calmato hoogdekker naar de eeuwige vliegvelden

vandaag heb ik in mijn eerste vlucht na het behalen van mijn brevet mijn calmato gecrashed. Dit was al de 2e keer (1ste keer tegen hoogspanningskabel aan gevlogen) dus nu rusten de resten van de calmato in de kliko.

wat is er gebeurd? na een goede start en enkele circuitjes , enkele loopings en een touch and go, om weer even het "goede gevoel" te krijgen, wilde ik op de zelfde hoogte en diepte voorbij vliegen gaan oefenen. Tenslotte heb ik op termijn ook f3a-c aspiraties :D.

Na een x of 5 over vliegen met als keerfiguur de 1/2 cubaanse 8, ging het mis tijdens een volgende keerfiguur. Na de halve loop omhoog rolde ik rustig terug in gewone vlucht (gas ca 1/2) en gaf een beetje up om weer in horizontale vlucht te komen. Maar op een een of andere manier wilde de calmato niet meer recht komen en zelfs bij vol up ging ie alleen maar meer recht naar beneden. Ik vloog ongeveer op "1 1/2 fout hoogte" hoger was lastig vanwege laag hangende bewolking. Dit eindigde dus met een doffe klap (ff later dan dat ik het zag:mrgreen:) in het weiland bij de schapies (een schaap stond enkele minuten vol verbazing te kijken wat daar nou weer in het weiland terecht was gekomen:confused:) De hele zooi aan gort. Overigens de electronica deed het nog dus was het denk ik geen storing.

Nu weet ik dat in 9 van de 10 crashes er sprake is van een stuurfout en wellicht is dit in dit geval ook zo, maar wat kan er nog meer gebeurd zijn? Hoogte roer overtrekken, kan dit überhaupt? Kortom ik weet dus nog niet helemaal wat ik fout deed. Voor het leereffect hoor ik graag jullie mening hierover.

grt, Jeroen

De reden dat de electronica het wel nog deed na de crash heeft geen verband met storingen.
Het zou kunnen als je helemaal geen besturing meer had, je eventjes geen bereik meer had.

Je andere functies, deden die het nog? Gas bijvoorbeeld.
Een hoogteroer kan in overtrokken toestand komen. Misschien kan je de film nog wat terugspoelen, hoe was de radius en wat was de snelheid?

Het kan zo veel geweest zijn .

Anhand van de brokstukken kan een ervarene bouwer/vlieger wel dingen uitsluiten maar vaak is de oorzaak niet 100% te vinden .

Mogelijk is ook dan de buitenbuis van je hoogte aansturing los is gegaan of veel speling hat .

Dan heb je ook geen hoogte uitslag bij hogere belasting .

Mvg johan

Hans,

Radius vind ik (nog) moeilijk te schatten, maar grofweg 150-200 meter vanaf de plek waar ik stond. Voor m'n gevoel niet heel ver weg. Tijdens de lessen en eerdere vluchten vloog ik nog (veel) verder weg. De snelheid was ongeveer 1/2 gas, misschien 3/4 gas, in dalende lijn, dus de kist maakte wel vaart, maar hoeveel??

Wat ik wel nog weet is dat ik de d/r op elevator op "kleine uitslag" had staan, maar daar reageerde ie normaal al goed genoeg op en of dat er wat mee te maken had?

Vanochtend nog wel de aan/uit schakelaar van de kist vervangen daar ik merkte dat het stekertje naar de ontvanger niet goed contact maakte. Dat ik de boel uit de prut trok was de stroomvoorziening nog goed e.e.a. "zoemde en knisperde" nog (hoe omschrijf je dat geluid??)

Bij de test na afloop reageerde het hoogte roer nog goed, geen speling.

Laatst bewerkt:
Zo te horen heeft het niets met overtrekken te maken maar ruikt het meer naar een uitval van je systeem.
Ik heb het zelf slechts een keer meegemaakt. Laten we hopen dat jij voorlopig je portie hebt gehad.
F3A-C:
Ik ben zelf twee jaar geleden met wedstrijdvliegen begonnen. Heeft mij erg vooruitgeduwd na jaren alleen van links naar rechts vliegen. Hou die f3a-c aspiraties vast en schrijf je gewoon hier volgend jaar voor in.
Dit draadje heeft mij destijds doen besluiten met F3A vliegen te beginnen:
deelname-rc3-wedstrijden-20

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te horen heeft het niets met overtrekken te maken maar ruikt het meer naar een uitval van je systeem.

of toch stuurfoutje gemaakt?

Bij ons op de club gaan er komend jaar een paar f3a-c vliegen, misschien ga ik wel met ze mee naar de wedstrijden, weet alleen nog niet of mijn resterende kisten geschikt zijn (citabria, super chipmunk en somethin'extra in aanbouw) of dat ik m'n vrouw nog maar 's lief aan moet kijken :D

Met de Super Chipmunk of de SE Extra moet het C-programma te vliegen zijn. Je vrouw lief aankijken lijkt mij niet nodig, maar is in zijn algemeenheid natuurlijk weer wel aan te raden.

Is dat met een oudje van mij?

Zou kunnen, heb je die aan Ruud of Gert Jan verkocht?

Ik zag wat foto's van die kist in het draadje dat je me aanraadde en die zag er wel bekend uit. Maar ik moet het even navragen bij de jongens volgens mij is deze kist van de zomer gecrashed na een afgebroken soldering van de ontvanger accu. Maar hou me ten goede ik moet dat even navragen.

Het lijkt wel of die Calmato's de dag na het behalen van het brevet vanzelf uit de lucht komen vallen.....Gebeurde 2 maanden geleden bij ons op de club ook, zaten nog geen 24 uur tussen:shock:. Waarom is nog steeds de vraag....

Belooft niet veel goeds voor mijn eigen Calmato:mrgreen:.

Marc

he marc,

Het is ook een trainertje hè, na het behalen van je brevet heeft ie zijn diensten bewezen en stopt ie er mee :p

De echte reden is denk ik dat na het behalen van je brevet men in het algemeen wat "overmoedig" wordt (was ik ook misschien een beetje) met als gevolg neerstortende calmato's en andere trainers. :cry:

Dit schijnt kennelijk vaker te gebeuren.

Een week na het behalen van mijn brevet, Calmato ook neergestort. Het bleek het hoogteroer te zijn, dat 5 graden uit de neutraalstand up stond ( voortaan voor het opstijgen effe checke ).
Na een aantal aan keren aan en uitgeschakeld te hebben, was dit fenomeen weg.

Toen maar een nieuwe zender gekocht. Nog geen nieuwe Calmato ( is nog te repareren )

Cees

Hmmmzz... klinkt als wederom dezelfde kwaal waardoor mijn eerste Calmato is 'geland', die van een maatje van mij en die van iemand anders op dit wonderschone forum.

Van de eerste 2 crashes was het begeven van de Kyosho kwiklink op het hoogteroer de oorzaak omdat dit aan de hand van wat onderzoek al snel duidelijk werd. De 3e crash lijkt hetzelfde lot te hebben begaan...

Daarom op mijn ragkissie dit:

Kogellinks ipv de "Tjap Tjoy" kunststof kwiklinks van Kyosho zelf:

Calmato%20ballink.jpg

Wel weer jammer natuurlijk dat het leven van jouw Calmato na het halen van je papiertje niet lang heeft mogen duren.... :(

Maar ja, troost je, Ebay heeft er genoeg staan met alle kleuren, geuren, maten, weinig kilometers en altijd binnengestaan :mrgreen:

mzzl,

Tjen

Laatst bewerkt:
Hey Jeroen,

Dat is nou balen. Zeker zo vlak na de reparatie en het net halen van je brevet.

Gelukkig had je nog wat staan...

En als ik zo het clubblad las, vond je vrouw toch al dat je teveel modellen had ;)

Groet,
Gerben

Daarom op mijn ragkissie dit:

Kogellinks ipv de "Tjap Tjoy" kunststof kwiklinks van Kyosho zelf:

Zo word het er ook niet beter op . :(

Dan is een gewone metalen kwiklink de betere optie .

En dat alle calmato's door afbrekende kunststof kwiklinks op de hoogte naar beneden vallen geloof ik ook niet .
Dat ze afbreken bij een crash is snel gebeurt , maar de oorzaak ligt vaak ergens anders .

Mvg Johan

Dat heb ik niet gezegt .:D

Alleen zo als op de foto trek je het roerhevel krom als hij belast word .

Wat een kwiklink niet zou kunnen doen .

Speling hoef je bij beide niet te hebben .

Balllinks gebruik je tussen 2 hevels of bij hevels als ze uit GFK/Pertinax zijn .

Mvg Johan

Back