Bouwverslag type XXIII 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 mrt 2013.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Net als Gertjan heb ik een Bronco XXIII te pakken gekregen, aangezien ik moest wachten op de WTC, heb ik wat andere dingen eerst gedaan.
    Allereerst het aansturen van het roer en duikroeren aangepakt,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb eerst de draadmethode geprobeerd, dat werkte goed, alleen wanneer dat fout gaat zal je de hele achterkant moeten zien open te krijgen, met alle schade van dien.
    Uiteindelijk maar het origineel gekopieerd en zo opgebouwd, de ruimte is erg beperkt, maar het past.

    [​IMG]

    De hevel voor de duikroeren heb ik omgedraaid, uiteindelijk wordt aan de grotere hevel de servo stang bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De uitslag van het roer is beperkt, komt eigenlijk overeen met het origineel tussen de 25 en 30 graden uitslag.
     
  2. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi Manfred,

    Dat ziet er stevig uit! Ik ben heel benieuwd hoe jij het gaat aanpakken. Ik zag dat David ook al erg ver was, haal je daar je wtc vandaan? Mijn wtc is bijna klaar maar ik wacht op onderdelen. Van de as met draad kreeg ik het ook benauwd, na installatie gaat de heleboel dicht en daarbij komen is bijna niet te doen.

    Ik hou je bouw in de gaten,:D

    Gert-Jan
     
  3. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo MFR.

    Dat is een gepriegel zeg!!!:worship::worship: ziet er goed uit, maar hoe krijg je een roer uitslag van 30 graden met z,on kleine opbouw?.
    ik heb een speedboot maar ik kom nauwelijks aan een uitslag van 30 graden
    met een hevel van 1,5 cm.
    Hoe groot is de duikboot?? ik heb een keer 1 zien varen van over de 1 meter
    met een camera in de neus, dit gaf een zeer mooi onderwater beeld bij helder
    water.

    Veel succes.

    greetz eddy.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Gertjan,

    Ik heb inderdaad een WTC van David, ben zelf niet zo thuis in deze buizen want ik bouw meestal droge boten, ik heb wel gevraagd om een kit vorm, want dan kan ik nog het een en ander wijzigen zoals ik het wil hebben.
    Hij heeft gekozen voor het openzagen op de waterlijn, ik wil eerst de verticale splitsing proberen, lukt het niet, dan kan ik altijd nog de boot openzagen op de waterlijn.

    Wat betrefd het complete achterstuk, ik had ook mijn bedenkingen ivm met de toegankelijkheid, vandaar deze uitvoering, alles is zilver gesoldeerd, dus in theorie hoef ik er niet meer bij.

    Eddy,

    Hoe kleiner je hevel des te groter wordt de draaing aan de as, die van mij is 5mm aan beide zijden van de roerstang, wanneer je roerhevel zo klein wordt, kan je het beste een pull/pull constructie gebruiken, anders gaat alles te veel wringen, dat probleem had ik met de V80.

    De lengte van deze boot is iets minder dan een meter, best wel een groot bouwpakket, dat is het tenslotte ook.
    Een camera aan boord is best wel geinig, ik heb al sets gezien die real time draadloos uitzenden, lijkt het net of je ook de boot zelf zit, vooral in combinatie met zo'n futuristische bril.
    Probleem blijft wel, dat spul werkt op de Ghz, je zal voor een externe antenne moeten zorgen die boven water uitsteekt, of een drijver met antenne achter je boot aanslepen.


    [​IMG]

    Dit is mijn WTC tijdens het proefpassen in de boot.

    [​IMG]

    Deze schotten had ik van te voren al gemaakt, moest wachten op mijn WTC, die gaan gebruikt worden voor de koppeling van de helften, en die kleine voor het ondersteunen van de WTC.

    [​IMG]

    Ik ben ook al bezig met de styreen buizen om te bouwen naar werkende buizen, zoals je kan zien, het past er allemaal in.

    [​IMG]

    Hier heb ik de diameter van het WTC uitgezaagd in het koppelschot, iets ruimer dan nodig, hierdoor gaat de buis niet wringen.

    [​IMG]

    Het WTC is dusdanig uitgelijnd zodat deze met de toekomstige koppeling zo op de as kan schuiven, de verbindingen met het roer en duikroeren worden magnetisch, zal hier nog wel enige tijd mee aan het stoeien zijn, maar ja, dat is de hobby.

    [​IMG]

    De koppelschotten worden met vier kleine schroef/moer verbindingen vastgezet, hierdoor kan ik de schotten verwijderen mocht het nodig zijn, ik moet de ruimte erachter nog verder wegfresen zodat ik meer ruimte krijg, affijn weer wat voor op de lijst.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een stukje verder met de XXIII, ik heb me wel wat op de hals gehaald met de vertikale verbinding, allereerst maar de aan/uit schakelaar verplaatst op de WTC, het accu luik aangepast zodat ik bij de schakelaar kan komen, en een werkend systeem om de rompdelen te verbinden.

    [​IMG]

    Allereerst de omtrek afgetekend van het accu luik, daarna een opening gefreesd in de rompdelen.

    [​IMG]

    Het luik aangepast voor zijn nieuwe doel, het optillen van het luik is de eerste fase van het opendoen.

    [​IMG]

    Er zitten twee vaste pennen op het luik, en een verborgen schanier om het luik te kunnen kantelen.

    [​IMG]

    Door het gat kan je de schakelaar zien, en met je vinger kan je dan de schakelaar bedienen.

    [​IMG]

    Beide helften zijn hier gekoppeld door mijn systeem.

    [​IMG]

    De naad is bijna niet te zien door deze constructie.

    [​IMG]

    Het scheiden van beide delen, de uitlaat heb is losgezaagd van de toren, beide delen worden vastgelijmd op de delen waarop ze nu staan.

    [​IMG]

    Ik ben nu druk bezig met het WTC aan te passen.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben lekker opgeschoten met het oplossen van diverse problemen, de verticale scheiding gebruiken vraagt wat meer denkwerk en experimenten.

    Ik heb maar een flimpje gemaakt om te laten zien hoever ik nu eigenlijk ben.

    http://youtu.be/kK340eG-37M
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag de achter unit vastgezet met secondenlijm, hierdoor kon ik een filmpje maken om te laten zien hoe alles in zijn werk gaat, hiervoor heb ik het model tijdelijk met tape in elkaar gezet.

    Bronco XXIII part 2 - YouTube
     
  8. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Manfred,

    Ziet er allemaal mooi uit, je oplossing voor een koppeling van de stuurstangen met een magneetje, werkt dat al goed. Ik ben zelf ook nog opzoek naar een koppeling voor de stuurstangen van mijn boot. Er zijn in de handel wel diverse snelkoppelingen maar dit systeem had ik nog niet eerder gezien.

    Ik volg je oplossingen met grote aandacht.

    Groet Albert
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Albert,

    Ik heb nu diverse modellen met deze magneet koppelingen, werkt uitstekend, het enige waarmee je rekening zal moeten houden, hoeveel kracht ga je op de magneet koppeling uitvoeren?
    Een zware sleper zal meer kracht uitoefenen dan een relatief lichte duikboot, je kan dan beter magneten gebruiken die een sterkere trekkracht uitvoeren, zoals ik het heb uitgevoerd met de XXIII mogen ze niet te sterk zijn, want ik moet de WTC er wel uit kunnen trekken, maar dan weer wel sterk genoeg om alles te laten bewegen.
    Je zal een beetje de balans hierin moeten uitzoeken, die magneten die de romp bij elkaar houden zijn krachtige jongens, niet echt bruikbaar voor koppelingen die je eenvoudig los wil halen.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo
    gebruik reeds een 14 tal jaren magneet koppeling voor de voorste duikroeren op de Type VIIC
    nog nooit problemen mee gehad
    en los koppelen gaat vrij eenvoudig een klein rukje en klaar
    wel zien dat je de magneten uit lijnt zodat ze elkaar aan trekken want 90° verdraaing en ze stoten elkaar af en dan lukt koppelen nooit

    gr raf
     
  11. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Manfred,

    Het is op je filmpje niet helemaal goed zichtbaar maar zit het magneetje nou in het messing buisje verwerkt ? Zijn dit soort magneetjes gewoon los in de handel verkrijgbaar of heb je ze ergens uit een apparaat gehaald.

    Groet

    Albert
     
  12. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Manfred,

    Wat is de buitendiameter van die SD in centimeters ?
    of, anders gevraagd : past een 6cm dia buis nog in die bronco ?

    <edit : ik zie nu het mm-papier op het tussenschot, blijkbaar
    is de SD iets meer dan 6 cm diameter ? graag nog even een bevestiging.
    >
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2013
  13. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    IK kom net toevallig met surfen onderstaande rvs magneetsluitingen voor een halsketting tegen. Ziet er qua maat perfect uit en een sluitkracht van 300 gram lijkt me ook wel redelijk, een ketting mag tenslotte ook niet zo maar van je nek afvallen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    mijn madam heeft zo een armband
    die sluiting is geen meter waard want ze doet niets dan die armband overal verliezen
    ik zou toch voor een iets straffer stel magneten gaan
    ik heb er uit een samara waar de hoeden plank mee op zijn plaats gehouden word
    en die trekken als zot
    gr raf
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat had ik van jou wel verwacht, oude rot die je bent, ik ben waarschijnlijk wel de eerste die zijn duikboot bij elkaar gaat houden met magneten, de toekomst zal het uitwijzen.

    Hoi Albert,

    Die magneet koppelingen zitten bij de SD kit die ik heb gekregen, geen idee waar ze vandaan komen.
    De trekkracht van die magneetjes heb ik niet echt getest, misschien wel interessant om dat een keertje te doen.

    Hoi Ronald,

    De SD die ik heb heeft een diameter van 2,5" buiten diameter, omgerekend zou dat 6,35 cm moeten zijn.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    het zal al wel eerder gebruit zijn
    ik had reeds duikboten gezien die een soort van schuif systeem hadden (lineare servo)en die buiten de wtc de koppeling ook met een magneet hadden gemaakt
    zo hadden ze minder openingen in de wtc (dacht maar 1 voor de as)en dan natuurlijk de deksels om in de boot te kunnen
    dat idee heb ik dan in de type VII verwerkt naar het magnetische koppelen van de voorste duikroeren
    hier enige slechte foto's (ik heb nu een nieuw toestel)
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier echts op de foto zie je het geleidings buisje ook nog zitten
    [​IMG]
    toen is de boot verbouwd geworden en is de servo voor het richting roer op zijn kop mee daar vanachter komen te zitten
    maar echt een boot sluiten met alleen magneten heb ik dus nog niet gezien
    ze moeten wel geen druk tegen houden zoals in mijn boten wel het geval is
    mijn wtc staat tijdens het duiken steeds op over druk
    gr raf
     
  17. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ik heb voor een ander project magneten besteld bij Conrad, heel sterk en taloze maten en vormen.

    Hans
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    mail eens naar Klaus Dieter W.
    Hij heeft een 206 en een 212 die géén doorvoeringen hebben.

    -------------------

    tieftauchfähiges (200m) Ganzmetall-Uboot in hermetisch dichter Bauweise
    keinerlei Gleitdichtungen, weder beim Antrieb, der Ruder noch beim Tauchsystem
    Magnetkoppler für Ruderbetätigung, Wellrohr-Tauchzelle für statisches Tauchsystem
    Das Modell wurde in der Zeitschrift SchiffsModell, Ausgaben 6/2007 und 7/2007
    ausführlicher beschrieben
    Baubeginn 1996, seit 2002 funktionsfähig und im Fahrbetrieb (> 2000h),
    in Weiterentwicklung (u.a. Einbau Videokamera, stat. Tiefenregelung)
    Kosten Materialkosten bisher ca. 2000 Euro (ohne Fernsteuerkomponenten)
    Tipps für den Bau Dieses Modell erfordert für den Bau den Einsatz von Werkzeugmaschinen
    (Drehmaschine, Fräse, präsise Bohrmaschinen) und ist mehr nach
    maschinenbaulichen Techniken konzipiert als nach modellbauüblichen Bauweisen.
    Ein “Nachbau“ wird daher für einen normalen Modellbauer kaum in Frage kommen,
    es sei denn, er hat eine besondere Vorliebe für Metallkonstruktionen und Zugriff
    auf entsprechende Werkzeugmaschinen und elektronische Messtechnik.

    -----------

    De 206 heeft hij al zeker een 25 jaar in gebruik en ik denk zelfs langer.
    De 212 is hij dus in 1996 mee begonnen.
    Vraag ander maar aan Ronald, die weet zeker ook wat dit voor boten zijn.
    En kent KDW ook wel persoonlijk.
    Er zit alleen één bajonet sluiting aan en de rest is via magneten bedienbaar, en dat al ongeveer een 25 jaar.

    De links in het vorige bericht werken niet.
    Maar deze links kun je wel zien wat voor boot met magneten is.

    Hein

    http://www.rc-modellbau-schiffe.de/Schiffe/ANDERE_SCHIFFE/U-BOOTE/U16_S195/U16.html
    Die S182 von Klaus-Dieter Wolk
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2013
  19. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Raf,

    Maakt Dat nieuwe foto toestel van jou alleen witte foto's ?
    Ze zijn niet zichtbaar in je laatste post,...;)
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja ze staan op de canon site dat was ik vergeten
    zal ze straks terug zetten van imageshack

    gr raf
     

Deel Deze Pagina