Ze hebben nu Carboweave op de webshop, maar alleen de +45/-45 oriëntatie. De opposite -45/+45 staat er dus niet bij en ik krijg de helpdesk nog niet duidelijk dat er een verschil in zit. Zou het de moeite waard zijn hen te overtuigen ook de opposite op voorraad te nemen, of is direct inkopen bij de producent als samen kopen project een beter idee?
de oppososite is net hetzelfde weefsel maar het vel is omgekeerd gelegd , dat kan je zelf ook doe hoor ;-)
hoewel ik het het fijne niet van weet .....het probleem zit em denk ik in de spanning/rechtheid van de vezels , ik denk dat ze die tussen de onder en bovenlaag niet gelijk krijgen , als ze 10 vellen maken , leggen ze er 5 zo op een vel en de 5 andere draaien ze om op een vel te leggen voor die dat wenst . de fabrikant vertelde me dat hij dat voor mij wou doen , maar dat ik gewoon ook 10 vellen mocht bestellen en het zelf omdraaien , hij heeft namelijk niks opposite liggen op vooraad , voor diegene die dat echt willen wil hij het wel omdraaien en als opposite verkopen ;-) koop bij r&g als ik je een tip mag geven! ik heb een tijdje geleden bij de leverancier gekocht , iets over de 1000 euro en toen de postman aan men deur stond moest ik dik 420 euro aan invoertaks ophoesten , niet prettig!!!!
Volgens mij is het lastige om echt opposite te krijgen is dat je het vel 90 graden moet draaien! Als je 180 gaden doet of hem omklapt dan heb je gewoon weer het zelfde!en aangezien het 60cm breed is krijg je er geen vleugel meer uit bij 90 graden draaien! Ik heb zelf een vel 20 grams besteld maar die gebruik ik voor staartjes dus dat lukt makkelijk! Probeer maar eens met twee blaadjes papier Wat lijntjes er op en draaien maar! Alleen bij 90 graden krijg je oposite
Twee de zelfde vellen 180 graden gedraaid 90 graden, nu is hij wel opposite De rechter is omgeklapt! Maar deze vraagt wat denkwerk! De gestreepte vezel is nu opeens de vezel aan de kant van de kijker geworden en moet dus on onderbroken getekend worden! En heb je dus weer het zelfde als de linker
Als ik het goed begrijp dan heb ik minimaal een bestelling van 60 x 155 cm weefsel nodig voor een DLG. Daar haal je dan 1,5x een vleugel uit? Kan natuurlijk ook de 20 grams bestellen en de voorlijst een laag dubbel doen als soort van D-box, en de reststukjes voor de staart gebruiken. heb ik voor een heel model E90,- aan weefsel. Dat stuk opposite van 60cm gebruiken samen met een stukje van 15cm lang, waar moet het naadje dan komen? aan de wrotel van de vleugel of bij de tip?
Niels, ga ik straks nog eens even in detail bekijken , ben nu met iets anders bezig ... maar wat ik nagekeken had , niet op ene val papier maar in CAD ;-) haha is dat stel dat je het weefsel niet 45-45 krijgt maar 42-48 bijvoorbeeld.... dan als je het 180° draait heft het elkaar weer op . ik ga straks dus de verschillende vezelspanning en jou uitleg eens in detail bekijken....
Deze bron poste Loet een tijdje terug in het vleugel baggen topic: http://cn-models.com/?page_id=165, is nog een stukje goedkoper (wel alleen 310x60 vellen).
Hoi Kristof, ik ben benieuwd! Ik heb helaas alleen acad 0.1 wel met 3D overigens W Mus ik zou een overlapje aan de kant van de tip doen!
over dit materiaal gaat het , verwacht wel dat je er nog een dikken 40% invoertaks moet bij doen , dus r&g is goedkoper
Ik snap het weer eens niet, Wat is het verschil tussen -45/45 en 45/-45? Had van Kristof ooit eens handige tip gekregen om uit een vel (geen idee of -45/45 of 45/-45) 4 stukken te snijden, die zonder te draaien of wat dan ook op elkaar te leggen en daar met 1 mal alle vleugeldelen uit te snijden. Dan kom je onder en boven altijd goed uit (tegengedraaid). Bij mij werkt dat prima en krijg ik mooie (ongetordeerde) vleugeltjes... Heb nu ook bij r&g velletje besteld, gelukkig hebben ze de lengte iets aangepast naar 310. Dan haal ik er precies drie vleugels uit. En in fotoroman:
Dan heb je nog steeds geen opposite. Probeer het maar eens. Als de vezels van links onder naar rechts boven lopen en je klapt het om dan lopen de vezels nog steeds van links onder naar rechts boven. De enige manier om oppsite te krijgen uit dezelfde laag is 90° draaien en dan kun je dus niet een halve vleugel in 1 keer uit het materiaal krijgen.
I heb geen ervaring met de carboweave maar bij de carboline is het echt nodig om normaal en opposite te gebruiken. Toen ik met carboline begon en er geen opposite was heb ik een hand vol vleugels terug gekregen die allemaal krom waren. Sinds de opposite geen enkel probleem meer. Alex P.S. Ik heb een aantal rollen doorlopende carboline van 26gr/m2. Standaard en opposite. Dit kan ik eventueel tegen 40 euro per strekkende (geen vierkante)meter verkopen. Afname altijd standaard en opposite. Voor 1.55meter van beide betaal je dan dus € 124. Goed voor minimaal 3 dlg,s .
hi, ik heb het nog eens goed bekeken ik heb destijds een tekening gemaakt voor de vleugel (zie hieronder) ik snij een vel in 4 stukken van 770x600 , die leg ik zonder draaien gewoon netjes op elkaar , dan snij ik er met een snijmalletje met vleugelhelft uit . omdat ik 4 lage gelijk snij heb ik nu een stapeltje voor 1 vleugel. ik heb even worst case scenario getekend : de ezels liggen niet 45-45 maar 50-40 , de groen lijn stelt ook een laag voor die niet mooi recht ligt maar in kronkels of niet gelijk gespannen is dan de onder laag (of beide) ik kleg dus zo 1 velletje in men mal , voor de ander ekant moet ik het zoals je kan zien omdraaien (de onderste tekening) zo doe ik het met de andere malhelft ook , als je de mallen dan op elkaar legt zie dat alles elkaar opheft.
voor de staartdelen: ik leg 2 vellen (of halve vellen ) op elkaar zonder ronddraaien. ik snij een rechthoek uit groot genoeg voor een staartdeel.(bovenste tekening , 2 lagen gelijk gesneden ik leg 1 laag naast de andere , gewoon verschuiven , niet draaien (tekening 2) ik klap 1 laag 180° om en leg ze zo in de mal ( tekening 3) om de mal dicht te doen moet je 1 malhelft omklappen en op elkaar leggen (tekening 4) dan klopt toch alles weer?
ik dacht dat het torsie verhaal ging over verschil in spanning per vleugeldeel (zie paar posts terug voor een fotoroman...), wat je nu laat zien gaat over het verschil tussen beide vleugeldelen, toch?
het gaat om het verschil tussen onder en bovenhuid , ik bedoel , liefst geen verschil tussen onder en boven ;-)
Het probleem zit 'm in het verschil tussen de buitenlagen. Die moeten in dezelfde richting liggen net als de binnen lagen om geen verdraaiingen te krijgen. Dat krijg je alleen voor elkaar met opposite of 90 ° draaien. Niet met omslaan of spiegelen Dan draait alles 180° en zijn we we terug bij het begin.