Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag mijn zelfbouwmotor nog eens gestart , ditmaal op 80% methanol en 20% casterolie , omdat ik mijn laatste druppel blauwe Aspen erdoor gedraaid had op het grasmachien :mad:
    Dit ging moeilijk , hij had ontsteking en plofte bijna elke keer ik hem aansloeg maar wilde niet doorstarten ,
    dan ten einde raad met een lamme arm en zeer vingers , tot mijn schande :oops: de starmotor erbij genomen , toen liep hij wel maar niet zo zuiver vond ik :confused::(
    Volgende test toch maar weer eens proberen met Aspen
    Hier een filmke


    Groeten Jef
     
    Beton, H.B.Busking en ron van sommeren vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verbaast me niks.... Als de motor afgesteld is op Aspen, staat de ontsteking plm 6 graden te laat, en dat is voldoende om de motor slecht te laten lopen.
     
  3. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt voor 't advies Bert , had ik ook aan gedacht maar wist niet dat ik vroeger of later moest zetten , staat nu op 28° graden voorontsteking
    Toch eerst maar eens nieuwe Aspen gaan kopen en nog eens testen .

    Groeten Jef
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor benzine (of Aspen) is 28 graden min of meer optimaal, voor methanol moet je richting de 34 graden.
    Je kunt het herkennen aan dat hij een beetje loopt als een diesel met te lage compressie. Te vroeg gaat hij klinken als een diesel met te hoge compressie. Maar het heeft niks met de compressie zelf te maken (bij een modeldiesel is het verstellen van de compressie niks meer of minder dan het vervroegen of verlaten van het ontstekingstijdstip).

    Als ik bij mijn vonkgestuurde methanolmotoren de ontsteking op 25 graden zet, willen ze al niet meer op toeren komen.
     
  5. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag pakske toegekomen :D:D:D
    Welk "oldtimerke" zal ik daar voor bouwen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    01.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.978
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dondert niet Jef! Als het maar mooi wordt! :worship:
     
  7. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarschijnlijk zal het "iets" van Graupner worden :rolleyes:
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Huizen
    Voor de verandering weer eens een motortje op de kop getikt.
    Een K&B 20 Sportster van midden jaren tachtig.


    Wel weer een apart motortje.
    De carburateur is een soort Perry carburateur met zo'n verstelbare schijf aan de zijkant maar in dit geval kan je deze verstellen door een klein excentrisch schroefje. Best mooi gedaan!


    Met serie nummer en ook zichtbaar dat het een losse cilinder is. De vier kopboutjes lopen helemaal door tot in het carter.


    Deze even van internet geleend want daarin zie je mooi de losse cilinder en de spoelpoorten.
    En hij loopt ook nog.


    En niet te veel geluid want in de uitlaat zitten diverse schotjes geplaatst.
    Al met al weer een apart motortje.

    Jan
     
    H.B.Busking en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt netjes hoor!

    Waar haal je al die aparte machientjes toch vandaan?
     
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Huizen
    Op Marktplaats is heel veel te vinden als je maar wat zoekt en soms een beetje geluk.
    In dit geval viel mijn oog op een dieseltje en deze zat er bij en toen ik het opgehaald had kwam ik er pas achter wat het daadwerkelijk was.

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Huizen
    Anderhalve week geleden weer een keer met mijn club 20 pylon racer gevlogen. Het model (ontwerp) en de motor stammen uit de begin jaren 80.


    Er zit een OS max 21 FSR ABC (ok ABN) op met een 7x6 prop.
    Aangezien de 21 FSR alleen als boot of auto motor te koop was heb ik een cilinderkop van een 25 FSR gebruikt. Omdat de boring van de 21 iets kleiner was moest daar natuurlijk wat materiaal af.
    Om het compleet te maken heb ik er een carburateur op gezet van een 40 FSR en een Graupner reso pijp.
    Ik heb ooit een keer 18.000 toeren gemeten op de grond.


    Blijft leuk spul!

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Lijkt erg op een cotswold tracer?
    Heb er in de jaren 80 veel mee gevlogen, met een webra 20Speed, met graupner resopijp.
    Ging als de brandweer met een 8X6.
    Heb nog steeds een onafgebouwde liggen met een nieuwe OPS.20, maar met de huidige geluidseisen gaat het hem niet meer worden denk ik...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    H.B.Busking en Beton vinden dit leuk.
  13. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad een Tracer.
    Volgens mij is het inderdaad exact dezelfde.
    Later kwamen ze met de uitlaat aan de onderzijde in een kap.
    Eerst werden ze met een Veco 19 gevlogen.
    Later was het vooral de HP 20. die had een hele grote uitlaat (goed voor het vermogen bleek) en er mocht alleen met de originele uitlaat gevlogen worden.
    Later was vooral de OPS de motor om te hebben met een magic muffler.
    Ik vind het lawaai overigens erg meevallen tijdens het vliegen maar of het aan de eisen zal voldoen is weer wat anders.

    Jan
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.631
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    En met pylonracers vlieg je niet hoog of ver. Helaas trekt de geluidsmeter zich daar niets van aan.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    dat maakt bij de geluidmeting niet uit....
    Voordeel is wel, als je een "zware"prop draait, het toerental in de lucht pas piekt met een reso:rolleyes:
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.631
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Inderdaad, de meter meet op voorschreven afstand.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.022
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Precies daarom deugt zo'n meting niet. Zegt niets over de mate van hinder bij derden.
    En stelt dus vast hoe het geluid is op de voorgeschreven afstand, al zegt dat op zich nog niets.
    Doordat hele volksstammen bijvoorbeeld nog steeds proberen LB modellen op dezelfde manier te meten als RC modellen omdat ze nou eenmaal niet beter weten, zal dit fout blijven gaan.
    De reikwijdte van geluid is rechtstreeks gerelateerd aan de hoogte boven het maaiveld.
    Het gemiddelde LB model vliegt maar op 1/5 -1/8 van die van het gemiddelde RC model en wordt bij gelijk gewogen meting dus vele malen te hoog ingeschaald.
    Mij is niet geheel duidelijk of dit berust op onwil om zich in de materie te verdiepen of op gewone domheid.
    Of zou het eerste misschien een gevolg van het laatste zijn? :rofl:
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2018
    H.B.Busking en ron van sommeren vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen onwil, en geen domheid. Gewoon een manier om een standardisering aan te brengen in iets wat best moeilijk te standardiseren is.

    Daarnaast kan het geluid van een LB model wel minder luid zijn, maar voor de toehoorder op afstand is het zéér regelmatig op en neer gaan van het geluid (Doppler-effect) uitermate irritant. Dus wat je wint aan lagere geluidswaarde, verlies je weer aan irritatiefactor.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.022
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Standaard zou moeten zijn, wat hoor je nog en op welke afstand. LB modellen hoor je niet meer op 500m, sommige RC modellen die 'op de meter' aanzienlijk minder scoren, nog prima op > 1 km.
    Dat bedoel ik met meten met verschillende maten. Je meet voor de buitenwereld, niet voor het terras van de club.
    Daar zit de irritatie. Je wilt niet weten wat er allemaal aan ongenuanceerde kletskoek wordt uitgekraamd.:offtopic:
    En maar blijven hameren op die zoveel dB op zoveel meter. Terwijl dat dus aantoonbaar niet klopt.:(

    Edit:
    Laat ik me proberen zorgvuldiger uit te drukken, want zoals hierboven kan het wat lomp overkomen.
    Het gaat mij er om, dat de meesten van degenen die precies dezelfde vergelijking maakten als Bert hier boven, nooit op de afstand waar het algemene publiek zich dan bevond, zelf hadden geconstateerd dat er van de LB modellen al lang niets meer te horen was. En de grote RC modellen nog steeds prima waarneembaar.
    En vervolgens hun eigen beleving op het veld mooi wel als leidend nemen voor beslissingen waar zij zelf geen last van hebben, maar hun LB collega's des te meer.

    Kijk, als je een F2D wedstrijd pal naast een woonwijk wil houden, dan is dat andere koek.
    2x 8 uur, een weekend lang, tot binnen in je huis. Tja, dat pikt de moderne burger niet meer.
    En wat mij betreft terecht (Zo zouden we veel meer zaken die deze moderne burger weer op zijn beurt zijn medeburgers aandoet, ook niet moeten pikken. Maar dat terzijde..).

    Maar om LB 'midden in nergens' net zulke rigoreuze demping op te willen leggen omdat er anders scheve ogen ontstaan t.o.v. de RC vliegers op dezelfde locatie vind ik buitengewoon kortzichtig en oncollegiaal.
    Voorbeeld: een demper van 75 gram i.p.v. 25 kan een goed wedstrijdmodel reduceren tot een onhandelbaar kreng. Zoiets moet je je vliegcollega's niet willen aandoen. Temeer daar het publiek er geen last van heeft.
    Ja ja, het leven is lijden....;)
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2018
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    1.514
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is leeftijd/festival/gehoorbescherming/gehoorbeschadiging gerelateerd, dus geen maatstaf.

    Bij een duwprop kun je er i.d geen fluit van op aan.
    Maar in alle andere gevallen waar een RC besturing in aanwezig is, sjoemelsoftware wordt ook in de modelbouw toegepast.

    Als je LB toestelletje te veel geluid produceert, het is geen enkel probleem om dat te reduceren.
    Een dempertje bouw je zo met een stukje depron of balsahout.
    Het stel werkelijk niks voor.
    knip of snij een rondje uit ter grote van de meet microfoon. en fröbel dat in een onbewaakt moment in de plopkap.

    Wordt een meting goed en correct uitgevoerd, dan moet voor en na elke meting het apparaat gecontroleerd worden op nauwkeurigheid.
    Bij zo'n controle, moet de plopkap er af, de demper wordt dan mooi niet meegenomen in de kalibrering.
     

Deel Deze Pagina