Bouw slb Norvi

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frank versluis, 17 dec 2016.

  1. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Mijn is Frank.
    En ik ben 30 jaar weer begonnen met modelbouw, ik probeer de slb Norvi te bouwen.
    heb de spanten gemaakt en opgevuld met schuim .
    nu een vraag wat is de beste manier om een mal te maken van dit?
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar frank , maar van harte welkom op het forum.
     
  3. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Dank je wel Erwin
    Dat heb ik ook gezien , misschien te groot ik weet niet percies hoe groot ze Mogen zijn?
     
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    volgens mij maak dat niet uit die van mij zijn ook groot alleen de tekst gaat er bij mij soms onder ,daarom zet ik wat langere tekst in een aparte post.
    nog nooit op gelet eigenlijk.
    je kunt wel voor kleine afbeelding kiezen als je ze plaatst,
     
  5. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
  6. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
  7. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
  8. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    nu de vraag kan iemand mijn vertellen of dat ik gelijk plamuur er op zetten kan of moet kan eerst een laagje epoxy er op zetten ?
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Frank, als ik zo naar je foto kijk heb ik een vermoeden dat je van dat groen spul voor bloemschikken hebt gebruikt.
    Als dit zo is zal je eerst een laag epoxy moeten aanbrengen om voldoende stijfheid te bekomen. Op voorwaarde dat het schuim bestand is tegen epoxy.
    daarna kan je gaan plamuren , schilderen en waxen om je eigenlijke romp te vervaardigen.
     
  10. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Dank je wel Marc.
    Ja dat is waar dat ik bloemschik schuim gebruikt heb, omdat ik Tsjechie woon en niet vind wat nodig heb. ( ook de taal problem voor mij)
    ik ga het proberen als ik van de week de epoxy binnen heb op een proef stukje.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Is parketlak op waterbasis een optie? Het schuim zal een hoop vocht opnemen en dan lijkt me epoxy nogal duur. En je weet nog niet of het schuim epoxy verdraagt. Heb geen ervaring met dit soort schuim. Hoe ga je verder als de romp in model is geschuurd? Ga je met keperdoek en epoxy er een huidje omheen trekken? Gr. Klaas.
     
  12. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Hai Klaas.
    Weet ik nog niet percies of een mal maak van keperdoek of dat ik een mal maakt van giet rubber ? ( is mij door iemand aan geraden )
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Twee jaar geleden ben ik begonnen aan een scheepje van ongeveer 65 cm lengte. De romp daarvan heb ik met keperdoek en epoxy op een mal gemaakt. Lees via onderstaande link het bouwverslag maar eens door. Op die manier moet het met de Norvi ook kunnen. Succes verder. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  14. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Dank je u wel Klaas voor de link, ik heb het door gelezen en goeie info daar door gekregen.
    zo heb ik ook een beginners fout gezien, dat ik de romp te lag gemaakt heb en die moet verhogen om de juiste hoogte af te snijden.
    Een vraag over die parketlak .
    Kan je over parketlak goed plamuren of epoxy zetten ?
    Groetjes Frank.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Ik zou hem net zo maken als mijn scheepje. Gladde romp in de bruine plakband en dan epoxy met 3 laagjes weefsel erover heen. Daarna de epoxy romp van de mal trekken/blazen. Dan heb je een ruime romp, waarin alleen in het rechte deel een paar hulpspanten moeten/kunnen. Rompje wordt dan, als je netjes werkt 1 mm dik en sterk genoeg denk ik. Heb in het model gelijk de verschansing voor het middengedeelte meegenomen. Dat moet bij jou in het voorschip ook mogelijk zijn. Voordat je met epoxy begint de romp zo hoog zetten dan het weefsel vrij af kan hangen en niet ergens door wordt weggedrukt vanm de plug. Staat allemaal (met horten en stoten) in het verslag. Als je netjes werkt hoeft er geen plamuur op de epoxy romp. Een echt schip is ook niet superstrak en glad. Succes ermee! Gr. Klaas.
    PS Op het Binnenvaartforum staan wel een paar mooie plaatjes van zusterschepen van de Norvi. En ook bij Vereniging De Binnenvaart.

    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=14&t=6527

    http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1577/
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2016
  16. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Ha Frank goede morgen
    Ik ben de LOGI een zustersleepboot van de NORVI aan het restaureren alleen als static model 104cm lang
    Ze krijg bij mij de naam ATLA omdat ik daarop heb gevaren als matroos.
    Als zoals ik het nog nooit heb gedaan was het van mijn kant iets te hoog gegrepen alle verlichting 12 V gemaakt en een paar foutjes gedaan maar is niet te zien omdat ik er toch niet mee vaar.
    Frank ga proberen je te volgen en hoop je een keer ergens te zien met je sleepboot.
    Met vr.gr. Ton mslb Atla
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
  17. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Goede morgen .
    Hier een berichtje van mij, ik heb dit jaar nog heel weinig aan de Norvi gewerkt omdat ik nog teveel aan het varen ben en mijn huis van nieuwe ramen voorzien en weer alles geschilderd.
    ik hoop vanaf November meer tijd te krijgen voor de modelbouw, want vanaf November ben ik met vervroegd pensioen.
    ik ben ook bezig om tekeningen te krijgen van een sleepboot uit Serbia, de Greben via de werf waar hij is gebouwd rond 1960.[​IMG]
    [​IMG]
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog een plaatje van de Greben, gevonden met zoekslag: Schlepper Greben. Gr. Klaas.
    [​IMG]
     
  19. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic
    Na een lange tijd niets aan de Norvi gedaan te hebben ben ik weer een beetje bezig.
    ik denk dat het model zover goed is, nu moet ik hem glad zien te krijgen.
     
  20. Frank versluis

    Frank versluis

    Lid geworden:
    16 feb 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Velka Polon Czech Republic

Deel Deze Pagina