Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ding blijft aandacht vragen:

    Ik heb inmiddels de T-Pin spelden gevonden, nieuw in zakje.
    Dus dan met frisse moed proberen iets van de romp te maken.
    Heel goed de tekening bekeken en nummers gezocht.
    Er zit weer een fout in de stuklijst en tekening.
    Volgens mij komt dat gewoon omdat ze de tekening van de oude bouwdoos bij de 2012 gelaserde versie gedaan hebben.
    Dat word ook geschreven door Mantua UK toen ik ze mailde voor een pdf in het engels.
    Dear Sir,


    The only instructions are the ones in the kit and are the same as the old kit.

    Dus dan zoeken we het zelf wel weer uit
    Ik heb voor de volgende bouwers alles neergelegd zoals het zou moeten.
    Het 1mm triplex komt aan de binnenkant van de romp, het 3mm balsa aan de buitenkant.
    De latjes (6,5 x 10mm) worden aan de bovenkant van het balsa verlijmd en daar komt dan weer het turtledeck op.
    Ik denk dat vroeger de hele zijkant uit 1 stuk balsa gemaakt was, nu zijn het 2 delen en rara... daar zit dikteverschil in.
    De voorkant is 3mm de achterkant 2,5.
    Waarschijnlijk kwam de espresso laat op die maandagmorgen dat ze aan het produceren waren.
    Of het heeft een reden waar ik pas achter kom als ik alles verlijmd heb, maar dat zien we dan wel weer.

    De foto's.

    Alles uitgelegd op de tekening, zo zie je meteen dat het echt geen 1:1 tekening is!
    [​IMG]

    Nog even iets dichterbij
    [​IMG]

    In delen, de voorkant, bij de vleugel
    [​IMG]

    De achterkant, bij het stabilo:
    [​IMG]
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou, ik had een originele kit met schuim ingedekte vleugels. En ik heb 'm terug.
    Ik ga er maar niet op ingaan...

    Maar!
    Ik ben dus wel in staat om eventueel wat originele zaken te fotograferen.

    Qua vleugelverbinder. Het originele plan vermeldt 3°. Of dat dan aan de bovenkant of onderkant is ...

    Met de geodriehoek lijkt het zelfs eerder vijf aan de bovenkant en acht aan de onderkant...

    [​IMG][​IMG]
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt toch? (5+8)/2=6,5.
    V-stelling word in graden vanaf de horizontaal en per vleugel aangegeven, dus iedere vleugel staat 3,25 graad vanaf horizontaal, gemeten op de gemiddelde dikte.
    Neem een kleine meetfout mee, en een afronding, en ik zou dat 3 graden noemen.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat bedacht ik net na het posten ook

    Het tekeningetje op de doos is alvast geen 3°

    [​IMG]
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, ik vlieg er toch geen wedstrijden mee dus een graadje meer of minder maakt niet zo heel veel uit.
    Maar dan heb jij de Kosmo 4 denk ik Dries?
    Die is ook nog te koop maar ik wilde per se de echte ouderwetse houtbouwversie.
    In de tussentijd Sebastiano Silvestri gebeld en gevraagd of hij me in contact kan brengen met Benito Bertolani.
    Die schijnt nu al ruim in de 80 te zijn zegt Seb.
    Maar hij gaat proberen hem te bereiken, dan heb ik info uit eerste hand.

    PS, ik ben al de romp aan het plakken.....

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct, maar daar zou ik toch niet van uitgaan... Niemand bouwt aan de hand van " het plaatje op de doos" :D :D :D

    Jeetje.... ik krijg bijna zin om deze kit ook te bestellen.... Weet alleen zeker dat dit voor mijn smaak veel te hard gaat....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat denk je, maar die kisten vliegen 100 % neutraal. Gewoon een genot om mee te vliegen.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, je kan ook uit de link die ik ergens hierboven gepost heb een wooden kit bestellen.
    De Galaxy vind ik ook een mooie kist
    http://www.easycnc.it/scheda_modello.aspx?Modello=43

    En snelheid.
    Het is wat Easy zegt, ze vliegen superneutraal, je hoeft veel minder te sturen dan bijvoorbeeld een hoogdekker a la Calmato.
    En je hoeft geen 200 te gaan, bij 100 km/u vliegen ze ook nog.
    Een Calmato haalt op top met een 7,5cc ongeveer 140, dan heb je wat vergelijking.

    GJ
     
  9. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    333
    Locatie:
    's-Gravendeel
    In het draadje op rc-network staat duidelijk dat de V-stelling 3 graden bedraagt (-vraagt iemand daar nog: per helft of voor de hele vleugel? ;-). Natuurlijk in totaal, het is geen Charter of zo.) Ook daar zie ik een gfk-mat als versterking van het middendeel...zo deden we dat vroeger toch altijd?
     
  10. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    333
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Trouwens, de threadstarter op rc-network heeft ook contact met Bertolani. Misschien zou je op die manier contact kunnen leggen met de ontwerper.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb net een mailtje gehad van Sebastiano met het emailadres van Bertolani.
    Maar ook het mailadres van degene die het model omgezet heeft naar het 2013 model, dat lijkt me handiger.
    En glassen, ja, vroeger deden we dat maar toen waren we enorm bang dat iets zo breken.
    Ik heb nu zoveel ervaring met G-krachten en modellen bouwen dat ik het bij dit model zelfs zonder glas aandurf.
    Ik heb zwevervleugels gebouwd van 13mm dik waar ik gewoon op kon staan als hij aan de tippen ondersteund werd.
    En hoeveel G zal dit trekken, hooguit 10, dat is 30 kilo, nou dat gaat zonder glas.

    GJ
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    V-stelling is met name heel belangrijk bij meskant vliegen. (en dus ook een vierpunts-rol)
    Als de V-stelling niet goed is dan "rolt"de kist uit meskant. Je kunt dit uiteraard tegen gaan door aileron te geven.

    A.) Rolt het model de kant op van de rudder input verminder dan de V-stelling.
    B.) Rolt het model in tegengestelde richting van de rudder input vergroot dan de V-stelling.

    Arnoud.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arnoud, dat is belangrijk als je wedstrijden vliegt.
    Ik heb geen ambitie om vintage wedstrijden te gaan vliegen dus mij maakt het niet uit.
    Als ie wegvalt corrigeer ik wel met rolroer.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1 kant van de romp is verlijmd.

    Ik heb ervoor gekozen om eerst de ligger langs de bovenkant van de romp te lijmen.
    Zo weet ik dat de romp recht gebouwd wordt en niet als een banaan.
    Begonnen aan de voorkant, natuurlijk met witte houtlijm.

    [​IMG]

    Vastgepind met de T-naalden.
    [​IMG]

    Alles lag toch lekker op de bouwplank dus meteen het voorspant erop gelijmd, haaks en recht (daarvoor is de driehoek).
    [​IMG]

    [​IMG]

    1 kant is klaar, de andere ligt klaar voor dezelfde behandeling
    [​IMG]

    Zo zie je het spant ook staan
    [​IMG]

    En iets meer detail
    De balkjes die schuin op de rompzijkant zitten heb ik zomaar ergens gelijmd,
    er is geen maat aangegeven op de tekening dus dan gaat het op gevoel.
    [​IMG]


    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe doe je dat als je vleugel als één geheel gebouwd is?
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Doorzagen en dan weer anders aan elkaar lijmen ;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pffff… veulsteveul werruk, zo'n RC-1 kist uittrimmen…. :D
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  18. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Nijmegen
    Softboard is niet hard genoeg , vervormd bij druk. Echt heren, kurklinoleum is het beste , gebruik het al meer dan 20 jaar. Blijft vlak.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toevoeging: de nerf van shear-webbing moet verticaal. Een horizontale nerf houdt onder- en boven-ligger veel minder goed op afstand van elkaar onder drukbelasting.
    En de gaten/openingen in de webbing vertrouw ik niet echt, bij/in de romp zijn de knik/druk-krachten het grootst. Juist daar zou ik op die manier zeker niet op gewicht proberen te besparen.

    edit: er zijn inmiddels al berichten aan geweid zie ik.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Neen, het is een originele Kosmo 3 kit. Ver van voor de reissue. Kan echter geen datum op de kit plakken ...
     

Deel Deze Pagina