Bouwen van een voerboot big hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door heli pedro, 1 aug 2015.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ha hier men bouw verslag doen van men bouwende voerboot.
    De boot op zen geheel zal beladen een 9kg wegen ongeladen 5kg
    Afmetingen zijn 72op 48cm en is een catamaranromp om mooi stevig te liggen in het water bij grote golf slag.
    Als motorisering ha ik voor een bruschless setup gaan van hobby king en met name deze moter en regelaar dit zou de vervanger moeten zijn van de moter robbe755/40 die nu niet meer verkrijgbaar is.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24567__HobbyKing_30A_Boat_ESC_3A_UBEC.html
    [​IMG]

    Moter zou een 2° naar beneden gericht worden of wat is aan te raden de schroef komt in een tunnel te zitten
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Pole_Multi_Rotor_Outrunner_Set_CW_CCW_2_.html
    [​IMG]

    Als schroef as komt er een 13cm gelagerde raboesch as in met een 4 blads raboesch 55mm of 65mm schroef.
    als batterij zal een lipo ion 10000mah 2* voorzien zijn in de boot met lipo saver.

    De romp zal opgebouwd worden in glas vezel.

    De eerste mal is ondertussen gemaakt hoe de boot er ongeveer zal komen uit te zien deze is gemaakt in pu plaat ruw bouw.
    Zoals jullie kunnen zien heb ik 2 foto met stenen op de mal de foto mat 2 stenen weegt nu 5kg de andere 9kg om zo een zicht te krijgen hoe de boot in het water zou liggen.
    Is dit goed of zullen men drijvers te groot zijn vooraan?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hopelijk kan dit jullie ook boeien
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mij persoonlijk , niet echt nee .
    groetjes
    Ronny
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Maar graag toch wel hulp als dat kan al is er geen interesse.
    Is de waterlijn goed of moet ik iets gaan veranderen aan de voorzijde van de drijvers zoals je ziet met 5kg of 9kg licht de boot goed schuin naar achter in het water?
    Eventueel de drijvers vooraan nog iets versmallen zodat het geheel horizontaaler in het water komt te liggen.

    Of gaat de schroef die met een 2a3° naar beneden gericht zal worden ervoor zorgen de achtersteven word op getild.

    graag alle info en tips
     
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Ook een vraag over de moter.
    word dus een bruschless setup moet ik voor de 2 moters ook een v mixer gebruiken of kan dit met een gewone y kabel ook de ene moter moet rechts op draaien de andere links als je de draden draait veranderd toch de richting van de moter dus vermoedelijk moet dit lukken met een gewone y kabel toch?
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Bij BL motoren moet je sowieso voor elke motor een aparte regelaar hebben.
    V-mixer:
    Ja. Als die op je zender zit, kun je die gebruiken, anders een externe V-mixer kopen.
    Y-kabel: nee.
    Dan kun je namelijk niet het toerenpas per motor veranderen.
    Andere alternatief is "tankbesturing" toepassen met 2 knuppels.
     
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de zender zelf heeft geen v mixer voor het gas kanaal wel voor de aileron en rudder dus hier geen optie.
    zal een v mixer worden dan.
    het alternatief is geen optie daar je de boot moet kunnen sturen met 1 knuppel terwijl je de andere hand vrij hebt om de lijn strak uit ta varen.

    merci
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Dan zet je je regelaars toch op die kanalen? Je bepaalt toch lekker zelf welk kanaal je voor gas, roer of wat-dan-ook gebruikt?
    Vliegers gebruiken mode 1, 2, 3 of 4.... Schippers bepalen dat lekker zelluf.
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Ben gewend om mode 1 gas rechts indertijd altijd zo met modelbouw bezig geweest.
    Simpelste zal dan de v mixer zijn en de kost is nu ook niet zo groot.


    Iemand reactie ove de waterlijn zoals ze nu is vermoed dat dit hetzelfde zal zijn in glas vezel?
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Ligt aan de lading. loodaccu's zijn nu eenmaal zwaarder dan lipo's. Hoeveel voer neem je mee? Kun je dus geen peil op trekken.

    Bereken de waterverplaatsing van het model met de waterlijn zoals je 'm nu getekend hebt. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Kwestie van opmeten en sommetjes maken.
    Dan heb je meteen het gewicht in kilo's wat je kunt meenemen. En kun je daar je uitrusting op aanpassen.
    Hoeveel wegen de motoren, RC-apparatuur, accu's, dieptemeter, hoogtemeter, thermometer, variometer, vis-teller, voer, aas en weet ik veel wat vissers nog meer meesleuren?
    Kan dat er in qua afmetingen?
    Kan dat er in qua gewicht, of wordt het een (eenmalige) duikboot?

    Vanaf afstand en op plaatjes kunnen wij daar helemaal niets over zeggen. Jij hebt de exacte afmetingen van de boot. Wij niet.

    Andere vraag: waarom in hemelsnaam zo'n enorme verticale plank vooraan?
    Bij golfslag hoger dan 1 cm komen de golven daar tegenaan. Die weerstand moeten je motoren dan ook weer overbruggen.
    Boegen hebben zo geen zin. Kun je beter met een tupperware-bak gaan varen. Ben je nog sneller klaar ook.
     
  10. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hoi roel
    het model is gebaseerd op een bestaande boot eentje ik vorig jaar heb aangepast naar andere motoren en lipo.
    de boot licht veel minder diep in het water scheelt 2.5kg op de accu alleen al.

    gewicht van die boot is ongeveer een 5kg dus alles geplaatst dieptemeter rc en motoren en accu(lipo)beladen met voer 9kg
    de lengte bedraagd nu 72cm en breed 48cm hoogte is 18cm

    dit heb ik nu gesimuleerd met stenen op de boot de ene foto 5kg gewicht de andere 9kg je kan zien hoe de boot in het water licht nu
    nu vermoed ik dat de boeg vooraan nog moet veranderen schuiner naar beneden
    de vertikale plank bedoel je daarmee het tussen stuk tussen de drijvers?
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, inderdaad
     
  12. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Intussen nog een en ander geschuurd.
    Tussen stuk heb ik schuin gezet, ook het achtersteven iets schuin gezet naar achter toe wand dit was net zoals voor recht.
    De drijvers zelf heb ik de voor zijde wat afgeschuind en bol gezet de boot drijft nu horizontaler in het water.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    De moters zijn besteld zi zag de voorraad maar klein meer was in china en europa heeft ze niet op stock dus vlug gekocht de rest kan ik gewoon via europa kopen.

    nu nog enkele kleine geden aan de mal weg werken en dan een negatief maken van de mal denk eraan om de old skool manier te werken via papier mache.
    vind een selicone rubber te duur wand je hebt er toch snel enkele kilo nodig.

    gips is ook een optie of polyester?
     
  14. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Vraag aan de kenners daar de regelaar verbonden zijn met ne v mixer naar de ontvanger moet ik dan ook de rode draad verwijderen uit een van de regelaars of is dat niet nodig met v mixer.
     
  15. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    iemand die me kan helpen aan een schema hoe men rc benodigheden aan te sluiten.
    zou met 2 lipo werken met ne switch knop erutssen zodat ik indien nodig kan switchen van batterij als de ene te laag van spanning komt.
    ook een waterdichte aan uit knop moet ertussen zitten.
    dan de 2 bruschless motoren met zekering ertussen met elk een regelaar aan gesloten via v mixer.
    de rest zijn kanalen op de ontvanger.

    gaat hem vooral om het gedeelte van lipo naar aan uit knop en zo naar de switch tussen de batterijen en dan naar regelaars.
    schema ik al vond staat hier ook online
    http://i49.photobucket.com/albums/f261/wouty159/schakeling.jpg
    of deze
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/2-Motorsetup.jpg

    bijde werken gewoon direct op de batterij zonder aan of knop of switch naar 2de batterij pak.
     
  16. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Intussen een schema ik hier boven vermelde aan gepast naar wat ik denk juist is voor hetgeen ik wil.
    opmerkingen zijn welkom.

    [​IMG]
     
  17. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik kon het nergens in je schrijven rechtstreeks terugvinden, maar ik neem aan dat je lipos hebt van 14,8V? Als je nog een kanaal over hebt op je ontvanger zou ik er een switchmodule mee schakelen om je LED verlichting aan en uit te zetten; en ik zou er een lipo verklikkertje op zetten na de keuzeschakelaar tussen lipo 1 en 2. Dan krijg je een signaal dat de lipo leeg raakt en kun je naar de kant, na je LEDs uit gezet te hebben. Op tijd stoppen houdt je lipos in betere conditie.

    VrGr,

    Theo

    Oh ja, over die 14,8V: je LEDs werken blijkbaar op 12V, dan kun je er een spanningsregelaartje bij gebruiken. Als je zoekt op low-drop dan zijn er hopelijk genoeg te vinden.
     
  18. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hoi theo
    de boot zal varen op 11.4volt en geen 14.8 volt dus led van 12v moet lukken ermee.

    een switch zit er al tussen om de led aan te zetten en af links boven schema
    een verklikker komt er op iedere lipo pak appart met een signaal biep naar de kant komen hoefd dan niet enkel de lipo switch om zetten en verder varen tot je op de kand bent en lege lipo wisselen.

    vandaar men vraag over de mening van dit schema of het juist is getekend en met name de lipo switch en aan en uit schakelaar.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Begrijp ik dat je de Lipo switch dan op afstand omzet met eer servo? Daar staat geen servo voor ingetekend. Zoals het nu getekend is moet je naar de kant komen om van lipo te switchen. Kun je die net zo goed wisselen en heeft dubbele lipo weinig zin. Of zie ik iets over het hoofd? Gr. Klaas.
     
  20. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de servo staat getekend bij de ontvanger zelf mischien had ik hem beter bij de switch gezet sorry.
    en inderdaad op afstand omzetten met servo das de bedoeling soms varen we 3a400m uit en kan terug komen al fataal zijn voor de lipo dus dubbele lipo erin met switch.
     

Deel Deze Pagina