bouwverslag mayflower van constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door johan denys, 11 okt 2012.

  1. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Dank je wel Germt, ben er ook best tevreden over!
     
  2. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Vraag voor de ervaren bouwers:
    Ik ben momenteel bezig met het maken van de nagelbanken die tegen de verschansing moeten bevestigd worden. Ik vermoed dat daar bij het optuigen nogal wat kracht op komt? Hoe bevestig ik de nagelbanken het beste aan de verschansing om calamiteiten te voorkomen? In Zu Monfeld staat dat je dat met schroefjes vanaf de buitenkant moet doen, maar dat zie ik niet zitten, zichtbare schroefkoppen op mijn buitenkant.
    Wat zijn mogelijke alternatieven??
    alvast bedankt
    Johan
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik doe dat met stukjes messing draad (Ø 0,7 mm of Ø 1 mm) die ik in de kopse kant van de nagelbanken boor en lijm, en dan in de verschansing ook boren en lijmen. Trage (dikke) secondelijm vind ik hiervoor goed werken.

    Daarnaast hoeven de krachten op de nagelbanken niet al te hoog te zijn. Daar wordt over het algemeen alleen lopend tuigwerk aan belegd, en dat staat niet zo strak als het staande tuig.

    Groet,

    Ad
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Ik denk zou gaan voor de methode die Ad beschrijft.
    Zelf gebruik ik op plaatsen waar enige (trek)kracht ontstaat ook messing of eventueel spijkertjes zonder kop.
    Eigenlijk de zelfde procedure zoals je de boeg hebt vastgezet:cool:

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2012
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    de krachten vallen nog wel mee, zeker omdat je er niet mee vaart.
    maar zeker met een kort messing pinnetje gaat het zeker wel lukken, wel even opletten dat je de gaatjes niet te ver boort in de verschansing anders heb je aan de buitenzijde een messing puntje.
     
  6. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    hmm verschansing is 2 mm, dus pennetje van max 1 mm
    Ik denk dat ik het met een messing spijkertje zonder kop ga doen. Die mm kan ik het er wel zo indrukken zonder boren, dus geen risico. Want recht boren aan de binnenkant van de verschansing, hmm, ik weet het nog zo niet.

    dezelfde vraag geldt ook voor de rusten, maar ik veronderstel dat dezelfde methode hier ook kan?

    Aan de smiley te zien: staat m'n boeg niet goed Germt???


    grts
    Johan
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Oei, ik had me niet gerealiseerd dat het maar zo dun zou zijn. Dan is het met boren inderdaad wel uitkijken, en 1 mm druk je er wel in vermoed ik.

    Groet,

    Ad
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Hahaha nu zie ik het, ik heb de verkeerde smiley gebruikt, sorry, zal het even wijzigen.
    Nee, nee Johan, die boeg zit er goed op hoor, is perfect uitgevoerd.
    Die smiley was eigenlijk omdat ik dacht dat je de wijze van maken van dit soort pennetjes weet.;)

    Germt
     
  9. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Oef, da's een hele opluchting, het heeft inderdaad met de boeg heel goed gewerkt!!. Heb het ook met "ontkopte" messing spijkertjes gedaan.Die zijn iets stijver dan draad heb ik de indruk. Ga dit zeker nog kunnen toepassen (onder andere voor de losstaande nagelbanken).
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Gelukkig, was even een misverstand:D
    De techniek met die pennetjes kun je vele zaken toepassen, zoals inderdaad nagelbanken e.d.
    Zelf doe ik dat op mijn WvH ook, zoveel mogelijk stevigheid in die kleine onderdelen aanbrengen, lenslotte gaan er straks met name bij de nagelbanken touwen aan, als je die mooi strak wilt hebben moet je een beetje trekken.
    Met die pennetjes kun je dus net iets meer doen.

    Germt
     
  11. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    De reddingssloep is mooi gelukt Johan ziet er weer gelikt uit.
     
  12. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Gisteren wat boodschappen gedaan. Bedoeling was om scharniertjes te kopen voor de kanonsluiken. Het is een plaatje messing geworden van 0.15 mm dik, scharniertjes zelf te maken dus.
    Vandaag een heleboel gepriegeld om 1 proefluikje te maken.
    op de foto's links de bijgeleverde luikjes, rechts mijn probeersel.
    Is nog niet helemaal perfect maar het heeft me er wel van overtuigd om de luikjes zelf te maken. Graag jullie opmerkingen, vooral de positionering van de scharniertjes lijkt me nog niet helemaal je dat..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Graag ook jullie opmerkingen over het zwarten van de messing. Ik heb het nu met waterverdunbare zwarte inkt gedaan (was me aangeraden door de verkoper) ipv black brass, wat hier wel onvindbaar lijkt...
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  13. Germt

    Germt Guest

    Scharniertjes maken op die schaal blijft natuurlijk moeilijk, maar ik vindt het beter als de meegeleverde.
    Zwarten met inkt ken ik niet.
    Black Brass is verkrijgbaar bij www.krale-schietsport.nl
    Daar haalt zowat iedere modelbouwer dat spul.
    Even zoeken naar Birchwood Black Brass.
    Dat spul werkt snel en goed

    Germt
     
  14. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Dit was nog maar een 'proefluikje". Maar het geeft de burger moed.
    Wat doe ik met de scharniertjes?
    Meer naar buiten?
    Omdraaien zodat het stuk scharnier naar de binnenkant komt?
    Breder? Smaller? (dat laatste wordt moeilijk ☺).
    Ik heb het nu dichtgemaakt, maar eigenlijk komen ze open te staan en de kanonnen moeten er ook nog in. Uiteraard met dubbel touwtje ☺
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Je kunt eens kijken hoe het er uit ziet als je de scharniertjes omdraait, smaller maken lukt inderdaad niet op die schaal.
    Het is inderdaad een feit als de luiken openstaan, dus schuin omhoog, er het directe zicht weer wegvalt, maar toch:)

    Germt
     
  16. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Hallo Johan ,

    Dat ziet er mooi uit. Ik vind het luik dat je zelf hebt gemaakt er goed uit zien.
    Zo zie je maar dat wat meegeleverd wordt niet altijd mooi hoeft te zijn.

    Ik heb dit wel zo gelaten omdat ik niet zo ver ben dit allemaal zelf in elkaar te frutselen.
    [​IMG]


    Vandaag zelf bezig geweest met het opnieuw maken van de nagelbanken en korvijnagels.
    De korvijnagels die waren meegeleverd zijn veel te groot en mij is verteld deze zelf te maken. misschie ook een tip voor jou als je met een klein schaalmodel aan het bouwen bent.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  17. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    dat frutselen valt al bij al best mee Robert. Moeilijkste is de oogjes aan de messing strip plooien. Daar heb ik een ronde inkeping in een plankje voor gefreesd en met een speld druk ik het rond. Vanaf het vijfde scharnier begint het goed te lukken ☺☺☺.Als ik het zo zie zijn de bijgeleverde luikjes van mijn kit identiek aan de jouwe, hoewel het toch een ander merk is. Maar die fabrikanten zullen dat ook wel allemaal bij dezelfde leverancier inkopen vermoed ik.
     
  18. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    aan iedereen hier een heel gelukkig jaar toegewenst met veel bouwplezier!!
    Een prangend bouwvraagje: ik ben bijna zover dat ik de gaten kan uitboren waar de kanons moeten in komen. Uiteraard wil ik die heel netjes in lijn hebben. Om het center van de kanonsgaten te vinden maak ik een malletje, maar met welke truuk kan ik de gaten ook perfect evenwijdig krijgen? En moeten de kanons een bepaalde helling hebben? of perfect horizontaal?
    Alvast bedankt voor de tips!!
    binnenkort weer een fotoreeksje van de (kleine) vorderingen.

    grts
    Johan
     
  19. Germt

    Germt Guest

    De stand van de kanonnen hangt af van de zeeg van je dek.
    Een oorlogsschip heeft over het algemeen géén zeeg in het dek, maar wel in de rompbeplanking.
    Oké, rompbeplanking dus even vergeten, en kijken naar het dek.
    De vraag is dan hoe hoog is het rolpaard incl. het kanon, in horizontale stand.
    P.S bij niet oorlogsschepen die wél een zeeg in het dek hebben staan dus de kanonnen niet in een mooie horizontale lijn (zie de Prins Willem, want dat is een omgebouwd handelsschip.)
    De hoogte van een rolpaard was enigszins afhankelijk van de positie in het schip. De geschutpoorten zaten weliswaar per dek meestal op dezelfde hoogte, maar dat kon per dek wel verschillen en ook per schip. Het was gebruikelijk om de vuurmond op ongeveer één derde van de hoogte van de geschutpoort te positioneren, in horizontale stand, van de onderkant dus.
    Dit was om te kunnen eleveren, ofwel de loop omhoog brengen. (Hoe hoger de loop, hoe verder de kogel kwam, een kogel heeft geen rechte baan, maar beschrijft a.h.w. een boog)

    Germt
     
  20. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    dank je wel Germt. De gaten voor de kanonslopen zijn al in de romp, die moesten volgens de beschrijving de zeeg van de beplanking volgen en dat heb ik dan ook zo gedaan. Is goed te zien op de foto's in mijn eerste post. De kanonnen moeten dus horizontaal komen te staan op 1/3 van de onderkant van het luiksgat. Dat kan ik met m'n mal mooi uitwerken. Er zijn geen rolpaarden, ik heb gewoon een gat waarachter een stuk hout moest gelijmd worden (ga ik netjes zwarten). In die stukken hout moet ik dus een gat boren om de kanonslopen in te bevestigen, hoe krijg ik die gaten allemaal perfect evenwijdig zodat de kanons niet alle kanten op wijzen??
     

Deel Deze Pagina