Bouwverslag EeZeBilt Sea Princess

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 15 mei 2014.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Volgens mij heb ik de romp nu helemaal strak, klaar voor de eerste laag spuitplamuur. Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst graag de opbouw klaar hebben, zodat ik deze en het dek in de epoxy kan zetten.
    Ik heb dus na het vele schuren en plamuren, eerst de dakjes van de boot afgemaakt. Resultaat tot nu toe:
    [​IMG]

    Het begint zowaar al ergens op te lijken :D
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Afgelopen tijd heb ik me af en aan een beetje bezig gehouden met de Sea Princess. Zo heb ik 10 kikkertjes gesoldeerd van wat VD-draad en deze geschilderd (uiteindelijk 9 geplaatst), er is een stootrand aangebracht, er is een voetrail annex railingbasis aangebracht en ik heb besloten dat het voorste dakje te veel beschadigingen had opgelopen en dus een tweede laagje nodig had. Deze is inmiddels gelegd, van smalle strookjes 1mm dik balsa:
    [​IMG]

    Ook heb ik met wat verdunde verf de handrails op het dak en het - inmiddels van vleugeltjes voorziene - mastje "gebeitst":
    [​IMG]

    Het glimmen van de vorige foto komt omdat ik vanavond de hele boel in de verdunde epoxy heb gezet. Na een tip uit de UK heb ik "ontdekt" dat je epoxy prima kan verdunnen met gedenatureerde alcohol:thumbsup: dus daar heb ik maar even goed gebruik van gemaakt door het flink door de hele boot heen te laten klotsen.

    Overzichtje van hoe het nu ligt te drogen:
    [​IMG]

    Volgende stap: Licht opschuren, en dan primer/spuitplamuur op de romp...
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  4. Dodgy Geezer

    Dodgy Geezer

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    52
    Well, Setsunakaede, you are improving the Eezebilts yet again!

    The original kits of 50 years ago were cheap and simple, and so thousands of children would be exercising their brains and constructing lights, masts and anchors from scrap wood and wire to make their boats look different. Indeed, that was where a lot of the fun came from.

    Your bollards (in fact, they are closer to the fitting the English call 'cleats') are very distinctive. And, sitting in the little cut-outs in your foot-rail, they make the line of the vessel much more 'business-like'. The picture taken from the bow could be a professional advert for the boat - it looks better than anything I have seen advertising the full-size 'Sea Queen'! I look forward to seeing it in its final paint job...
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Thanks DG! I am doing my best to make them EeZeBilts look gooood:cool: Which, incidentally, the models are quite inviting to.

    We zijn weer een stukje verder: De romp bleek na één laagje spuitplamuur al dusdanig strak dat ik de strakes en sprayrails er op durfde te zetten, dus zo gezegd zo gedaan:

    [​IMG]

    En gelijk weer een laagje spuitplamuur er overheen, de laatste gelijk ook hopelijk, en dan moesten we maar eens een drijftest gaan doen zodat we de waterlijn kunnen gaan zetten.
    In ieder geval moet ik nu écht eens goed gaan nadenken over de kleur die op de romp moet komen. Bovenop (dekken en opbouw) wordt het in ieder geval veel hout en hoog hoogglans wit, maar de romp ben ik nog niet over uit.
    Ideeën?
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Spuit plamuur kan toch niet tegen water, of die jij gebruikt wel ?
    Wat op de foto staat ziet er in elk geval netjes strak uit, zou zonde zijn als je het over moest doen.
    vgr Marc
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Strakke lijnen, je maakt er een fraai schip van.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Huh? Nooit wat van gemerkt...
    Dit is spul van Motip, het wordt o.a. bij auto's gebruikt, lijkt me stug dat het niet tegen water kan.
    Ik heb het in ieder geval al bij meerdere bootjes gebruikt en nog geen problemen gehad.

    Bedankt beiden voor de complimenten! Ik hoop dat ze straks zo mooi vaart als dat ze er uit ziet!
     
  9. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Leuk scheepje hoor.
    Groeten Norwin
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, na een lange tijd stilte weer even een update. Inmiddels staat de boot in kleur:
    [​IMG]
    Als straks de hoogglans lak er op gaat hoop ik een heel mooie diepe kleur te bereiken.

    Hierna heb ik de opbouw wit gespoten, helaas ging dat niet lekker met gigantische kruipers over het dek en het kuipje als gevolg, dus heb ik een mahoniehouten dekje moeten leggen. Met zwart karton als deknaden, wat een pestwerk. Het wordt er echter wel erg mooi van, hier een foto van voor de G4 die ik er inmiddels ook op heb zitten als impregneermiddel:
    [​IMG]

    Voor zover,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ben ik stiekem blij dat het niet gelukt is zoals je gepland had met de opbouw.
    Dit ziet er stukken duurzamer en realistis uit.
    Kleurtje van de romp is net dat ietsje anders wat het uniek maakt.
    vgr Marc
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het heeft een tijdje geduurd, maar het beestje heeft een naampje en er zit blanke lak op die wél blijft zitten...

    Ik had speciaal Rambo hoogglans blanke lak besteld voor deze boot, PU-versterkt en "waterbestendig" volgens de beschrijving en het potje... Ga ik na drie lagen blank schuren met 600grit nat... slaat het spul wit uit en pelt het in grote vellen van de boot o_O:mad::oops:
    Ik heb nog een poging gedaan tot redden maar dat was hopeloos, dus toen maar helemaal kaal gemaakt, opnieuw wit-blauw-grijs opgezet en toen (eerst proefstukje gedaan...) afgelakt met Gamma hoogglans lak op terpentinebasis. Na twee lagen lak (nat geschuurd tussendoor) de naam aangebracht die ik heb uitgesneden op de snijplotter van het fablab Zoetermeer en toen nog een paar laagjes blank er overheen. De romp van de onderkant is nu klaar, roertje zit er in, motor en schroefas ook. Nu verder met de bovenkant.

    Enfin, foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hey setsun!

    Ziet er zeker goed uit, en ik ben wel erg benieuw naar jouw methode van lakken. Is dit door middel van een spuitbus of airbrush??
    Verder een erg leuk bootje!
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Airbrush, Jeremy. Ik heb zo'n heel simpel ding van Revell, prima om grote vlakken mee te spuiten. Lak een beetje verdunnen en gaan...
    Compressortje maakt wel wat veel herrie en heeft geen drukvat, maar omdat het dingetje max 2 bar druk levert heb ik zelf een vaatje gemaakt van een oude colafles, dat gaat tot 5-6 bar prima.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een vraagje hoe bevestig je de slangen dan aan de cola fles? Ik heb ook een revel zonder drukvat en dit is misschien wel een oplossing die niet meteen veel gels kost.
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Oke, dankjewel. Wellicht iets om mij in te verdiepen. Ziet er namelijk wel strak uit
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dennis, ik heb ergens een passend nippeltje opgedoken (vraag me niet waar... ik gok bij Quartel oid) en die heb ik in de dop vastgezet, hij heeft aan de onderkant een schroefbevestiging dus met een beetje siliconenkit en het bijbehorende moertje zit dat moer(...)vast ;-)

    Verder heb ik een t-stukje gebruikt om een aftakking van de hoofdleiding naar de fles te maken, die kan je bij elke zichzelf respecterende aquariumzaak halen. Groen plastic.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Aha ok er zit dus maar een aansluiting in de dop van de fles? Ik dacht dat er twee in zouden zitten: een van de aanvoer en een naar de airbrush zelf.

    Hoe lang kun je spuiten met deze fles als drukvat?

    Mijn compressor pompt wel door tot ongeveer 5 bar, misschien is dat net teveel voor de cola fles? Ik had al wel een drukvat gevonden van 5 liter en dat kost ongeveer €70 met alle onderdelen voor aansluiten erbij. (geeft iets meer vertrouwen aangezien mijn dochter ook komt kijken als ik hobby)
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Colafles zou tot 6-7 bar "veilig" moeten zijn, zo veel heb ik er althans op school op gehad in het kader van een waterraket-projectje. Ik voel me alleen zelf niet erg comfy bij dat soort drukken op een colafles.
    Misschien ergens een oude brandblusser opduikelen? Die kunnen met gemak tot 20 bar en je hebt gelijk aansluitingen. Het enige nadeel is dat het een groot vat is dus het duurt nogal voordat dat op druk is. Wel even oppassen met het drukpatroon verwijderen, daar staat 200bar op.

    Die colafles van mij is meer als buffertje, om de pulserende luchtstroom wat vlak te trekken. Als ik de compressor uit zou zetten is het met een halve minuut bekeken, o.a. omdat hij langs de compressor ook lucht weglekt.
     
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Als drukvat kun je prima een oude camping gasfles gebruiken. Mn vader heeft 20 jaar terug ongeveer een zelfbouw compressor gemaakt met een gasfles als drukvat. Werkt nu nog steeds als een zonnetje
     

Deel Deze Pagina