ceramische lagers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door eric hendriks, 4 nov 2012.

  1. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Hallo

    Ik heb in mijn KJ 66 de stalen lagers vervangen door ceramische maar nu vind ik dat hij niet zo soepel draait dan met de oude lagers.
    Is dit normaal,hij heeft nog niet gelopen alleen met de hand draaien.
    Het merk van de lagers weet ik niet ,het zijn awarte kogels zonder kooi.

    Alvast bedankt

    Eric
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    voor spanning

    Wat is je voor spanning?
    Stalen lagers met kooi gebruikte je.
    Gebruikte je voor spanning.
    Ceramische lagers zonder kooi moeten een lichte voor spanning hebben.
    Hoe meer voor spanning dat ze hebben hoe minder mooi ze gevoels matig lopen met een laag toeren tal.
    Je boringen in je tunnel moeten goed in lijn zijn en je lager mag niet blijven hangen.
     
  3. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Ik heb ook met de stalen lagers voorspanning gebruikt,ik geloof ongeveer 30 N(in het begin een keer gemeten)
    Ik heb ze wel goed geolied toen ik de lagers gemonteerd heb.
    Maakt het merk iets uit?
    Ik heb deze ooit op E-bay "gewonnen".

    Eric
     
  4. Brambo

    Brambo Guest

    Lagers.

    Welk merk lagers maakt niet uit.. Let wel op de kwaliteit, Abec 7 of hoger.

    Gr. Bram
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lagers

    Maak wel uit GRW ,s zijn de beste lagers voor model turbine motoren.
    Ik gebruik vermaakte ceramische lagers abec7 c3.
    15 uur plus inmiddels op de klok zonder problemen. ik heb veel lager problemen gehad ook GRW lagers gingen stuk . maar gelukkig het is op gelost.
    Nog maals alles moet goed uit geballanseert zijn voor spanning niet te hoog de boringen goed in lijn smering koeling de temperatuur mag niet te hoog op lopen.
     
  6. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    or GMN made (first jetcat installation)
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Wat Gerrit hier schrijft klopt gewoon.

    Uitlijning van de lagers in de tunnel is cruciaal, anders lopen de lagers met 1 kilo voorspanning nog rauw.
    Afgelopen week nog een Jetcat 120er nagezien voor een vliegmaatje, voorlager klemde iets, sprong niet lekker terug naar voren.
    Wederom verbaast dat Jetcat geen orginele GRW's gebruikt maar gewone vermaakte c3tjes met de donkere keramische kogeltjes.

    Groet Ger
     
  8. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Wat kan ik het beste aanhouden voor de voorspanning?

    Eric
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    preload

    Ergens tussen de 12N en 25N. werk bij mij het beste.
    Ga je meer voor spanning geven zal het maximale toeren tal af nemen dat je kunt gaan.
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, Belgiƫ
    Hoe meten of regelen jullie die voorspanning dan?
    Ben net bezig mijn jetcat P160 open te schroeven, dus alle info is welkom.
     
  11. arnoldslootjes

    arnoldslootjes

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    haastrecht
    ja Broekhuizen leg ff uit ik snap het ook ff niet
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Voor het meten/checken van de veer druk, doe ik het als volgt...

    As moet compleet geassembleerd zijn/ in tunnel.. of complete motor zonder startdeel en stuwconus.

    Weet welke kant van de as je moet indrukken om de as te verschuiven. (kan per ontwerp verschillen).
    Doe dit een paar x, zodat je weet, op welk moment de as iets gaat verschuiven.
    (soms schuift het lagertje niet.. dus na wat langer stilstaan even paar x proefschuiven)

    Plaats de motor horizontaal en druk met een weegschaaltje tegen de as en kijk/voel, wanneer je de as ziet beginnen met schuiven. Dat is het meetmoment.
    Bij mijn motoren is dat rond de 2 kg.
    Maar houdt bij fabrieksmotoren de specifieke spec's aan.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2015
  13. arnoldslootjes

    arnoldslootjes

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    haastrecht
    bedankt, interessante theorie. ik heb zelf een wren 44 2 traps turbine op de heli. Gr
     

Deel Deze Pagina