Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Huizen
    Weer eens tijd voor een gouwe ouwe.

    Een HB 61.
    Ik heb begrepen dat die met de rode kop de eerste versie is.
    En met serie nummer.


    De carburateur die er bij zat was een stukje afgebroken maar op de Tacu beurs een nette andere Perry carburateur gevonden.

    En makkelijk starten en netjes lopen.


    Op naar de volgende:):)

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi man! Heb zelf ooit maar een paar HB motoren gehad (3 of vier, weet niet precies meer) maar ik was in zoverre van die dingen onder de indruk, dat ik als beginnertje van 14 jaar, die HB25 gewoon in een paar slagen met de hand gestart kreeg, en dat hij superbetrouwbaar liep...

    Iedere keer dat ik een .25 voorbij zie komen in de advertenties, heb ik de neiging hem te kopen :D :D :D
     
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De motor die mijn naam eer aan deed HB. :D
    Rode knar? Was dat niet de Stamo?
    Twee standard 61... en nog een mooie PDP... alle ongelopen. Kopjes zijn kleurloos.
    uiteraard kamzuigermotortjes....
    Motoren hebben de naam zeer duurzaam te zijn, en hondsbetrouwbaar. Draaien 11 x 7 was het niet?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.721
    Locatie:
    Nootdorp
    De Stamo heeft geforceerde koeling en is een heli motor. Het waren idd. top motoren en niet goedkoop.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.599
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    kan ik niet beamen...
    Ik heb "vrougah" een flyboy van svenson gehad met een .40 HB, tot twee keer toe een gebroken krukas gehad
    eerte brak bij het inlaatkanaal, tweede net vóór de krukwang.( in anderhalf jaar tijd)
    Had het helemaal gehad met HB, en overgestapt naar Webra Speed, nooit spijt van gehad....
     
  6. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Hulshout België
    Heb er hier nog eentje liggen :banana::banana::banana:

    D15F4726-980D-4E59-B453-57228DD0BDDE.jpeg

    Groeten Jef
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon lekker bewaren tot je er een geschikt kistje voor vind!
     
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Huizen
    Blijft altijd leuk dat dit soort oude motoren elke keer weer herinneringen oproepen:):):)

    Jan
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik lees het altijd graag in ieder geval!
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gebroken krukassen... das niet best!
    Overtoeren vinden ze dan vast niet fijn... Heb ook zo een 40 liggen. Op koppel te zetten dus.
    Moet nieuwe lagers in. Doos vol waar nieuwe lagers in moeten... mehhhh.... zoveel te doen...

    Overigens op zoek naar onderdelen voor OPS 10cc. Kop, koelelement en carb nodig.
     
  11. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    Heb ook m'n "verzameling" op de plaat vastgelegd.
    DSC02858.JPG
    2x HB.50, 1x gebruikt op een Puma 2 en de andere is nooit gebruikt

    DSC02862.JPG
    Een CS uit Shanghai China, geen idee hoe ik er aan gekomen ben......... heeft maar heel even gedraaid, is volgens mij nooit echt gebruikt
    DSC02863.JPG

    DSC02864.JPG
    New Old Stock, heb hem al decenia in bezit, maar nooit gebruikt. Collectersitem heet dat geloof ik.

    DSC02865.JPG DSC02866.JPG

    DSC02867.JPG
    En nog een Webra, geliefde motor onder de brandstofpilot
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H.B.Busking, Beton en jef vinden dit leuk.
  12. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    En nog een paar gebruikte OS 30's

    DSC02869.JPG

    En een 40 in een charter.
    DSC02870.JPG
     
    H.B.Busking, Beton en jef vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allemaal hele nette machientjes....
     
  14. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    Zit er aan te denken om het brandstof vliegen vaarwel te zeggen en mijn motoren in de verkoop te doen, brandstof en aanverwanten is hier lastig verkrijgbaar en moet er een uur voor rijden en dan moet je nog maar afwachten of ze het voorradig hebben.
    Dat is in NL een stuk makkelijker.
    Dus naar Noorse traditie ook hier elektrificeren. :D

    (Ben vanaf 14 juli in NL................)
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2018 om 14:19
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Valkenburg zh
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  16. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    Noorwegen is geen europa, post icm gevaarlijke stoffen is kostbaar en Noorwegen is een groot land met weinig inwoners en een hele kleine markt.
    Kan er ook niets aan veranderen.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn al redelijk wat kleine benzinemotoren te koop, zoals de NGH9 Pro, de EVO 10, de RCGF 10 en de Saito FG11, 14 en 21.

    Ben er vrij zeker van dat in Noorwegen benzine net zo makkelijk te krijgen is als in NL....

    Een probaat middel tegen "afwachten of ze het op voorraad hebben" is een telefoon, volgens mij hebben ze die in Noorwegen ook al wel... :D

    En volgens mij is Noorwegen wel degelijk Europa, geen EU, het is geen Eurozone land, maar het maakt wel deel uit van de Europese Economische ruimte, wat volgens mij betekent dat die brandstof hoogstwaarschijnlijk gewoon bezorgd word...
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2018 om 15:49
  18. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    Als je iets via internet hier iets koopt komen er douane kosten en btw bij als het produkt + verzending boven de ongeveer 35 euro komt.
    Totaal niet interessant dus.

    Benzine is inderdaad prima te verkrijgen, is een optie.
    Alleen de stank van benzine zou mij daar van weerhouden.
    Niet alleen de brandstof is een restrictie, ook geluid is een beperkende factor, op zondag is dat hier al niet toegestaan (max 90db), elektrisch heeft die restricties nagenoeg niet.
    Dan is het vliegweekend wel erg beperkt.
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.599
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Brandstof daar laten afleveren waar je dan verblijft?
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    He??? Lukt het niet om onder de 90 dB te blijven? Da's een hele hoop kabaal hoor... daar moet je met een beetje goed gebouwde kist en een fatsoenlijke demper toch wel onder kunnen blijven.
    Zeker met een van de Saito viertakten moet dat moeiteloos lukken.

    De stank kun je omzeilen met Aspen, of Stihlmix.
    Aspen komt oorspronkelijk uit Scandinavië, dus zou goed verkrijgbaar moeten zijn.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina