Bouwverslag EeZeBilt Cresta (2 stuks)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Modelsmurf, 3 mei 2016.

  1. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Ik was er nog niet helemaal uit met wat ik precies wilde gaan bouwen

    (Wil dus even eenvoudig beginnen om de kneepjes weer onder de knie te krijgen)

    Mede dankzij forumlid Setsunakaede ,

    Welke me destijds reeds wees op de Eezebilt modellen

    Was ik van de week aan het kijken op de website http://eezebilt.tk/ met de bedoeling een tekening te downloaden en maar toch eens weer te beginnen met de boten modelbouw

    1 van mn dochtertjes 10 jaar oud (tweeling) stond mee te kijken toen haar ogen op de Cresta vielen

    Wauw zei ze die is cool, toen ik zei dat je die boten zelf moet bouwen , keek ze vreemd

    Toen ik uitgelegd had ,en wat bouwverslagen had laten zien hoe het in zijn werk ging ,

    zegt ze ow dan wil ik die wel gaan maken

    (moet wel even erbij vermelden dat ze altijd al graag doen knutselen en de figuurzaag niet vreemd voor ze is ,,

    Toen ik de tekeningen had uitgeprint kwam de tweede er ook aan toen ze de plannen hoorde ,

    Tja die wilt ook zo’n coole speedboot maken ,, dus nog een setje uitgeprint

    (Dus alles bij alles gaan ze eerder aan de bouw dan ik :) )

    Nu heb ik al een hele tijd een flinke stapel Triplex platen van 50 x 50 x 2,5 mm liggen ..
    Deze gaan we dus maar gebruiken ,,

    Nu het bouwverslag :
    De tekeningen zijn uitgeprint
    [​IMG]

    Hierna wilde de dames uiteraard direct aan de slag , en begonnen met het uitknippen van de bladen
    [​IMG]

    Na alles te hebben uitgeknipt ,

    [​IMG]
    Eerst aan de slag met het triplex schuren
    "" Kreeg de opmerking wel fijn zo'n gratis handmassage "" :D


    alles op het triplex geplakt ,
    toen het allemaal goed droog was , gingen de dames aan de slag met de figuurzaag
    [​IMG]

    [​IMG]
    Ze waren ijverig maar vooral zeer geconcentreerd bezig :)

    Tot dusver het eerste gedeelte ,
    het zal nog wel even duren voordat alles goed is uitgezaagd ,,
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
    Dennist, teso fan, setsunakaede en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Cool! Jong geleerd... Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken!
    Hoe gaan jullie motoriseren? Zelf een buitenboordmotor klussen, of een "inboard-conversie"?

    En wat gaat "papa" nu zelf bouwen?;)
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  3. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    inderdaad ik stond ook even te kijken toen ze zei die wil ik wel maken ,,
    dacht dat wordt een beetje zagen en dan is het weer gedaan ,, maar nee hoor ze zijn tot bijna bedtijd bezig geweest met eerst het grof uitzagen , en daarna zijn ze begonnen met langs de lijntjes te zagen , moet zeggen ze doen het erg goed , hier en daar een heel klein puntje in de lijn gezaagd , maar de rest netjes buiten de lijn ,,
    ze zeiden wel al,, ja morgen kunnen we niets doen want we gaan spelen, dat was al afgesproken haha

    Omtrent de motor een goede vraag , weten we nog niet echt
    had al rond gekeken naar een zelfbouw buitenboordmotor ( op de eezebilt site )
    maar denk dat het als we die keuze doen , dan eentje met een flexibele as wordt ,
    moet het nog even uitzoeken dat is ook voor mij nieuw
    had wel betaalbare bb's gezien maar werken op twee batterijen dus 3 volt ,,
    is ook weer niks en weet ook de afmetingen niet van die motoren

    echter de dames kwamen nu weer met "" we kunnen hem toch wel zelf besturen he !! ""
    (Had ze beter niet het modelbouwforum kunnen laten zien :) )
    inbouw motor is natuurlijk het eenvoudigst , maar de achterliggende gedachten van de Cresta is dan toch weer een buitenboord
    maar nu de dames ook hun eigen boot willen besturen maakt het weer moeilijker haha
    de aankomende dagen maar even uitzoeken wat we kunnen en dan gaan doen ,,

    Eh haha het is erg , ben er nog steeds niet echt uit ,, :weetnie:
    althans hoe verder te gaan ,,
    heb een idee voor een springer , de tekening van de romp heb ik al wat aangepast en is klaar ,, ben nog de opbouw aan het bekijken en schetsen ( iets in de trend van de Thijssen II )
    als ik dat klaar heb ga ik daar mee beginnen , maar zat wel te denken om alvast met een model uit de eezebilt te gaan bouwen
    welke moet ik dus nog even bekijken , denk dat ik maar een dartbord ga gebruiken om de keuze te maken :)
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat je kan doen, is de motor intern maken en een dummy buitenboordmotor gebruiken, die onder water als roer fungeert. Dan beweegt hij mooi mee als je stuurt (sturen dus net als met een echte BBmotor met touwtjes aan de motor!!! Servo onder het voordek oid...) maar kan je gewoon met een simpele starre as werken, wel zo makkelijk.
     
  5. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Dat is inderdaad ook nog een heel goed idee !
    rest van de week toch vrij dus kunnen we eens op ons gemak internet afstruinen ..
    zag op de eezebilt al dat Dodgy ook zo'n methode in een model had gebruikt , bedoel dan met het roer en touwtjes,,
    goed idee indien er weinig plaats is
     
  6. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Kleine update
    Ondanks dat de dames enkele speel afspraken hadden ,
    hebben ze vanochtend wat zitten schuren ,ik was op het werk toen ik een app kreeg met "" het papier laat los :eek: ""
    Toen ik thuis kwam bleek idd dat hier en daar het papier van het triplex loslaat en dus voor de meiden moeilijk is om tot aan de lijn te schuren oeff,,
    snap even niet waar het fout is gegaan :hammer:
    triplex plaat is geschuurd , met terpentine afgedaan , laten drogen ,
    triplex ingespoten met spuitlijm voor papier ,
    volgens de beschrijving 5 minuten moeten wachten ( plakte behoorlijk )
    papier erop gedaan , met roller aangerold ,,
    tijdens het grof zagen en erna het fijn zagen zat alles nog goed vast ( gisteren )
    morgen maar even kijken welke stukken er nog te redden vallen en eventueel kijken of het papier opnieuw erop gelijmd kan worden ,
    zal met sommige delen moeilijk zijn want ze hebben al heel wat tot aan de lijn geschuurd
     
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Leuk bouwverslag modelsmurf. Zo leer je nu al van de dames en kan je problemen voorkomen als je straks met je eigen boot gaat beginnen.
    Maar als je strak langs het triplex plakt zou je het hout toch wel weer kunnen gebruiken?
    Succes met de bouw.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  8. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Roelof
    inderdaad ik leer er zeker van haha,, gebeurd niet heel vaak dat je van of via je dochters iets kan leren ,,
    Maar in dit geval ,,,,;)
    voor mij is papier op triplex plakken ook nieuw ,
    vroeger gebruikte ik of carbon papier , en later een zelfgemaakte tekenaap (was makkelijk met vergroten / verkleinen,
    had al eens een paar maandjes geleden wat spantjes op triplex geplakt
    en het vreemde is , dit zit nog steeds goed vast ,, enfin ,, waar het is mis gegaan weet ik niet

    heb nu (vanaf dat de dames in bed liggen ) , weer eea goed terug kunnen plakken , alleen een kiel en een paar tussen schotjes kreeg ik niet voor elkaar deze heb ik even opnieuw geprint en wederom op een stukje triplex geplakt ,
    de dames kunnen dus weer vooruit , mits het morgen weer niet van het triplex valt :D
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat ik tot nog toe deed, was de spuitlijm op het papier doen. Dat is een geklieder van jewelste en het papier zet een fractie uit door de nattigheid, maar het plakt als een yecko. Zo goed zelfs dat ik het van sommige spanten niet meer af kon krijgen (te lang laten zitten). Ik gebruik trouwens de Bison spuitlijm. Kost wat, maar werkt prima bij mij.

    En anders kan je altijd nog overtrekken, niets mis met die methode hoor.
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dus ook dat de lijm nog niet goed gedroogd was. Hetzelfde had ik met spuitlijm van de Action, spul van een paar week oud zat muurvast en wat ik 30 minuutjes geleden precies hetzelfde had geplakt liet los op de figuurzaag.

    Niet dat je een paar week moet wachten natuurlijk maar een paar uur of een nachtje laten drogen lijkt me raadzaam.
     
  11. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Bedankt voor de reacties ,
    ik ga er echt eens mee testen , vooral met het laten drogen enz ,

    de lijm die ik ervoor gebruikte was inderdaad die van de Ac-Tion ( zo klinkt het iets duurder :D)
    De vrouw des huizes gebruikt deze lijm reeds erg lang voor papier en karton en ze is er tevreden mee ,
    dacht ja ik ga het ook eens proberen en met de testspantjes was het goed gegaan alleen nu dus weer niet
    maar denk idd dat het met drogen te maken heeft al moet ik zeggen dat papier zat er al al twee dagen op .
    het zat goed vast met het zagen , echter met het schuren liet het ineens los ,,,

    de dames hebben vandaag zo goed als niets aan hun model gedaan ,
    ik zag er vanochtend eentje even met schuurpapier bezig maar daarna was ze ook weer weg
    ik heb wel nog even gekeken en gecontroleerd wat ik weer opnieuw gelijmd had , en dat zit gewoon weer goed vast ,

    Overtrekken is idd ene optie maar vond het wel makkelijk met dat papier :)
    scheelt heel wat werk , eh ok normaal gesproken dan
     
  12. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Kleine update
    Nu het zo'n mooi weer is waren beide dames natuurlijk andere dingen aan het doen
    Na het eten wilde ze toch weer even verder met schuren ,,
    Alle onderdelen wat aan de binnenzijde komt is nu bij beide dames klaar
    (Op de foto is ook de aangepaste Bulkhead D te zien

    Daarna alvast wat onderdelen gepast en ontdekten we een kleine fout in Bulkhead D
    de gleuven zitten op de verkeerde positie , en ook de gleuven in beide grondplaten voor Bulkhead D ontbreken

    na wat onderzoek bleek dit ook al in het origineel te zitten ..
    Aangezien ze al de gleuven gezaagd hadden , en de nieuwe gleuven akelig dicht langs de verkeerde zitten
    met de dames besloten om toch maar twee nieuwe te maken
    Deze zijn alweer klaar ,

    Vandaag moest ik toch even een handje helpen , en wel met de delen piece X en piece Y
    deze worden licht gebogen over de Bowformer
    aangezien het triplex erg stug is ,deze twee onderdelen vochtig gemaakt
    met behulp van een mok de twee onderdelen onder water gehouden
    ondertussen even twee mallen ( in de vorm van de bowformer ) MDF gemaakt
    Helaas een verkeerde keuze , het MDF ging toch wat uit elkaar ,
    Daarna dezelfde mallen van triplex gemaakt ,
    daarna met enkele lijmklemmen de onderdelen gebogen , ze liggen nu te drogen,,


    De volgende stap is het verwijderen van het papier en lijmen van het binnen werk
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2016
  13. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Het is weer wat kouder , de dames hadden er weer zin in ,
    enkele dagen geleden hebben ze reeds het binnen werk in elkaar gelijmd..
    Just in case heb ik ze maar kwastjes en bakjes met houtlijm gegeven
    Zeer geconcentreerd aan het insmeren :D
    Het eindresultaat :
    zoals je kan zien zal de Cresta niet zo heel snel zinken ,
    het binnen werk is immers zeer goed door de dames met houtlijm geplastificeerd :D

    Vandaag hebben ze de bovenkant , de zijkanten en de bodem goed geschuurd
    De zijkanten liggen nu heerlijk in heet water te baden
    en zal het straks langs het binnen werk buigen
    (foto's volgen nog)

    We hadden tevens aan DG de hele kleine fout doorgegeven en hij heeft al een correctie gemaakt
    en zal deze op de eezebilt website plaatsen

    De volgende stap is dus indien de zijkanten droog en goed gebogen zijn
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nice, lekker bezig!

    Als je de binnenkant goed behandelt (en dan vooral tussen de spanten) en zorgt dat alle naden dicht zijn, zijn EeZeBilts praktisch onzinkbaar vanwege de compartimenten, een erg handige eigenschap.

    Ik ben ook weer met EeZeBilt spul bezig, uiteraard wel op "mijn" manier - daar binnenkort meer over. Het zijn nou eenmaal verslavend kekke modelletjes!
     
  15. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Bedankt voor de tip Setsunakaede ,
    in eerste instantie dacht ik alleen wat laten beitsen , maar met deze tip gaan we het extra behandelen
    moet inderdaad wel wat Naden weg gaan werken , ga ik wel doen met een mengsel van houtzaagsel en houtlijm
    hier en daar zit er een (lichte) golf in hun vijl en schuurwerk

    HaHa ik weet wat je bedoeld ,, deze modellen zijn inderdaad echt verslavend ,
    hier en daar moet ik de meiden wat helpen ( komt ook meer omdat we met triplex werken dan Balsa )
    maar moet toegeven dat het leuk werken is aan deze modellen
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het gebruik van triplex is inderdaad een complicerende factor, ik bouw steevast in balsa voor de EeZeBilts. Maar daar zijn mijn dochters zelfs nog te jong voor vind ik, dus vandaar dat ik met mijn oudste de depron-en-panty methode (en een nóg simpeler ontwerp...) gebruik.
    Ik zou inderdaad gewoon de naden even nalopen met wat houtlijm, eventueel aangedikt met wat fijn zaagsel. Tussen de spanten aan de zijkant lakken hoeft niet per sé, als het goed is wordt het daar toch niet nat en je kan het toch niet compleet aflakken. Als je maar zorgt dat je de boel goed waterdicht maakt aan de buitenkant.
     
  17. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Inderdaad , vooral voor kinderen , nu zijn ze al wel een hele tijd bezig met figuurzagen en kunnen het best wel redelijk
    o.a trekpoppen en andere dingen voor kids en ze hebben er heel veel plezier in
    tot 4mm gaat nog best wel goed , ze zijn nu tussen de bedrijven in ook bezig met een vogelvoeder huisje en had eerst 12 mm triplex maar dat was toch een beetje teveel van het goede :D
    daarna 9 mm gehaald en dat gaat wel weer maar is erg zwaar , maar ze zeggen het gaat wel
    zit zelf ook eraan te denken , voor als ze hun volgende model willen maken om wat balsa te gaan halen

    zover ik bij 1 Cresta zag heb ik wel wat werk met de zijkanten aan de boeg ,
    de tweede zijkant is nu aan het drogen , maar ze sluiten niet helemaal aan bovenzijde raken de punten elkaar maar onder ruim 2 a 3 mm speling
    het wordt dus eea aanpassen ,
    Maar daar is het ook modelbouw voor
     
  18. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Weer een stukje verder
    Van 1 Cresta de zijkanten en bodem gebogen
    Helaas paar kleine foutjes gemaakt :hammer:, (maar aldoende leert men weer)
    Het was beter geweest om eerst de zijkanten erop te lijmen alvorens de bodem te buigen
    zo heb je meer body gehad om te buigen
    Tevens met zulke buigingen moet de 2,5 mm triplex langer in het water dan 12 uurtjes
    (Dit kan zijn omdat het ook wel heel erg stug en zeer goed watervast verlijmd triplex is ,
    Vooral de buitenlaag bij de punten aan de voorkant begon wat te springen
    Gelukkig paar kleine splintertjes welke weer goed te plamuren oid zijn

    Voor de tweede Cresta ga ik eerst de zijkanten erop lijmen daarna pas de bodem
    tevens liggen de zijkanten nu 48 uur in het water , ze lijken soepel , maar laat ze nog even heerlijk baden

    Enkele foto's van de vorderingen ,,
    Zijkant aan het drogen


    Omdat de bodem behoorlijk terug bleef veren , goed gestoomd daarna met de heatgun zachtjes verwarmd
    (Dit herinnerde ik me weer , dat ik het met scherpe bochten vaker deed toepassen ,
    destijds met een electronische verfstripper)

    Het eindresultaat van de bodem

    Ik had de bodem en zijkanten zo op het werkblad laten liggen ,
    even later komt er eentje naar onder stormen ,,
    Mama Mama , Papa heeft voor onze barbie water Ski's gemaakt voor achter onze speedboot:weetnie:
    Tja het blijven meiden ,, :D
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ghehehehe tsja nu ontkom je er niet meer aan om die óók nog te maken :D
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  20. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    ik ben bang dat ik daar niet meer onderuit kom ,, en er inderdaad ook zoiets gemaakt moet worden ,,
    wordt weer freubelen en uitzoeken , weet niet of ze wel straks hard genoeg gaan ,,,

    Maar heb de deal met de dames dat we dat later wel gaan bekijken ,,
    ze moeten maar eerst de Cresta's klaar hebben ( duurt nog even dus ik heb de tijd om eea te bedenken :D )
     

Deel Deze Pagina