Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 24 mei 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Na de aankondiging dat ik in blijde verwachting was is het kindje gearriveerd en kan de bouw beginnen.

    Zoals gezegd, het is een ASW 20 met een span van 4m. Het is een ruwbouw gereed model wat ik ga uitrusten met een elektroaandrijving en daar ga ik wat hulp bij nodig hebben.
    De bedoeling is om de PH-1316 Triple Yankee na te bouwen. Ik heb contact gelegd met de eigenaar en die is enthousiast, dus dat is een leuk begin.
    Dit is de Y3:
    Resultaat van de overhaul in Polen - mgrim.nl

    [​IMG]

    En dit is wat ik heb:

    [​IMG]

    Het meeste gaat me wel lukken; er is echter één ding wat me erg bezig houd en dat is de vleugelbevestiging. De romp is helemaal leeg:

    [​IMG]

    De vleugelbevestiging bestaat uit een stuk vlakstaal. Een messing klemstuk met V-stelling heb ik.

    [​IMG]

    En nu de vraag: Hoe ga ik dat stevig en goed uitgelijnd in de romp bevestigen.
    Ik heb het idee dat er een stevig (maar hoe dik?) spant in de romp moet komen waar het messing stuk op komt. Hoe pak ik dat aan?

    Aan de achterzijde van de vleugel komen pennetjes om de vleugel uit de lijnen. Ik heb het idee dat ik die in een dwarsbalk horizontaal door de romp kan laten vallen. Dat hoeft geen heel spant te zijn omdat het enkel moet voorkomen dat de romp wordt samengedrukt als de vleugels naar achter bewegen.
    Hetzelfde ter hoogte van de neuslijst; een horizontale balk voor als de vleugels naar voren bewegen.

    Dan nog wat anders. De vleugels zijn voorbereid voor het gebruik van centrale servo's. Er lopen dus buitenkabels naar de remkleppen en de ailerons.
    De remkleppen wil ik centraal aansturen met pianodraad en een servo op het vleugel-bevestigingspant. Voor de ailerons wil ik de servo's in de vleugel hebben. Maar, hoe krijg ik de kabels door de vleugel? Bij mijn Hurricane heb ik met een draadeind een tunnel door het schuim geboord; daar is de afstand bij deze te groot voor.
    Ik dacht zelf aan het frezen van een sleufje door de onderhuid, kabels er in en afdichten. Heeft iemand andere suggesties?

    Tot slot: servo's.
    De ailerons zijn vrij klein. In mijn Hurricane, die grotere ailerons heeft en retesnel vliegt, gebruik ik Dymond D 60 S HT servo's met een stelkracht van 20 Ncm. Die bevallen uitstekend en ik overweeg die in deze ook te gebruiken.
    Voor hoogte, richting en remkleppen denk ik gewone standaard servo's te kunnen gebruiken. 30 tot 35 Ncm, eventueel MG?
    Suggesties zijn welkom.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2008
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dit wordt een mooi project zeg. Heeft het model geen flaps net als het origineel? Dat origineel ziet er overigens erg strak uit zo.
    Met de vleugelbevestiging kan ik je niet helpen, ik heb nog niet zoveel bouwervaring.

    Succes!
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, eigenlijk is het dus meer een ASW 19 maar een kniesoor die daar op let. Ik ga ze er in ieder geval in dit stadium niet op bouwen omdat ik er de voordelen niet echt van zie; ik wil er lekker mee kunnen thermieken, snelheid is van minder belang. En ik denk dat Gewalt wist wat hij deed toen hij bij dit profiel geen flaps heeft voorzien.

    Nog wat ideëen die ik heb en waar u op mag reageren:

    Richtingsroer.
    Er zit een kant en klaar roervlak bij met een ronde voorzijde. Ik wil dit bevestigen met een scharnierpen in een holle lijst, dus niet met scharniertjes. Iemand een link naar hoe je dat aanpakt?

    Ailerons/hoogteroer bevestiging: hier ga ik voor de foliescharnieren. Zit bij de Hurricane ook prima. Beresterk, nauwelijks weerstand en kier-loos.

    Vleugeltips:
    maak ik afneembaar. In eerste instantie de gewone 15m-variant dus met afhangende tips. Daarnaast wil ik tips met profielloze winglets maken, puur voor de sier; profielloos zullen ze niks bijdragen aan de prestaties maar ook niet veel kunnen verknallen of zie ik dat verkeerd?

    Motorisering:
    Ik verwacht op en vliegklaar gewicht van rond de 4 kg uit te komen. Dan denk ik aan een buitenloper zonder vertraging, gewicht 150 tot 200 gram, op 4 cellen 3200 mAh Lipo. Tot nu toe dacht ik aan een Graupner Compact 440 12V.
    Voor de verdere stroomvoorziening wil ik een UBEC gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2008
  4. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Arjan,

    Schitterende kist !!!!

    Voor de vleugelbevestiging heb ik een voorbeeld gescand uit een oude Multiplex catalogus. Heb je een idee hoe dat in elkaar steekt. Hoop dat je er wat aan hebt.
    Zo'n bevestiging is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Alleen wat "gedoe" en en moet netjes worden uitgelijnd in de romp. Goed meten aan de buitenkant en dan gaan zagen................Er hoeft inderdaad niet zo'n hele zware spant aan de binnenkant te zitten. Het belangrijkste is dat de vleugels goed verbonden zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groeten, JH
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Voor de kabels naar de servo's van de rolroeren:

    Hoe dik is de buitenkabel? Kan daar een servosnoertje doorheen?
    Als dat lukt dan weet ik nog wel wat...........

    JH
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, zijn van die hele dunne kabeltjes. Daar past nog niet eens één ader doorheen helaas.

    Dat van die Alpina is zeker bruikbaar en grotendeels wat ik in gedachten had. Dt is dan ook wel weer een prettig idee, als je ingevingen overeen komen met wat de vakmensen bedacht hebben :D.
     
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Je schreef:

    Ik dacht zelf aan het frezen van een sleufje door de onderhuid, kabels er in en afdichten. Heeft iemand andere suggesties?

    Dat lijkt me niet zo'n goed idee....Dat gaat ten koste van de sterkte van de vleugel. En bovendien is het moeilijk weer mooi te krijgen.
    Een dikke bowdenkabel door het schuim duwen, en daar de servo kabel doorheen, maar misschien lijkt dat makkelijker dan het is :confused:


    Succes !!

    JH
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Al opgelost :D Die buitenkabels liggen los in het schuim, ik kan ze er zó uit trekken. En dan kan er wel een kabel doorheen. Bij mijn Hurricane waren ze volledig met het schuim verlijmd en kreeg ik ze er niet uit.
     
  9. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Je bent me voor zou je net vertellen dat waarschijnlijk de buitenkabel eruit kan worden getrokken en dan kan er wel een servo draad doorheen, hou wel rekening met de dikte van de kabel ivm de spannings verliezen dus niet de kleinste diameter.
    Mocht het gaatje toch nog te klein zijn met een hitte zonde doorvoeren door de vleugel kan je de buis door het piepschuim toch nog wat oprekken.
    De tekening van Multiplex geeft goed aan wat de bedoeling is, je ziet op deze tekening ook de plaats van de aanstuur servo s als je deze met bowen kabels aanstuurt.
    In mijn ASW zit de vleugel bevestiging op een plaatje van 4 mm triplex wat eigenlijk meer voor de fixatie werkt de bevestiging zelf zit klem binnen de romp.
    Het is wel een secuur werkje om de uitlijning goed te krijgen.
    Voor het stabilo vlak zijn speciale scharnieren te krijgen voor het holle/ bolle verhaal wat jij wil.
    Wat betreft de alerons, Blue airlines heeft hiervoor speciaal scharnier band schijnt ontzettend sterk te zijn.

    Waar ik een vraag over heb hoe krijg jij de foto s hierin ? Ik kom bij het invoegen bij Url terecht en die snapt niet wat ik wil.

    Groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2008
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Arjan,

    Mocht je een probleem hebben om draden of wat dan ook door romp of vleugels te trekken, dan heb ik voerdraden. Dat zijn zeer flexibele metalen draden die gebruikt worden bij hartcatheterisaties. Heb ze al meermalen nodig gehad.
    Als je wilt stuur ik ze op. Dat geldt natuurlijk ook voor andere leden van het forum.

    Groeten,

    JH
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De servokabels (slagje dikker dan normaal, had ik al aan gedacht - ook bij de Hurricane gebruikt) zitten er in. Kon ze met de buitenkabel mee trekken.

    Nog iets, wie schrijft er nou met een blauwe permanent marker (zo'n Edding stift) op de neus van een perfect gladde witte romp. Dat krijg je er dus echt niet af, of heeft iemand een slimmigheidje? Anders moet ik de romp spuiten.

    Paozee, ik heb je een berichtje gestuurd over die foto's.
     
  12. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Volgens mij kan je viltstift verwijderen met sticker remover of medische alcohol van 96 % (Niet voorzichtig proeven Hi )
    Als ik het zo terug lees heb jij toch al veel geleerd van het restaureren van de vorige zwevers.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2008
  13. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Die viltstift gaat er af met aceton. Doen we op het lab ook altijd. Ik weet echter niet of de romp dan wordt aangetast. Voorzichtig proberen dus.

    Ruud
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Probeer het eens met spiritus.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    't gaat er niet af.....dat wordt spuiten.

    Ben klein materiaal aan het bestellen (hout, staal, koolstof, kabels, klein materiaal). Even voor de duidelijkheid, ik ga deze net zo doen als mijn eerdere projecten. Dus nogal "budget": het moet wel goed zijn maar zeker niet het duurste en het mooiste. Ook maak ik zoveel mogelijk zelf, met huis-tuin-en keuken gereedschap.

    Bij de servo's ga ik voor het volgende:

    ailerons MPX Tiny-S 26Ncm
    hoogte en richting Graupner C577 Eco 35 Ncm
    Remkleppen (die met z'n tweeën een centrale servo krijgen) Graupner C5077 50Ncm. Vanaf de remkleppen een staaldraad 1,5mm naar de servo in de romp, met op het eind van die ball-links die je er zo op kunt klikken.

    De vleugel-centreerpennen en de pennetjes voor de tips wil ik maken van massief koolstof 3mm in messing. Zo ook de centreerpen voor het stabilo dat daarnaast met een M6 breekbout vastgezet gaat worden.

    Als stuurkabels blauwe Sullivan bowdenkabels. Die zijn met 122cm net een stukje tekort voor het hoogteroer; daar wil ik het laatste stuk (in de romp, tot aan de servo) overbruggen met een kleine 15 cm 2mm draadeind.


    Opmerkingen hierover hoor ik graag....
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    De Edding stiften kun je perfect verwijderen met fruitzuur.
     
  17. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    De blauwe kabels zijn er tot 2 meter heb ik ook in de ASW zitten.

    Groet

    Ko
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou het ging er écht niet af dus ik heb het weggeschuurd. De romp spuiten is ook niet zo'n ramp.

    En nu: aan de slag met het richtingsroer. Ik wil zo'n hol-bol constructie zonder kier en met de scharnieren binnenin.
    Dit zijn de onderdelen, de lijst schuren was een aardig secuur karweitje:

    [​IMG]

    Het richtingsroer is nog iets te hoog, wordt ingekort tot de bovenste potloodlijn.
    Van een oud fuseetje van een autootje heb ik scharnieren gemaakt. Het schroefje (tevens asje) kan straks van onderaf uitgedraaid worden zodat het roer afneembaar blijft. Scharniertjes worden zo ingelijmd dat ze precies in het midden van de draaicirkel zitten zodat het roer niet gaat klemmen in de lijst.

    [​IMG]

    Als het straks af is gaat het er ongeveer zo uit zien:

    [​IMG]
     
  19. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi hoor, goed bezig. Komt er eigenlijk een wiel in?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een staartwieltje in ieder geval (dat heeft de Y3 ook sinds januari - het blijkt dat ze ook met een slof geleverd worden). Een hoofdwiel weet ik nog niet. Is toch tamelijk begrotelijk denk ik. Wel mooi......
     

Deel Deze Pagina