Calmato 1:1,35

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 9 jan 2005.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik loop al een tijdje met het idee om een calmato exact na te bouwen maar dan met een spanweidte van ca. 2 meter (ipv 1,6 meter) . Nu sprak ik Hans vanmiddag en die liep ook al met dat idee rond. Ik zit alleen een beetje te puzzelen met de motor voor zo'n grote Calmato.

    Ik loop al wat langer te denken aan een ST2300, en Hans gaf al aan dat dit een prima keus hiervoor zou zijn. Misschien hebben jullie hier wat tips aan toe te voegen ?

    Het vleugelprofiel heb ik al eerder overgenomen op papier, dit lijkt akelig veel op het RAF48 profiel.
     
  2. Delcam

    Delcam Guest

    Ik had hetzelfde idee voor een video vliegtuig.....
    Ik dacht aan een 15 cc tweetakt OS zoals de FX90.

    Hans Delemarre
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    7,5 * 1,25^3 = inderdaad 15
     
  4. Delcam

    Delcam Guest

    RAF-48 staat in de database van Profili. Ik zou dus de ribtekening kunnen maken als dat handig is in het geval een ribbenvleugel gebouwd zou moeten worden want ik heb Profili. (....en dan RBCkits vragen de ribben te frezen?)

    Hans Delemarre
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Hans,
    Zou mij zeer welkom zijn. Wat betreft Franck denk ik ook.
    Was overigens al haast aan de alu profieltjes begonnen voor een schuimvleugel.
     
  6. Delcam

    Delcam Guest

    Als het schuimvleugels worden zou een mede clublid ze kunnen snijden met een PC gestuurde snijmachine die alleen maar de juiste coordinaten nodig heeft en geen mallen gebruikt....Wat zou het gewichtsverschil zijn bij dergelijk grootte van vleugels? Bekleden met 1,5 of 2mm balse zou ik zeggen.

    Hans Delemarre
     
  7. Delcam

    Delcam Guest

    ....en dan de staartvlakken ook in een NACA 0009 profiel?

    Hans Delemarre
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Als ik het dan toch mag zeggen liever een sd8020. Dit is een speciaal voor stabilo's ontwikkeld profiel ter verbetering van de 0010
     
  9. Delcam

    Delcam Guest

    Hans,

    SD8020 staat ook in Profili. Zal ik Max eens vragen of hij inderdaad een set vleugels wil snijden? Ik zie hem woensdag avond aanstaande want dan heeft de club zijn jaarvergadering. In het verleden heeft Max al eens ja gezegd tegen een vraag van mij of hij wilde snijden. Ik zou alleen aan schuim moeten komen van een goede kwaliteit. Dat zou ik kunnen vragen aan Rudi Zandvliet. Hij is ook lid van mijn club en heeft in het recente verleden al eens schuim aangeboden op dit forum.

    Hans Delemarre
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hanzen.. :)

    Schuim bouwt inderdaad wel veel lekkerder. Misschien kunnen we 3 calmato's bouwen, en 3 vleugels "laten" snijden ? Mag best iets kosten en het zou mij in ieder geval enorm helpen (ik ben redelijk allergisch voor de dampen die bij het snijden vrijkomen) Volgens mij is PS15 goed bruikbaar, toch ?
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Hans, zeer gaarne.
    Gamma schuim vind ik zelf overigens goed genoeg.
     
  12. Delcam

    Delcam Guest

    Hans,

    Ik informeer bij Max en Ruud en laat het woensdagavond of donderdagavond weten. Ik heb donderdag dienst in het ziekenhuis waar ik werk dus ik weet niet hoe laat het wordt. Ik zal je in ieder geval op de hoogte houden.

    Hans Delemarre
     
  13. Delcam

    Delcam Guest

    Franck,

    kan je maten opgeven voor liggers en neuslijst en achterlijst? Ik ga er vanuit dat je twee liggers op het dikste punt van de vleugel wil?
    Ik denk zelf overigens dat een bekleding van 2 mm balsa al zoveel sterkte geeft dat liggers wellicht niet nodig zijn....Ik heb er echter geheel geen bezwaar tegen.
    Voor de maatvoering: Calmato maal 1.25? In alle maten van de vleugels en staartvlakken? Ik denk van wel. Ik heb er zelf een zodat ik makkelijk even kan meten. De meeste maten heb ik al omdat ik, zoals al gezegd, ook met de plannen speelde.

    Hans,

    Is Gamma schuim dik genoeg?

    ...en gaan we dus voor schuimvleugels?

    Hans Delemarre.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    We gaan voor schuimvleugels :)

    Ja, alle maten maal 1,25, al zou ik de romp wel iets dikker/breder willen maken, één centimeter meer geeft al meer ruimte, zeker als er ook een 2300 op zn kant in moet.

    Liggers op 40% van de koorde, volgens mij zag ik in profili dat op dit profiel daar het dikste punt ligt. 1*1 cm lijkt me prima. Met liggers in de vleugel krijg je een wat steviger verbinding tussen de twee helften (tenminste dat is mijn ervaring)

    Voorlijst op 1 cm. achterlijst is makkelijker zelf af te snijden met een scherp mesje. Ik heb geen idee wat de verkochte maten achterlijst zijn, en kan op deze manier alsnog zelf kiezen.

    Gamma schuim is 5cm dik, volgens mij moet dat nét gaan. Met een koorde van 330 mm is het dikste punt 49 mm.........

    Zou het erg aardig vinden als je dit voor elkaar krijgt.

    Overigens maak ik er (wederom) een tweebener van.
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Gammaschuim gaat tot 6cm. In werkelijkheid meestal 5,85cm.
    Dat is voldoende bij 34 cm koorde, 15% dik, min 2 * de dikte van de 1,5mm indekking.
    Let op! Voor 33cm koorde moet je ongeveer een profiel van 34 cm selecteren omdat het profielprogramma van een tot messcherpe achterlijst uit gaat. Daar valt 0,5 tot 1 cm van af. Ook door het ietsje insmelten van de draad valt er iets koorde af.

    De voorlijst hoeft niet meer te zijn dan 6-8 mm.
    Geen achterlijst!. De ailerons haal je zelf uit de ingdekte vleugel.
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  17. Delcam

    Delcam Guest

    Ik zal vanavond eens gaan zitten meten aan de Calmato.

    Hans Del.
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Franck,
    Wat betreft de motorkeuze versus de vergrotingsfactor van het model:
    Ik ga altijd uit van een benodigde motorvolume toename met de derdemacht van de opschaling.
    Bij deze aanname vliegt een 1,25 maal zo grote Calmato met een 15cc ongeveer hetzelfde als met een 7,5cc
    Als je een 23cc wil gebruiken die weer hetzelfde doet met de kleine Calmato als een 7,5 cc, dan hoort daar een schaalfactor bij van 1,45
    (Derdemachtswortel van 23 gedeeld door 7,5)
    Een 23cc op een 2m Calmato is dus verhoudingsgewijs overpowerd tenzij hij verticaal moet kunnen als een F3A.
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tis heel simpel,

    Jij gaf al aan ook een 22 cc motor the hebben liggen. Ik kan daar natuurlijk niet bij achterblijven, vandaar. IK heb gister eens gemeten, volgens mij past ie er nét in :)

    Daarbij komt natuurlijk ook dat ik nog andere plannen heb met deze motor.
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Franck, misschien een ietsie pietsie grotere versie?
     

Deel Deze Pagina