan omdat hij van kunststof is, en het idee achter de krimpkous is dat dit openstaan iets tegen gegaan wordt.

    En dat lijkt te werken. De jet draait heel mooi op volgas 2S, en met de hand heel soepel en relatief stil.



    De motorsteun is al eens gebroken. Toen verlijmt met medium CA.

    En hij ligt er nu weer af. Niet tijdens het varen gebeurd, maar tijdens het lijmen van de rolbeugel. Stalibit Express geeft het 15 jaar later op helaas.



    Ik ga nog eenmaal op bovenstaande manier de steun proberen te lijmen. Lukt dat niet, dan maak ik idd. een externe motorsteun, los van de jet.
     

Deel Deze Pagina