CNC Portaalfrees

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door arthurw, 18 aug 2005.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Na de low-budget frees en de bouwpakket-frees zal ik ook mijn project voorstellen. Waarschijnlijk helpt dat voor mij ook om de vaart er in te houden...

    Mijn project begon een beetje als de low-budget CNC frees - maar dan met stappenmotoren. Het doel was om van her en der bij elkaar gescharrelde onderdelen een frees te bouwen.

    Dus zocht ik via ebay naar onderdelen, lineaire lagers, etc. Probleem was dat ik op een gegeven moment ook een paar goede onderdelen op de kop tikte, waarbij eerdere onderdelen de zwakke schakel zouden worden. En zo werden de onderdelen steeds beter en werd de frees steeds groter. Het plan groeide uit van een kleine frees voor hout tot iets groters wat ook aluminium en GFK zou kunnen frezen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hou straks dus wat onderdelen over die ik zelf weer zal proberen te verkopen, zoals

    [​IMG]

    leuk voor een kleine frees maar past niet meer bij mijn grotere ontwerp.

    Zeker toen mijn zwager zich bereid verklaarde om het aluminium te verzorgen voor de ombouw. Ik kan binnen zijn kozijnenbedrijf rondkijken naar wat ik hebben wil en hij zaagt het voor mij. Het frame wordt zeer solide uit stukken 4 * 12 cm gepoedercoate alu koker van 4 mm dik. Met behulp van draadeinden wordt alles tegen elkaar getrokken.

    Ik heb de meeste onderdelen nu binnen dus kan beginnen met tekenen.

    Meteen mijn eerste ervaring met Rhino.

    [​IMG]

    Het hele portaal rijdt heen en weer, in het midden komt een plaat.

    Alleen de spindels moet ik nog zien te vinden, waarschijnlijk 12*3 trapezium met roodkoper moeren, behalve de z-as waar voor ik een kogelomloopspindel heb gevonden.

    Op dit moment is er nog niets gezaagd, maar binnenkort gaan we aan de slag!

    Commentaar hoor ik graag, alles bestaat nu alleen nog op papier en kan nog gewijzigd worden.

    Arthur
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi,

    Mijn eerste onderdelen (stappenmotoren + electronica) zijn vandaag gearriveerd. Binnenkort ga ik dus ook aan de slag. Eerst maar proberen de motoren draaiende te krijgen via de parallelle poort. Daarna de hardware, wat mij het minst moeilijk lijkt. Jij begint in de andere volgorde.

    Wat voor stappenmotoren gebruik jij? Software? Via PC of PLC?

    1 tip; Veel leuke onderdelen (geen spindels) zijn te vinden op conrad.nl>modelbouw>technische modelbouw onderdelen. Lagerblokken, lineaire lagers, kogellagers, tandriemschijven etc.

    Ik ga dit project met belangstelling volgen.
     
  3. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hoi Erik,

    Als stappenmotor driver gebruik ik linistepper kitjes. Die koop je met alle onderdelen en een tweezijdig PCB en soldeer je dan zelf in elkaar.

    Ik heb er 1 gebouwd samen met een pulsgenerator zodat ik zonder pc kan testen of het werkt.

    Nadeel van de linistepper is dat ie alleen werkt met unipolaire motoren - dus minimaal 5 draadjes - veel van de steppermotoren die je goedkoop kunt krijgen hebben 4 draden. Voordeel is wel dat je ook microsteppen kunt doen.

    Ik heb een aantal stappenmotoren die waarschijnlijk wat te licht zijn - als alles straks werkt dan ga ik het eerst daarmee proberen en vervang ze dan door krachtigere indien nodig.

    Arthur
     
  4. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je al informatie over die software? Dit is tot nog toe mijn grote struikelblok. Ik heb de (gratis) turbocnc gedownload (which should do the job), maar die vraagt als input om een bestand met de extentie .cnc Is dit hetzelfde als G-code?

    Erik
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor die spindels:
    Vraag eens bij Herman Buitelaar of bij Dutec.nl
    De laatste heeft ze sowieso.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ah, jij pakt het gelijk proffesioneel aan! Mooi man, ik ben zeer benieuwd.
    Houd je goed bij wat het je allemaal kost? Dit wil ik in m'n enthausiasme nog wel eens vergeten namelijk..
     
  7. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ben je gek? Straks leest m'n vriendin het en zelf wil ik het ook eigenlijk liever niet weten...

    De meest recente aanschaf: 2 stappenmotoren met 10 mm as a 32 euro p/s.

    Koppel 1.3 Nm ( dit is gelijk aan 13 Kgcm en 130 Ncm ).

    [​IMG]

    Groeten
    Arthur[/quote]
     
  8. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Nu de zelbouw freestafels toch in de mode zijn, heb ik besloten er ook maar eentje te bouwen.
    Vooral nadat ik op het werk 4 lineaire lagers van 1120 mm lang had gekregen (occasie) en 2 van 350 mm (splinternieuw)

    [​IMG]

    Hier het ontwerp voor de freestafel met een bereik van 900 x 700 mm.

    [​IMG]
     
  9. Gerjan

    Gerjan Guest

    Dirk W waarom 900x700 mm en niet 1000x700 mm?
    met 1000mm kun je een balsa plankje frezen
    of is dit met de hedendaags materiaalen al een beetje achterhaald

    Groeten
     
  10. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @gertjan,

    Hij heeft lineaire lagers van 1120mm lang. Maar als hij helemaal in het begin of aan het einde staat (ligt aan het ontwerp), dan kan de frees niet verder. De frees kan dus niet precies in alle 4 de hoeken komen, maar maximaal in 2 (de hoeken van het onderstel). En doordat hij dus niet in 2 hoeken kan komen, wordt je werk lengte korter. En mogelijk dat hij dus wel de lagers van 1120mm lang gebruikt, maar dat zijn frees maar 900 x 700 kan afleggen, omdat daarbuiten de freesbank lagers ophouden.

    Hoop dat je het een beetje snapt.

    groeten paul

    P.S. ben sinds vandaag ook begonnen met een eigen freesbank. 3 stappenmotoren heb ik gekregen van een vriend. En de besturings printen heb ik besteld bij NC-step, voor een totaal van 42 euro voor 3 printen (stuurprint, voeding en opto-coupler).
    En voor joost, ik zal proberen om het kosten plaatje een beetje bij te houden.
     
  11. juan30

    juan30 Guest

    Ik zal het volgen met grote belangstelling
    jullie zijn niet de enige die hier aan werken

    succes
     
  12. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Vandaag is mjin aluminium gezaagd.

    Alles ligt nu nog los opgestapeld, de volgende stap is het met draadeinden stevig tegen elkaar aan trekken van de verschillende onderdelen van het frame.

    Zaagwerk is perfect! Superstrak en helemaal vlak + recht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je zou het niet zeggen maar er zit voor 5 meter aan aluminium profiel in...

    Arthur
     
  13. Gerjan

    Gerjan Guest

    @salamander ik snap hem helemaal

    Aan alle bouwers succes, ben benieuw naar de resultaten.


    Groeten
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    De uitleg van Salamander klopt helemaal, 1120 mm voor de geleidingslat - 2 x 103 van de lagerschoenen = 914 mm

    Trapeziumschroefdraad en moeren heb ik gevonden bij overtoom of zijn er nog goedkopere te vinden ?
    Stuurkaart ga ik van NC-STEP kopen.
    Heeft er al iemand stappenmotoren van www.stappenmotor.nl gebruikt ?
    Deze zijn wel een stuk goedkoper dan bij nc-step.

    Groeten
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Voor trapeziumdraad zijn er in België: Central Auto op de Noorderlaan en Galler op het Stuivenbergplein in Antwerpen, en Govaerts in Berlaar-Heikant. De prijzen even telefonisch vergelijken. Dat opsturen en autorijden ook geld kosten, wist ge al wel.
     
  16. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    bedankt zinnia, ik zal daar eens informeren.
     
  17. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Het gezaagde aluminium ziet er mooi uit!

    Arthur, ik begrijp niet dat je alles zo mooi aanpakt en dat je wil gaan bezuinigen op de motoren. Ga maar op zoek naar unipolaire stappenmotoren, deze zijn veel gangbaarder en worden ondersteund door de meeste soft- en hardware. De mijne heb ik van http://www.vandijkenelektronica.nl, niet duur en binnen 2 dagen in huis. Ik weet nog niet of ze krachtig genoeg zijn voor mijn machine, eventueel kan er nog een vertraging op. Dit wordt een soort "trial and error"-gedeelte. Je zou ook eens kunnen kijken bij het reeds genoemde http://www.stappenmotor.nl

    Hoe wil je de stappenmotoren gaan verbinden met het trapeziumdraad? Probleem bij mij is dat de spindeldiameter 8mm is en dat de asdiameter van de motor 5mm is. Graag zou ik ze rechtstreeks koppelen, maar ik kan nergens een goed onderdeel vinden. Heb jij hier ideeen over?

    Gr.

    Erik

    Update van mijn project; De stappenmotoren draaien via de paralelle poort, optocouplers (4N32) en zelfbouw elektronica op basis van de UCN 5804. Software is van Kellycam. Soms word motor A beinvloed door motor B (of omgekeerd), dit probleem moet nog opgelost worden. Eerste deel van lagers, lagerblokken etc. is inmiddels besteld bij Conrad.
     
  18. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Motoren heb ik al - 1.5 Nm 8 draads - zowel uni als bipolair aan te sturen via www.stappenmotor.nl

    Als aansturing heb ik nu een lineaire driver van damen-cnc.com maar die kan niet zo goed met de laagspannings motor overweg. De drivers van www.stappenmotor.nl heb ik in werking gezien - zijn professioneel maar wel wat duurder.

    Een koppeling hoop ik nog wel ergens op te kop te kunnen tikken - maar in geval van nood kan een stukje gasslang (indien nodig met slangeklemmetjes) ook nog wel dienst doen. Stug en geen probleem bij niet perfecte uitlijning.

    Arthur
     
  19. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Als je draadas nog dikker was geweest had je er een gat van 5 mm. in kunnen boren en daar de as van de motor in plaatsen.
    Ken je niemand die een draaibank heeft?, dan dan je een stukje laten draaien met twee verschillende boringen om beide assen te koppelen.
    Als ik iets tegenkom dat bruikbaar is laat ik het wel weten.
     
  20. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @ dirk W,

    Ik heb de trapeziumdraad bij overzoom besteld. Het is niet het goedkoopste denk ik. Maar ik kon geen fatsoenlijk ander adres vinden, die ook bezorgde. Totaal van 100 euro aan trapeziumdraad inclusief 4 bronzen moeren. Je kan natuurlijk ook gewone schroefdraad nemen, maar ik denk dat die na loop van tijd stuk loopt. Neem in ieder geval geen moeren en draadstangen van hetzelfde materiaal, dan heb je kans dat het op elkaar invreet als het niet helemaal goed uitgelijnd zou zijn, of er gaat iets fout. En zie het dan nog maar eens los te halen, zonder de draad helemaal te beschadigen.

    Ik heb trouwens ook de printplaten van NC-step.de besteld. Zouden morgen of begin volgende week aankomen bij mij thuis. Nu heb ik ook 3 stappenmotoren van iemand gekregen. Maar moet nog kijken of ik die kan gebruiken. Want die zijn 2,4 A per phase. En de stuurkaart van nc-step kan eigenlijk maar 2 A per phase.
    Maar ik heb nc-step een mail gestuurd hierover, kijken wat het antwoord is. Misschien iemand hier op het forum een oplossing???

    groeten Paul

    P.s even uitleg van de 100 euro. Er zit 8 euro bezorgingskosten in. En 16 euro BTW. En ik heb 4 meter trapeziumdraad besteld.
     

Deel Deze Pagina