Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 7 jan 2014.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Klopt helemaal Piet, bedankt iedereen. Ik heb het zo opgelost. Uiteraard aan de SB zijde nog zo'n lijn FullSizeRender.jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Niet helemaal zoals het hoort, maar ik denk dat het op een model goed kan op deze manier.:rolleyes:
     
  3. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Maar hoe bedoel je dan Piet, heb je voorbeelden, afbeeldingen? Ik kan het nu nu nog corrigeren. Alles hangt nog los
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_1951_1378_bewerkt-2.jpg

    Op de tekening is de reep dubbel uitgevoerd, 1 aan BB en 1 aan SB. A = het vaste part aan een ring aan de voorzijde van het ezelshoofd. B = de lus die door de schijf loopt in de hieling van de steng. C = het halende part wat via een geleide blok loopt aan de achterzijde van het ezelshoofd, naar het dek.
    De werking is als volgt; De reep word strak gezet en het slothout word verwijderd, waarna men de steng kan laten vieren cq hijsen.

    Je hebt de reep in principe wel goed ingeschoren, behalve dat ik het vaste part mis aan de ring en je hebt in plaats van een geleide blok een schilpadblok gebruikt, hetgeen ook goed mogelijk is. Het verschil is dat een schilpadblok een vast blok is en een geleide blok aan een ring is wat beweeglijker.

    Maar nogmaals het is niet gebruikelijk om deze windreep ingeschoren te laten, hij werd indien niet gebruikt opgeborgen. Aan de andere kant is het natuurlijk een leuk detail op je model.
    Op mijn model van de Victory heb ik de stengwindrepen ook ingeschoren, is bijna niet te zien vanwege de hoeveelheid tuigage (vol in de zeilen), maar iemand die het weet ziet het uiteraard en is toch wel een aardig detail. Als ik een foto kan vinden, dan zal ik die plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hier een foto van de stengewindreep van de marssteng/grote mast, IMG_3749_bewerkt-1.JPG , IMG_3750_bewerkt-1.JPG , ik heb hier maar kleine plaatjes geplaatst, anders worden de foto's te groot. (klik op één van de plaatjes voor de volledige afbeelding. Het tweede plaatje is van de steng aan de bezaan, (beide hms Victory)
     
  6. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Helemaal goed, super, bedankt Piet. Er lopen alleen twee trekkende parten naar beneden die gelijktijdig moeten worden getrokken of gevierd. Ging dat met één en dezelfde kaapstander? Ik ga het zo monteren alleen wel met het vaste schijvenblok in de masttop. Die zitten nl. ook in het model alleen zijn deze zelfgemaakt. Uit welk boek komt deze tekening?
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De tekening komt uit het boek; historische scheepsmodellen van Zu Mondfeld (pagina 312)

    Of beide halende parten met één kaapstander werden bediend, dat weet ik niet zeker, kan ook goed mogelijk zijn dat het met mankracht ging. Maar daar kan ik zo gauw niets over vinden.
     
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Nou ja, ik schaam me diep, :weetnie:ik heb het boek zelf alleen zat ik maar onder "mast en stengen" te kijken, niet onder "staand want". Nog eens even beter het boek tot mij nemen. Dank voor de tip
     
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    :D Dat krijg je als je liever aan het (model) bouwen bent dan aan het lezen... :rolleyes: Daar heb ik ook zo vaak last van....
     
  10. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Helemaal waar! Bovendien is het de eerste keer voor mij om zover in detail te bouwen. Dan is het af en toe ff zoeken. Wel gaaf en zo toont het forum ook weer zijn waarde.
     
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou dat gaat je bijzonder goed af!! Het ziet er top uit!! Ik zie mezelf zover echt niet komen. Dat gepriegel met die touwtjes...:oops:
     
  12. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Oké, oké ik moet een nieuwe topic maken maar ik zit met een vraag bij mijn crosssectie van de Santisima Trinidad. Deze afbeeldingen laten op tekening een soort veiligheidsstrop zien waarmee de grote ra over het ezelshoofd met een grote strop als een soort zekering vastzit. Je kunt er niet mee takelen. Het lijkt wel wanneer de ra op zijn plek is gehesen er een extra bevestiging werd gemaakt. Maar wat is het. In het Duits heet het een "ankertaustopper rahe"
    IMG_3476.JPG IMG_3477.JPG IMG_3478.JPG IMG_3479.JPG
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het lijkt op een "hanger" Ron, die werden op deze manier over de masttop gelegd, zoals op de tekening en werden gebruikt om o.a. een stag- of zijtakel aan te bevestigen. (kijk eens op bladzij 270 van het boek Historische Scheepsmodellen van Mondfeld). Fokke- en grote mast hadden ,één of twee van deze hangers die voor diverse doeleinden werden gebruikt om van alles en nog wat op te takelen, bijv. de bijboten. Op mijn modellen van de Victory en de Diana zitten deze hangers ook.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2017
  14. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hoi Piet, ja, daar had ik ook al naar gekeken maar dan zou hij veel langer moeten zijn en voorzien van een lopende hanger om zo mee te verplaatsen (nu kan dat natuurlijk hier niet) Maar ik heb het inmiddels gevonden op blz. 301. Het is wél een hanger als borging voor de ra, waardoor deze niet meer aan de takels hing
    upload_2017-7-1_21-24-9.png
    upload_2017-7-1_21-25-15.png
    In ieder geval bedankt voor je "voorzet"
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik twijfelde ook al een beetje, maar ik dacht als Ron in het boek kijkt, dan komt ie er vast wel uit. Bovenstaande tekening met tekst had ik ook al gezien, maar ik was niet helemaal zeker.

    De lopende hanger die je noemt werd pas bevestigd indien er een takel werd gemaakt, en is daarom géén vast onderdeel van de mast/ra, terwijl de hangers dit wel zijn.
    Al met al zijn we toch weer wat wijzer geworden.:thumbsup:
     
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Tis en blijft een prachtige hobby
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helemaal mee eens, vooral de tuigerij heeft altijd al mijn grootste belangstelling gehad.
     
  18. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hallo,

    Ik kwam deze foto tegen over een schip dat de Zweedse Kronan schijnt te heten maar als twee druppels water op de HMS Prince lijkt. Wat mij echter opvalt zijn vier verticale rompverstevigingen midscheeps net voor de rusten van de grote mast. Kan iemand mij zeggen hoe die steunen heten en wanneer dit werd toegepast. Volgens mij pas 18e eeuw want ze zaten ook op de Santisima Trinidad
    upload_2017-7-20_9-26-54.png
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb een sterk vermoeden dat het geleidehouten zijn om de bijboten zonder veel beschadiging overboord te kunnen zetten.
     
  20. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    O Oké Hans, was dit ook al in de 17e eeuw gebruikelijk?
     

Deel Deze Pagina