Bouwverslag Smit Lloyd 1

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ben_Koenen, 27 aug 2017.

  1. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Iedereen heeft zo z,n eigen manier maar ik geef dat al aan in de spant zoals de asbroek bijv. in dit geval heb ik in de spanten die de lengte overspannen van de asbroek sleuven gezaagd van 4 mm breed waar als de romp dicht en glad is een strookje van 4 dik mdf in gelijmd word, deze strook ligt in het hart van de asbroek
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017
  2. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    Alle spanten en de kiel balk zijn gezaagd.

    Morgen schuren !
     
  3. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ben,
    Je gaat als een trein man. Op welke maat heb je trouwens de spanten gezaagd? Er is natuurlijk een verschil of je een plug maakt die je gaat bekleden, of dat je een plug maakt waar je een mal van gaat maken. Als je een plug maakt ( niet voor een mal) die je gaat bekleden met epoxy bijv en daarna verwijdert moeten de spanten kleiner worden. Immers je krijgt dan de dikte van je epoxy met keeperdoek er bij. De plug moet dus kleiner zijn dan de uiteindelijke maat van het model. Gebruik je de plug om er een mal van te maken, dan moet de plug de uiteindelijke maat van je model hebben. De binnenkant van de mal wordt dan de uiteindelijke maat van je model. Bij gebruik van epoxy met keeperdoek zal het verschil al gauw 4 mm ( in de breedte) zijn. Wel iets om over na te denken.
     
  5. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    De romp is in totaal 8 mm smaller op de spanten.

    De huid van 2 mm balsa, en dan epoxy 2 mm. Ik weet niet of het eindresultaat exact de breedte gaat worden, maar ik doe mn best... kan nu ff lekker knutselen aan de plug, als ik straks aan boord zit heb ik weer tijd zat om balsa te bestellen.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dan moet het goed komen Ben. Succes.
     
  7. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG][​IMG]

    Vandaag heel veel gedaan !

    Vanmorgen alle spanten en de kiel balk zorgvuldig op maat geschuurd .

    Hierna balkjes voor naast de spanten op maat gezaagd, en de schroefgaten voorgeboord. Toen alles spanten gepast,
    Spant nummer 4 was 4 mm te hoog. Hoe dit kan weet ik niet, maar op maat gemaakt, en toen paste alles precies en liepen de waterlijnen allemaal gelijk.

    Heb toen gelijk doorgepakt en alles vastgeschroefd, vastgelijmd, uitgelijnd, enz. Met een spanten frame tot gevolg.
    Alles zit erg netjes recht, en zit zo vast als een huis. Het is nu 1 geheel met de bouwplank. Deze is na al het schroefgeweld nog steeds recht en vlak.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben, Probeer wel de spanten schuin te schuren eer je deze gaat beplanken. Anders draagt het balsa maar op een klein/smal stukje en knikt het gauw. Mijn spanten waren van 3.5 mm triplex en ik heb het binnenwerk eruit gezaagd. Zo kon ik de balsa stroken er tijdensj het lijmen op klemmen. Maar waarschijnlijk kun je om te fixeren in het MDF wel k(n)opsspelden steken. Gr. Klaas.
     
  9. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Als morgen alles uitgehard is, wordt het schuren , schuren, en schuren.
    Ik heb tijd zat om alles naar mijn zin te maken !
    Ben nog steeds op zoek naar een leverancier die een stuk of 80 2 mm balsa latjes kan leveren voor een reguliere prijs. Ben nog alles aan het vergelijken....
     
  10. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Ik bouwde ook altijd met meranti triplex, en klemde dam latje voor latje alles netjes nat in vorm.
    Deze manier van bouwen is voor mij ook helemaal nieuw, ga voor het eerst de latjes met spelden vast zetten.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Man je gaat snel!!!. Ik hoop dat ik het verkeerd zie, je hebt toch niet de spanten vastgelijmd op je bouwplank hè? Het achterste spant in ieder geval, lijkt wel vastgelijmd. Ook de balkjes tussen de spanten moeten niet gelijmd zijn. Immers, je moet de plug, als deze gelamineerd en geschuurd is, lossen van de bouwplank. Op die manier kun je de plug uit je romp verwijderen, niet met je hele bouwplank eronder. Dan heb je wel erg veel werk om dit te demonteren.
     
  12. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Je hebt het helaas goed gezien....ik heb alles vastgezet op de bouwplank....ik ga eerst alles netjes schuren, en dan een oplossing vinden om alles los/vast te zetten.
    Zit de plug erg vast in de epoxy romp ?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben, Heb zelf latjes gesneden van platen balsa 1000x100x2mm Is denk ik een stuk goedkoper dan latjes en goed te doen met een scherp hobbymes. Ik gebruikte een scalpel. Het lossen van de epoxyromp vande plug is afhankelijk van het model en het prepareren van de plug. In mijn geval alleen bruine tape op de plug geplakt. Er was geadviseerd om het tape een paar maal in de loswas te zetten en ook nog een losmiddel te gebruiken. Eigenwijs geen was en geen losmiddel gebruikt. De zijkanten kwamen goed los door er een dubbel gevouwen draadje tussen te duwen, maar het vlak lukte niet. Besloten om er gecontroleerd lucht tussen te blazen. Dat werkte goed. Alleen bij de de achterkant bleef een paar cm2 tape aan de romp hangen. Pak van mijn hart. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  14. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Ik heb inderdaad besloten om plaatjes te bestellen. Kun je zelf ook de breedte bepalen. Er zijn ook rechte stukken die breder kunnen.
    Ik haal morgen alle schroeven uit de blokjes, mocht hij niet willen lossen kan ik de plug van de bouwplank zagen.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Aii, das jammer. Ik zet even een foto van mijn plug hier neer.

    P1030506.JPG

    Als je goed kijkt zie je dat mijn tussen balkjes niet buiten de spanten uitsteken. De tussenbalkjes zijn op de bouwplank geschroefd. En als je heel goed kijkt zie je dat ik de spanten heb vastgezet met een ijzerdraadje door het spant en door de bouwplank. Onder de bouwplank het ijzerdraadje in elkaar gedraaid zodat de spanten tegen de bouwplank getrokken worden. Nadat de romp is gelamineerd kun je de ijzerdraadjes doorknippen en staan de spanten los op de bouwplank. Heel jammer dat we dit niet besproken hebben. Had ook geen idee dat je zo snel zou gaan:(.
    Wat betreft het uithalen van de plug, het is mij niet gelukt om de plug er heel uit te halen, op zich geen probleem natuurlijk omdat je hem éénmalig gebruikt. Heel belangrijk is wel dat je straks je romp een flink aantal malen in de loswax moet zetten. 5x werd aangeraden, ik heb het denk wel een keer of 8 gedaan, just to be sure.
    Balsa kun je natuurlijk in latjes kopen, dit is vrij prijzig. Je kunt ook balsa planken kopen van 100 mm breed. Hier kun je heel gemakkelijk zelf latjes van snijden op de werkbank. goed klemmen tussen twee hoeklijnen bijvoorbeeld en met een hobbymes snijden. Verder heb je het over prikken met spelden bij bevestiging van de balsa latjes. Ik heb dat ( ook weer getipt door een ander forumlid) met gezaagde hulpmiddeltjes. Even een foto bijgevoegd.

    P1030510.JPG

    Dat zijn stukjes MDF plaat in de vorm zoals ze op de bouwplank liggen aan de achterkant. Op de foto kun je zien hoe ik de planken heb vastgezet op de spanten middels deze plaatjes en lijmklemmen. Werkt perfect. Alles gelijmd met de watervaste lijm van Bison. ( in de gele knijpfles met het rode dopje) Nog een tip, lees voor je volgende stappen je eigen even goed in. Er zijn meerdere verslagen waar dit ook wordt beschreven. Mijn manier hoeft niet persé jouw manier te zijn.
     
  16. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Nou ja, komt tijd, komt raad.
    Ik ga proberen alles zo goed mogelijk recht te trekken.
    Ik had me wel ingelezen maar ik dacht echt dat alles vast moest op de bouwplank. .....
    Ik gebruik ook altijd bison met het rode dopje, dus er af vallen zal hij wel niet meer.
    Eerst een nachtje slapen, morgen weer aan de gang met de nieuwe inzichten !
     
  17. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Alle vuren tussenblokjes heb ik verwijderd. Omdat het spanten frame vast staat verlijmd op de bouwplank kan dit geen kwaad.
    Als dan de plug gelamineerd is, geef ik een tikje tegen het spant met een beitel je en hij springt los.
    Ben nu bezig om de spanten af te schuinen en te controleren met een strook van 1 mm balsa.
    Het MDF schuurt vele malen makkelijker als het triplex wat ik gewend ben. [​IMG]
     
  18. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Alle spanten netjes afgeschuind,
    En een balsahouten voor_ en achtersteven gemaakt.

    Balsplankjes besteld, als ze binnen zijn kan ik snijden en weken.
     
  19. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    En nog wat balsa klemmetjes gezaagd
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Je zult er even meer werk van hebben maar het zal uiteindelijk wel lukken om de bouwplank van de plug te scheiden. Je zult alleen voor je volgende boot een nieuwe bouwplank moeten maken;).Succes Ben.
     

Deel Deze Pagina