De aluminium servohouder is nu klaar voor het verlijmen in de vleugel. Het servo wordt in de houder vergrendelt met twee stuks metalen borgpennetjes Ø2mm. Door deze pennetjes terug te schuiven, kan het servo uit de houder verwijderd worden. En daarvoor heb ik een stukje rode tape om de servo geplakt en door aan deze uiteinden te trekken komt het servo makkelijk uit de houder. De aluminium houder is met epoxy op de balsa indekking gelijmd. Voor een betere verdeling van de spanningen bij belasting, zit er een dun triplex plaatje om de houder. Het verlijmen heb ik gedan zoals eerder beschreven. Uiteraard heb ik in het verleden diverse proeven gedan met het verlijmen van aluminium op balsahout. Deze twee houders zitten nu goed vast. Natuurlijk kan ik ze eruit scheuren, maar dan komt wel een groot stuk balsa beplanking mee. Altijd spannend, proberen of het past. Ja de servo zit op zijn plek waar die moet zijn. Ook de spoiler past nu perfect in de vleugel. Johannes
De vleugel krijgt nu een vulstuk bij de wortelrib, zodat deze mooi aansluit op de Surprois romp. Dat ziet dan zo uit. Is voor mij even wennen, straks moet de bespanfolie omheen gefriemeld worden, naja, zal ook wel lukken. Even passen, ik ben tevreden. De gaten voor de bevestigingsschroeven zitten nu eindelijk in de vleugels. Johannes
Johannes, bij de meeste delen van de constructie kan ik vermoeden hoe je het lukt om zo strak te werken, ook al zou ik dat niet kunnen (opbrengen?). Maar hoe maak jij die verzonken gaten voor de boutjes zo strak?
Het werkt wel erg aanstekelijk dit...de bouwplank maar weer eens voorzien van vers balsastof...toch maar aan de Daffievleugels vleugels van het GMVC project beginnen.
Rick, de basis voor een strakke bewerking is een stabiele opspanning van het werkstuk. Uiteraard is scherp gereedschap ook belangrijk. Op de foto kan je zien hoe de vleugels zijn gepositioneerd op een multiplex grondplaat. De juiste V-stelling wordt door vulstukken bij het vleugel uiteinde bepaald. In het centrum zit een metalen vlakstuk wat handig is voor het bepalen van het nulpunt. Met behulp van een kanttaster wordt het nulpunt opgezocht en van daaruit naar de X en Y coördinaten volgens tekening. Eerst alle vier gaten Ø4mm door en door boren en dan met een schachtfrees de verzonken gaten boren. Dat gaat zeer snel en alle gaten zijn dan als het goed is gegaan op de juiste plek. Het maken van een opspanmal lijkt veel werk, maar dat valt reuze mee. Omdat ik vele multiplex reststukken heb liggen, is de keuze snel gemaakt. Ook heeft mijn tafelcirkelzaag een vaste opstelling en kan ik op elk gewenst moment zagen als het nodig is. Tijdens de gehele bouw van de vleugels heb ik diverse hulpstukken gemaakt en die kan ik uiteraard nog een keer gebruiken voor het bouwen van reservevleugels. Johannes
Volgens mij haalt Johannes altijd eerst de stofzuiger over werk en werkplaats, en is dat een deen van "het ziet er zo strak uit" (ook in mijn ogen!).
Ja, daar zie je zoveel zooi en zaagsel liggen Dit is gewoon weer pure balsa por.. Weer een mooi project Johannes.
Laat ik het plastisch uitdrukken: als ik een week basla heb geschuurd en geschaafd staat het stof 'kniehoog'. Daarbij vergeleken is jouw werkplaats steriel ... Ik kan het ook niet helpen.
Prachtig Johannes! Ik leer veel van je, vooral over je werk-wijze. Ik maak nu veel regelmatiger de werkbank schoon en opgeruimd. Heb zelfs een dienblad in gebruik genomen waar het meest gebruikte materiaal /gereedschap op ligt. Inspirerend verslag dus. In meerdere opzichten.
Verder gaat het met de opstaande vleugeltip. Vliegtuigtriplex 0,6 mm dik dient als koorde en een aantal Balsa plankjes van verschillende dikte worden met elkaar verlijmd. De twee vleugeltips zijn nu verlijmd. Voor het op maat brengen van het buitencontour heb ik beide tips met drie druppels lijm op elkaar geplakt. Na het contourschuren de twee delen met geweld uit elkaar gescheurd, dat ging prima. Het modeleren is een moeilijk klusje. Een papieren sjabloon heb ik gebruikt om naar de juiste vorm toe te werken. Met een scherpe houtbeitel en houtschaaf gaat het best wel snel het geheel in de juiste form te krijgen. En natuurlijk met wat schuren. En ja, voor wat minder gewicht gaten in het mooie werk. De buitenvleugel is nu klaar voor het bespannen. Johannes
Johannes: PRACHTIG, met 1 klein foutje. In de laatste rib naar deze werkelijk prachtige tip ontbreekt (denk ik) een gaatje. Voor de ontluchting zeer belangrijk, want als je hem volgend jaar in de zon legt drukt de opwarmende/uitzettende lucht de folie los ... In al je andere ribben zit wel zo'n gaatje.
Dirk, dat zie je goed. Er komt nog een gaatje. Eerst zou ik in de vleugeltip geen uitsparing maken en heb daarom in de eindrib geen gat gemaakt. Alleen al tijdens het aanbrengen van de folie zou ik last krijgen van lucht die uitzet en niet wijken kan. Johannes