Buigen van een kleine Z

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bgijsber, 10 mrt 2007.

  1. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Weet iemand een goede manier om een hele strakke 'Z' te buigen in 1.5mm staal. Ik heb gezien dat er Z tangen zijn om dit te doen, maar was niet onder de indruk van hoe klein zo'n tang een Z kan maken. De Z gaat lopen in 1.5mm dik materiaal.

    Bart
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hallo Bart

    1,5 mm staal gaat alleen nog met de Z-tang :wink:

    0,8 of 1,0 zou nog gaan met een klein spitz tangetje.

    bij 1,5 verbuigt de tang. :oops:

    Mvg Johan
     
  3. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Het verschijnsel dat de tang verbuigt ken ik dus :cry: :cry:
     
  4. BigBoat

    BigBoat Guest

    Geen idee wat je voor staal bedoelt.....verenstaal rond 1,5mm ?
    Zo ja, dan denk ik niet dat het gaat lukken om dit met strakke hoeken te krijgen, het verenstaal zal breken.
    Je zou het kunnen proberen door eerst het verenstaal uit te gloeien en dan warm te buigen.
    Ik gebruik daar een malletje voor.
    Plaatje staal met een gleuf van de dikte van het draad wat ik in de bankschroef zet.
    Eerst een hoek van 90 graden buigen in de bankschroef zelf, daarna draad in de gleuf en dit samen met het plaatje in de bankschroef klemmen.
    Vervolgens de draad uitbuigen en eventueel met de bankschroef inklemmen en na buigen door de bankschroef aan te klemmen.
    PS, plaatje iets dunner nemen dan de Z die je wilt maken omdat het staal altijd nog iets uitbuigt.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    In een goede bankschroef kun je heeeeel kleine bochtjes maken, mits het materiaal het toestaat natuurlijk.

    Je spant je draad in en buigt er een hoek van 90 graden in, eventueel m.b.v. een plat stuk ijzer en een hamertje. Dan er weer uithalen en het geheel zo inspannen dat de net gebogen hoek vlak boven de bek van de bankschroef komt (de draad zit er nu dus andersom in). Dan met behulp van een metalen plaatje en een hamertje je z-bocht maken.

    Nadeel van deze methode is wel dat het het prettigst werkt als je aan beide kanten een stuk draad over hebt, dus je zult er uiteindelijk een stuk draad af moeten slijpen/knippen. Maar het werkt wel.
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bedankt voor jullie tips! Het lukt nu redelijk met de methode van een plaatje met een gleuf erin. In voel me wel een smit worden op deze manier :D :D

    Groeten,
    Bart
     

Deel Deze Pagina