Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel ik heb even wat gegoogeld en waarschijnlijk heb ik een oplossing, als ik de servo's positioneer alvorens ik ze "software" matig koppel kan het zijn dat het euvel is opgelost. Even de code herschrijven en testen ik kom hierop terug voor de liefhebbers.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    ... Niet dus :frustie:...
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vraag eens aan Corrien of dat hij bekend is met dat naar de midden draaien van die lierservo.
    Anders zit er toch wat verkeerd met je arduino.
    Mijn servo's blijven nagenoeg op dezelfde plaats bij op spanning zetten, die gaan zeker niet eerst naar de middenstand.
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Harm, dat had al eens gedaan toen heb ik nog liggen experimenteren met andere servo's en ja sommige gaan naar het midden en andere niet, ik vrees dat dit servo eigen is. Corrien had mij dat trouwens toen ook bevestigd, nu hoop ik dat de arduino dit kan overrulen al vrees ik daar voor, ik test straks wat verder...
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat is er hier aan de hand.
    De meesterbouwer/freubelaar is zo stil.......
     
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Harm, wel inderdaad, het is sinds oktober of stil, momenteel zit ik in het buitenland voor mijn job, ik had de kans van toestel type te veranderen en sector, maar dit heeft wel wat weerslag op mijn bouwprestaties.

    Nu ik denk dat ik rond begin juni alles achter de rug heb, dan nog even "gewoon" worden aan de jetlag en de lange uren die met de nieuwe sector samen gaan.
    Ik hoop ergens rond juli terug de draad te kunnen oppikken, en de Gry dan ineens af te werken, er komt ondertussen ook een lang geplande verbouwing om de hoek kijken dus ik wil hem daarvoor wel af hebben. Daarna zal ik waarschijnlijk ook wel even mijn hobby hebben aan het verbouwen...
    Al zit het volgende project ook al in de pijplijn...

    Volgende update: medio juni dus...

    Ps: Meesterbouwer is waarschijnlijk wat hoog gegrepen, nu ik kan niet zeggen dat ik dat zeker niet waardeer wetende dat het van een uitzonderlijke modelbouwer komt!
     
    Dennist vindt dit leuk.
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Na een jaartje uit the "ether" te zijn geweest door veranderingen in de werksfeer (ten goede) wordt het tijd om dit project eens af te werken...

    Eigenlijk zijn we er er bijna, ik heb eerst zelf nog eens moeten nalezen wat er al instond en wat nog moet worden afgewerkt...

    Het grootste probleem lijk ik vaak zelf te zijn, ik heb met de arduino en USM de mogelijkheden om 4 externe geluiden te sturen die synchroon met de beweging van respectievelijk front & rear hatch en sidehatch werken... daarnaast heb ik nog allerhande hydraulische groepen in de USM gezet om het allemaal wat echt te maken, kwestie van eens flink te overdrijven...

    Moraal van het verhaal er zijn slechts 4 inputs en ik heb er meer nodig zeker 8... (wat had je gedacht, soms denk ik dat het eens tijd wordt dat ik met de standaard ook tevreden kan zijn...)

    Nu is de USM gelimiteerd in aantal externe inputs behalve als je de "EKMFA" (één kanaal multi functie uitgang) functie gebruikt, dit is eigenlijk gebaseerd op een aantal keer de stick in een bepaalde positie te bewegen en dan gebeurt er een geluidje of functie of...

    Klinkt makkelijk maar in samenspraak met de arduino is dat niet zo vanzelf sprekend... vanavond test ik een nieuwe "sketch" (programmatie) die hopelijk :confused: ervoor zorgt dat ik alle kanalen kan aansturen met de USM al moet ik wel zeggen dat het allemaal wat complex wordt na een jaartje niets meer the hebben vastgenomen kost het toch enkele uurtjes om terug mee te zijn...

    Ik hoop dat ik nog steeds kan rekenen op een enthousiast en kritisch publiek dat niet verlegen zit om mij van tijd tot tijd wat bij te staan...

    Zoals steeds zullen foto's en filmpjes volgen...
     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    welkom terug , en succes met het vervolg
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    We zijn in blijde verwachting van Uw vervolg !!
    Groetjes
    Ronny
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok dat EKMFA verhaal loopt niet zoals verwacht, wat vaak het geval is, waarschijnlijk bestaat de makkelijkste oplossing erin om de USM de geluidsfuncties te laten doen en USM uitgangen via de arduino te moduleren naar het gewenste resultaat en niet andersom. de USM verwacht een 0 signaal en dat is blijkbaar niet altijd even stabiel...

    Wordt vervolgt...
     
  11. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    goed te zien dat je nog steeds bezig bent het is een pracht van een schip waar we graag meer van zien !
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, hier heb ik even de tijd voor genomen om in 1 keer door te lezen.
    Was soms een uitdaging en niet alles is mij helemaal duidelijk, dat wordt dan dus nog een keer lezen, maar het resultaat mag er absoluut zijn.

    Wat ik me no wel af vroeg over de anker winches, ze zijn zo simpel als maar kan briljant gewoon, maar hoe weet je nu dat je al je ketting hebt uitgegeven?
    Wanneer je gewoon door zou gaan draait het anker weer vrolijk omhoog met de val snelheid.
    Zitten er eindschakelaars in de beweging omhoog als de ankers thuis zijn? Of is dat nu ook gewoon "op gevoel"?

    Als ik me niet vergis het het luik mechanisme het "McGregor patent". Klopt het dat je beide segmenten even lang hebt gehouden?
    Daardoor opent het luik ook net niet helemaal, wanneer het verste segment iets korter is rolt deze helemaal het schuine stuk op het eind op en vouwen beide delen nagenoeg geheel tegen elkaar aan.
    In de praktijk geeft dat nog weel eens problemen met sluiten, zeker als het schip verkeerd getrimd is en je de luiken wil sluiten. Een stuk pijp om ze net even uit elkaar te duwen is dan je grootste vriend.

    Die Palfinger is ronduit geweldig, op mijn Stantug staat een kleine Heila in 1:50 en dat was al behoorlijk pielen zonder dat die functioneel is.

    Als ik het nu goed begrijp gebruik je de Arduino alleen om je servo's aan te passen? Of wordt deze ook gebruikt om de combinatie van de servo bewegingen met het geluid aan te sturen?

    Ik kan me goed voorstellen dat je na al dat gepruts, gepiel en gefriemel eindelijk eens wil gaan varen, ik ben ook wel benieuwd hoeveel ze getrimd moet worden met al die installaties.

    Absoluut niets dan lof over het huidige resultaat.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Watergeus,

    Veel vragen, laat ons beginnen bij het algemeen principe, het idee is steeds om alles zo simpel mogelijk te houden, waar mogelijk.

    - De ankerwiches, niets meer dan een winchservo, waar ik gewoon de haspel heb aangepast, wel is deze gemonteerd op een houder die kan scharnieren en die de servo met een veer vasthoud, dit voor 2 redenen 1 om de anker mooi te vergrendelen in de kluis, anderzijds om de servo te beschermen tegen het niet helemaal nauwkeurig stoppen op het einde. Deze servo's hebben een potmeter op een vertragingskast en dit is niet helemaal nauwkeurig...
    Origineel vallen en hijsen deze met een servo slow functie en een servo afsteller. Met het vallen aan normale snelheid en het hijsen aan vertraagde snelheid. (naderhand is dit mee opgenomen in de arduino, waarom? Wel de arduino kan de snelheden beter regelen als ook de afstellingen. Maar daarnaast is het ook mogelijk om dan geluiden aan te sturen, al moet ik zeggen dat dat voor de ankers nog niet werkt)

    - De luiken (Hatches) ik heb er geen idee van of dit McGregor gepatenteerd is of niet? Beide segmenten zijn even lang maar de wielen op het laatste deel staan verder dit geeft als resultaat dat de deuren opengaan en op het einde waar de sporing omhoog gaat kantelen deze iets over wat ervoor zorgt dat de cargo opening inderdaad volledig opengaat zonder dat er een deel van de luiken in de weg zit, op sommige van de filmpjes kan je dit mooi zien.
    Ze sluiten mooi aan maar inderdaad om ze open ze doen gaf dat in de kleine versie ook problemen, Ik heb dit mechanisch opgelost door ze eerst een "opstootje" te geven alvorens ze open plooien.

    Deze zijn volledig arduino gecontroleerd, zowel snelheid als geluid.

    - De Palfinger tja, dat ding is geweldig meer kan ik er niet over kwijt, de volgende (op een sleper) zal trouwens ook door de arduino gecontroleerd worden, dit is zoveel makkelijker...

    - Dus de arduino controleert op dit moment de 2 bovenluiken met geluid, het zijluik met geluid, en de Zijlift met geluid in het zijluik. deze 2 laatste omdat de lift enkel mag werken als het luik volledig open is anders is alles stuk...

    Nu het is de bedoeling om ook de ankers te controleren op deze manier maar ik bots het op limitaties van de USM-RC2 ik ben nog aan het kijken of ik de ankers kan laten lopen op de USM zelf want deze heeft maar 4 ingangen en deze zijn gebruikt door de 2 luiken, zijluik en lift.
    Maar dit is makkelijk uitgelegd maar heel wat moeilijker in orde te krijgen...

    Ik hoop Mathieu dat het zo wat duidelijk is, anders hoor ik het wel, bedankt voor alle lof, dat is altijd tof!
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Jafa,

    Een stuk duidelijker inderdaad.
    Ik ben zelf nog niet zo bekend met winch servo's, die hebben dus wel degelijk eindstanden dan?

    Misschien een te makkelijke oplossing: De Arduino een 2de USM-RC2 aan laten sturen? Dan hou je nog andere functies over om aan te sturen, bv geluidsignalen bij manoeuvreren.
    Andere mogelijke oplossing: Een 2de Arduino met USM-RC2, je had immers nog kanalen over op de zender.
    Edit: Er is een EXM-2 uitbreidingsmodule beschikbaar voor de USM-RC2, daar al aan gedacht?

    Heb je recent nog gekeken hoe ze in het water ligt met al het mechanische en elektronische "geweld"?

    Groet,
    Mathieu
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu,

    Wel water heeft ze nog niet gevoeld, nu de baterijen liggen heel diep dus komt wel goed denk ik...

    De winches hebben inderdaad begin en eindpunten al durven die wel soms 10 a 20° schelen er zijn er van 4 en 6 toeren en dan nog digitale maar die laatste zijn vrij duur.

    Een 2de USM is inderdaad de makkelijkste oplossing maar dat ding kost ook 150€... De EXM2 heeft hier geen functie deze heeft bij mijn weten geen externe ingangen enkel proportionele. (6extra) en wat extra uitgangen dit komt er wel in bij alle volgende modellen dan kan waarschijnlijk de arduino er uit...
    Maar ik zie zelf niet direct een oplossing, alle proportionele kanalen zitten vol en Externe zitten vol, de ankers zouden de volgende functie moeten hebben:

    Helemaal op, (Uppos) helemaal neer (Dwnpos) en net uit de kluis hangend(Hangpos) het stuk tussen hangend en helemaal neer wil ik proportioneel, de ketting is70Cm lang en soms kan dit te lang zijn, of als er rommel op de bodem ligt wil je niet de bodem raken... De beweging werkt, het geluid is er ook.
    Maar ik zie geen manier om dit aan te sturen, Ik dacht EKFMA functie te gebruiken maar dat lukt niet de USM laat dat niet toe blijkbaar (reeds geprobeerd)

    Nu geluidsmogelijkheden zijn er genoeg, de USM kan er 30 aan buiten motor en bijgeluiden... dus daarvoor heb ik zeker geen nodig.

    Ik heb er nu 2 afzonderlijke motorgeluiden in staan met start en stop en warme start, 2 hydraulische groepen (groot en klein) 4 toeters, 2 alarmen, ankers op en neer, 3 verschillende luiken, de lift ,wat meeuwen en andere rommel...

    dus dat is geen limitatie enkel de inputs, ik dacht dir op te lossen met de EKFMA maar ik krijg het niet voor elkaar...

    Mocht je ideeën hebben om dat probleem op te lossen of iemand anders...

    Thx
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Arduino zit ik nog niet diep genoeg in om de functies te begrijpen, ik ben wel bezig omdat ik hier bij een toekomstig model gebruik van wil maken.

    Die extra investering voor alleen het anker geluid is misschien ook wel erg overdreven, dan zou je overigens wel weer de dekkraan van geluiden voorzien in combi met de functies.

    De USM-RC2 heeft 2 programmeerbare servo outputs, zouden die te gebruiken zijn voor je probleem?

    Even een raar idee misschien.
    Is het anker geluid niet mechanisch op te lossen?
    Iets met een ratel en een klankkastje voorin?
    Groot tandwiel met zo min mogelijk tanden waar een dun latje overheen gaat, net als vroeger de speelkaarten tussen de spaken van de fiets.
    Het klank kastje om het geluid te versterken.
    Is simpel en werkt nagenoeg altijd.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Even een kleine update na enkele dagen van frustratie, alles werkt buiten de ankers, nu is het probleem ook niet zo simpel als je bij elke beweging geluid wil... Ondertussen heb ik de extremen van de USM onderzocht en gespeeld met Functie Seqencers, output seqensers loop functies, multi sequensers en nog wat van de mogelijkheden...
    Eerlijk gezegd is het een coole, en dat is licht uitgedrukt, module.

    Maar een oplossing voor mijn probleem is er nog niet, omdat ik reeds de 4 proportioneel ingangen van de USM gebruik, en de 4 externe (front-rear en Side hatch & lift). Allerhande mechanische oplossingen kunnen natuurlijk wel, maar die richting wil ik niet echt bewandelen, misschien is daar de uitdaging niet echt... Anderzijds moet ik toegeven als je deze module onder de knie hebt moet je eigenlijk niets meer hebben in je model (buiten dan misschien de extensie module EXM2 en een arduino...)

    Wat is nu nog aan het gebeuren (waarschijnlijk werkt alles eind volgende week)

    - Ankers links en rechts, elk met hun uniek ophaal en val geluid, dus niet hetzelfde.
    - Wel ongeveer 1 jaar geleden hebben ze 1 van de motoren van de echte Gry vervangen, dit is een Deutz geworden dus 2 motoren met verschillend geluid,
    dat moet in het model dus ook worden aangepast.
    - rook die tijdens het starten en bij elke acceleratie van meer dan 35% veel meer dan gewone opbrengst levert... Zoals bij een echte motor...
    - Verder nog wat kabeltjes aanpassen en doorverbinden...

    Ik ga de geïnstalleerde multiswitches laten zitten al is er de mogelijkheid om dit alles met de USM te doen, voor mijn volgend model zal dit zeker zo de setup zijn.

    Ik heb nog wat kanalen vrij (PROPO) en ik zou nog een lasser aan boord willen... Dus er is nog werk genoeg,
    Momenteel geen filmpjes of dergelijk omdat computer werk, zijnde soundfiles maken, trial and error met de arduino, en USM software eigenlijk erg saai zijn, de uitkomst dan weer niet, dus dat komt nog...
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Nou @JaFa , haal dat woord "waarschijnlijk" maar weer snel weg ! :rofl::hammer:
    Het gaat jouw zeker lukken :thumbsup:
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat is wel een strakke deadline , maar jou kennende gaat het wel lukken.
    succes, vgr Marc
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hmmmm, misschien heeft Marc wel een punt, gisteren heb ik wat werk verzet...

    De achterste nav lichten getest, deze waren smd's en wat blijkt 1 van de 2 was er mee opgehouden, uiteindelijk heb ik de 2de door mijn "kunde" opgesmoord... (er kwam echt ge-sis en rook uit:confused:). Moraal van het verhaal ik heb een halve dag bezig geweest deze lichten terug los te maken en te vervangen door gewone 3mm leds. ondertussen zijn deze geschilderd en waarschijnlijk maak ik ze vanavond weer aan de reling vast. foto's volgen.

    Daarna heb ik mij maar wat met de cabine en Bridge bezig gehouden om tot de conclusie te komen dat hier ook nog wat reparatiewerk was,
    een servo vervangen, en wat dingen terug vastgelijmd, ondertussen weet ik wel wat goede en slechte lijm is...

    Maar goed nieuws de EXM2 is binnen waarschijnlijk installeer ik deze vandaag of morgen en dan terug achter de computer voor uren afstel werk...
    Nu het positieve van dit zal zijn dat er minder programmeer werk is omdat de USM met EXM2 veel van dit werk op zich neemt.

    De ankers, luiken, lift en smoke zal wel feilloos werken voor de rest geef ik me tot het eind van dit jaar, maar zo lang zal het niet duren.

    Het viel mij wel tegen hoe lang het duurt alvorens je weer bent opgestart na zo'n jaartje stil te hebben gelegen...
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2017

Deel Deze Pagina