PH_AJH
Forum veteraan
Na de aankondiging dat ik in blijde verwachting was is het kindje gearriveerd en kan de bouw beginnen.
Zoals gezegd, het is een ASW 20 met een span van 4m. Het is een ruwbouw gereed model wat ik ga uitrusten met een elektroaandrijving en daar ga ik wat hulp bij nodig hebben.
De bedoeling is om de PH-1316 Triple Yankee na te bouwen. Ik heb contact gelegd met de eigenaar en die is enthousiast, dus dat is een leuk begin.
Dit is de Y3:
Resultaat van de overhaul in Polen - mgrim.nl
En dit is wat ik heb:
Het meeste gaat me wel lukken; er is echter één ding wat me erg bezig houd en dat is de vleugelbevestiging. De romp is helemaal leeg:
De vleugelbevestiging bestaat uit een stuk vlakstaal. Een messing klemstuk met V-stelling heb ik.
En nu de vraag: Hoe ga ik dat stevig en goed uitgelijnd in de romp bevestigen.
Ik heb het idee dat er een stevig (maar hoe dik?) spant in de romp moet komen waar het messing stuk op komt. Hoe pak ik dat aan?
Aan de achterzijde van de vleugel komen pennetjes om de vleugel uit de lijnen. Ik heb het idee dat ik die in een dwarsbalk horizontaal door de romp kan laten vallen. Dat hoeft geen heel spant te zijn omdat het enkel moet voorkomen dat de romp wordt samengedrukt als de vleugels naar achter bewegen.
Hetzelfde ter hoogte van de neuslijst; een horizontale balk voor als de vleugels naar voren bewegen.
Dan nog wat anders. De vleugels zijn voorbereid voor het gebruik van centrale servo's. Er lopen dus buitenkabels naar de remkleppen en de ailerons.
De remkleppen wil ik centraal aansturen met pianodraad en een servo op het vleugel-bevestigingspant. Voor de ailerons wil ik de servo's in de vleugel hebben. Maar, hoe krijg ik de kabels door de vleugel? Bij mijn Hurricane heb ik met een draadeind een tunnel door het schuim geboord; daar is de afstand bij deze te groot voor.
Ik dacht zelf aan het frezen van een sleufje door de onderhuid, kabels er in en afdichten. Heeft iemand andere suggesties?
Tot slot: servo's.
De ailerons zijn vrij klein. In mijn Hurricane, die grotere ailerons heeft en retesnel vliegt, gebruik ik Dymond D 60 S HT servo's met een stelkracht van 20 Ncm. Die bevallen uitstekend en ik overweeg die in deze ook te gebruiken.
Voor hoogte, richting en remkleppen denk ik gewone standaard servo's te kunnen gebruiken. 30 tot 35 Ncm, eventueel MG?
Suggesties zijn welkom.
Zoals gezegd, het is een ASW 20 met een span van 4m. Het is een ruwbouw gereed model wat ik ga uitrusten met een elektroaandrijving en daar ga ik wat hulp bij nodig hebben.
De bedoeling is om de PH-1316 Triple Yankee na te bouwen. Ik heb contact gelegd met de eigenaar en die is enthousiast, dus dat is een leuk begin.
Dit is de Y3:
Resultaat van de overhaul in Polen - mgrim.nl

En dit is wat ik heb:

Het meeste gaat me wel lukken; er is echter één ding wat me erg bezig houd en dat is de vleugelbevestiging. De romp is helemaal leeg:

De vleugelbevestiging bestaat uit een stuk vlakstaal. Een messing klemstuk met V-stelling heb ik.

En nu de vraag: Hoe ga ik dat stevig en goed uitgelijnd in de romp bevestigen.
Ik heb het idee dat er een stevig (maar hoe dik?) spant in de romp moet komen waar het messing stuk op komt. Hoe pak ik dat aan?
Aan de achterzijde van de vleugel komen pennetjes om de vleugel uit de lijnen. Ik heb het idee dat ik die in een dwarsbalk horizontaal door de romp kan laten vallen. Dat hoeft geen heel spant te zijn omdat het enkel moet voorkomen dat de romp wordt samengedrukt als de vleugels naar achter bewegen.
Hetzelfde ter hoogte van de neuslijst; een horizontale balk voor als de vleugels naar voren bewegen.
Dan nog wat anders. De vleugels zijn voorbereid voor het gebruik van centrale servo's. Er lopen dus buitenkabels naar de remkleppen en de ailerons.
De remkleppen wil ik centraal aansturen met pianodraad en een servo op het vleugel-bevestigingspant. Voor de ailerons wil ik de servo's in de vleugel hebben. Maar, hoe krijg ik de kabels door de vleugel? Bij mijn Hurricane heb ik met een draadeind een tunnel door het schuim geboord; daar is de afstand bij deze te groot voor.
Ik dacht zelf aan het frezen van een sleufje door de onderhuid, kabels er in en afdichten. Heeft iemand andere suggesties?
Tot slot: servo's.
De ailerons zijn vrij klein. In mijn Hurricane, die grotere ailerons heeft en retesnel vliegt, gebruik ik Dymond D 60 S HT servo's met een stelkracht van 20 Ncm. Die bevallen uitstekend en ik overweeg die in deze ook te gebruiken.
Voor hoogte, richting en remkleppen denk ik gewone standaard servo's te kunnen gebruiken. 30 tot 35 Ncm, eventueel MG?
Suggesties zijn welkom.
Laatst bewerkt: