Castle Creations ICE HV 80 vs Spin 99

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 8 dec 2010.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Is nog een beetje prematuur, omdat ik er nog maar 3 vluchten mee gemaakt heb, maar ik moet zeggen dat ik vooralsnog de ICE beter vind dan de SPIN.

    Beiden zijn prima regelaars, de Spin is een bewezen concept, er is dus geen slechte regelaar, voordat mensen boos worden.

    Wat mij beter bevalt aan de ICE:

    - de programmeerbaarheid op een PC. Overzichtelijk, duidelijk verklarende hulpteksten bij elke optie. Voor op het veld is een programmeerkaart beschikbaar, indien men geen laptop wil meeslepen
    - de uitgebreide logfunctie. Het ding logged stroom, spanning, ripple current, temperatuur, throttlestand en toerental.
    - de throttlecurve bij een buitenloper; deze is voelbaar en merkbaar beter en 'smoother', meer linair dan bij de spin
    - downlines met iets gas er op; de spin lijkt hier het optoeren toe te staan, volgens de eagletree logger, de ICE doet dat niet, hij remt ook beter in die situaties
    - instelling endpoints voor throttle gaat bij de ICE veel makkelijker
    - de ICE heeft geen 'dood stuk' aan het begin van de throttleslag. Bij de spin doet de regelaar het eerste stuk van de knuppelweg helemaal niets. Als je dat er met trim uit gaat halen, vervalt de remfunctie. De ICE heeft dat dode stuk niet
    - de ICE is lichter, mits de belachelijk dikke zware kabels die er aanzitten, ingekort worden (zoals de mijne nu gemonteerd zit, weegt ie 89 gram, oftewel 30 gram minder dan de Spin
    - de ICE is via de PC te updaten. De firmware wordt nog steeds doorontwikkeld.
    - de ICE heeft een kleinere form factor; het ding is gewoon kleiner.
    - de ICE zit netter in elkaar qua constructie. Geen grote condensatoren die zweven in het luchtledige, maar netjes afgewerkt zitten in een kunstof houder

    Als laatste.. de ICE is iets van 20 euro goedkoper.

    Al met al.. zoals de vlag nu hangt, ben ik ICE fan geworden.
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dus?

    Ik ben al geruime tijd overtuigt van de ICE HV regelaars.

    Wel vind ik het een nadeel dat je met Epa's moet gaan rommelen om m te laten werken. hij is niet auto adaptive zegmaar.
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Moet er een 'dus' zijn? dan kunnen we alle topics wel sluiten hier.

    In Nederland, voor F3A, is de Spin 99 bijna de geijkte keuze. Een enkeling (eentje, voor zover ik weet) gebruikt de Schulze. De ICE zie je niet of nauwelijks.

    Daarom wilde ik mijn ervaringen met deze regelaar delen.

    De ICE HV 80 leert wel degelijk automatisch de endpoints, en dat werkte bij mij goed, alleen wil ik daar niet op vertrouwen, ook omdat ik mogelijk nog een throttle curve wil bouwen in mijn zender, vandaar dat ik fixxed endpoints koos.

    Het ding werkte uit de doos meteen goed, zonder verdere instellingen. Het enige wat ik wel storend vind, is dat hij default, na aansluiten, om de zoveel tijd een piep geeft. Dat is een veiligheidsfunctie, om je er aan te herrinneren dat de handel nog 'hot' is, maar in de dagelijkse praktijk is het vooral irritant. En daarvoor heb je wel de castle-link nodig, dat is niet via het 'stickprogrammeren' uit te zetten.
     
  4. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Ook ik ben er toto nu toe (6 vluchten) heel tevreden over.

    Ikzelf gebruikte een Schulze 32.55 en deze laat de motor veel soepeler lopen qua aanloop. Waar de schulze af en toe de motor achteruit liet draaien (met wat kabaal) is dat bij deze regelaar helemaal over. Wellicht door de soft-aanloop.

    Ik ben alleen wat aan het experimenteren geweest met de remwerking. Op de schulze kon ik die niet instellen en vandaar dat ik daar aan moet wennen.

    Bij mij trok hij ongeveer 75 A bij 10S. Dat was op de grond met take off. Daarna niet boven 70 gekomen.
     
  5. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    ik heb nu 2 castle creations 1 110hv en een 120 ice werken gewoon super tot nu toe
    had wel problemen met 35 mhz,viel steeds in save mode (gas dicht)
    bleef wel bestuurbaar
    nu met 2,4 geen enkel probleem
    ben er zeer tevreden over, ook updaten is makelijk je hoef hem er ja niet voor op te sturen
    ik vind prijs kwaliteit verhouding gewoon goed

    gr hub
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier ook, heb een ICE 75 lite in mijn extra 58" geplaatst eerst een spin 99, max stroom zit rond de 90 A, wel voor goed koeling zorgen (lite heeft namelijk geen koelribben), ander red hij het niet. Voordeel is natuurlijk dat je makkelijk kan kijken met de logging of je voor nog extra koeling moet zorgen. Een ding wat mij echt opviel is dat de ICE veel netter opstart, 99 hakt, de ICE gaat heel netjes draaien.

    Het voelt allemaal gewoon net wat beter bij de ICE.

    Bart,
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nav. wat discussies en de inbreng van Bruno v. Hoek, wilde ik eens met de governor experimenteren. Echter.. daarvoor moet je het ding in helimodus zetten, of lijnbesturing, en dan raak je de rem kwijt.

    In eerste instantie lijkt dat een 'moot point', immers, als je een governor hebt, heb je geen rem nodig, zou je zeggen, alleen dat is dus niet zo.

    De rem werkt alleen als het gas helemaal dicht is, dus als de motor niet meer aangedreven wordt. De governor werkt alleen als er iets gas gegeven wordt. Bij een 12 polige buitenloper zo te zien zelfs pas vanaf 2500 RPM.

    Ik heb CC een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is een firmware of instellingstool te krijgen die beide toestaat. Dus governor aan én remfunctie.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ik geef je weinig kans, die vraag heb ik ook al gesteld, als ik dat perse wilde kon dat maar dan tegen de kosten van 25.000 dollar..........

    Zover ik weet kun je in lijnbesturingsmode de rem wel gebruiken, maar de rem stopt de prop, als je langer doorvliegt met motor uit begint de prop weer te spinnen. De rem is net voldoende om een klapprop in te laten klappen. Meer doet de rem normaal niet, het is geen rem die constant de motor tegen houdt. Bij mij met lijnbesturing is het net voldoende om te landen met stil staande prop.

    Mijn instellingen voor het lijnvlieg gebeuren zoals ik die gebruik.
    Vehicle type: control line
    throttle type: Govrenor mode
    Throttle response: 5
    Governor Gain: 21
    Initial spool-up rate: 5
    Head speed change rate: 8
    Auto rotate enable: false
    Governor mode type: low
    Vehicle setup battery type: Lipo
    Vehicle setup Number cells: 3
    Vehicle setup battery voltage: 11,10

    Brake:
    Brake strenght: 50% (soft) Default)
    Brake dealay: .6 sec (delayed)( default)
    Brake ramp: Immediate (default)

    Cutaffs:
    Cutaff voltage: Auto Lipo (default)
    Current limiting: Normal (default)
    Cutoff type: soft cutoff

    Motor:
    Motor start power: medium (59) (default)
    Motor timing: Normal (5) (default)
    Direction: Forward (default)
    PWM rate: 12 Khz (default)

    Software:
    Device name Phoenix-10 (micro/F330)
    Current firmware: V2.00 (beta)
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De rem op de ICE HV80 stopt de prop niet en blijft wel degelijk remmen.. misschien dat de remp op de grotere regelaars beter geimplementeerd is?
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Over die lijnbesturings-modus een vraag.. wat mij niet helemaal helder is. Je hebt geen RC dus geen throttle signaal. Heb je daar een apparaatje voor wat dat maakt, of pakt de regelaar gewoon een bepaalde gasstand en houdt hij die vast?

    Als je in lijnbesturingsmodus wel gewoon je throttle stick kunt gebruiken, dan zou die modus dus de oplossing zijn waarin je én rem én governor hebt..
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In lijnbesturingsmode gebruik ik een timer die in de plaats van de ontvanger komt. Met deze timer stel ik de tijd in en de power die ik nodig heb om te vliegen.

    timer-voor-electro-lb-en-ff

    In governor mode kun je geen gas geven, dat is bij heli net hetzelfde als bij lijnbesturing. De governor zorgt ervoor dat als de motor moet gaan werken dat hij dan iets meer power geeft, gaat hij freewheelen dan neemt de governor power terug.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In de heli modus kun je dus wel 'gas geven'. Je kunt de gain van de governor instellen. Het concept is dan dus dat je met je stickpositie het 'echte toerental' instelt en de regelaar er alles aan zal doen (meer vermogen uitsturen of remmen) om dát toerental te handhaven.

    Zo te zien stel jij het toerental in op die timer. Dan zou het dus mogelijk wel kunnen.

    Jammer dat ik geen klein kistje hebt met een CC ICE ESC erop.. op zo'n grote durf ik hier niet zo mee te gaan experimenteren, als het ding straks wel vast blijft staan op 6000 RPM (ofzo), heb je toch een groot probleem :p
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik zal eens experimenteren voor je de komende weken. Ii kan alleen niet zeggen wanneer ik de resultaten heb, ben toch wel steeds drukker met mijn werk.
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik heb ben zelf ook wat aan het rondneuzen. De Castle Link registreert als een USB HID device, en je kunt het dataverkeer tussen de software en de castle link 'snoopen' met bv. USBLyzer. Met een snel in elkaar geflanst iets in C#, heb ik 'm al zo ver dat het ding mij zijn status stuurt.

    Probleem is natuurlijk.. alle data wordt verstuurd in pakketjes van 14 bytes, en dan is het maar uitzoeken welke byte waarvoor staat, dus een instelling veranderen, updaten, verkeer snoopen, zien wat er veranderd is, enzovoort.

    Het zou mij nl. niets verbazen als de beperking waar we nu tegenaanlopen, er eentje is in de PC software, niet in de ESC firmware.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb even zitten testen voor je. Gasgeven kan toch in de lijnbesturings governor mode.

    Ik weet alleen nog niet wat er gebeurd als ik deze instellingen ga wijzigen.
    Throttle response: 5
    Governor Gain: 21
    Initial spool-up rate: 5
    Head speed change rate: 8

    De throttle response kan ik niet aanpassen in de LB mode, dus sneller gasgeven gaat niet. De rest kan wel sneller gezet worden.

    Helaas heb ik nu geen klein toestel waar ik dit snel allemaal mee voor je kan testen.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Bedankt voor je test.. dan zou de LB modus dus nog het proberen waard zijn!
     
  17. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Ik heb zelf nog niet de ICE geprobeerd, maar heb wel de Spin Opto vervangen voor de Schulze 32.55

    Dan merk je meteen wat voor een agrarische technologie die Spin eigenlijk is. De motor loopt veel rauwer, remfunctie is aan of uit en resolutie is ook ver te zoeken, vooral bij weinig gas.

    Ondanks dat de remfunctie van de Schulze regelbaar is met de stick (erg fijn bij de "M" in P11) mis ik toch nog steeds de combinatie van idle + remfunctie, zoals je dat met een YS hebt. Je moet dan kiezen tussen de twee of met schakelaars werken.

    Het zou ideaal zijn als de ICE een soort van "omgekeerde governor" heeft waarmee de remfunctie sterker wordt naarmate de propellor steeds harder gaat draaien boven het idle toerental.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Wat ik merk met de controle line setup van mijn indoor lijnbesturingsmodel is dat de governor bijregeld als ik een steile klimfiguur maak, en als ik weer steil/vertikaal naar beneden ga remt hij de motor weer af tot het van te voren ingestelde vliegvermogen.

    Hoe dat werkt als je in LB governormode gaat rc vliegen weet ik niet, heel misschien ga ik dat nog wel eens uit testen in de zaal, maar dat is pas over 14 dagen.
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Mijn overstap van Spin naar ICE, levert dus min of meer dezelfde conclusie op.

    Dat is geen omgekeerde governor, als het goed is, is dat wat een governor doet.

    Vliegenderwijs had ik direct de indruk dat de ICE dat standaard al doet, alleen daar is nog geen technische grond voor. Het zou kunnen dat het de combo ICE/Axi is, die het doet.

    Maar wat jij beschrijft, is dus precies wat mij opviel tijdens de eerste vluchten, dat het sterk de schijn er van had dat ie dat deed. Ik kon bv. een keerlus vliegen en dan gewoon een beetje gas erop te houden, zonder gelijk als een idioot te gaan pylonracen.
     
  20. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Het was ook meer gezegd om het wat duidelijker te maken.

    De governor functie die voor heli's gebruikt wordt, regelt het toerental alleen maar door power op te voeren, te verminderen of in het ergste geval weg te nemen, maar niet met remmen.

    Wij hebben de situatie dat we een automatisch regelende rem willen hebben als de prop sneller gaat draaien (dan het gewenste idle toerental) veroorzaakt door het verticaal naar beneden vliegen, maar wanneer de prop langzamer dreigt te draaien moet de power opgevoerd worden.
     

Deel Deze Pagina