Chloride cel, wanneer vol?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erikderaaf, 18 jul 2004.

  1. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    zoals de titel al zegt een vraag over chloride cellen

    ik gebruik deze om de gloeiplugjes voor te verwarmen.

    eerst gebruikte ik kleine loodaccus van 2 volt, die ik van de lading afhaalde zodra ze 2.3 volt aangaven.
    Dit omdat mij verteld was door iemand dat een loodaccu dan vol zit.

    Zoals gezegd nu het geval van de chloride cel(ook 2v), wanneer weet ik dat die vol zit? kan ik dat meten of moet ik gewoon op tijd gaan laden, en zo ja, hoe bereken ik dan de laadtijd?
    is het dezelfde als de loodaccus, 10 uur laden met 1/10e C?

    Als laatste, waarschijnlijk heb ik over een tijdje een robbe power peak infinity 2 lader, deze heeft ook een loodaccu laad functie, kan ik met deze lader ook chloridecellen laden?
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Chloride accu's zijn ook Pb-accu's, maar zijn geheel anders geconstrueerd en veel zwaarder te belasten.

    Je kunt hier een en ander lezen over het laden en de eigenschappen van deze accu's.

    Met de Power Peak Infinity 2 kun je deze accu's op het Pb-programma gewoon opladen.
     
  3. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    kun je lood en chloride accus eigenlijk ook ontladen, net als nicads?
    en kennen deze cellen ook zoiets als een geheugeneffect zoals bij nicad?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zoals Jan al schreef zijn Chloride cellen OOK lood accu's. Chloride is geen type maar een merknaam. De cellen zijn wel anders geconstrueerd dan de meeste loodaccu's die we al kennen. Door die andere constructie kunnen de cellen iets meer stroom leveren maar de capaciteid is vergelijkbaar met de andere vormen van loodaccu's.
    Hoe je loodaccu's, dus ook deze, moet laden is al ruimschoots tersprake geweest dus even de zoekfunctie gebruiken en je vindt het.

    Nu even dat onuitroeibare GEHEUGENEFFECT :twisted: .
    Beste mensen :teacher: , vroeger, jaren geleden, hadden ALLEEN NiCad cellen last van een geheugeneffect. Ook enkele andere cellen hadden daar een beetje last van maar die cellen zijn NOOIT in de handel geweest dus kan niemand die thuis gehad hebben. Door de verbeterde fabricage technieken en betere materialen hebben de NiCad cellen van nu vrijwel GEEN last meer van dat gevreesde geheugeneffect. Wat er nu nog over is van dat geheugeneffect is simpel tegen te gaan door je NiCad accu's één tot twee keer per jaar helemaal te ontladen (0,9 tot 1V per cel en niet lager) en daarna weer helemaal op te laden.
    :!: ALLE ANDERE OPLAADBARE CELLEN DIE WIJ GEBRUIKEN HEBBEN GEEN, NOGMAALS GEEN, LAST VAN EEN GEHEUGENEFFECT :!: .
    Vergeet dus die spookverhalen en verkoop truukjes om je een "super" lader te verkopen die het geheugeneffect tegen gaat. Allemaal gelul, het geheugeneffect bestaat alleen nog een klein beetje bij NiCad's en NIET bij andere type cellen. Daar komt bij dat er GEEN laders bestaan die het geheugeneffect tegen gaan, dat moet je echt zelf doen door je accu helemaal te ontladen voordat je gaat laden. Okè, men heeft ontladers gecombineerd met laders zodat het ontladen/laden netjes na elkaar volgt zonder dat je er nog veel aan hoeft te doen.
     
  5. Delcam

    Delcam Guest

    Ernst,

    ..het lijkt erop dat het bij mensen net zo gegaan is. Nieuwere exemplaren tonen ook bijna geen geheugen effect meer.

    Hans Delemarre
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    :lol: :lol: :lol:
     

Deel Deze Pagina