Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 30 okt 2013.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hallo,

    Na flink wat advies te hebben gekregen, vandaag maar de knoop door gehakt en een set gekocht. Ik heb er zin in, hopelijk blijft dat zo ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik zal hier mijn bouwverslag bijhouden, en waarschijnlijk HEEL veel vragen want het is de eerste keer dat ik iets met hout en een schip doe. Kortom pret gegarandeerd ;)

    Mijn eerste vraag dan maar: Hoe begin ik? Ik zag al een plank voorbij komen om het schip op te zetten tijdens het bouwen? Verder nog dingen die ik bij aanvang moet weten?

    Groeten!

    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga je verslag volgen. Eerste dingen die te binnen schieten zijn inderdaad de bouwplank, legoblokjes zijn een handig hulpmiddel om de spanten haaks op de kiel te lijmen. Voordat je gaat lijmen eerst de spanten even controleren of ze kloppen met de tekening. Die zal wel wel bij zitten. Draai bij het controleren de onderdelen ook even om zodat je kan zien of de elementen ook symmetrisch zijn. Het is ook aan te raden tussen de spanten onderling een extra koppelstukje te zetten om vervorming tijdens het beplanken tegen te gaan. Misschien is dit al bij de kit inbegrepen. E.e.a. is ook terug te vinden in m'n verslag van de Dolphyn. Er zijn vast nog meer tips en truks. Deze schoten mij te binnen.

    Succes,

    Erik
     
  3. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Alsnog welkom en heel veel succes en plezier bij de bouw
     
  4. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Welkom op deze boten bouwers club
    Als je op Germt zijn bouwverslag gaat kijken dan zie je hoe het moet
    z,n plank met hoekjes de Lego blokjes en nog veel meer nuttige tips
    Wens je heel veel bouw plezier
    Groet Ton
     
  5. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    hey, bedankt alvast voor de tips.
    Ik heb nu een kleine bankschroef, werkt dat ook om je kiel in vast te zetten?
    Wat is precies het voordeel van een bouwplank? Bij een groot zwaar schip kan ik me voorstellen dat een bankschroef toch gaat zakken maar dit model is niet echt groot?

    Ik ga ook even op zoek naar wat lego blokken :)
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bankschroef zou kunnen. Zelf vind ik het prettig om de kiel over de hele lengte in te klemmen. Het is maar een dun multiplexplaatje en zo hou je hem mooi recht. Zou zonde zijn als je spanten mooi haaks hebt gelijmd en er later achter komt dat je kiel krom is getrokken. En het werkt prettig. Ik weet niet of je bankschroef vast staat, maar een bouwplank draai je zo alle kanten op.
     
  7. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Yep ok makes sense. Ga er binnenkort eentje maken dan :)
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Het voordeel van de bouwplank is dat de kiel recht blijft en dat bereik je met een kleine bankschroef niet. Ook al is de kiel nu recht dat kan door hebt eraan lijmen van de beplanking gemakkelijk veranderen.

    Andy
     
  9. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ok dat wist ik niet. Nouja dit is mijn eerste schip dus ik weet niks :)
    blijf vooral tips geven ! haha
     
  10. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Zo ik heb hier een dry fit van de ... uhm ja hoe het ook heet :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles heb ik met wat schuur en veil werk passend gemaakt. Het meeste lijkt ook symetrisch en op een enkel klein dingetje na staat alles ook haaks. Het is maar een klein model dus het wiebelt niet alle kanten op.

    Als ik het goed heb is de volgende stap de dwarse schotten afschuinen in de richting van de voor en achterkant? Een paar vragen:

    - Lijm ik eerst alles vast? en daarna alles schuin afveilen?
    - Hoe bepaal je hoe je het moet afschuinen? Leg je het op de plattegrond en dan aftekenen aan de bovenkant? Of op het oog?

    ik wacht even jullie reacties af voor ik verder ga

    groeten!

    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Chris, al goed bezig zo te zien.

    Voordat je gaat afschuinen kun je eerst proberen te kijken hoe de dekken erop komen, hoe en of er bepaalde doorkijkjes in het dek gaan komen en beslissen of je verstevigingen tussen de spanten wil aanbrengen of eventueel opvulblokken met balsahout (vooral bij de voorste en achterste spanten) dit kan nuttig zijn om de ronding er later mooi in te krijgen.

    Ik zou pas beginnen met afschuinen van de spanten als ze vastgelijmd zitten, anders ben je er nooit zeker van dat ze niet een fractie verschuiven tov elkaar, wat de vorm van de romp weer zal beïnvloeden.
    Ik ben zelf gewend de uiteindelijke vorm op het oog af te werken met schuurwerk en vind daarom het balsa ertussen heel nuttig.

    Er bestaan veel trucjes bij het afschuinen, maar de essentie is er regelmatig een dun latje tegen aanleggen en drie of liefst meer spanten overspannen, als je de lat losjes met duim en pink tegen de buitenste spanten aandrukt zie je vanzelf waar er meer af moet of eventueel een spant breder gemaakt moet worden of verkeerd geplaatst is qua hoogte. Daarom eerst deze dry-fit. Grove fouten kun je er nu al uithalen zonder te moeten schuren.

    er zijn veel sites op internet te vinden met meer uitleg, hier een voorbeeld:

    http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw/?p=1316

    succes en veel bouwplezier

    Grt
    Diederik

    hier nog een voorbeeld van het opvullen met balsa:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als de spanten naar je zin zijn kan je ze op de kiel lijmen en daarna schuren. Schuren is in principe op het oog. Als je een latje over 3 spanten legt, dan kan je bij de middelste zien wat er ongeveer af moet. Het idee van het afschuinen is om een groter lijmoppervlak te krijgen.

    Hier nog een voorbeeld. Ik was wat luier dan Diederik en heb alleen het voorste deel gevuld. Daarnaast een dek toegevoegd die de spanten onderling koppelt. Kan ook met klosjes. Wat je zelf prettig vind werken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2013
  13. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ok en de spanten zijn dus de schotten over dwars correct?
    Ik ben nog absoluut niet bekend met de vaktermen :)
     
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Juist, vergelijk het met een borstkas; de valse kiel is de ruggengraat en de spanten zijn de dwarse ribben
     
  15. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Helemaal correct. Maar je borst maar nat. Er zullen nog heel wat benamingen volgen. Ik heb ze ook verre van allen onder de knie ;)
     
  16. Germt

    Germt Guest

    Alles wat niet echt is (in de scheepsbouw) wordt "vals genoemd:
    -Valse kiel (de ruggegraat)
    -Vals dek (de triplex plaat) deze wordt straks beplankt, en dan wordt het dek genoemd.

    Wat betreft de spanten afschuren, of eigenlijk afschuinen, vergis je daar niet in.
    Er is al, terecht, geopperd dat met een hulplatje te doen, dat is juist.
    Zorg dat het "hulplatje" steeds de volledige oppervlakte van de spant raakt.
    Anders krijg je straks steeds een beetje een knik in je romp te zien.
    Haal daarna het overgebleven zwart (komt van het laseren van de spanten) op de spanten met een fijn schuurpapiertje eraf, dan houd de houtlijm beter als je gaat beplanken
    Neem hier de tijd voor en blijf kritisch naar de vorm kijken:)
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Volg je ook andere pinta bouwers? Dat kan helpen een idee te krijgen van waar je tegen aan kan lopen. Heeft mij al een paar keer geholpen.
     
  18. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ok bedankt iedereen, ik denk dat ik het begrijp, met de fotos die er nu bijgeplaatst zijn heb ik er ook een beeld bij. ga die site ook nog even bestuderen.

    merk wel dat ik niet het juiste gereedschap heb. mijn vijltjes zijn volgens mij voor ijzer en te fijn, het afschuinen duurt eeuwig lang en heb ongenadig pijn in mn vingers inmiddels. morgen maar eens kijken naar een hout raspje of grovere vijl.
     
  19. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Mooi schip Chris succes met de bouw.
     
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat ook goed werkt is een kartonnencilinder van een keukenrol bekleden met schuurpapier secuur vastgelijmd met bisonkit o.i.d. Een soort zelfgemaakte ronde vijl.

    Je kunt verschillende rollen van verschillende diameters en met verschillende korrelgrootte maken...'t hoeft niet veel te kosten ;). Bij de action verkopen ze schuurpapier op rollen en dan kun je het papier schuin omwikkelen (strak langs de randen, net als de rol zelf, die ook opgebouwd is uit verschillende schuine stroken papier). Een dagje goed laten drogen, uiteinden recht afknippen en voilà. (zo kun je ook mini vijltjes maken van ijshoutjes of nagelvijltjes op maat maken, zo smal als je het zelf wilt).

    Als je bij het afschuinen van de spanten een metalen rasp bij neemt, zeker de platte, heb je kans dat je er te snel teveel hout afhaalt en meestal te vlak. Een romp kent meestal alleen rondingen, vandaar een ronde vijl ;)

    Grt

    Diederik

    PS: gooi niet te snel resthout weg: allerlei blokjes in allerlei vormen kun je bekleden met schuurpapier om je eigen scala aan schuurblokjes te maken. Ik bewaar soms wel wat teveel zooi, maar je weet maar nooit...
     

Deel Deze Pagina