Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 28 dec 2009.

  1. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Dan zit er niets anders op dan een gips-mal te maken van een originele kap en dan daarin met glasmat en epoxi een nieuwe kap maken .
     
  2. RIES123

    RIES123

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Schoonhoven
    met de fsr-v boten is de kiel lijn heel belangrijk, maar lijkt mij niet een direct punt te zijn wat te maken heeft met het bochten werkt, het zit in het uit trimmen van de romp des te ronder de achter kant van je romp des te meer hij op zijn kont gaat varen dus losser komt uit het water des te scherper des te vlakker hij zal moeten blijven
    conclusie hier op, des te meer raak vlak in het water zou de boot beter op het sturen moeten reageren zonder rare uit schieters, des te minder raak vlak in het water hoe kritischer het sturen wordt

    maar des te meer raak vlak gaat ten koste van snelheid
    bij de fsr-v boten zoeken we een midden weg snelheid en goed stuur gedrag , maar bij deze bootje slijkt mij het juist leuker hoe kritischer hijs tuurt des te leuekr het word
     
  3. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de link, leuk verslag :)
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb nog een kleine aanpassing aan de Sea Jet Evo gedaan. Bij salto's en dwars op het water landen krijgt de zadelbevestiging toch flinke klappen. Daardoor schiet bij mij af en toe de voorste vergrendeling los. Het zadel wordt dan kennelijk een paar mm naar achter getrokken / geduwd waardoor de abs haakjes net uit hun openingen schieten en het zadel 3 a 4mm open gaat staan aan de voorkant. Lekker water happen ...

    Ik heb nu twee rvs pinnetjes extra in de vergrendeling gezet die 1 cm uitsteken. Bij het plaatsen van het zadel vallen die in twee boringen onder de originele vergrendeling. Daarmee moet het zadel minstend 7 of 8 mm naar achter schuiven voordat er iets los schiet. Dat gaat niet gebeuren denk ik, of het moet een klap zijn waarbij je meteen weer een bouwpakket van de Sea Jet maakt ..... ;)

    De pinnetjes in het zadel-frame
    [​IMG]

    En de gaatjes waar ze in vallen.
    [​IMG]

    Bij een proefvaart net blijft alles nu goed stevig zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hééééé waar ken ik dat witte spul van LOL

    wat het plooien van buisjes aan gaat

    overlaatst een mooie docu gezien over het maken van trompetten

    daar vullen ze de buis met water met dreft er in
    en dan laten ze deze in de diepvriezer bevriezen

    de eigenschap van de mengeling geeft buigbaar ijs
    en ze konden de rondingen van de trompet buizen mooi buigen rond een rolletje

    daarna het ijs laten smelten en de buis was klaar voor gebruik

    groetjes raf
    ps nog niet zelf geprobeert want ik had nog niets te buigen
     
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    tot mijn spijt gaat mijn projekt(de seajet evo) verkocht worden, heb al haast geen tijd meer over ,laat staan om nog wat te bouwen en te gaan varen.

    Zal tzt in het te koop topic verschijnen, iedereen bedankt tot zo ver voor de nuttige tips en adviezen;)

    *edit* staat inmiddels te koop
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De actie foto's van de jets zien er echt geweldig uit :worship:
    Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat is de schaal van de Sea jet ?
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De Sea Jet Evolution is 685mm lang, 240mm breed en 370mm hoog inclusief pop. De pop is zo'n 40cm lang als hij zou staan, dus de schaal is ongeveer 1:5

    Hij varen is nooit saai zoals aan de foto's is te zien :)
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, zeker niet saai! Ik ben net terug van vakantie waar de Sea Jet rond Grou een paar vaarten heeft gemaakt. Zodra er wat wind gaat staan worden de golven alleen snel wat hoog voor de romp. Meer springen dan snel varen word het dan. Om van de heckgolven van het eerste beste forse jacht dat met een flinke gang voorbij komt nog maar te zwijgenb. En als je een vlak stukje water tegenkomt waarop je wel hard kunt springt hij bij zo'n heckgolf bijna een meter hoog uit het water (niet overdreven!).

    Maar hogere golven zijn wel tricky. Als hij opspringt en dan de volgende golf alleen met de achterste 2-3 cm van de romp raakt ketst hij voorover en doet een perfecte duikboot-immitatie! Ploef, en weg issie, om gelukkig meteen weer wat croggy boven te komen. Dat geeft een flinke klap om met 50km/h binnen een romplengte afgestopt te worden! De pop houd het gelukkig, maar zo komt er wel water binnen. Maar goed, daar zeur ik niet om, dit is wel extreem varen zo!

    Ehhh, nee, sorry, geen foto's hiervan ...
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat klinkt spectaculair met die golven :)

    Mijn Sea Jet Evo heeft nog steeds geen strakes omdat de abs strip nog steeds niet binnen is bij de locale modelbouwzaak.

    Ik heb wat met het zwaartepunt geexperimenteerd door de gps te verschuiven. Met de gps achterop de lipo loopt de romp losser en stuurt erg zenuwachtig. De snelheid is wel hoger, max 51.8 km/u gemeten met de Graupner 36mm props. Dat zou met de strakes misschien wel naar de 55km/u kunnen gaan.
    Ik heb nu een tweede lipo besteld; een Turnigy Nano Tech 5Ah 25-50C. Ik ben benieuwd of dat nog wat extra pit geeft. Met mijn huidige lipo (Turnigy 5Ah 25C) kan ik de Sea Jet Evo op zijn kop flippen vanuit stilstand als de lipo er vers in zit :)
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Vanmorgen gevaren met redelijk veel wind. Dat is toch het leukst als de romp zo over het water danst. Hier een filmpje ervan:

    JLhLz6yM7O4[/media] - Robbe Sea Jet Evolution

    Helaas op het laatst van de run een harde duideling gemaakt. Het zadel met de pop schoot van de romp af en het voorste luikje/kapje is helaas gezonken... Dat wordt dus zelf een nieuwe knutselen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Dirk Jan,

    Ziet er mooi uit, is dit al met de trakes? De pop met zadel krijgt inderdaad flinke klappen bij onbedoelde stunts ... Daarom heb ik ook die pinnetjes voorin er bij gemaakt. Zelfs bij 50+ ineens onderwater blijft alles dan zitten. Ik vermoed ook dat jou klipbevestiging achterop niet zo op dat geweld berekend is. Het achterste zadeldeel kan ook nog redelijk torderen.

    Succes met het nieuwe dekseltje, ik ben nog steeds benieuwd naar een keertje samen varen.
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dit is zonder de strakes, want het juiste abs profiel is al wekenlang niet op voorraad hier..

    Ik zal de kapbevestiging eens goed bekijken en die pinnetjes zijn een goed idee. Een keer samen varen lijkt mij ook (nog steeds) een leuk idee!
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik ben tegen het eerste onderhoud van de SJE aangelopen. Van één van de motoren was het voorste lager kennelijk inwendig nat geworden en is dus naar z'n grootje gedraaid. Het blijkt gelukkig makkelijk te vervangen: drie ietsiepietse schroefjes die het achterste lagerschild vasthouden losdraaien, op de motoras tikken om dat schild uit de motor te wippen, rotor er uit trekken (hoezo, sterke magneten .. !), lager uit het voorste schild tikken, nieuw lager er met een houten stokje weer voorzichtig in tikken, en de motor weer samenbouwen. Voor de geïnteresseerden, zo ziet zo'n Roxxy motor er van binnen uit:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    ondanks de stop op de bouw , eerder dit jaar , gaat mijn seajet projekt weer opgestart worden in de wintermaanden, krijg toch wel weer de kriebels als ik hem zo zie varen op de filmpjes :);)
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik dacht dat je Sea Jet Evo verkocht was, maar blijkbaar niet ;-) Als je weer gaat bouwen, plaats maar wat foto's :)

    Mijn Sea Jet Evo heeft dit seizoen vele vaarten gemaakt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, een zorgeloze funboot dus :)

    Ik heb de zadelpinnetjes die Lex hier liet zien ook gemonteerd. Ik heb het materiaal voor de strakes nu ook thuis liggen, dus die komen er voor volgend jaar ook op te zitten.
     
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    ja hij was "bijna "verkocht maar kreeg op het allerlaatst toch spijt , vandaar:(;)
     
  19. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Ik heb ook eindelijk het materiaal gekocht voor de strakes , dus bij mij komen ze er ook onder .
    Heb helaas afscheid moeten nemen van 3 regelaars in deze boot .
    Heb er nu 2x 120 A hextronic in zitten , maar die sturen nog niet helemaal open .
    Ik zit nu nog maar op 43 km/u ipv 49 wat ik eerst had .
    Moet dus nog even met de software aan de gang .
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    De motor heb ik weer teruggeplaatst, en daarbij kwam nog iets aan het licht. De vaste alu koppelingen van Robbe blijken toch redelijk veel slingering bij de motor te veroorzaken. Als je aan de schroefas draait gaat het achterschild al snel 1 - 1,5 mm heen en weer! Lijkt me bij 29000 toeren niet zo gezond, en ook een bron van zeer veel trillingen en herrie. Zal ook niet geholpen hebben om dat lager heel te houden ....

    Ik denk dat het veroorzaakt wordt omdat je bij die Robbe koppelingen de assen elk met maar één madeschroefje vast kunt zetten. Dat zal een beetje scheef klemmen. Ik heb ze nu vervangen door Graupner 4 naar 4 alu koppelingen. De assen passen daar al veel strakker in, en elke as heeft nu twee madeschroefjes. Met een beetje spelen met hoe vast ik die om en om aandraai zijn de motoren nu prima uitgelijnt.

    Uittesten kan ik het echter pas als de nieuwe regelaars binnen zijn. Net als JP blijkt het bij mij ook een regelaar-eter te zijn ... :( Ik gebruikte nog de aanbevolen Roxxy 730 regelaars met waterkoeling. Die lijken het amperage wel aan te kunnen maar gaven op een gegeven moment toch problemen. De motor wil dan niet meer opstarten maar blijft maar wat jutteren. Ik had daar dus geen vertrouwen in en nu komen er 40ampere Mystery regelaars in met 60 amp burst. Zou voldoende moeten zijn, maar voor de zekerheid zet ik er toch maar waterkoeling op. Better safe then sorry!
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010

Deel Deze Pagina