bouw van de sleepboot Andre-B

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door stoppel, 11 sep 2008.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Oke, bij onvoldoende kanalen kan het een oplossing zijn.
    Maar anders misschien eens kijken naar een F14, hoeft niet zo duur meer te zijn.
     
  2. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    ik heb de roeren er even onder gezet om te kijken of alles recht staat.
    morgen op mn werk even stralen en dan de gaatjes dicht plamuren.
    daarna gaan ze weer even de kast in tot ik mijn straalbuizen heb.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    zijn dit v-mixers??????
    zo ja, wat is het verschil?????
    ik weet dat de ene een bouwpakket is.

    [​IMG]
    info en foto van Conrad.nl - T/m 9 november 2008 10% korting op het gehele assortiment, profiteer nu!

    2-kanaals Kruismenger bouwpakket

    Geschikt voor alle radiografische installaties vanaf 2 kanalen. Voor het mengen van besturingsfuncties bij Delta's. Alleen radiografisch bestuurbare vliegtuigen en modellen met V-besturingssysteem. Ook zeer geschikt voor het aandrijven en besturen van bepaalde voertuigen (kettingvoertuigen). De servo's met stekkersysteem Conrad, JR en Futaba kunnen rechtstreeks, de anderen m.b.v. adapterkabels, op de menger worden aangesloten. De draairichting van de servo's kan op de menger worden ingesteld.

    Stroomverbruik: ca. 2 mA
    Temperatuurbereik: -10 tot +50 °C
    Gewicht: 10 g
    Resolutie: 9 Bit (512 stappen).


    of deze

    [​IMG]
    info en foto van Conrad.nl - T/m 9 november 2008 10% korting op het gehele assortiment, profiteer nu!

    2-kanaals kruismenger module

    Geschikt voor alle radiografische installaties vanaf 2 kanalen. Voor het mengen van besturingsfuncties bij Delta's. Alleen radiografisch bestuurbare vliegtuigen en modellen met V-besturingssysteem. Ook zeer geschikt voor het aandrijven en besturen van bepaalde voertuigen (kettingvoertuigen). De servo's met stekkersysteem Conrad, JR en Futaba kunnen rechtstreeks, de anderen m.b.v. adapterkabels, op de menger worden aangesloten. De draairichting van de servo's kan op de menger worden ingesteld.

    Stroomverbruik: ca. 2 mA
    Temperatuurbereik: -10 tot +50 °C
    Gewicht: 10 g
    Resolutie: 9 Bit (512 stappen).
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2008
  4. borkumrif

    borkumrif Guest

    Hallo,

    Heb zelf ook wel eens er aan gedacht om deze schip of een van haar zusjes te bouwen. Maar heb er nog zo veel liggen dat ik dacht nee laat maar eerst even.

    Maar moet zeggen mooi hoor. Ik dacht eerst in het begin bij het zien van de spanten oei... Maar de romp ziet er mooi uit.

    Zelf ben ik meer voor de smit schepen en duitse slepers. Maar blijf dit zeker volgen.

    Groetjes,

    Peter
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Stoppel,

    Ik heb een dergelijk systeem bij de Walcheren gebruikt. Wanneer alleen de "gas-stick" bediend werd draaide beide motoren even hard, maar als het roer ook bediend werd ging één motor minder hard draaien en op den duur (afhankelijk van de stand van de "roer-stick") zelfs achteruit. Op zich is daar heel leuk mee te varen, maar nu ik een Navy-Twinstick heb is dat systeem overboord.

    Maar..... mijn mixer zat in de grijze massa van de zender en dat is dus een wezelijk verschil met wat jij toe wilt gaan passen.... dat zit in het model! Ik kon het op de zender uitschakellen als ik eens niet op de "automatische piloot" wilde varen en in jouw geval gaat dat dus niet lukken (of je moet wat stekkertjes in het model omprikken).

    Op zich denk ik dat bovenstaande printjes dit best aankunnen aangezien er in de beschrijving staat dat het ook geschikt is voor rupsvoertuigen (en die werken ook met zo'n systeem), maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen :|.

    Groetjes, Danny.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2008
  6. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    V-Mixer

    Hoi Stoppel,

    Het hieronder afgebeelde printje is inderdaad de mixer die ik bedoel.
    Ik heb helaas geen bestel code van Conrad meer kunnen vinden.
    Hier is perfect mee te varen.
    Je hebt gewoon twee vaartregelaars en 1 knuppel (2 kanalen) van je 4 kanaals zender nodig. Hierdoor heb je één hand om je 2 schroefs boot proportioneel te bedienen en met de andere hand je roer in combinatie met de boegschroef te bedienen.

    Je zit niet op een echt schip zoals hieronder gesuggereerd wordt.
    Zo'n mixer oplossing vind ik altijd iets voor mensen die niet kunnen varen

    Sterker nog, je kunt met je model nog beter/sneller manoeuvreren omdat je je handen vrij hebt voor je roer en boegschroef op de andere knuppel.

    Ik zou bijna vergeten je een kompliment te geven voor je bouwactiviteiten. Het begint al op een echt schip te lijken.

    mvg Paul

    tot vanavond op de ModelBouwVereningingAlblasserdam
     
  7. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat klopt wel inderdaad, als je niet varen kan ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2008
  9. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Zou zo'n mixer ook te zijn toe te passen op de roeren?
    Het originele model van de André-B is namelijk uitgerust met onafhankelijke roeren.
    Dat wil zeggen, dat we de 2 SB en de 2 BB (eventueel) apart kunnen sturen.
    Dat is gedaan met de reden: Als nu alle 4 de roeren aan boord staan. (70 graden SB of BB)
    En ik schakel 1 van de motoren achteruit, dan lopen de 2 roeren (waarvan ik de motor achteruit zet) terug naar de midden (0 graden).
    Dat is gedaan zodat je meer kracht hebt achteruit bij het manoevreren, omdat de roeren nogal wat water tegen houden bij achteruit varen.

    Begrijpen jullie mijn vraag?
     
  10. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Yep,

    ik begrijp de vraag wel denk ik. Maar je zou dan meerdere mixers met elkaar moeten gaan 'mixen'. Dat moet ook te doen zijn met aparte modules, je zou dan beginnen met de V-mixer, en achter de V-mixer komt dan een tweede module, die als de motor achteruit moet gaan draaien het roer terugzet in de middenstand.
    Ik kan/wil even geen plaatjes uploaden, maar in tekst even het volgende:
    De V-mixer heeft twee inputs, en twee outputs. Om het signaal van de roeraansturing nog te gebruiken voor de roerservo, moet dat signaal naar twee apparaten gestuurd worden, oftewel gesplitst.
    Een kant van dat signaal gaat dan naar de V-mixer, en het signaal voor de snelheid gaat daar ook naartoe. De uitgangen van de V-mixer, het snelheidssignaal voor elk van de motoren, gaan elk naar een eigen module, die afhankelijk van het snelheidssignaal de roerservo eventueel terugdraaien. Je zou dat eventueel kunnen benaderen met een split-range regelaar denk ik, dan kun je de uitslag van het roer een heel stuk verkleinen als de motor achteruit moet draaien.
    Een heel verhaal, maar met de juiste modules moet het te doen zijn. Maar eerlijk gezegd, als je dat wilt zou ik zeggen, zorg dat je een zender hebt waar je het in kunt programmeren, zoals Danny.

    Snob. ;)
    Ik rijd niet graag in een automaat, maar toen mijn V-mixer printje nog werkte vond ik het heerlijk om ontspannen te kunnen varen in alle richtingen zonder aan alle sticks tegelijk te moeten zitten. Nu ie kapot is staan de motoren altijd even hard te draaien en dat komt de manouvreerbaarheid niet ten goede. Maar met twee XY-sticks op een zender is het voor mij veel lekkerder varen dan met elke motor op een eigen kanaal.
    Als ik dan niet varen kan, dan drijf ik in ieder geval altijd de kant op die ik wil :)

    VrGr,


    Theo
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Mijn aversie tegen mixers is dat ze het ook doen als je het niet wilt. Tenzij je de mix functie op je zender uit kan zetten, dan heb je dat probleem niet.
    Daarnaast werken mixers volgens een van te voren "vast ingesteld" percentage.
    Als je zelf "mixed" kun je het percentage zelf bepalen.
    De mixers hier bedoeld zitten in de boot, en kun je dus niet uitschakelen als je de mixfunctie "even" niet kunt (of wilt) gebruiken.

    (Voorbeeld waarin je liever geen mixfunctie hebt: Stel voor je ligt gestopt in het water met je sleeptros slap over het stuurboord achterschip en je sleep is je iets over bakboord opgelopen.
    Je kunt vanaf de kant niet zien of de sleeptros in de buurt van de schroeven hangt.
    Door nu de bakboord motor vooruit te geven met stuurboord roer zou je normaal je sleepdraad strak kunnen trekken zodat deze niet in de stuurboord schroef kan komen, en er tevens voor zorgen dat de sleepdraad niet onder de kont kan haken.
    Echter door het geven van stuurboordroer zal de stuurboord motor achteruit willen gaan draaien, en laat daar nu net een slap hangende sleepdraad hangen.
    Op dat moment wil je dus echt een gestopte stuurboordsmotor! )

    Maar om op je vraag van de roeren terug te komen, je zult dan om te beginnen de roeren aan BB en aan SB zowiezo per paar met een aparte servo moeten aan sturen, anders kan BB niet apart bewegen van SB.
    Ik zou echter geen mixer of mix functie weten die bij achteruit slaan zo mixed, dat de roeren naar 0 graden lopen.
    Misschien dat bij computer zenders zoiets mogelijk is in één of ander kunstvlucht-, of heli programma, maar daar ben ik niet mee bekend :confused:
    Zonder mixer is het natuurlijk wel mogelijk, gewoon de desbetreffende knuppel niet bedienen. :D

    De B-boten van Smit kunnen ook hun roeren onafhankelijk van elkaar bedienen.
    Wordt nog wel eens gedaan om op één schroef de volle stuwkracht te hebben terwijl er met het andere roer wat "bij" gestuurd kan worden.
    Ik heb echter niet begrepen dat hier de roeren automatisch naar 0 graden zouden lopen als er achter uitgeslagen wordt
     
  12. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    hrt is me redelijk duidelijk.
    allemaal bedankt voor de reacties.
    ik ga het proberen met de mixer.
    mocht dit niet bevallen dan kan ik altijd nog kijken voor een andere zender.
    helaas is hier op dit moment de poen niet voor.
    de v-mixer kost maar 18 euro en dat is wel te overzien.
     
  13. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    dit weekeind was ik een weekeindje in parijs, dus er is niet zoveel gedaan.
    hier nog een fotoupdate.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Niet zoveel?
    Je gaat zo snel als een speedboot:D En nog netjes ook:D
     
  15. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    zo.... een weekje vakantie achter de rug dus de bouw kan weer beginnen
     
  16. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    dit weekeind de romp in de epoxy gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Het zal wel lekker ruiken;)

    Greetz,
    Bart
     
  18. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    epoxy ruik je niet.
    polyester wel.
     
  19. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Weer wat geleerd over epoxy ;)
     
  20. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    ziet er strak uit stoppel. Ik blijf dit draadje zkr volgen.

    tim
     

Deel Deze Pagina