Bouw Piper pawnee van siva

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Paulg, 12 jun 2017.

  1. Paulg

    Paulg

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delfgauw
    Ik wil beginnen met het bouwen van een balsa model. Het is zoiets als de Guillows modellen maar dan van een ander merk. Nu heb ik mhd aliphatic witte houtlijm. Is dit de juiste? In tutorials zie je vaak een heldere lijm die nadat je het een en ander hebt vastgepint ertussen loopt. Lijm blijft nu ook zichtbaar. Mocht iemand advies hebben hoor ik het graag.
    Greetz Paul [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2017
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat soort modellen lijmde ik eerder met medium CA lijm (cyanoacrylaat). Wel een vel plastic over de tekening leggen, anders krijg je het niet meer los. Helaas ben ik hardstikke allergisch voor de dampen van CA lijm en gebruik ik nu "Superphatic lijm". Die is precies dun genoeg om volledig in het balsa te trekken, maar kan ook nog een heel klein spleetje overbruggen. Hij is reukloos en niet allergeen.
    [​IMG]
     
  3. Paulg

    Paulg

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delfgauw
    Bedankt voor de snelle reactie. Lijkt me wel een mooie vervanger. Ik heb bakpapier over de tekening gelegd werkt ook prima. Moet zeggen dat de witte houtlijm minder zichtbaar is dan ik in eerste instantie dacht. Ik ga deze lijm ook gebruiken.
    Bedankt!
    Greetz Paul
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 27 jun 2017
  5. Paulg

    Paulg

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delfgauw
    Hoi Jan,
    ja dat klopt. heb ik later ook wel gedaan. De vleugels heb ik eerst gefixeerd en met de super phatic gelijmd. De latjes van 1,5 mm was wat lastiger en dat ging met de super phatic veel beter.
    de witte houtlijm was de volgende dag ook zo goed als verdwenen. ik had natuurlijk geen geduld....
    dus beide lijmen gebruikt.

    Het is Inderdaad de kit van Siva.
    bij Quartel gekocht.

    Ik heb wat foto's gemaakt en zal kijken of ik die nog kan posten.
    staartstuk moet nog in elkaar, schuren en bespannen.

    Greetz Paul
     

Deel Deze Pagina