co2 laser

Discussie in 'CNC' gestart door fpvflyer, 12 jan 2011.

  1. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ik ben al een tijdje aan het denken om een co2 laser te kopen (min 50watt). zijn die 'china' co2 lasers die je op ebay ziet iets qua prijs/kwaliteit verhouding?
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    Wil ik je graag een advies geven..
    Ik heb daar ook eens voor gekeken. Ik weet niet wat je er mee wilt doen, maar je hebt behoorlijk wat gas nodig. Je hebt ongeveer 1L/h/Watt nodig. Bij mij kwam dat al snel uit op 500L per uur :p (nodig om RVS plaat te snijden) De meeste grote gasflessen zijn 40-50 liter. Stel er zit 200 Bar in de fles, betekend dat, dat jij met 50W laser en 50L fles, er 200 uur mee kan fikken. Uberhaupt om een CO2 gasfles te kunnen hervullen moet je "lid" zijn van de vulmaatschappij, en dat is vrij prijzig (en dat is per jaar, ik geloof 100€). Daar komt het vullen de fles nog bij.

    Wat ik ermee wil zeggen, verkijk je er niet op :)

    Gr. Rik
     
  3. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ???
    sorry rik, maar volgens mij bedoel je iets anders dan ik in gedachte had. Ik heb meer over zulk soort apparaten: zie Speedy 100, Trotecs apparaat voor CO2 laser snijden, en graveren, speciaal voor starters.

    dit is de trotec speedy 100 (instapmodel). trotec is de ferrari onder de co2 laser machines, maar daar betaal je natuurlijk ook voor.

    oja, rvs plaat kun je met zo'n co2 laser machines niet snijden. wel plexi/hout/glas enz. maar geen metalen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2011
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    haha, nee klopt;)
    ik kan nu even niet gokken over welke machine jij het hebt, glazen bol is weg voor update ;)

    ik dacht in eerste instantie dat je hem zelf wilde gaan maken. Je kunt namelijk ook een buis los kopen en zelf een x-y tafel maken (vandaar in cnc forum dacht ik).

    Hoe dan ook, heb je bij deze apparatuur geen CO2 gas nodig dan? Ik meende dat elke CO2 laser per 1L/h/Watt nieuw vers CO2 gas nodig had. Soms zelfs combinaties van Helium en stikstof. 1:2:8 (CO2:N2:He). Maar zeker weten doe ik dat niet ;)

    Gr. Rik
     
  5. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    nope, je hebt geen gas nodig. wel een waterkoeling is noodzakelijk en eventueel een afzuiging.

    voordelen van een co2 laser tegenover een cnc frees:
    co2 laser is 'contactloos', dus eindproduct hoeft niet te worden nabewerkt (bijv. naschuren). tevens is een co2 laser is een stuk sneller. oja, ook geen stof vorming
    het nadeel is dat je een goede cnc frees al voor 1500 euro hebt, maar voor een co2 laser ben je min. 4x zoveel kwijt. tevens kan een co2 laser alleen 2d snijden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2011
  6. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    zou ik niet aan beginnen. want wanneer de laserstraal in je oogje schijnt is het dag,dag netvlies ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2011
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Er zit wel degelijk een C02 reservoir in zo'n lasertoestel. En dit loopt langzaam leeg waarna deze moet gerfurbished worden zoals ze zeggen. Maar dat moet maar na een paar jaar bij normaal gebruik. Op het werk hebben ik een versalaser aangeschaft zo'n dik jaar geleden, een concurrent van trotec, net als bv epilog en zo zijn er nog wel.
    Wel mijn complimenten als je er zo eentje vindt voor €6000. Dan zal het maar een kleintje zijn om trofeeën te graveren of zo. Je moet nog de afzuiginstallatie, filters,... rekenen ook als je er allerlei wilt mee snijden zoals ik ook doe.
    Mijn speurwerk kwam uit op zo'n 15.000 voor de goedkoopste met toch nog redelijk oppervlak maar laag vermogen (ik dacht vanaf 15W).
    We zitten wel een stuk hoger gelukkig.
    Kleinste die ik tegengekomen ben geschikt voor bv 3mm staal, was al zo'n €80.000, dus echt hobby is dat niet meer....
    Op youtube zag ik wel selfmade toestellen ook, erg nice eerlijk gezegd.
    En qua veiligheid, de laser is altijd naar beneden gericht natuurlijk.
    Voor 2D dingen frees ik nog zelden, meestal met de laser. Als je zo'n speelgoed hebt, wil je niets anders meer.
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    metalen willen anders wel lekker spiegelen. Een speciale bril hiervoor is onmisbaar... Waarschijnlijk zit daarvoor bij jullie die kap er over heen, zodat er geen infrarood (IR, wat je niet ziet!) licht doorheen gaat.
     
  9. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    neuh hoor klopt niet, de co2 zit in de lamp/buis en is een afgesloten geheel
    zie Koolstofdioxidelaser - Wikipedia en hier een voorbeeld van een buis
    http://cgi.ebay.com/40w-CO2-Sealed-...338?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item230d3a3702
    je kunt dit misschien vergelijken met een TL lamp waar het gas in de lamp zit en de ontlading in de lamp plaats vindt.

    dit heeft ook niks te maken met 'refurbished'. je kunt niet 'de glas buis' open maken om er nieuw gas ofzo in te doen ;)
    wanneer ie op is, is ie op en zul je een nieuwe 'lamp' moeten kopen

    ik heb zelf deze op het oog:
    CO2 LASER ENGRAVING CUTTING MACHINE ENGRAVER/80W/ 1390 - eBay (item 250753070552 end time Jan-16-11 05:39:18 PST)

    80 WATT!!!
    1300 X 900mm woking area
    'red dot' voor het instellen van het nulpunt
    enz.enz.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2011
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    kan net aan aluminium graveren...

    snijden lukt nog niet. en dan gaat het om geanodiseerd waarschijnlijk vanwege de lagere reflectie.
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Ja, dat dacht ik dus ook. Voor een beetje snijwerk van metalen heb je wel een paar honderd watt nodig...Bovendien is de maximale snelheid ook afhankelijk van je vermogen, dikte van je plaat en het materiaal. Het is niet alleen de snelheid die je tafel kan halen...

    Die glazen buis is inderdaad gemaakt door de boel eerst hoog vaccuum te trekken, en er dan CO2 in te doen. Hij heeft daarom idd een levensduur...

    Een kennis van me werkt in een machinefabriek, en die hebben een CO2 snijtoestel waar ze de CO2 steeds moeten vervangen (er staan 5-10 CO2 cilinders aan het apparaat gekoppeld ofso)

    Maar wat wil je er eigenlijk precies mee gaan doen (of is dat geheim ;) )? Want daar ben ik wel in geinteresseerd :)

    Het is een prachtig apparaat, maar in mijn ogen te duur voor wat hij kan... ;)

    Gr.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2011
  12. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Je moet maar eens kijken op de volgende link:
    Wholesale co2 laser - Buy Low Price co2 laser Lots on Aliexpress.com

    Goed oppassen met de prijzen, want de transportkosten kunnen vrij hoog zijn, en ook nog douane-kosten niet vergeten

    Voor die toestellen heb je idd geen gas nodig. Lamp kapot-> nieuwe kopen.

    Ik heb hier de beschikking over 2 van die toestellen. Een met een snijopp. van 24x20 cm en een met een snijopp van 60x40cm.

    Die kleine kostte iets van een goeie 1000 euro, maar was eigenlijk onbruikbaar zoals die geleverd werd. Er moest zelf nog een afzuiging en lucht-toevoer voorzien worden. zonder dat is geen goed resultaat mogelijk. Ook de waterkoeling moest zelf voorzien worden (met aquarium-pomp, je ziet de emmer onder te tafel staan). De controler van de machine werd onmiddellijk vervangen door een andere omdat de originele op niets trok.
    Je ziet, je krijgt waar je voor betaald. Nu werkt het wel naar behoren.

    Hier een foto en filmpje van de kleine in actie
    [​IMG]
    ny603t9l_TE[/media] - PC160075

    Die grotere is bruikbaar zoals die geleverd werd.(die koste dan ook wel een factor 5 meer) Daar zijn we zeker tevreden over. Plug en play. Alles netjes ingebouwd, afzuiging, luchttoevoer, en zelfs een koeler voor het water. Met 80 Watt laser, autofocus, red dot, enz. ook een draaitafel om op cirkelvormige objecten te graveren.

    De aansturingssoftware is "wel op zijn chinees". Soms doet die dingen die je echt niet begrijpt, maar al bij al werkt het naar behoren. Die machine heeft nu al aardig wat uurkjes gelaserd zonder problemen.
    Een plezier voor de modelbouwer.
    [​IMG]

    Het zijn zeker geen goedkope toestellen, maar als ze er eenmaal staan kan je ze niet meer missen. Je gebruikt ze voor vanalles en nog wat.

    Het is natuurlijk afhankelijk van je budget, maar als je naar de goedkopere modellen gaat, kan je toch nog een hoop bijkomende kosten verwachten en extra tijd om het goed te krijgen.
    Ik zou toch aanraden iets meer uit te geven, tenzij je handig genoeg bent om een hoop verbeteringen aan te brengen.

    Koen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ik wil hem graag gebruiken voor snijden van plexiglas (max 5mm dikte). 80 watt lijkt me toch wel voldoende hiervoor. of toch nog wat meer vermogen?
     
  14. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    @koen330. super!!!!! geweldig dat jij juist deze co2 laser hebt, die ik op het oog heb.
    aliexpress .com had ik ook al gevonden, maar volgens mij zijn de prijzen, gelijk aan de prijzen op ebay.com. of niet? verbeter mij graag, wanneer ik het fout heb.

    die kleine valt voor mij sowiso af, want volgens mij is ie alleen goed voor te graveren en niet te snjiden. of zit ik alweer helemaal abuis?

    heb nog een paar vraagjes ;):
    - hoelang was de levertijd voor de grote?
    - wordt hij tot aan de deur geleverd, of doen ze hem ook voor je opzetten?
    - hoe zwaar is de grote ongeveer (uitgepakt uit de krat)? hoe heb je hem op zijn plaats gezet? (met een pallet krik/wagentje ofzo?)
    - is het makkelijk om de snelheid, wattage, nulpunt in te stellen etc. met de bijgeleverde software?
    - welke formaten leest de bijgeleverde software in (psd, dfg, dfx, etc?)

    kun je nog wat meer vertellen (positieve aspecten, maar ook graag negatieve dingen)

    ik hoop dat ik je niet helemaal overrompel met al deze vragen ;)

    oja, zou het mogelijk zijn dat ik eens een keertje bij je op bezoek kom, om je machines eens te bewonderen (neem ik ook een lekkere limburgse vlaai mee).

    ooo, nog wat vergeten. wanneer je snijdt heb je dan ook dat waar hij begint te snijden (nulpunt) dat je daar een kliene kerf/bultje van ong. 1mm (weet niet zo goed hoe ik het moet formuleren) in je werkstuk hebt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2011
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik denk dat ik toch geen foute dingen gezegd heb alles samen. En type machines hier getoond is inderdaad in de stijl waarover ik ook spreek. Mits afzuiging en dergelijke erbij geteld, kan dit inderdaad erg interessant zijn naar prijs. Wij hebben natuurlijk mee betaald voor service, volledige installatie en updates van de software. Voor je hobby kun je al eens wat "aanmodderen", als het je verdienste is, moet alles gewoon deftig zijn meteen natuurlijk.
    Wat betreft een paar vragen:
    Met 80W kun je wellicht door 15mm plexi of zo geraken. Met 50W geraak ik door 12mm, misschien meer, maar dat zal niet meer zo netjes zijn. In plexi buigt de straal immers een beetje af.
    En heb je zo'n kerf op het nulpunt waar hij begint te snijden: bij mij helemaal niet, zie je niets van tenzij met een erg geoefend oog. Bij de machines die hier vermeld staan, verwacht ik het niet anders?
    Onze machine staat hier: Protolab.be | Welcome voor degenen die het interesseren.
    Succes
     
  16. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    hallo shadesinblack,
    bedankt voor je info. momenteel heb ik geen co2 laser en laat ik al mijn werkstukjes snijden bij een firma in belgie. daar hebben ze meerdere trotecs (zelfs zo'n super grote), maar ik zie altijd bij mijn werkstukjes waar de laser is begonnen met snijden (5mm plexi)
     
  17. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Voor de duidelijkheid: Die toestellen zijn niet van mij, maar ik kan er wel over beschikken.

    Die grote laser werd via ebay (duitsland) gekocht, zo was er geen gedoe met douane. Levertijd was ongeveer 3 maanden.

    Hij werd netjes voor de deur geleverd in een houten kist. De laser staat op wieltjes, dus uitpakken en verplaatsen is gemakkelijk. Je moet hem wel zelf installeren maar dat was vrij simpel. Hou er wel rekening mee dat je die niet zomaar oppakt om een trapje op te dragen, en best de deur waar hij doormoet eens opmeten, want hij is vrij breed.

    De bijgeleverde software is best ok. alles is gemakkelijk in te stellen. Maar zoals ik al zei, soms doet ie dingen die je niet verwacht, en de handleiding is vrij summier, dus het is al doende leren. Maar zaken als wattage, snelheid enz zijn heel eenvoudig in te stellen.

    met die kleine laser kan je echt wel snijden hoor. 6mm balsa of 4mm lite-ply is geen probleem. (zie het videotje. dat was 3mm balsa. daar gaat ie vlotjes door)

    Koen
     
  18. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ooo, sorry, ik dacht dat jij deze machines thuis had staan. maar maakt niks uit. thanks voor je info
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik zal eens proberen een detail te fotograferen in zoverre dat zichtbaar zal zijn, maar zo'n "dot" zoals hoger beschreven heb ik echt niet hoor. Of het nu in plexi, MDF of wat anders is.
    Hierboven staat 3mm balsa, maar dat is echt wel heel licht om door te snijden. Erg mooi resultaat wel.
     
  20. julkabas

    julkabas

    Lid geworden:
    24 jan 2011
    Berichten:
    5
    laser

    @ Koen:

    welk typenummer heeft je 80w laser? Heb je eventueel een link naar de ebay verkoper? ?

    thx
     

Deel Deze Pagina