CG Hoogdekker

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Bullet3030, 16 dec 2016.

  1. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Hai,

    Ik heb een Hype Super decathlon en kom er niet helemaal uit met het CG.

    Het vliegtuig wil alleen maar omhoog, dus heb ik de neus verzwaard. Echt klopt dit niet want als ik inverted vlieg moet ik heel veel down geven om hoogte te houden dus zou de neus te zwaar zijn. Het is een arf dus heb hem in elkaar gezet volgens manual. Ik heb zelfs de elevator iets down staan.

    De lipo waar hij op vliegt(5000mah 3s) heb ik al helemaal voorin liggen.
    Iemand een verklaring hiervoor? ik heb nog niet zo veel ervaring hiermee..

    20160831_091712.jpg 20160831_091700.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kunnen twee dingen zijn: instelhoek verschil is niet goed, maar waarschijnlijker: motordomp is niet voldoende.

    Aan de bovenste foto te zien, staat de motor niet goed, het lijkt haast wel of de propelleras schuin omhoog wijst.
    Kantel de motor maar eens stap voor stap een beetje voorover door ringetjes onder de bevestigingsschroeven te leggen....

    Niet vergeten ÉÉRST het zwaartepunt weer op de juiste plek te leggen (voor die kist is dat ruwweg het punt waar de vleugel het dikst is)
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zwaartepunt inderdaad op ruwweg 1/3 van de voorkant van de vleugel leggen.
    Daar zit meestal ook de hoofdligger vsn de vleugel.
    Bij uitwegen mag ie een tikkie met de neus omlaag wijzen.

    Daarna krijg je dingen zoals domp en instelhoek.
    Instelhoek hoort af fabriek goed te zitten.
    Dus op de domp letten dan.
    Dan is het omhoog/omlaag en links/rechts wijzen van de motor tov de lengteas van het toestel.
    Een foute domp kun je herkennen door in de lucht halfgas te vliegen, rechtuit aftrimmen.
    Vol gas geven, kijk wat het toestel doet.
    Hij hoort rechtuit te gaan. Gaat ie omhoog, trekt de motor het toestel dus omhoog ipv vooruit.. dus motor tikkie omlaag laten wijzen.

    Voor links/rechts hetzelfde.
    Vanaf halfgas gas dichtgooien zou ik weinig invloed moeten hebben op de richting van het toestel. Tot het punt dat je te langzaam gaat.. dan komt ieder toestel omlaag ;-)

    Zit je domp goed, kun je altijd nog een tikkie spelen met het zwaartepunt. Maar eerst domp..
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Opnieuw beginnen met instellen.
    Zwaartepunt terug leggen op maximum 1/3e.
    Trim terug neutraal zetten, hopelijk staat je elevator dan ook neutraal? Hoe staat de elevatorservo trouwens als het roer neutraal staat. Roerhoorntje moet loodrecht op de servo staan, kleine correcties kun je aanbrengen met subtrim in je zender.

    Zoals hierboven al aangehaald lijkt het alsof de motor niet een beetje naar beneden wijst. Dit lijkt misschien gek als je het ziet maar het is perfect normaal!
    Motor moet een graad of 2 naar beneden wijzen (dat is een goede beginwaarde).

    Om te controleren of je zwaartepunt goed ligt met die 1/3e basisinstelling: de duikproef: http://www.modelbouwforum.nl/threads/build-log-multiplex-funcub.122828/page-2#post-1899913
    Doe dit wel hoog genoeg. Hoogte betekent tijd om te reageren;
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... roerhoorntje moet haaks (loodrecht) op de stuurstang staan.... de servo heeft er verder weinig mee te maken....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    100 pct correct. Ik snap niet hoe ik daar zo kon dwalen
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zal een "per abuis" geweest zijn, en dat geeft toch niet? makkelijk genoeg rechtgezet.... ;)
     
    Bullet3030 en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  9. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ik leer weer een hoop! Ik zal het vanavond rustig nalezen allemaal. Helaas staat hij nu even aan de grond omdat de Orangerx niet meer werken na het updaten van mijn futaba zenden..
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Makkelijke goal mag ook af en toe he :)
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  11. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke dus even kort gezegt moet ik de motor 2 graden naar beneden afstellen. Maakt de horizontale hoek nog uit?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ruwweg.... ergens tussen de 2 en de 5 graden downthrust is normaal.
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  13. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke ik ga dit aanpassen. Even wachten op de nieuwe ontvanger en dan testen. Gaat even duren maar ik kom hier op terug. Bedankt tot zo ver heren!
     
  14. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ontvanger is binnen en toch nog even op eerste kerstdag nog een beetje aan de hobby.

    Motor afgesteld iets naar beneden en iets naar rechts. De rudder stond ook iets naar links.

    [​IMG][​IMG]


    Geen weer om te vliegen nog
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Check bij de eerste vlucht vooral wat het toestel doet wanneer je van halfgas spontaan naar volgas gaat...
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  16. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Zal ik zeker doen. En de 45 graden test
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    45 graden test is voor zwaartepunt.

    Dat is niet je probleem, dat is alleen wat finetunen.
    Halfgas aftrimmen.. naar volgas geeft meteen aan of je domp goed staat. En daar zit je probleem.

    Kan ook dat de instelhoeken niet goed zijn, gaan we ff niet van uit.
    1 ding tegelijk..
    domp goed, dan kun je jezelf helemaal uitleven
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  19. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Even een terugkoppeling. Gister dan eindelijk een paar testvluchten kunnen maken. Ik durfde nog niet al het gewicht uit de neus te halen dus heb zo even een paar vluchten gemaakt met de opnieuw afgestelde motor.

    Het leek idd een stuk beter. Ook hoefde ik hem maar een enkel puntje downtrim te geven.

    Het was bijna wind stil maar toch heb ik iets ondekt. Bij het vliegen naar verschillende kanten van het veld stijgt het vliegtuig of niet. Dus van links naar rechts bv steeg hij terwijl de kist zelf vlak bleef waarschijnlijk door extra lift. Van rechts naar links bleeft hij zo goed als de zelfde hoogte aanhouden. Het is een open veld dus ik denk dat er dan toch altijd wat wind is.

    Ik wil hem nog ietsje meer down geven en ook meten met een graden meter.



    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tijd dat je het onderwerp eens leest "grondsnelheid vs luchtsnelheid". Jouw toestel voelt die wind niet!
    Met dezelfde gasstand meewind of tegenwind gaat je toestel even snel vliegen t.o.v. de lucht rondom het toestel en het is die snelheid die telt voor het toestel.
    NIET de snelheid t.o.v. jou want jij staat vast op de grond.

    Een van de grotere fouten die je kunt maken is bvb bij een sterke meewind, de gas serieus minderen "want hij gaat zo snel".
     

Deel Deze Pagina