Indoorvlieger
Forum veteraan
Ik merk dat in diverse topics, wanneer het over motoriseren van een schip gaat, de discussie over wel of niet brushless motoren te gaan gebruiken, opduikt. Met diverse argumenten voor, en tegen. Daarbij lijkt het vaak vooral lastig om een passende brushless vervanger te vinden voor de meer bekende Speed- Marx en andere borstel-motoren, waar flink wat ervaring mee is opgedaan in het verleden, en is dat wat iemand tegenhoudt om eens een andere combinatie te overwegen.
Verder lijkt het aanbod aan brushless motoren vooral gericht op de snelle vaarder, dus veel vermogen, veel toeren, en daarbij zijn soepele regeling, en lage toeren kunnen draaien, minder relevant. Dit maakt het vinden van een voor een werkschip geschikte aandrijving, waarbij juist ook langzaam kunnen draaien, en een soepele, lineaire regeling, ipv de "turbo boost" die je zelfs bij sensored brushless motoren ziet, als je meer gas geeft, veel belangrijker zijn dan "hard!" en "snel!" en "ongelooflijke power!" in je boot te hebben.
Bedoeling van dit topic is om ervaring met bepaalde combinaties regelaar, motor, schroef uit te wisselen, waardoor het makkelijker wordt om een keuze te maken voor de "oude" techniek of over te stappen/eens wat anders te proberen. Svp geen welles-nietes discussies, of mensen die liever voor meer vertrouwde techniek kiezen als ouderwets af te schilderen. Nieuw is alleen beter als het ook echt voordelen biedt in de toepassing op dat moment.
Ik ben benieuwd naar jullie bijdragen, en of we wat van het "mysterie" dat nu toch soms rond brushless motoren lijkt te hangen, kunnen oplossen.
Verder lijkt het aanbod aan brushless motoren vooral gericht op de snelle vaarder, dus veel vermogen, veel toeren, en daarbij zijn soepele regeling, en lage toeren kunnen draaien, minder relevant. Dit maakt het vinden van een voor een werkschip geschikte aandrijving, waarbij juist ook langzaam kunnen draaien, en een soepele, lineaire regeling, ipv de "turbo boost" die je zelfs bij sensored brushless motoren ziet, als je meer gas geeft, veel belangrijker zijn dan "hard!" en "snel!" en "ongelooflijke power!" in je boot te hebben.
Bedoeling van dit topic is om ervaring met bepaalde combinaties regelaar, motor, schroef uit te wisselen, waardoor het makkelijker wordt om een keuze te maken voor de "oude" techniek of over te stappen/eens wat anders te proberen. Svp geen welles-nietes discussies, of mensen die liever voor meer vertrouwde techniek kiezen als ouderwets af te schilderen. Nieuw is alleen beter als het ook echt voordelen biedt in de toepassing op dat moment.
Ik ben benieuwd naar jullie bijdragen, en of we wat van het "mysterie" dat nu toch soms rond brushless motoren lijkt te hangen, kunnen oplossen.
Laatst bewerkt: