Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    aha oke..
    ben benieuwd!

    die is volgens mij gemaakt van teflon
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.857
    Locatie:
    As,België
    hallo

    die ringetjes heb ik in dortmund gekocht in de tijd dat ik nog speed wedstrijd vaarde
    kwamen van bij hopf dacht ik
    zijn in ertalon of teflon

    gr raf
     
  3. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Huidig veel gebruikt materiaal voor oplooplagers is PEEK (met teflon en carbon)

    Ik kan ze op maat leveren , voor 2€ , basis stafmateriaal kost 106€p/m
     
  4. papenhove

    papenhove

    Lid geworden:
    23 okt 2008
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Dordrecht
    En die van Henk werken prima, heb ze hier ook liggen :p.

    Groet,

    Paul.
     
  5. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Vandaag weer even gevaren. Het was echt heel even omdat na 2 min oppeens de boot ermee stopte. Dit kwam omdat ik vergeten was de batterijen op te laden van de zender:oops: Maarja morgen is er weer een dag om te varen:p Hier het filmpje:


    Op zich ging ie best goed. Er zat nu weer een 38 mm prop op en kwam goed op toeren. Na die twee minuten was alles nog koud en lag er geen water in de boot. Morgen maar even echt de volle batterij er door jassen.

    @HendricX
    Oke leuk spul. Ik zal even kijken als er morgen nou veel water in de boot zit dan zal ik er zeker eentje van je willen kopen. Maar moet je dat ringetje een beetje laten klemmen ofzo tussen je lager en de dogdrive? Anders is het nog steeds dezelfde afdichting als een metale ringetje alleen een ander materiaal. Waterdicht maken kost je altijd wrijving volgens mij.

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.722
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    De boot vaart geweldig!

    Leuk he, bootje varen....

    Groeten, Jan.
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Zekerzzz:D
    Er komen zeker meer zelfbouw bootjes op de plank te staan in de toekomst;)

    Gr.

    Tim
     
  8. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Net weer even gevaren....
    Ik heb er alleen geen filmpje van gemaakt maar hij vaarde net zoals gister alleen doordat er meer wind stond was het water niet echt glad en daardoor ging het bootje in de bochten een beetje springen en vloog ie ook een paar keer over de kop. Ik merkte ook dat het vloedkanaal het niet optimaal doet. Er blijft lucht in zitten, als dat eruit is dan doet ie het wel. Kan ik een gaatje maken in de onderkant van de boot zodat het lucht eruit gaat? Ongeveer waar het gele puntje zit in de foto zou ik een gaatje willen maken. De lucht zit boven de streep bij de andere foto dus de lucht kan niet uit het kleine gaatje in de zijkant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    We hebben in totaal 5 min gevaard en toen was de lipo op. Alles was op het einde warm maar niet heet. Ook niet om te vergeten, de boot was na de rit droog. Er zat wel iets water in maar dat was minimaal. Op zichzelf een geslaagde run.

    Gr.

    Tim
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.722
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Als de boot op z'n dak ligt, zinkt de kant met het vloedkanaal dan ook dieper?

    Als dat het geval is, kun je in de punt een buisje naar de andere kant van de romp aan de zijkant lijmen, zo heb ik dit euvel bij mijn Arowana opgelost, waar ook lucht in de punt van het vloedkanaal bleef zitten.

    [​IMG]

    Een gat in de bodem lijkt mij een bijzonder slecht idee, dat levert weerstand en een vreemd vaargedrag op.
    Dan nog liever wat lood aan de buitenkant van het vloedkanaal.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey Jan bedankt.
    Ik heb gisteren dat buisje erin gezet en nu draait ie prima om, nou ja in iedergeval in de badkuip:p

    Ook heb ik gisteren er een nood uit op gezet aan de rechterkant op het dek vanaf de spiegel gezien. Ik heb het zoals de volgende foto gedaan:
    [​IMG]
    En natuurlijk met de foto's in Jans Foto album :D, vooral deze.

    Deze foto komt van een document waar ik zeer veel aan heb gehad tijdens de bouw hier de link: http://www.rc-raceboats.de/special/Beginner E-Powerboat.pdf

    Ik heb alleen nog een vraagje over de nood uit.
    Als de boot nu op zijn kop ligt dan maakt ie toch geen kortsluiting of wel? Want volgens mij gaat de stroom dan nog gewoon door het draadje omdat de stroom daar de minste weerstand heeft in plaats van door het water. Ik kan het mis hebben hoor.

    De boot staat nu te drogen van de laatste laagt verf. Dus ik denk overmorgen maar weer even varen.

    Gr.

    Tim
     
  11. Den Eds

    Den Eds

    Lid geworden:
    3 nov 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    België, nabij Antwerpen
    Hey Tim,

    Over die kortsluiting moet je je geen zorgen maken, zoals je zelf merkt heeft de draad de kleinste weerstand en dan nog zou het geen kwaad doen omdat je in dezelfde geleider blijft of polariteit blijft (van + naar +).
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.857
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wel eventjes de handleiding van de regelaar lezen
    bij de V8 van GM BV staat er in dikke letters dat eerst de - pool moet onderbroken worden inplaats van de +
    voor de nood uit maakt het niet uit welke je onderbreekt maar voor de regelaar wel
    dus lees effe de manual
    beter eerst gelezen dan een regelaar opgestookt

    gr raf
     
  13. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik heb de handleiding net helemaal doorgelezen maar het staat er niet in. Ook nog even de handleiding van deze Esc doorgekeken(die had ik denk ik beter kunnen kopen) maar daar stond het ook niet in.

    Maar wat maakt het voor de regelaar eigenlijk uit of de min of de plus onderbroken word. Als er een van de twee onderbroken word gaat er toch geen stroom door de regelaar lopen en kan er toch niks mis gaan. Het is toch gewoon een schakelaar die nood uit?

    Gr.

    Tim
     
  14. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Bij een nood uit onderbreek je altijd de + pool(heb nog nooit anders gezien)

    correct me if i'm wrong................

    gr. Arnold
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.857
    Locatie:
    As,België
    hallo arnold

    bij deze ben je dus verkeerd

    bij de V8 /V12 en V12R wordt de motor met de - gestuurt de + loopt van de accu rechtstreeks door naar de motor en takt af naar de regelaar
    de regelaar koelt de fed's via de bedrading ??? hoe dat werkt geen idee
    als je nu met lopende motor de + onderbreekt dan loopt de emk stroom die de draaiende motor opwekt naar de regelaar met een kortsluiting in de regelaar als gevolg

    welke draad je onderbreekt maakt in principe niet uit voor de nood uit als het kabeltje maar rood gekleurt is
    hier een copy uit de handleiding

    Achtung!Stecken Sie am Regler niemals Akku+ab bevor Sie Akku-abgesteckt haben! Der Regler wird sonst zerstört!Die3,5mmSteckersindnichtfürhäufigesAus-undEinsteckengedacht,daimLaufe
    derZeitdieLötstellenbrechenkönnen.DieSteckersindlediglichdazugedacht,dassSiedenRegler
    leichterinverschiedenenFahrzeugenverwendenkönnenunddassSienichtmehrdirektamRegler
    lötenmüssen.DieMöglichkeitdenReglerdurchLötbrückenzuzerstörenwirddamitminimiert


    gr raf
     
  16. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen

    Hey Raf,

    Kun je me uitleggen wat de V8 /V12 en V12R voor een klassen zijn?
    En de + loopt van de accu rechtstreeks door naar de motor?
    Ksnap het niet meer :confused:
    Ik heb bij de EsH en andere brushless powerboten nog nooit anders gezien dat de + via een nood uit werd onderbroken, maar ben zeer benieuwd!
    Heb je daar ook foto's of een schema van?

    gr. Arnold
     
  17. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey,

    Volgens mij zijn dat allemaal soorten regelaars.
    Dat van de + van de accu meteen naar de motor snap ik ook niet helemaal want brushless is een drie fasen spanning dus dan moeten alle drie de draden aan de regelaar vast zitten. Bij brushed kan ik het me nog in denken omdat dit met gelijkspanning gaat en volgens mij de snelheid geregeld word doormiddel van de spanning te verlagen en te verhogen en volgens mij kan dat ook gewoon aan een draad in plaats van twee. Ik kan het mis hebben hoor want ik weet er ook niet echt veel van.

    Zelf heb ik ook altijd gezien dat de + altijd onderbroken word, ik heb het zelf ook maar ik snap niet waarom nou juist de + en niet de -? Ben er ook zeer benieuwd naar.

    Gisteren heb ik weer even gevaren. Ging erg goed hij deet het weer prima en kwam ook goed in plane. Ook wilde ik even kijken of het vloedkanaal het deet. Na veel moeite ging het bootje eindelijk een keertje om in de bocht :p en ja hoor het vloedkanaal deet het. En toen ie op de kop lag kon ik ook nog gewoon de motor laten draaien terwijl de nood uit in het water lag dus dat was ook goed. Verder heb ik alleen bij linker bochten dat ie gaat springen en uiteindelijk gaat spinnen dus doe nu alleen maar rechter bochten en dat gaat prima op vol gas. Ook heb ik het bootje even gewogen en hij woog 1770 gr8O, erg zwaar volgens mij voor een 60 cm mono bootje. Maarja wat maakt het uit hij doet het goed en gaat mooi snel.;)

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.857
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de V8 serie is voor brushed motoren
    de + gaat rechtstreeks naar de motor en takt af naar de regelaar
    de motor word alleen over de - gestuurt en nee de spanning wordt niet verlaagt daar ben je dus verkeerd in
    waarom denk je dat die 100Hz dient wel om het toerental te regelen
    dat geeft ook het piepen van de motor op laag toeren tal
    de motor wordt gestuurt met pulsen die breder of smaller worden met steeds het volle voltage
    zo blijft de kracht van de motor steeds max bij een laag toerental
    hoe kleiner de puls hoe langzamer de motor draait
    bij max speed is er een konstant brede puls over heel het regel bereik

    als je naar de winkel zou gaan dan zou je het prijs verschil zien wat positieeve en negatieve fed's aan gaat
    negatieve kunnen veel meer regelen (ampjes trekken)dan positieve
    daarom heb je veel regelaars met 100% vooruit en maar 60% achteruit
    achteruit doen ze met kleinere vermogen fed's op de positief zo komt voor de fabricant de regelaar goed koper uit

    gr raf
     
  19. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    ik heb hier ook een brushed esctje liggen waar de massa gestuurd wordt
    de plus draden zitten naast elkaar gesoldeerd
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hey Tim,
    en ff weekje weg geweest, zit vanavond je draadje weer eens te lezen. veel gedaan in de tussentijd. ziet er goed uit en vaart hardstikke leuk.
    groet,
    Hay
     

Deel Deze Pagina