Dirk Jan
Forum veteraan
Na het bouwen van mijn Hydromite (bouwverslag-hydromite-filmpje-toegevoegd-19) begon het te kriebelen om aan een volgend bootproject te beginnen. De Robbe Sea Jet Evolution leek mij een leuke funboot. Het is geen supersnelle speedboot, maar des te meer een funboot die door zijn wendbaarheid en looks voor het nodige vermaak kan zorgen. Het is de opvolger van de Robbe Sea Jet die 10 - 15 jaar geleden op de markt kwam. Zoals de naam al zegt is de Sea Jet Evolution een verbeterde en modernere variant van het oermodel. De Evolution is ruim 68 centimeter lang en wordt aangedreven door twee meegeleverde brushless motoren.
Na er een nachtje over geslapen te hebben heb ik de kit in Duitsland besteld (een stukje goedkoper dan hier) en een paar weken geleden kreeg ik hem binnen. De romp oogt behoorlijk groot en ziet er prima uit! Het zijn twee delen die met meegeleverde speciale kit op elkaar gelijmd moeten worden. Verder zit in de doos: de rijderfiguur in delen in een zak, twee schroefassen met koppelingen, een roer, twee brushless inrunners, kleinmateriaal en een voorgefreesde plaat met abs delen voor het binnenwerk.
Standaard vaart de Sea Jet Evo op 7 C cellen of een 2S lipo. Ik ga een 3S lipo gebruiken voor meer pit. Omdat de motoren daardoor heel wat meer te verduren krijgen, bouw ik mantelkoeling in en maak ik de motorspanten van carbon in plaats van ABS.
Ik heb genoeg ideeën, dus begin ik snel met bouwen!
Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden, zal ik niet teveel typen en veel foto's van de bouw laten zien. Ik ben nog in volle gang met bouwen, dus ik zal dit topic steeds updaten.
Zoals gezegd maak ik de motorsteunen van carbon i.p.v. de standaard ABS motorsteunen. De motorsteunen vallen in een motorspant en worden geborgd door een haakse steun. Het geheel is demonteerbaar, zodat je met verlijmde romp nog makkelijk de motoren eruit kan halen.
Ik heb van pvc buis mantelkoeling voor de motoren gemaakt. Het geheel sluit af met rubberstrookjes, dubbelzijdige tape(ringen) en om het foolproof te maken een randje kit eromheen.
Het binnenwerk van de romp bestaat uit allerlei ABS delen die in elkaar passen. Boven de schroefassen is plek voor de stuurservo en ontvanger en achter de motoren komt de accu te liggen.
Ik gebruik een spektrum ontvanger met een korte antenne in de romp. Voor het roer gebruik ik een Traxxas servo.
Bij Hobbycity heb ik twee 3S 5000mAh 25C lipo's, 2 40A Plush regelaars, een programeerkaart en een Y-kabel voor de regelaars gekocht. Het programmeren van de regelaars met het kaartje is peanuts
De regelaars krijgen een klein waterkoelingsblokje, vandaar dat de krimpkous eraf is gehaald. Het waterkoelingsblokje is van messing met 2 aluminium buisjes voor in- en uitlaat.
Een beetje koelpasta rondom het blokje voor betere warmteoverdracht.
Nieuwe krimpkous erop en ze kunnen in de romp
Ik heb smeernippels op de schroefassen gemaakt zodat ik ze makkelijk kan smeren zonder de assen eruit te halen. Een tip die ik uit de Modelbouw Aktueel heb
Omdat de accukabels van de lipo uit de zijkant komen, heb ik een deel van de steun weggehaald en een extra steun onder het hangende deel gelijmd.
Ik heb zojuist de waterkoeling pickup gemaakt. Ik heb getwijfeld tussen een buisje boven de propellers of een pickup in de rompbodem. Ik ben voor het laatste gegaan omdat dit makkelijk in de romp is weg te werken. De foto's hiervan volgen binnenkort!
Na er een nachtje over geslapen te hebben heb ik de kit in Duitsland besteld (een stukje goedkoper dan hier) en een paar weken geleden kreeg ik hem binnen. De romp oogt behoorlijk groot en ziet er prima uit! Het zijn twee delen die met meegeleverde speciale kit op elkaar gelijmd moeten worden. Verder zit in de doos: de rijderfiguur in delen in een zak, twee schroefassen met koppelingen, een roer, twee brushless inrunners, kleinmateriaal en een voorgefreesde plaat met abs delen voor het binnenwerk.
Standaard vaart de Sea Jet Evo op 7 C cellen of een 2S lipo. Ik ga een 3S lipo gebruiken voor meer pit. Omdat de motoren daardoor heel wat meer te verduren krijgen, bouw ik mantelkoeling in en maak ik de motorspanten van carbon in plaats van ABS.
Ik heb genoeg ideeën, dus begin ik snel met bouwen!
Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden, zal ik niet teveel typen en veel foto's van de bouw laten zien. Ik ben nog in volle gang met bouwen, dus ik zal dit topic steeds updaten.
Zoals gezegd maak ik de motorsteunen van carbon i.p.v. de standaard ABS motorsteunen. De motorsteunen vallen in een motorspant en worden geborgd door een haakse steun. Het geheel is demonteerbaar, zodat je met verlijmde romp nog makkelijk de motoren eruit kan halen.



Ik heb van pvc buis mantelkoeling voor de motoren gemaakt. Het geheel sluit af met rubberstrookjes, dubbelzijdige tape(ringen) en om het foolproof te maken een randje kit eromheen.

Het binnenwerk van de romp bestaat uit allerlei ABS delen die in elkaar passen. Boven de schroefassen is plek voor de stuurservo en ontvanger en achter de motoren komt de accu te liggen.


Ik gebruik een spektrum ontvanger met een korte antenne in de romp. Voor het roer gebruik ik een Traxxas servo.

Bij Hobbycity heb ik twee 3S 5000mAh 25C lipo's, 2 40A Plush regelaars, een programeerkaart en een Y-kabel voor de regelaars gekocht. Het programmeren van de regelaars met het kaartje is peanuts

De regelaars krijgen een klein waterkoelingsblokje, vandaar dat de krimpkous eraf is gehaald. Het waterkoelingsblokje is van messing met 2 aluminium buisjes voor in- en uitlaat.

Een beetje koelpasta rondom het blokje voor betere warmteoverdracht.

Nieuwe krimpkous erop en ze kunnen in de romp


Ik heb smeernippels op de schroefassen gemaakt zodat ik ze makkelijk kan smeren zonder de assen eruit te halen. Een tip die ik uit de Modelbouw Aktueel heb


Omdat de accukabels van de lipo uit de zijkant komen, heb ik een deel van de steun weggehaald en een extra steun onder het hangende deel gelijmd.

Ik heb zojuist de waterkoeling pickup gemaakt. Ik heb getwijfeld tussen een buisje boven de propellers of een pickup in de rompbodem. Ik ben voor het laatste gegaan omdat dit makkelijk in de romp is weg te werken. De foto's hiervan volgen binnenkort!
Laatst bewerkt door een moderator: