Castle regelaar kapot: bec of lange kabels, waar ging het mis?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 31 mei 2018.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Heb een ka8 met pyloon motor.

    Motorisatie was te licht (6s lipo, 5055 motor, yep 80 regelaar met de bec uitgeschakeld door rood draadje naar ontvanger uit te halen en te isoleren. Motor liep perfect.

    Dus van 6 s naar 8s met een castle creations 8s regelaar 100 Amp. Rood kabeltje naar de ontvanger los gemaakt en geïsoleerd (dus bec uitgeschakeld) prop van de motor gehaald en een 4s 2200 pack aangehangen. Plofje, wat rook, lichtflits onder de behuizing, negatieve pool op het moederbord met wat brandschade. Regelaar opgeblazen dus.

    Maar waarom? Omdat ik de bec had uitgeschakeld ? Regelaar werd nu gevoed door ontvanger... Omdat de kabels te lang waren? Accu naar regelaar +- 15 CM, regelaar naar de motor +-50 CM zoals gebruikelijk met een motor op pyloon en zoals het ook vooraf met de yep motor was... Alles was correct gepoold aangesloten trouwens en de regelaar plofte al bij het insteken, nog voor ik 'gas' kon geven....

    Iemand een idee, wil er niet nog een regelaar op verbranden..
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als de regelaar al plofje deed tijdens aansluiten, en nog voor dat de motor liep, kunnen te lange accudraden zeker niet de oorzaak zijn geweest. Want er liep nog geen motorstroom.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2018
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Plus- en min aansluiting verwisseld???
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat je beschrijft lijkt toch echt op verwisselen van de plus en de min.
    Misschien kan er een condensator (tantaal Elco) opgeblazen zijn. Dat kan ook gebeuren als de spanning te hoog is. Je bent van 6S naar 8S gegaan kan die regelaar dat wel aan?
    De Bec niet gebruiken veroorzaakt dit niet! Overigens wordt de regelaar uit de motoraccu gevoed en niet uit de ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2018
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Gebruik je een (sterkere) aparte BEC of een ontvanger accu?
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer alles gegaan is zoals je beschrijft:
    4S accu op 8S regelaar, 15 cm van accu naar regelaar, rode draad van de draad naar de ontvanger los én geisoleerd, alles absoluut correct gepoold, dan kán het alleen een kortsluiting in de regelaar zelf zijn.

    Toch is een verkeerd gepoolde aansluiting van de accu op de regelaar een regelmatig optredende fout. En een definitief einde van de regelaar

    Ik heb zelf in de 90'er jaren micro radio besturing op de markt gebracht en schreef daar dat de regelaar absoluut niet omgepoold mag worden, als het toch gebeurt kan het geen kwaad, alleen is hij na de eerste microseconde definitief kapot.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Om welke Castle ESC gaat het???
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Even alle elementen van het verhaal bevestigen...

    Castle creation ICE 100 AMP
    Kan tot 8 s
    Bec uitgeschakeld door rode lead los te maken en te isoleren met tape
    4s accu aangehangen om programmatie in te stellen
    Motor die er aan hing draaide voordien met een yep regelaar perfect
    Geen kortsluitingen, niets omgekeerd aangesloten
    Ben eigenlijk vooral bezorgd of de lange draden 50 cm van regelaar naar motor de reden kunnen zijn.
    Vriend gokt dat het niet de elco.s zijn want dan zou ik vermoedelijk gele rook en rotte eierengeur gehad hebben. Nu witte rook en geur gegaarde elektronica...
    Was meteen bij het aankoppelen van de accu...
     
  9. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Aparte accu naar ontvanger via regulator
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De lange draden van de regelaar naar de motor zouden het probleem niet kunnen zijn.

    Controleer voor de zekerheid toch de motor eens.
    As van de motor in een boormachine klemmen en laten draaien. Hoeft echt niet vol gas.
    Nu met een multimeter, steeds een combinatie van tweedraden, de voltage meten. (drie verschillende metingen dus).
    Je zou bij elke combinatie ongeveer het zelfde moeten meten.

    Als er een breuk of sluiting in één van de wikkelingen zit, kun je dit nu eenvoudig vaststellen.
    Wel de motordraden van de regelaar loshalen.
     
  11. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Op welke setting moet de multimeter ingesteld worden?
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    AC-Voltage (wisselspanning), 0 tot 20 V of wat hoger.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nooit het probleem, maar zoals altijd bij langere en/of dunnere draden wel hogere spanningsverliezen.

    Several motor tests
    1. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    2. Overheating magnets causes de-magnetizing (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG]
    3. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
      www.bavaria-direct.co.za → motor constants
    4. Opening an outrunner for visual inspection
    5. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer er een tantaal elco is heengegaan zal je die gele rook en zo niet zien en die die rotte eieren lucht niet ruiken. Je zal een wit tot grijs rookpluimpje zien en een meer "elektrisch luchtje" ruiken.

    Tantaal elco's zijn heel mooie dingen. Ze zijn naar verhouding klein, kunnen redelijke stromen aan, kunnen tot vrij hoge frequenties gebruikt worden, hebben een lage lekstroom, zijn vrij nauwkeurig wat de waarde aan gaat en zo nog meer zaken.
    Natuurlijk hebben ze ook nadelen. Ze kunnen heel erg slecht tegen ompolen, doe je dat een keer dan kan zo'n elco binnen een seconde in rook op gaan. Ze kunnen ook heel erg slecht tegen (te) hoge spanningen. Als je een tantaal elco voor 10V hebt zal 12V al te veel zijn.
    Een ander probleempje is dat tantaal elco's niet geschikt zijn voor hoge spanningen. Tantaal elco's geschikt voor meer dan 35V zal je niet snel vinden. "Gewone" elco's kunnen tot honderden volts gaan.

    Wat er gebeurt zou kunnen zijn is dat in het verleden die regelaar een keertje verkeerd om aangesloten is geweest. Een tantaal elco is toen al kapot gegaan maar misschien nog net niet in rook op gegaan omdat die verkeerde aansluiting net op tijd werd losgemaakt. Nu werd alles wel juist aangesloten maar die elco was intern al kapot. Toen er weer spanning op kwam te staan sloeg de elco helemaal door en vormde kortsluiting met het bekende resultaat.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Soms start een regelaar ook gewoon niet goed en sluit deze een uitgang kort. Dat moet je nooit uitsluiten. Iets wat al jaren goed werkte kan de volgende keer bij het aansluiten spontaan doorbranden.
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Castle Creations heeft een uitstekende service. Ik heb een aantal jaar geleden een dergelijke situatie gehad waarbij ik niet kon verklaren hoe het ding kapot gegaan was. Netjes op schrift gesteld hoe ik de regelaar heb aangesloten en de regelaar naar Castle gestuurd. Castle heeft me toen kostenloos een nieuwe regelaar gestuurd.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina