Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship: Prachtig
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    indrukwekkend danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  3. ThVo

    ThVo

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb er nog niet zoveel verstand van maar de weeflijnen op jouw schip vind ik er tof uitzien!!
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heel mooi allemaal en leerzaam!
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Om maar even wat anders te doen te hebben dan het knopen van weeflijnen heb ik besloten om de ankers maar eens te maken en monteren. Deze wilde ik eigenlijk als een van de laatste dingen plaatsen, maar ik bedacht me dat dan waarschijnlijk het lopend want en de zeilen in de weg zouden hangen.

    Ik ben vergeten foto's te maken van de ankers voor het zwarten... Ik heb eerst in beide ankers een gaatje geboord om een ring in te kunnen lijmen, vervolgens deze ring gebogen van hetzelfde draad als waar de puttingijzers van gemaakt zijn, en deze ring verlijmd met de ankerschacht. Vervolgens de ankers gezwart met het flesje patina dat ik al vaker heb gebruikt tijdens de bouw. Het patineren duurde wat langer dan bij de kanonnen en de puttingijzers, maar uiteindelijk is het goed gelukt. Het geeft een mooi effect als je met een WC-papiertje het anker naderhand even afwrijft, het doffe gaat er dan iets vanaf, en lijm pakt er net iets beter op.

    Vervolgens van hout de armen gemaakt en deze haaks op het anker gelijmd.
    [​IMG]

    Daarna kon het hout in de beits gezet worden en heb ik de ankers even een nachtje weggezet om te kunnen drogen.
    [​IMG]

    Na het drogen konden er aan beide uiteinden woelings bevestigd worden.
    [​IMG]

    Voor het vissen van het anker heb ik wat touwwerk onder rond het anker geknoopt. Waarschijnlijk niet historisch correct maar ik vind het er leuk uitzien. Het ankertouw hangt hier ook al aan de ring.
    [​IMG]

    Aan de penterbalken heb ik een 4mm dubbel blok geknoopt, met daaronder een 4mm dubbel blok met een haakje erin gelijmd. Aan de kraanbalken heb ik een 5mm blok met haakje gehangen. Volgens de bouwbeschrijving moest dit ook 4mm zijn maar ik vond 5mm hier beter ogen, hier heb ik overigens geen foto van.
    [​IMG]

    En hier hoe ik het anker uiteindelijk aan het model heb opgehangen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu nog de andere kant!
     
    Herby63, ThVo, Hoosterw en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    ziet er mooi uit Danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik breek even in in het verslag van Danny om alle Bataviabouwers van een update te voorzien.

    Bij de Zeven Provinciën komt een bijboot in de doos erbij. Dit is bij de Batavia niet het geval.
    Deze bijboot heb ik afgelopen week ontworpen, laten lasersnijden en in elkaar gezet. Hieronder het resultaat.

    Voor diegenen die deze bijboot ook bij de Batavia willen hebben: even een mailtje aan het kolderstok gmail adres en je krijgt van mij opgave van (aangepaste) prijs voor het toesturen van dit pakketje.

    IMAG2284.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Gerrit ten Veen

    Gerrit ten Veen

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amersfoort
    Danny, volg al geruime tijd je bouwverslag en heb er al veel aan gehad.
    Ben nu met de diverse dekken bezig. Bedankt voor je mooie beschrijving van je bouw resultaten.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Leuk om te horen Gerrit!

    Bij mij gaat de bouw nog wel door, maar op een zeer laag pitje, heb het helaas nog steeds erg druk met school en een nieuwe bijbaan...

    Mijn gestelde doel dat ik hem in mei op de Bataviawerf af wil hebben ga ik helaas al niet halen vrees ik...
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Na al weer een tijdje geen bouwupdates nu toch weer voortgang te melden.

    Al in januari had ik de laatste weeflijnen van de bezaansmast aangebracht.
    [​IMG]

    Daarna heeft het tot half maart geduurd voor ik weer toekwam aan de weeflijnen van de grote en de fokkemast.
    [​IMG]

    Nadat die weeflijnen er in hingen kon ik de bovenste 3,5mm jufferblokken plaatsen. Uiteraard zijn deze ook weer iets uitgeboord vóór het monteren, aangezien je die niet meer netjes uitgeboord krijgt nadat ze op hun plek zitten. Op deze foto's zijn ze nog niet te zien, maar ook in de bovenste ezelshoofden zijn nog ringetjes geplaatst zoals in de onderliggende ezelshoofden, dit om straks het lopend want te kunnen bevestigen. Ook zit er alvast een blok bovenin de fokkemast geknoopt om de stag door te voeren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had me eerst voorgenomen om de pardoens pas te plaatsen nadat de zeilen en het lopend want op hun plek zaten, maar ik heb besloten om enkelen toch maar nu al te plaatsen. Dit omdat ik nu makkelijker de jufferblokken op gelijke hoogte kan knopen, en ik straks het lopend want aan de pardoens aan kan passen, in plaats van andersom. En nu kon ik nog makkelijk de pardoens door de marsen en masten heen krijgen, straks zitten daar een hoop weeflijnen in de weg.

    De eerste stap is dan het knopen van enkele jufferblokken aan eerder geplaatste ringen op de romp. De achterste is nog niet geplaatst omdat ik deze toch pas kan doen als de weeflijnen in de top van de mast klaar zijn.
    [​IMG]

    Vervolgens werden eerst de voorste pardoens aan weerszijden geknoopt.
    [​IMG]

    En daarna het tweede paar pardoens. Zoals gezegd komt het laatste paar als de weeflijnen van de mast helemaal klaar zijn en de laatste stag geplaatst is.
    [​IMG]

    Alle daaropvolgende pardoens werden op eenzelfde wijze gemaakt dus tijdens het plaatsen heb ik daar niet telkens een foto van gemaakt. Ik ben bij de bezaansmast wel een beetje afgeweken van de tekening. Op de tekening loopt daar aan elke kant namelijk maar één pardoen, maar op de replica in Lelystad zijn dat er twee per kant. Zo heb ik ze dus ook op mijn model uitgevoerd.

    Tot slot hier nog een overzichtsfoto van hoe het model er nu bij staat. Ik hoef enkel nog de bovenste weeflijnen te maken, twee staggen te leggen, en vier pardoens te maken, en dan is het hoofdstuk staand want afgesloten.
    [​IMG]
     
    Herby63, paulbo, MikeMohawk en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi geworden
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er heel mooi uit!
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  13. Gerrit ten Veen

    Gerrit ten Veen

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er allemaal mooi uit, zo ver ben ik nog niet.
    groet,

    Gerrit
     
    *Hans* en Danny Mulders vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Dat mag weer gezien worden Danny, ziet er schitterend uit.
    Nou Gerrit dan ben je al verder dan ik, ben nl het afgelopen weekeind gestart met de bouw van de Batavia, nadat mijn Bounty van Amati na zo'n 20 maanden bouwen gereed was.
    Ben blij met de aanwezige bouwverslagen van de Batavia, en zeker met deze van Danny, kunnen we lekker afkijken..........
    @danny, zal hem op 6 mei is goed van dichtbij bewonderen:)
     
    *Hans* en Danny Mulders vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zelfs ik ben onder de indruk Danny!
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi geworden Danny.:worship:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dank voor alle lof!

    Ik had de smaak goed te pakken en ben na mijn vorige post gelijk doorgegaan met het aanbrengen van het staand want.

    Als eerste de verticale lijnen aangebracht in de top van de grote mast.
    [​IMG]

    Hierna kon ik de laatste stag naar de grote mast aanbrengen. Het blok onderaan is nog niet verbonden met de mars, zometeen wordt duidelijk waarom.
    [​IMG]

    Als ik het blok namelijk zou hebben verbonden aan de mars kon ik straks de ophanging voor de ra niet makkelijk meer door de mars en over het ezelshoofd kunnen trekken. Dit heb ik dus nu gedaan voor zowel de grote mast als de fokkemast. De ophanging loopt door het grote blok onderaan in het gat in het dek, en gaat via de mars over het ezelshoofd terug door de mars heen. Bij de fokkemast loopt die ophanging ook door een blok heen maar die gaat dus naar de kleine knecht in plaats van door het dek heen. Mijn excuses voor de onscherpe foto's, komt door de combinatie van een laag lichtniveau en proberen foto's van relatief dichtbij te maken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kon ik de verbinding tussen de eerdergenoemde stag en de mars wel knopen. Deze is met een blok aan de mars geknoopt.
    [​IMG]

    Nu konden de laatste pardoens van de grote mast aangebracht worden.
    [​IMG]

    En vervolgens konden weer de verticale lijnen bovenin de fokkemast aangelegd worden, de allerlaatste stag geknoopt worden tussen de boegspriet en de fokkemast, en de laatste pardoens aangebracht. En dan komt er dus dit uit:
    [​IMG]

    De verticale lijnen bovenin de fokkemast moeten nog gespannen worden door middel van talrepen, en dan hoeven alleen nog enkele weeflijnen aangebracht te worden om het staand want af te ronden. Ik gok dat ik hier nog genoeg bruin draad voor heb, maar ik betwijfel dat ik genoeg heb om straks de zeilen aan de ra's te kunnen knopen. Ik knip mijn draad veelal iets te ruim af want dat werkt fijn, maar dat heeft dus ook zijn nadelen. Aan de andere kant zijn er zoals jullie zien sowieso wel een flink aantal meters draad in het model gegaan.
     
    Herby63, *Hans*, Rob2 en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Knap werkje
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De doos en het bijbehorende zeilenset hebben alles bij elkaar zo tussen de 270 en 300 meter touwwerk in verschillende diktes erin zitten :)
     
    Herby63, Jaques, hgb1967 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtwerk Dann:worship::worship:y
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina