Combat - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 25 feb 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De ribbe aan het begin van de vleugel, in geval van een doorlopende vleugel uit één stuk, de middelste....
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    De rib die het dichtst bij de romp zit dus. Bedankt Brutus!
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Moet ik het nieuwe bouwverslag van mijn combat in dit topic zetten of moet ik een Combat - bouwverslag 2.0 maken?
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik zou het lekker hier aan plakken. Er zit wat extra hout in je nieuwe kit. Ik laat zondag even zien waar dat moet komen.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oké dan doe ik dat.
    Ik ben benieuwd wat dat dan is.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik heb mijn kit binnen! Er zit wat extra hout bij , de shear webbing plankjes zitten erbij, zelf vind ik dit fijner want ik haf nogal moeite met het RECHT uitsnijden van die plankjes en er zitten kleine plankjes bij die aan de binnenkant van de vleugel, bij de eindrib en wortelrib aan de binnenkant er tegenaan moeten worden geplakt, dan kan hij niet indeuken als het gefolied is.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2017
    ramses vindt dit leuk.
  7. Hill

    Hill

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    55
    Veel bouwplezier.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bouwze Finn! :thumbsup:

    Groeten, ramses
    .
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  9. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt :)

    Het moet goedkomen.
    Ik wil deze het liefst helemaal zelf gaan maken, ik weet niet of het lukt maar dat ga ik zien.
    Mijn instructeur zei: je moet roze zap bij de Hobby-In halen en dan moet je alles in elkaar steken en dan hoef je er maar een druppel op te doen en het trekt al helemaal in het hout. De hobby-in is pas DINSDAG weer open :(
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Balen he? als je NU wilt bouwen en je pas Dinsdag in de winkel terecht kunt....
     
    Viper 01 en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nogal ja Brutus haha
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Roze zap is goed maar toch niet altijd hoor.
    Het werkt pas echt als er geen spleten of kieren zijn en de twee delen perfect op elkaar liggen. Het is NIET spleetvullend.

    Zap (gewone CA lijm egenlijk, zap is een merknaam) is trouwens een goedje die met de nodige bedachtzaamheid moet gebruikt worden:
    -Er komen nogal aggressieve rookpluimpjes vrij als je twee stukken hout aan elkaar zet. Dit is normaal. Die kunnen nogal pakken op je adem en branden in je ogen...
    -Altijd een sluitende onderlegger gebruiken want je zou niet de eerste zijn die de tafel schendt...
    -Lijm je vingers niet aan je toestel of aan elkaar. Ja dit gebeurt. En zeer snel zelfs.
    -Zap en ogen is een heel slechte combinatie.

    Toch gebruik ik het vrij veel. Maar het liefst gebruik ik nog altijd gewone houtlijm of de express houtlijm die binnen 10-30 minuten uitdroogt.
    Veel minder aggressief...
    Bij een herstelling kun je redelijk versplinterde onderdelen met zap behoorlijk goed en stevig terug in elkaar zetten...(hou zou ik dat nu toch weten?)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geef ook sterk de voorkeur aan een "witte houtlijm"en dan bij voorkeur een D3 (sneldrogend watervast). Dan kun je nog steeds redelijk vlot doorwerken, is loeisterk, houd voor de eeuwigheid en is tamelijk spleetvullend. Nadeel is dat je voor het beste resultaat eigenlijk de verbinding onder druk moet laten drogen, maar heel kritisch is dat niet.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Laat die zap maar liggen. Gebruik de secondelijm van Bison. als dikkere variant dan de bison bond met activator die ook werkt met de gewone secondelijm van bison. Verder de houtlijm topspeed van bison daarmee kun je na 5 minuten klemmen weer verder werken.
    Ohja, de secondelijmen van Bison zijn ook nog eens goedkoper dan die van zap en makkelijker te verkrijgen, elke gamma of bouwmarkt heeft ze op voorraad.
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Begrijp ik maar het was bedoeld alleen voor de vleugel. De romp kan ik gewoon met houtlijm doen. Ook was het alleen bedoeld voor de verbindingen van de vleugel, het zou een beetje slecht zijn als daar een spleet in zit. Het was ook de bedoeling dat ik eerst heel de vleugel in elkaar steek en dan een druppel lijm eroverheen doe, met roze zap. Ik doe het met roze zap, ik denk dat het voor de vleugel fijner werkt als die houtlijm.
     
  16. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik ben toch maar begonnen met de romp, met houtlijm.[​IMG]

    Een ding: er zit nu wel een latje balsa als versteviging, eerst had ik dat niet.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Om even op een eerdere post terug te komen

    In jouw geval, als je de "bouwfouten" (je hebt de tekening gevolgd, dus echte fouten zijn het ook niet..) weg wilt hebben, zou je eigenlijk eerst heel de vleugel moeten bouwen.
    maar dit keer als 1 geheel.
    en dan later de "romp" eroverheen bouwen.
    wel ff kijken wat handig is, je kan nu natuurlijk de romp ook domweg op de vleugel bouwen, of eronder.. mag je nu zelf weten.
    en je moet je accu etc gewoon kwijt kunnen. maar het hoeft zeer zeker geen extreme ruimte te zijn, het is geen emmer ;-)
    De vleugel is in ieder geval vele malen sterker dan nu het geval is.
     
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Begrijp ik maar ik denk voor mij, het beste is om hem te bouwen zoals hij echt moet zijn, dan kan ik tenminste geen grote fouten maken, die niet meer te repareren zijn. En als een vleugel afbreekt kan ik er denk ik veel makkelijker een nieuwe vleugel opzetten.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als een vleugel afbreekt, crasht je toestel..
    de vraag is dan of het hele ding dan nog te redden valt.
    maak je de vleugel uit 1 deel, is hij sterk...
    kun je er nog eens een zwaardere setup in gooien zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij breekt..
    landingen waarbij 1 vleugelhelft eerst de grond raakt (radslag) overleeft hij dan ook een heel stuk makkelijker.

    Hoeft ook niet zo'n grote aanpassing te zijn in je plannen.. gewoon zorgen dat de latjes die door de romp steken, helemaal doorlopen en goed verbonden zijn met de latjes van de andere vleugel.
    Misschien 1 extra rib maken van dik balsa, en die gebruiken als "joiner", houtje wat de twee vleugelhelften verbind.
    alleen even kijken hoe je de accu kwijtraakt.
     
  20. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik kan wel de liggers uit een stuk maken, dat ze met elkaar verbonden zijn, dat is niet zo moeilijk en maakt het toch steviger. Vleugel uit een stuk maken doe ik liever niet.
     

Deel Deze Pagina