Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb bij Hobbycity in China een Clouds Fly electrozwever aangeschaft. (door hun AXN floater jet genoemd)
    Over deze kist is veel geschreven op diverse fora, het is namelijk een interessante kist voor een hele scherpe prijs.
    Voor 60 dollar (dus 43 euro) krijg je een vliegtuig compleet met brusless motor, 20 amp ESC em 4 servo's.
    Je hebt dus alleen nog een accu en ontvanger nodig.
    Toch zijn er de nodige problemen, vooral omdat er geen goede manual bij zit.
    Ik wil in dit draadje kort de hele assemblage (ik kan het geen bouwen noemen) bespreken, zodat een andere bouwer niet honderden postings hoeft door te nemen voor de mest belangrijke informatie.

    Als eerste:
    De kist wordt veel een kloon van de Multiplex Easystar genoemd.
    Zie je de kistjes naast elkaar dan is dit begrijpelijk.
    [​IMG][/IMG]
    Toch zijn er belangrijke verschillen.
    1) De hele kist is ongeveer 10% kleiner, spanwijdte, lengte, vleugelkoorde alles is kleiner.
    Op de website staat dat het vleugeloppervlak 23 dm2 tegen de EZ* 24 dm2, maar 1 van de 2 heeft het helemaal fout!
    2) Het richtingsroer is ruim 2 maal zo groot (bij de EZ* is het erg klein)
    3) De kist heeft een Brusless motor (AX2208-2208 2200Kv) circa het dubbele vermogen van de standaard EZ*!
    4) de motor staat iets hoger boven de romp, de propellor is een 5" maar een 6" past ook zonder problemen.
    5) De kist heeft rolroeren (in iedere vleugel helft een servo)
    6) De vleugel zit veel lager, het is meer een middendekker tegen de EZ* een schouder dekker.
    7) Het hoogteroer loopt over vrijwel de hele breedte van het stabilo.
    DIT IS IN FEITE EEN ONTWERPFOUT ik kom hier later op terug maar dit is de oorzaak van veel klachten over vastzittende hoogteroeren.
    8 )De hele kist is veel slanker en gestroomlijnder, ziet er gewoon beter uit en zal ook wel sneller zijn.
    Nadeel is wel dat er minder ruimte in de romp is.
    9) de kist is niet van Elapor gemaakt maar van EPO, dit materiaal ziet er veel strakker en gladder uit.
    Ik weet niet of het net zo onverwoestbaar is als Elapor, maar het is zeker geen piepschuim, het is erg degelijk.
    10) er zitten 2 koelopeningen in de neus (en een uitlaat onder de motor) voor koellucht voor de accu en ESC.

    Samengevat denk ik dat de kist wat sneller en wendbaarder zal zijn als de EZ*.
    De vleugelbelasting zal wat hoger zijn, op de doos staat een vliegklaar gewicht vanaf 560 gram, maar dat is onmogelijk, dan krijg je nooit het zwaartepunt goed (en heb je een hele kleine accu).
    De kist is tailheavy en heeft dus gewicht in de neus nodig, dat betekend een startgewicht van 660 gram, ongeveer evenveel als een EZ* en dus een hogere vleugelbelasting (en dus hogere overtreksnelheid).
    [​IMG][/IMG]
    Dit zit er dus in de doos
    Vrij kompleet, volgende posting ga ik de samenbouw (en correctie van de fouten) bespreken.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nu ga ik gelijk maar beginnen aan de assemblage.
    Als je bouwt zoals de Chinezen ben je in 20 minuten klaar, maar heb je zeker problemen.
    Ik had dus 3 uur nodig, met wat extra tijd voor het drogen van de lijm.

    Ik ben begonnen met de staartsectie, het kielvlak en stabilo zitten los in de doos.
    Van het stabilo moeten eerst wat gietproppen afgesneden worden.
    [​IMG][/IMG]
    Afvalstukjes gebruikt als testmateriaal, gewone CA lijm werkt prima op EPO!
    Het hoogteroer zit vast aan het stabilo, een dunne strook EPO dient als scharnier.
    Op het amerikaanse forum waren veel klachten over zwaar scharnierende hoogteroeren, dit wilde ik eerst zelf zien.
    Wat bleek: als het stabilo ook maar iets verbuigt (of rond staat onder belasting) wil het hoogteroer niet meer scharnieren, dit is logisch omdat het scharnier dan rond staat en niet meer kan buigen.
    Je moet dus of de scharnier vervangen door soepele CA scharnieren of zorgen dat het stabilo niet kan buigen.
    Ik heb dit opgelost door een carbon staafje in het stabilo te lijmen.
    [​IMG][/IMG]
    Ik heb een buis van 3x2 mm van 300 mm lang gebruikt.
    In de onderzijde van het stabilo 2 snedes met een mes gemaakt op 2,5 mm naast elkaar, en verder tot 3 mm uitgediept met een scherpe schroevendraaier.
    Ruimte gelaten om later eventueel CA scharnieren te monteren.
    De sleuf gevuld met CA-lijm en de buis eringeduwd.
    De lijm was iets te snel (of ik iets te langzaam ;)) het buisje zat al vast voordat het in 1 hoek helemaal onderin de groef zat, steekt 0,5 mm uit.
    Volgende keer beter, nu afgewerkt met witte acrylverf.
    Gewichtstoename 3 gram (houdt het licht, de CF is al tailheavy en iedere gram hier betekend 2 gram extra in de neus!)
    Belangrijkste resultaat: het scharnier loopt nu altijd redelijk licht!
    De andere scharnieren hebben deze versteviging niet nodig, het richtingsroer is veel korter en door de vleugel, langs de rolroeren loopt al een lange koolstofstaaf (veel langer als in de EZ*) is dit met opzet gedaan of gewoon geluk van die Chinezen?

    Vervolgens het stabilo vastgelijmd met de bijgeleverde tube lijm, een soort UHU por lijm.
    Iets opgeschuurd en ontvet met alcohol, daarna beide delen ingesmeerd met lijm en op zijn plaats geduwd. (lijm niet te lang laten drogen, dan kun je niet meer schuiven)
    Door de nokjes kun je het stabilo in feite alleen maar recht lijmen, maar ik gebruik toch een snijmat om te controleren of alles goed staat.
    [​IMG][/IMG]
    Je ziet nu ook een sleuf waar het kielvlak in past, zodat dat ook niet fout kan gaan.
    Ik heb ervoor gekozen om eerst het stabilo te lijmen en toen de lijm droog was het kielvlak.
    Niet te veel lijm in het sleufje dien, dan krijg je het kielvlak er niet meer in, zo precies past het!
    Edit na maiden, let op dat lijm die teveel is niet in de buis van de stuurstang voor het hoogteroer komt!!!!
    [​IMG][/IMG]
    Ook de roerhevels eringedrukt, aan de andere zijde zit een driehoekig borgplaatje.
    Ik heb voor het middelste gaatje in de hevel gekozen, hoop dat het goed is....
    Edit na maiden, voor hoogteroer is dit het juiste gaatje (of bij buitenste gaatje ook de servo arm verlengen), voor het richtingroer geeft dit echter te veel uitslag, buitenste gaatje gebruiken!
    Op het borgplaatje een druppel CA lijm doen, neem ook de roerhevels op de rolroeren mee, in Amerika zijn die soms losgeschoten!
    Voor onderhoud en afstellingen is het beter niet de Z-bocht van de stuurstang te gebruiken maar een kwiklink.
    De staart is nu gereed.

    Volgende stap is het maken van een gat voor de Y-kabel voor de verbinding van de 2 rolroerservo's.
    Edit: bij sommige modellen is dit gat al aangebracht in China, bij deze echter nog niet!
    Er zit een opening voorbewerkt 4 cm achter de koolstofbuis, maar dan is er geen ruimte voor de servo stekkers.
    [​IMG][/IMG]
    Dit gat is lastig bereikbaar, maar met een haaks mesje lukt het wel (was makkelijker geweest als dit gat gemaakt was voordat de romphelften aan elkaar gelijmt waren.
    [​IMG][/IMG]
    Getest en het werkt
    Vleugels monteren tot 5 cm van de romp.
    Stekkers vastmaken (servo's zijn zo gemonteerd dat links en rechts verwisseld mogen worden)
    Wanneer je de vleugels gelijktijdig in de romp duwt rustig aan de Y-kabel trekken, dit werkt prima.
    Vleugels passen heel mooi in de romp, steviger als de EZ*.
    Gaat dit in de loop ter tijd te makkelijk dan kan ik altijd nog magneten of velcro monteren.

    Volgende stap is de besturing plaatsen.
    De regelaar ligt los in de romp, ik heb hem even vastgezet met velcro.
    EDIT - later is de regelaar dus in de neus geplaatst, naast de accu, de kabels zijn lang genoeg en dit is beter voor de koeling en het COG-
    [​IMG][/IMG]
    Nu de ontvanger (standaard Futaba past precies is de sleuf voor de servo's)
    En de accu, de aanbevolen 3S1300 past precies in de neus.

    Zwaartepunt checken, moet op 48 tot 55 van de voorlijst liggen, ik wil beginnen met 48 mm (net iets voor de koolstof ligger)
    Een neuslastig toestel vliegt snel maar stabiel een staartlastig toestel is instabiel.
    Op het Amerikaanse forum waren veel klachten over slecht vliegen door achterlijk zwaartepunt (dat hebben de meeste vliegtuigen)
    Het bleek dat er 50 gram lood in de neus nodig was voor een goed zwaartepunt!!!
    De 3S2000 accu is 70 gram zwaarder en geeft een goed zwaartepunt.
    Maar nu is het toestel wel 660 gram
    Het is onmogelijk om dit toestel op 560 gram te houden met een goed zwaartepunt!
    Om de iets dikkere accu te plaatsen moet er links en rechts een klein reepje weggesneden worden.
    [​IMG][/IMG]
    En nu zit alles op zijn plek!
    [​IMG][/IMG]
    Het is krap daar met een normale ontvanger, maar het past.
    De accu zit goed klem, als deze later losser komt te zitten kan ik altijd nog wat velcro monteren
    Ik heb zelf nog een plaatsje gevonden voor een Lipo monitor. blauwe led betekend accu is vol.
    Dit werkt natuurlijk beter in eeh heli als in een vliegtuig, zal moeten zien of dit werkt.
    De led zal ik zeker niet kunnen zien maar als het vliegtuig dichtbij is moet ik de zoemer kunnen horen.

    In feite is de bouw nu gereed, maar ik zal nog een andere posting maken mat alle ZEER NOODZAKELIJKE controles en verbeteringen aan het werk van de Chinezen!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. F47O(Geert)

    F47O(Geert) Guest

    Leuk

    Hey,

    ik ben volger van de Truck sectie maar soms zegt een stem in mijn achterhoofd wel eens "koop een vlieger."

    Ziet er een leuke vlieger uit. Is dit iets voor een beginner?

    Ik heb al een 2,4Ghz zender in de truck , deze zou ik kunnen gebruiken.

    Ik volg het zeker ...

    Geert
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik moet je waarschuwen
    vliegen is zwaar verslavend!

    Belangrijk is hoe je wil leren vliegen.
    In mijn geval:
    1) trainen op de computer simulator.
    2) oefenen met weinig wind met de easystar (is erg sterk en erg makkelijk te vliegen)
    3) en dan nu deze kist met rolroeren.

    Ga je zelf leren vliegen met deze kist dan krijg je brokken.
    Ga je vliegen bij een club en krijg je les van een instructeur (met een leeraar-leerling kabel) dan is ook deze kist geschikt als leskistje.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2009
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zoals hierboven beschreven heb ik het werk van de Chinees die het vliegtuig gebouwd heeft gecontroleerd en waar nodig aangepast.
    Ik had op RCgroups gelezen dat de motorsteun maar met 1 druppel lijm vastzit.
    Nu die van mij niet hoor, die zat maar met 1/2 druppel vast :schrik:.
    [​IMG][/IMG]
    Ik kon dus makkelijk de motor loshalen, maar 10% van het oppervlak was gelijmt.
    Wat er gebeurd was als ik zo was gaan vliegen :hammer:
    Het ontwerp is goed, oven zit een T vormig steuntje zodat je de motor niet scheef kan lijmen, maar de kier is vrij groot (van 0 tot 1 mm) zodat ik (na schuren en ontvetten) de steun met epoxy gelijmt heb.
    gelijk in de 2 propjes het bijbehorende busje gelijmt met epoxy (liever geen CA op propellors), er waren 6 busjes meegeleverd, 5 te groot en 1 te klein.
    De kleine genomen en iets opgeruimt.
    Waarom er een propsaver op zit snap ik niet, later wil ik een vaste propmount monteren.
    Let wel op dat als je een normale prop als duwprop monteeerd je deze achterstevoren op de motor moet monteren :teacher:, de "bolle kant"van de bladen moet altijd naar voren wijzen.
    Anders werkt de prop erg slecht!
    [​IMG][/IMG]
    Nu gelijk de 2 imbusboutjes vastgezet met Loctite, ze zaten wel vast maar kunnen lostrillen, Ik weet waar ik over praat!

    Gelijk ook maar even naar de servo's (9 grams merk ????) gekeken.
    Deze zitten vast met een stukje dubbelzijdig tape en 1 zat half los.
    Alle 4 extra vastgezet met aan elke kant een druppel hotglue.
    Edit: ik had later veel last van het slecht centreren van deze servo's, ik heb ze al snel alle 4 vervangen door 9 grams TowerPro en Tunigy servo's, hierna geen problemen meer gehad, mijn advies: test de sevo's goed voor je ze vastzet!
    Met een sateprikker 1 druppel op zijn plaats laten vallen en met een natte vinger aandrukken.
    De lijm koelt dan snel af en zal het schuim niet laten smelten.
    Wel met een NATTE vinger, anders zit je vinger ook vast en doet het pijn.
    Gelijk ook het moertje en het imbuschroefje met Loctie geborgd (safety first).
    Edit na maiden: de rolroer uitslag mag best wat meer, verplaats de stuurstang gelijk naar het buitenste gaatje van de servo arm (arm 12 mm i.p.v. 10 mm).
    Snij ook een stukje weg van het nokje dat op onderstaande foto zichtbaar is, nu loopt de servo arm hier tegen aan!
    [​IMG][/IMG]
    Dit dus bij alle 4 de servo's gedaan, nu even werk maar wel een gerust gevoel als je gaat vliegen.
    Zender afgesteld op het vliegtuig, servo's goede draairichting gegeven!
    De stuwkracht van de motor is 450 gram, bijna het dubbele van een EZ* met een 7 cels Nicad.
    Een handstart lijkt mij het beste met halfgas.
    Op kort gras kun je ook starten op zijn buik, maar dan moet je de buik verstevigen met tape.

    Ik wil eerst vliegen met de standaard CF zonder aanpasingen (alleen die noodzakelijke versteviging van het stabilo.
    Nu wachten op een dag met weinig wind voor de maiden!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    :thumbsup:Willem,

    Mooi verhaal prima gedaan ziet er goed en duidelijk uit.
    De motorsteun zit bij mij heel erg vast.
    willem je zegt :
    Volgende stap is het maken van een gat voor de Y-kabel voor de verbinding van de 2 rolroerservo's.
    er zit toch al een sleuf in het midden van de romp voor de Y-kabel
    waarom heb je die niet gebruikt?

    Het schijnt dat de propsaver niet te verwijderen is las ik.

    verder las ik ook dat de 2 vleugelhelften losser gaan zitten na een tijd, men gebruikte klitterband aan de 2 helften, en een gebruikte een of 2 magneetjes zoals gebruikt op de cabinedeksel.

    en laten we hopen we krijgen niet de magneet probleem van de motor.

    nogmaals mooi werk willem :thumbsup:
    groeten
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bij mijn toestel zit er echt geen verbinding tussen de ruimte waar de vleugels in gaan en de binnenzijde van de romp.
    Onder de vleugel ruimte door loopt wel een sleuf waardoor de 3 motorkabels lopen (en waardoor de koelluct ontsnapt).
    Ik heb dus ongeveer 10 x 10 x 10 mm schuim weggehaald voor doorvoer van de Y-kabel.

    Dat zijn inderdaad de problemen die met ouderdom of harde landingen kunnen komen:
    - Vleugels die los gaan zitten.
    - Metalen plaatje van cockpitkap die los gaat zitten.
    - Magneten in de motor die los gaan zitten.
    Ook kan ik later nog kijken naar:
    - ander kleurschema (beter zichtbaar als 95% wit)
    - propsaver vervangen door propmount (alles kan los, als je maar wil ;))
    - 6x4 prop proberen
    - bodem versterken voor buiklandingen.

    Gezien de kostprijs van deze kist is het geen ramp om hem eens geheel te moeten vervangen.

    Groeten Willem
     
  8. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Willem ,
    even een foto van de bestaande sleuf waardoor de Y kabel doorheen komt,
    de connectors komen in die holle ruimte te zitten

    [​IMG]

    ok ja wat er nog zoal nog kan gebeuren later dat klopt,
    ben wel benieuwd naar ander kleurschema , verven of spuiten heb ik nog nooit gedaan op EPO of elapor.

    groeten
    Jac
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Jaccies

    Het gat dat er bij jouw toestel in zit ontbreekt bij die van mij.
    Vreemd want ze moeten (bijna) uit de zelfde partij komen.
    Ik had hem 4 weken geleden besteld maar de douane heeft voor 10 dagen vertraging gezorgd zodat ik hem pas deze week kreeg.

    Zit nu te wachten op minder wind voor de maiden....
    In het park hier staan hoge bomen = veel turbulentie bij wind.
    Het vliegveld in Woerden heeft geen bomen, maar is verder weg.

    Groeten Willem
     
  11. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hoi Willem
    Ik heb hem meteen besteld toen ik een mail kreeg dat ze weer beschikbaar waren, en dat was op 4 juni en op 9 juni is die op de post gedaan en 16 juni was die hier.

    Dus raar dat bij jou de sleuf er niet in zit voor de Y-kabel.

    Had HC mail gestuurd van defecte servo, ze zeiden dat ik het hele pakket maar terug moest sturen, heb ze bedankt en nieuwe servo gehaald.
    De servo zit er al in, heb alleen de draden door moeten knippen dicht bij de kapotte servo en nieuwe servo vastgesoldeerd.
    De servo kabel zit moer en moer vastgelijmd in die epo strip voor de koolstofstaaf.
    [​IMG]

    Heb ook de carbon in de stabilo geplakt, was de eerste keer viel toch tegen
    om met scherpe schroevendraaier 3 mm netjes uit te diepen........
    heb de instructies gevolgd van: _wf0jb2eK2M[/media] - How to Install Carbon Rod in Foamie Wings wel handig
    Ik gebruik Zacki Elapor CA en had redelijk wat tijd, was niet zo snel droog.

    Ik heb de buitenste gaatjes gebruikt voor de roerhevels is beste voor beginners ( en dat ben ik zeker nog ) is het advies van rcgroups forum.

    suc6 morgen of zondag ...ik hoop voor je het blijft droog....windkracht 4

    groeten
    Jac
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Posting 3 dubbel geplaatst?
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dubbele posting
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zondag dus de maiden gemaakt met windkracht 4 (en vlagen.)
    Eerst even mezelf "ingevlogen" met de EZ* op 8 cellen NiMh.
    Nu de EZ* moet bijna continu op volgas vliegen onm tegen de wind in te komen.
    Met knikkende knieen de CloudsFly gepakt, half gas gestart, en vloog prachtig recht weg!!! :)
    Weinig trim nodig.
    Vloog als een droom met die harde wind, is veel minder windgevoelig als de EZ*, de CF vliegt goed bij half gas.
    Door de witte kleur en het slanke profiel is hij met de wind mee wel snel slecht zichtbaar.
    Paar loopings gemaakt, dan heb je wel 2/3 gas nodig.
    Volgas nog veel te schichtig om voor mij goed te kunnen vliegen.
    Je hebt het richtingsroer nauwelijks nodig, sturen gaat prima met de rolroeren.
    Na 10 minuten geland (2000 Mah accu nog lang niet leeg, maar ik wilde even tot rust komen zelf)
    2e vlucht wat meer geprobeerd.
    Starten vanaf het gras ging echt niet, vanuit de hand ging echter prima, ik hoefde niet te gooien, gewoon half gas en loslaten (tegen windkracht 4 in dan wel)
    Nu ook een paar rols geprobeerd, deze mogen best wat sneller (rolroeruitslag is 8 mm naar boven en onder dit mag meer)
    De nokjes op de vleugels voor bescherming van de servo's blokkeren echter de volle servo uitslag, slechte zaak!
    Hoogte roer was prima (10 mm naar boven en onder)
    Richtingsroer uitslag was te veel (18 mm naar links en rechts)
    Ik denk dat de kist het beste vliegt met alle roeruitslagen 10 mm, gemeten bij de servohevel.
    Ook weer ruim 10 minuten gevlogen.
    3e vlucht begon goed maar toen begon de CF vreemd te doen, ik merkte dat het hoogteroer slecht reageerde, op een gegeven moment had ik helemaal geen hoogte roer meer, met windkracht 4 :eek:
    Moest natuurlijk denken aan die klachten uit de USA over zwaar gaande hoogteroeren!
    Wel het veld gehaald maar de landing kwam uit in een hek.
    Ik weet nu dat EPO net zo sterk is als Elapor;)
    er dat een deuk in de neus en 2 deukjes in de vleugelvoorlijst, al uitgedeukt met stoom.
    Ook de oorzaak gevonden van de problemen met het hoogteroer:
    Bij het lijmen van het stabilo was er lijm op de 1mm verenstalen stuurstang gekomen, dit was opgestroopt en had het hoogteroer steeds zwaarder doen gaan totdat de stuurstang dubbel geslagen was.
    Ik maak de stuurstangen nu dus demontabel, zonder Z bocht aan het eind maar een kwiklink.
    Jammer van de deukjes, er zullen er echter nog wel meer volgen.

    Conclusie:
    De FJ stuurt prima met zowel rolroeren als met richtingsroer (maar minder goed zonder hoogteroer ;))
    De FJ vliegt met harde wind makkelijker als de EZ*.
    De FJ maakt makkelijker loopings en rols (wel behoorlijk down geven als hij op zijn kop hangt) maar is geen aerobatic toestel (en ik ben geen aerobatic modelvlieger).
    Volgende keer vergelijken met minder wind maar met veel wind verkies ik de CF boven de EZ*

    De servo's hebben af en toe wel last van "jitter" nog even goed gekeken en het lijken deze servo's (weet ik niet 100% zeker, lijken zo op elkaar).
    9g Micro Servo
    Kosten dus 3,63 dollar bij Himodel
    Ik heb al meer problemen met deze servo's gehad in een ander model, toen vervangen door een 9 grams Turnigy servo van Hobbycity
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy TG9 9g / 1.6kg / 0.12sec Micro Servo $2.99
    Deze zien er precies hetzelfde uit, alleen snoertjes hebben andere kleur en deze doen het beter, voor 2,99 dollar! dus het zit niet in de prijs!
    Ik zal morgen nog even de bovenste postings aanpassen met de juiste bouwwijze.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
  15. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    nijkerk
    hoi mooi verslag . als ik het zo lees is deze een geduchte tegestander van de ez



    [ps pc blijve hangen? ]
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Inderdaad.
    De EZ* is een hele leuke kist, maar je wil al snel wat verbeteren.
    Groter richtingsroer.
    Rolroeren
    Sterkere brusless motor op Lipo accu's
    Deze kist heeft dit allemaal al voor 2/3 van de prijs van een standaard EZ*
    Aan de CF valt veel minder te verbeteren, hooguit de bouwfoutjes van de Chinezen!
    Om deze reden heb ik deze kist gekocht in plaats van mijn EZ* te gaan upgraden.
    Voor mij zou ideaal zijn een CloudsFly als bouwdoos, In 4 uur bouw je hem helemaal, nu ben je 3 uur bezig de fouten van een ander te corrigeren.

    Nadelen:
    Hoge verzendkosten.
    Geen dealer voor onderdelen in Nederland.
    Mindere kwaliteit servo's.
    Foutjes bij bouw in China. (fouten maken kan ik zelf ook wel ;))
    Er zit geen bruikbare manual bij (maar dat is nu dus hier opgelost)
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  17. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hoi Willem,

    mooi verslag, daar heb je wat aan en maiden geslaagd dus .
    ja kan me voorstellen met knikkende knieen haha...

    alles goed gegaan behalve dan probleem met hoogteroer,
    en je hebt het probleem gevonden .
    Ik was hier ook bang voor en om te voorkomen dat ook door e.v. capillaire werking de pushrod vol kon lopen met lijm heb ik voor het lijmen van de stabilo plakband gepakt klein gaatje erin geprikt , hier doorheen de verenstalen stuurstang gestoken en de pushrod zo afgedicht , en ook nog wat plakband gedaan op de verenstalen stuurstang.

    je weet ik heb de roerhendels in het buitenste gaatje zitten,
    ik zal mijn roer uitslagen ook eens meten .


    groeten Jac
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    ik weet ook niet hoe de lijm erin gekomen is.
    En het gekke is dat de lijm dus na 4 dagen eerst geen problemen gaf maar pas is gaan kleven na 2 vluchten.

    Gewoon een domme fout.

    Maar is zou de 1 mm pushrods zowiezo demontabel houden i.v.m. onderhoud.
    Ik laat nu de lijm 100% drogen in de lege buis.
    Rijg er dan een 1,2 mm staaldraad door
    En dan een 1 mm staaldraad met een druppel WD40

    komende dagen geen tijd om te vliegen helaas.
     
  19. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hi Willem,

    had nog contact met iemand ( doet o.a. veel prop balancing voor zijn werk) en zei me dit:
    Hi Jac,
    I also tried to remove prop saver, is fixed so no success.So I leave it as is.
    Check balance for both props, my where unbalanced and cause noise and vibrations.
    I also tried different props, 6x4 and 6x5 . 6x4 is about same as stock 5x5, only takes more amps...
    6x5 is nice and very fast, but do not forger, ESC is only 20A . But during flight is very well cooled thanks to holes in front.
    David

    Hij zei me ook nog dat de vleugels in de romp niet goed locken dus niet tegen elkaar komen, buiten de romp locken ze perfect.
    Van 2 nokken van een wing heeft die 1,5mm weggehaald lees maar:
    Hi jac
    first of all, I put magnet( from old brushless motor) on one wing and iron on other wing, because I foung wing lock useless.But it did not help.
    With wings out of fuselage I hear magnet "click" when wings lock together, but in fuselage not.
    Take your wings out of plane, lock them together, make marks on each wing, measure distance between them.
    Than put wings into a fuselage.
    Now check again distance between marks.
    I did and distance was about 2mm higher than locked out of fuselage.That was reason why wing lock does not work even with magnet.
    On the picture are two crosses. From there I remove 1,5mm of foam from both sides.
    Now wings can go deeper into a fuselage and magnet lock works nice now.
    zie foto waar die 1,5 mm heeft weggehaald:
    Attachment browser: dorazy.jpg - RC Groups

    ps: willem zie hij heeft die sleuf ook voor Y-kabel

    groeten
    jac
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2009
  20. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Wilem

    Ik heb je aanpassingen gezien in de bouwbeschrijving.
    een ding snap ik niet wat je zegt:
    Edit na maiden, voor hoogteroer is dit het juiste gaatje (of bij buitenste gaatje ook de servo arm verlengen),
    bedoel je:
    hoogteroer middelste gaatje gebruiken echter
    heb je buitenste gaatje gebruikt dan verplaats de stuurstang naar het buitenste gaatje van de servo arm (arm 12 mm i.p.v. 10 mm).

    en was je CG goed van 48mm?

    groeten
    jac
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2009

Deel Deze Pagina