Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ruuddebouwer, 21 jun 2012.

  1. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo Allemaal,

    Vandaag is hij eindelijk binnen gekomen :p De Friesland.
    Ik wil dit schip al een hele tijd bouwen maar omdat ik nog druk met de Victory bezig was steeds uitgesteld.
    Nu ik met de masten en de tuigage van de Victory bezig ben is het ook tijd om met een 2e boot te beginnen.
    Ik kan namelijk niet te lang met tuigage bezig zijn vanwege een zenuwstoring in mijn rechterkant waardoor mijn rechterhand al gauw een eigen leven gaat lijden.

    Maar genoeg daarover, hier is hij dan.
    De kit is van Mamoli en ziet er op het eerste gezicht verzorgd uit.
    Alles zit netjes in doosjes en zakjes en wordt begeleid door eer 10 tal tekeningen opgebouwd van kiel en spanten tot de tuigage en 2 totaal tekeningen met alles erop en aan.

    Eerst even over de Friesland en haar geschiedenis:

    Het model is vervaardigd uit een pakket van de Italiaanse firma Mamoli. De Friesland werd ook wel Groot Frisia of Frisia genoemd. Het is gebouwd in 1665 op de admiraliteitswerf te Harlingen. In 1666 werd de Friesland het vlaggenschip van Tjerk Hiddes de Vries, met 340 matrozen en 55 soldaten. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de Vierdaagse Zeeslag (11-14 juni 1666) tegen Engeland (24 dodoen, 15 gewonden). In augustus van dat jaar de Tweedaagse Zeeslag. Bij deze slag raakte Tjerk Hiddes dodelijk gewond. Hans Willem baron van Aylva werd de nieuwe luitenant-adnmiraal. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de tocht naar Chattam. In 1692 werd Hidde Sjoerds de Vries (neef van Tjerk Hiddes) de nieuwe kapitein. Een linieschip is een groot oorlogsschip dat voldoende weerstandsvermogen had om in kiellinie (achter elkaar) de zeeslag in te gaan. Deze kiellinie raakte rond 1650 in zwang. Linieschepen vormden de kern van de vloot. Ze waren gebouwd op weerstand en niet op snelheid. Ze waren volledig getuigd met drie (soms vier) masten. Ze voerden tussen de 50 en 110 stukken geschut, opgesteld op twee (soms drie) dekken. Dood de ondiepten voor de Nederlandse kust waren de Nederlandse linieschepen vaak kleiner dan de Engelse. Soms werden oude Oostindiëvaarders omgebouwd tot linieschip. Dat voldeed echter niet. In de loop der tijd werd het linieschip groter. Deze ruimte werd niet gebruikt voor meer kanonnen maar voor vergroting van het kaliber van de kanonnen. In navolging van Engeland werd ook in Nederland de platte spiegel van het linieschip vervangen door een ronde spiegel (eind 17de eeuw). Ook verminderde de zeeg en de hoogte van de achteropbouw. Door de komst van de stoomschepen verdween het houten linieschip in de tweede helft van de 19de eeuw. Ze werden vervangen door pantserschepen en later door slagschepen.

    De Friesland, als model, zelf:

    Scheepsmodel van het linieschip de Friesland. Op spanten gebouwd. Schaal 1:75. Rondhouten en tuigage: Het linieschip heeft drie masten: een fokkemast, een grote mast en een bezaanmast. Uit het galjoen steekt een boegspriet schuin omhoog. De fokkemast en en hoofdmast bestaan uit drie delen: een mast, een marssteng en een bramsteng. De bezaanmast betaat ui twee delen: een mast en een marssteng. Masten en stengen worden gehouden door voorstagen en staande (stenge) wanten (hoofdtouwen met weeflijnen). De fokkemast en den grote mast zijn voorzien van drie ra's. De bezaanmast heeft een schuine bezaangaffel en twee ra's daarboven. Aan de boegspriet hangt een ra voor een blinde. Op alledrie masten en op de boegspriet zijn marsen gemaakt. Het schip is niet voorzien van zeilen. Wel zijn alle stagen, wanten, vallen en schoten aangebracht. In de top van de voorste twee masten wordt een zwaluwstaartvormige wimpel (rood-wit-blauw) gevoerd. In de bezaanmast hangt een lange rood-wit-blauwe vleugel. Op het achterschip een vlaggemast met daarin een blauwe vlag met goudkleurige opdruk (twee lopende leeuwen, omgeven door negen kronen). De romp: Het voorschip is rond en voorzien van een open galjoen. Het achterschip is rond en voorzien van een platte spiegel met uitbouw aan de boorden. De bodem is rond. Het model van voor naar achter: Het schip heeft 72 stukken. Op de versierde spiegel een wapen: in vieren gedeeld: twee velden met een leeuw, een veld met de kleuren rood-wit-blauw en een veld met het wapen van Amsterdam. Om het wapen het devies 'Honi soit qui mal y pense'. Op de stander: 'Friesland 1663'. De ornamenten en veel andere detailleringen zijn van gegoten metaal. Kleuren: De romp is okerkleurig met bruine berghouten en sierranden. Het galjoen is bruin. De opbouw langs de boorden is groen. De spiegel is groen met goudkleurig 'snijwerk' en rode accenten.

    De foto's:
    [​IMG]
    De Doos[​IMG]
    De inhoud
    [​IMG]
    Doosje met beslag
    [​IMG]
    Doosje met onderdelen
    [​IMG]
    De kiel, spanten, hout, en nog meer onderdelen
    [​IMG]
    Alle tekeneningen, 1 tot en met 10 en 2 totaal tekeningen van de romp en de tuigage.

    Morgen, 22/6/2012, ga ik een bouwplank maken en dan kan het feest gaan beginnen.

    gr. Ruud
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    mag ik je hierbij alvast veel succes en bouwplezier toewensen met de bouw van deze mooie boot. deze stond bij mij ook op het lijstje maar ben toch maar gekozen voor de Wasa.
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Proficiat Ruud, hij is binnen:proost:
    Ziet er goed verzorgt uit, en ik zie dat hij op één jaar na, precies uit hetzelfde jaar als mijn WvH.;)
    Het feest kan beginnen:cool:
    Héél veel succes met de bouw, doe het rustig aan, en natuurlijk blijf ik een trouwe volger;)

    Groet, Germt
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi schip, Ruud. Veel succes en bouwplezier. Ga je haar toch met zeilen uitrusten? Ik zit voor de HMS Victory daaraan te twijfelen, maar dat is verre toekomst.

    Ik zie van Mamoli, ik ben juist bezig een oud model van Mamoli (de America) op te knappen. Het is maar goed dat je al ervaring hebt opgedaan met de HMS Victory, want de tekst van de bouwbeschrijvingen is bij Mamoli soms wel erg kort en cryptisch. Tekeningen lijken wel OK, en dat is eigenlijk (als je ervaring hebt) het belangrijkst.

    Groet,

    Ad
     
  5. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Bedankt Ruud, mijn vingers beginnen spontaan te jeuken als ik al die ingepakte onderdelen zie :p
    Deze staat voor mij toch wel op nummer 1 in het rijtje van mooiste schepen! Ik volg deze vanzelfsprekend ook, veel succes met de bouw!
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Ruud,
    Ik wil natuurlijk niet gelijk de betweter uithangen, maar mag ik misschien alvast een kleine tip geven?
    Als je over een tijd de spanten passend hebt en op de valse kiel gaat lijmen, is daar een handig trucje voor.
    LEGOBLOKJES......
    Op deze manier staan straks alle spanten precies haaks op de valse kiel :cool:

    [​IMG]

    Als je een hoekmuurtje maakt van deze blokjes en in de hoeken zet staan ze precies goed.
    Zo'n hoekmuurtje is namelijk precies haaks.
    Ik weet het, zover is het nog niet, maar misschien kun je re straks iets mee;)

    Groet, Germt

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Proficat

    Hey Ruud,

    Proficiat:music:

    Na lang wachten is het uitpakken des te leuker :p
    Veel plezier met deze jonge dame, mijn Prinsje is 12 jaar ouder!

    En als je netjes werkt dan mag je erbij komen staan ;)

    [​IMG]

    Vooraan Prins Willem1:100 achteraan Wappen Von Hamburg (van Germt) 1:40

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Germt

    Germt Guest

    Uiteraard na overleg van je diploma:rolling::rolling:
     
  9. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Nu ik nog een diploma maar dat zal wel heeeeeel lang duren.:)
    Proficiat met dit prachtig ship.
    Alweer een verslag om te volgen en van te leren,en dat zal ik wel nodig hebben.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Diploma's? Dat is maar een flauwekulletje natuurlijk;)
    Je zegt dat je er van leert, en het nodig hebt, heb je plannen om een soortgelijk schip te gaan bouwen?
    Zou wel leuk zijn, ben gewoon een beetje nieuwsgierig;)
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    diploma's en examens

    Inderdaad, iedereen is welkom, wij hebben hier geen examens, rangen of standen. Hier meer zielen (liefst bouwers van 17de eeuwse zeilschepen natuurlijk) hoe meer vreugd :thumbsup:
    ..... en pas op voor de examens van die heren .....:teacher:..... ze wilden mij een touw laten bijvijlen :rolleyes:
     
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ben bezig met een sectie van de Wasa,en heb de Prins Willem (Corel) nog in de doos!
    Wel mee begonnen maar mee gestopt in verband met de kennis.
    Het hout virus heeft wel toegeslagen door jullie.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Wij begonnen ook onze modellen te bouwen zonder alles te weten, je leert vanzelf bij tijdens de bouw. Ga er rustig mee door (en vraag zo nodig advies:help:) dan mag jij hem straks ook naast onze schepen op de foto zetten;)

    Andy
     
  14. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zal ik zeker doen, en mocht ik er tussen staan dan zal ik zeer vereerd zijn.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    @ Franwin

    We zullen vast een ligplaats voor je reserveren!

    Andy
     
  16. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi bouwers,

    De bouwplank is klaar, 1 meter lang en met een verstelbare klem.
    Ik heb er ook poten onder gemaakt uit een stuk 10 mm draadeind met kopmoeren als poot en vleugelmoeren aan de bovenkant.
    Nu kan ik de hele plank ook scheef stellen en dat is makkelijk met de huidplanken en het schilderwerk.
    Foto volgt.

    @Jan,
    Houdt hem op je lijstje want het ziet er in de doos heel mooi uit, hoe het in de praktijk gaat worden is afwachten maar niet te min een hele mooie kit.

    @Andy?? Is die roeiboot vooraan op de foto van jou?? :D

    @Germt,
    Die lego methode ken ik, het stond ergens op een ander forum.
    Ik heb nu een hele doos blokjes klaar liggen.

    @Rene,
    Mijn handen jeukte ook toen ik dit schip zag maar omdat ik gelezen had dat dit 1 van de moeilijkste schepen is om te bouwen ben ik eerst met de Victory begonnen om ervaring op te doen.

    @Ad,
    Ik weet nog niet of ik er zeilen op ga zetten.
    Als ik het doe dan weer van die opgetrokken zeilen, dat vind ik voor een model wat ik de vitrine staat het mooist.
    De tekeningen zijn inderdaad verzorgt en goed opgebouwd, je komt niet zo snel voor verrassingen te staan zoals bij de Victory.
    Een geschreven handleiding staat gelijk bij de tekening en is idd summier maar niet echt nodig want de tekening is overduidelijk.

    @Frankwin,
    Valt wel mee hoor, een diploma halen, ik hem hem gewoon gekregen na een paar rot opmerkingen. :D

    gr. Ruud
     
  17. Germt

    Germt Guest

    @Andy?? Is die roeiboot vooraan op de foto van jou?? :D


    Oeioeioei.... hier konden we op wachten natuurlijk........
    Aan die roeiboot moet nog gevijld worden;)
    Moet schaal 1:125 zijn geloof ik, past zo net niet op mijn WvH:yes::yes::yes:
     
  18. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    :offtopic:
    @Germt,

    Uiteraard kon je hier op wachten, het was denk ik niet zo'n goed idee om beide schepen naast elkaar te zetten, komt zeker commentaar op.
    Het is wel een beetje een admiraalssloep met al die luxe maar wel schaal 1:100 hoor, alleen op sommige plaatsen is de bemanning schaal 1:125 om de verhoudingen goed te houden.
    Volgens mij kan het wapen een transportschip zijn en kan de Prins erin. :yes::D

    :eek:ntopic:
    Zoals beloofd, hier de foto's van de bouwplank.
    Ik heb de kiel er vast in gezet.
    [​IMG]
    Hier staat hij gewoon recht
    [​IMG]
    En hier heb ik hem scheef gezet.
    Doormiddel van de draadeinden kan ik hem nu des gewenst in de lengte of de breedte scheef zetten.
    Er zitten nu korte draadeinden in maar ik heb ook langere om hem nog schever te kunnen zetten.

    gr. Ruud
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Keurige bouwplank! en dat voor die prijs :lol:

    En ja "die roeiboot" op de foto in het bericht van 21 juni is van mij.
    Een echt Zeeuws scheepje van 1651 uit Middelburg genaamd Het Prinsje Willem :pim: Ik zoek nog bemanning ervoor, belangstelling?

    Andy
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Je begint wel met een zeer handige bouwplank hoor Ruud, goed bedacht:cool:

    Groet, Germt
     

Deel Deze Pagina