Bouwverslag Alsberg jet boot -schaal 1:5-

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Klaas Schouten, 22 okt 2017.

  1. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Thanks, denk idd ook dat we de dog-bone wel kunnen vergeten.
    Goede tip, om nog eens naar die link te kijken.

    alleen denk ik dat hij zijn impellers wel met een bus vastzet, wellicht in combi met een lijm. en dit wil ik vooralsnog niet, omdat ik verschillende sets wil gaan uitproberen.
     
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik moet het even met een telefoon scherm doen, maar ik zie toch duidelijk op iedere impeller een imbus tonnetje zitten?

    Met een metalen impeller goed uitvoerbaar. In kunststof niet...
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn eerdere links naar het maken van vierkante gaten, waren alleen bedoeld als informatie en niet leidend tot een discussie over de maatvastheid.

    Terugkomend op ons gesprek december vorig jaar in Varkenoord. Rotterdam..
    Ik attendeerde je op een broots voor het maken van de spiebaan in de naaf.
    Hoeveel kanten je maakt in de aandrijfas/impellernaaf, of, het blijft rammelen, of je krijgt de onderlinge afstand niet goed.
    Praktijk ervaring: twee wielen/lagers op één asdiameter zijn slecht of niet op onderlinge afstand correct afstelbaar.
    Mijn voorstel:
    Uitgaande van je eerdere as diam 10mm, de voorste impeller monteren op een as van 9mm of 8mm, de stootrand naar 10mm dient als aanslag.
    Op de 9mm/8mm schroefdraad M8x0,75 aanbrengen.
    De volgende impeller monteren op teruggedraaide diam 7mm, borgen met schroefdraad M6x0,75. Eind van de as diam 5 mm in het huislager.
    De benodigde spieën te maken als halfronde maanspie, vroeger veel gebruikt om vliegwielen van brommer motoren vast te zetten( het vliegwiel zal wel i.v.m het vermogen op een conische as)
    Voordeel, door verschillende diameters van de naafimpellers zijn deze eenvoudiger te monteren/verwijderen.
    Verder, door de plaats van de aanslag/stootrand bepaal je exact, waar de impeller zit.
    De uitsparing in de as voor de halfronde maanspie maak je met een zaagfrees in de as. De groef in de naaf met gewoon zagen en vijlen.
    Na borgen met Loctite is het geheel goed geborgd tegen los- en verdraaiing.
    Kosten weinig, misschien een stukje CK45, staal 70, 5x2mm, lengte 100mm??

    Mijn moto: Modelbouwen is kostbaar, daarom zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, zoeken/bedenken naar kosten besparende oplossingen.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    haje74 vindt dit leuk.
  4. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @Stoompomp, dank voor het meedenken.
    Maar ik ben opzoek naar een verwisselbaar systeem. Als ik de optimale setup (uiteindelijk) heb bepaald, is je voorstel wellicht haalbaar.

    Ik weet nu nog niet welke setup het gaat worden.

    Het gebruik van Loctite is daarom voor nu geen optie. Ik denk dat als ik de impellers met een imbus-tonnetje en loctite op een ronde as zet, de impellers nergens heen zullen gaan en voor een definitieve setup zeker uitkomst bied.

    Voor nu ben ik opzoek naar een snel wisselsysteem, zodat ik naar wens impellers kan verwisselen (zonder aan de waterkant de gehele as eruit te hoeven halen, of belemmerd te worden daar verschillende as diameters).

    Tevens lijkt het me ook gewoon een mooie oplossing als het met een zeskantprofiel gaat lukken. Dus wie weet wat het gaat brengen.
     
  5. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Zutphen
    Bij mijn jets zitten de impellors met een imbus-tonnetje op de ronde as. De as heeft daar precies een ondiep gat (diepte/hoek gelijk met de geometrie van de ton). Dit zit als een huis!
     
    Klaas Schouten en Unusual RC vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omdat ik benieuwd ben naar de constructie van de impellers en de stator in het pomphuis, verzoek ik je een tekening op te sturen.
    Overigens, bij fijn metrisch heb je geen Loctite nodig.
    Henk.
     
  7. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Zutphen
    @Stoompomp Dit is hoe ik het bij mijn ontwerp van een dual-stage jetdrive voorzie:

    A0E7B7B3-9565-4BC5-A093-C34DF7162170.jpeg
     
    Klaas Schouten vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze presentatie vind ik echt prachtig, ik kan dit niet.
    Maar een vraag.
    Ik zie geen stator, vast schoepenwiel op het huis.
    Volgens mij werkt een jet als twee achtereen in serie geplaatste pompen.

    Ik heb alleen gewerkt met stoomturbines, maar het principe is het zelfde, namelijk:
    Eveneens toepasbaar op gasturbines, alleen stoom expandeert(vrijgeven van energie) en lucht wordt gecomprimeerd(opbouwen van energie).
    Bij stoom staat er tussen elke rotor een vaste stator(ook bij straalmotoren), deze stator zorgt voor het stoppen van de door de rotor opgewekte rotatie.
    Daarom levert elke rotor een verhoging van de einddruk.
    Water is niet samendrukbaar, daarom beide rotors/impellers van gelijke diameter.
    Bijgevoegd heb ik een bladzijde van het leerboek van mijn kleinzoon bijgevoegd
    Reden opmerking kleinzoon: Opa en kan komt de uitleg/commentaar(oud leert van jong).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    haje74 vindt dit leuk.
  9. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Zutphen
    Het binnenwerk is vaag zichtbaar: deze voorstelling is zo gemaakt om de as en de daarbij behorende lageringen en afdichtingen zichtbaar te maken.
    Het binnenwerk is momenteel het enige dat werkelijk geproduceerd is; ik heb het laten 3D printen in een staal/brons samenstelling. Dit is met overmaat gedaan zodat alle onderdelen nog nabewerkt kunnen worden met conventionele verspanings-technieken om ze precies pas te maken. De rest van het project bestaat voorlopig alleen digitaal.
    Deze dual pomp bestaat uit 2 stages, die achter elkaar in het pomphuis gepositioneerd zijn. Een bullit-impeller met bijbehorende stator als eerste stage en een tweede set daar direct achter:


    Maar ik wil nu niet verder dit mooie bouwdraadje bedoezelen met mijn eigen projecten; voor meer info zie topic Valentijn 1:7
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit respecteer ik.
    Gaarne toch voorgang doorgeven naar Stoompomp.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  11. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Zutphen
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt.
     
  13. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hallo allemaal,

    @haje74 top beeldmateriaal! Mag gerust hier geplaats worden. als het topic een waterjet betreft, vind ik het niet erg als dat hier plaats vind.
    @Stoompomp , wellicht ben je a.s. donderdag op de Valkenhof, kunnen we als je wilt bijpraten over de constructie van de jet.
     
  14. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Het aanpassen van de romp, het wegwerken van de hak, is gelukt. Was toch wel weer een aardige klus, maar ik ben blij met het resultaat.

    Helaas zie je nu wel een klein beetje kleur verschil tussen het oude deel en nieuwe deel. Wellicht trekt het nog iets bij. Het zit gelukkig aan de onderkant, dus valt het nauwelijks op.

    Aanpassing romp 01.JPG

    Aanpassing romp 02.JPG
     
  15. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    In de tussentijd onderzoek verricht naar de afwerking van het teakhout. Om het teakhout tegen het water te beschermen behandel ik het (denk ik) met polyester. Ik heb een proefstukje ingesmeerd, dit is nog maar met een korrel van 240 opgeschuurd en zit er al aardig uit.

    Ik wil dit proefstuk nog gladder schuren en weer van polyester voorzien totdat het een egale en gladde oppervlakte heeft. Als het eindresultaat er naar behoren uitziet, ga ik dit met de gehele romp doen.

    5150 Onderzoek houtafwerking.JPG

    5151 Onderzoek houtafwerking.JPG
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    495
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja ik ben morgen in Varkenoord.
    Eerder reeds afgesproken met Pieter.
     
    Klaas Schouten vindt dit leuk.
  17. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Tevens onderzoek verricht naar een oplossing voor de as. Ik zoek naar een mogelijkheid om het uiteinde van de as, het deel waar de impellers zitten, uit een zeskantprofiel te maken. Hiervoor denk ik gebruik te kunnen maken van bithouders. De welbekende bithouders die je met je boormachine gebruikt.

    Ik heb van een aantal fabrikanten de maten opgenomen, het blijkt namelijk dat de buitendiameter van die dingen per fabrikant verschillen. Ze zijn allemaal dikker dan 9 mm en van 1 merk is de buitendiameter op 10 honderdste van een mm 10 mm. Volgens mij ideaal, want dit past perfect in een gat van 10 mm zonder dat je enige speling voelt, danwel waarneembaar is.

    Onderstaand de foto's:

    5100 Onderzoek zeskantprofiel.JPG

    Deze is 9 mm en 57 honderdste. Heeft te veel speling en valt af.

    5110 Onderzoek zeskantprofiel.JPG


    5120 Onderzoek zeskantprofiel.JPG

    Deze is iets groter, 9 mm en 67 honderdste. Maar heeft ook nog te veel speling en valt af.

    5130 Onderzoek zeskantprofiel.JPG

    Hier de winnaar, 9 mm en 90 honderdste.

    De bithouder heb ik vervolgens op de draaibank op een lengte van 20 mm afgestoken. Vervolgens het binnenwerk verwijderd. Helaas bleek dat het binnenwerk geen zeskantprofiel heeft, maar gewoon rond is. Ik moet het binnenwerk van de nu 20 mm verkregen bus daarom (helaas) bewerken tot een zeskantprofiel. Circa de eerste 15 mm van de bithouder is van zeskant, de laatse 5 mm niet. Het is daarom maar een klein deel wat bewerkt moet worden. Ik heb dit handmatig geprobeerd te maken.

    Voor een eerste poging geen slecht resultaat, vind ik zelf.

    5131 Onderzoek zeskantprofiel bithouder.JPG

    links is de bewerkte bus, rechts is een originele bithouder te zien. De linker, bewerkte bus kan nu perfect in de impeller verflijmt/bevestigd worden. Het idee is om voor elke impeller zo'n bus te maken.

    Vervolgens heb ik een "verlengde" bit-houder erbij gehaald. Hierop zit genoeg lengte van een zeskantprofiel voor mijn jet-as. Het eindstuk heb in rond 6 mm gedraaid. Dit omdat in mijn eindstator een kogellager met een binnendiameter van 6 mm zit. Hier past het zeskantprofiel nu perfect in.

    5132 Onderzoek zeskantprofiel bithouder.JPG

    links, de verkregen bus, die ik in de impeller kan verlijmen. Dan het eindstuk met zeskantprofiel. En geheel links, ter orientatie weer een originele bithouder.

    Nu twee stappen te gaan.
    1 kijken of bij het plaatsen van meerdere bussen (immers 2 impellers die er op de as moeten komen) er geen speling gaat ontstaan.
    2 het zeskantdeel aan een rondprofiel met een diameter van 8 mm koppelen. Dit moet dan 1 onderdeel worden en lang genoeg worden, zodat de motor eraan gekoppeld kan worden.

    Nu zit er dus al een rondprofiel aan, buitendiameter is 10 mm. Waardoor het koppelen toch mogelijk moet zijn. Hoe ga ik nog in beschouwing nemen.
     
    haje74 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  18. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    De jet-as

    Het is aardig gelukt om een as te maken. Het viel aanvankelijk niet mee om hem zo te draaien, maar ik heb nu een as en ben er best trots op.
    Tijdens het draaien merkte ik dat in het middendeel wat speling bij mijn beitel kreeg, de as verboog in het midden iets tov begin en eindpunt. Waarschijnlijk omdat de gehele as net te lang is om hem stevig in te kunnen spannen. Gelukkig zitten de passingen/ kogellagers aan de uiteinden en daar heb ik nauwkeurig kunnen werken.

    Al met al wil ik met deze as de jet verder opbouwen. De as is als volgt samengesteld.
    Eerste deel is rond met een diameter van 8 mm. Vervolgens voor een deel rond 10 mm. Daarna zeskantstaf van 7 mm, die eindigt in 6 mm rondstaf. het laatste deel, 6 mm rond past nu precies in de eindlager. Een kleine inkeping gaat plaatst bieden aan een slotring. Dan zijn de impellers geborgd. Inmiddels zijn twee impellers nu voorzien van een passende zeskantbus. Hierdoor kan ik nu naar gelang de impellers op of van de as halen.

    De foto's van het geheel.

    5200 Jetas.JPG

    Boven de as, er onder de eerste impeller, vervolgens een bus ter plaatse van de stator en tot slot de tweede impeller.

    5210 Jetas.JPG

    close-up van de impeller met zeskant-bus en het zeskantprofiel van de as

    5220 Jetas.JPG

    Onderstaand de impellers op/aan de as, met er tussen de zeskantbus, daar waar de stator komt.

    5230 Jetas.JPG
    totaal overzicht

    5240 Jetas.JPG

    as, deels gemonteerd.

    5250 Jetas.JPG

    beide impellers op de as en in het pomphuis geplaatst

    de impellers zijn nog niet gebalanceerd, dat volgt nog.

    Tevens ga ik het middelste kogellager vervangen voor een vet-ring. De impellers komen dan uiteindelijk tussen 2 kogellagers te zitten.

    Tot zover de vorderingen van de jet as.
     
  19. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Zutphen
    Dat wordt mooi Klaas!

    Chapeau!:thumbsup:
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Werkelijk prachtig gemaakt!
    Ik ben er nog steeds niet uit hoe eenvoudig überhaupt al 1 impeller te monteren.

    Een mooie draaibank heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Wil het proberen eenvoudiger op te lossen.
     

Deel Deze Pagina