Combat - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 25 feb 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nee, dat komt nooit uit bij het folien als ik de liggers aan elkaar maak.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je de liggers uit 1 deel hebt...
    dus de ligger van de linkervleugel loopt door in de rechter..
    dan is je vleugel stiekem al uit 1 deel

    en het is niet moeilijker bouwen dan 2 losse vleugels.
    bouwwijze blijft verder exact hetzelfde.
    Alleen even verzinnen of je de romp zijkanten meteen al tussenvoegt, of dat je de zijkanten even een stukje inzaagt.

    Met folie komt dat ook nog steeds uit.
    gewoon folien voor je de romp ertussen vast zet.
    kun je nog steeds de folie langs de randen wegsnijden.
    je hebt geen 5 cm overlap nodig om folie goed erop te zetten.. in principe kun je hem gewoon netjes langs de rand leggen, en plakken..
     
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Moet ik even over nadenken student.

    In de tussen tijd is de romp al bijna klaar. Er is wel een foutje‍♀️‍♀️[​IMG]

    Ik wou daar een klem opzetten en toen krakte hij ik denk dat het niet zo'n groot probleem is. Mijn klemmen zijn denk ik ook te sterk.

    Voor de rest ziet het in er in mij ogen netjes uit, het mooiste moet nog komen, de vleugel.

    [​IMG][​IMG]

    Ik ga het morgen denk ik schuren
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @Fin, dat stukje wat uitgebroken is er gewoon weer inlijmen met de houtlijm.

    @ Student, kijk eerst eens op de site van de fabrikant hoe dit model wordt opgebouwd. in zekere zin ben ik het met je eens, maar niet op de manier zoals jij aangeeft. (meningen verschillen).

    @Fin, je hebt nu die romp klaar, steek die liggers door de gaten en bouw de eerste vleugelhelft volgens tekening los van de romp. Schuif hem daarna tegen de romp aan en verlijm het geheel. Voor het bespannen zou ik de wortelrib iets dikker maken door met restjes balsa een randje tegen de rip aan te lijmen voor meer hechtgrond voor de folie. Daarna bouw je de andere vleugelhelft en heb je het model klaar voor het bespannen.
     
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nou is het probleem, dat ik het stukje ben kwijtgeraakt.
     
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Heb ik ook een klein probleempje bij , ik heb nog geen foliebout en geen folie dus dan moet ik dat eerst gaan bestellen en het was eigenlijk mijn bedoeling om het pas te gaan folien als het echt moet, dus als mijn vliegende combat kapot is.
    Maar ik beslis morgen wat ik ga doen, dat wordt de dag van de vleugel.
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Finn, ik lees allemaal bouw adviezen die op zich natuurlijk goed bedoeld zijn, maar niet nodig. Volg gewoon de bouwbeschrijving, dat bouwt het makkelijkst en het resultaat is echt heel sterk. Twee van de vier liggers blijven nl langer er raken elkaar in de romp. Met een kort stukje ligger worden ze met elkaar verbonden.
    Mijn advies over gebruik van rose zap is dat je die alleen gebruikt op de verbindingen in de vleugel die strak ik elkaar schuiven. Dat is waar de ribben in de voor en achterlijkst zitten en waar de liggers in de ribben gedrukt zijn. Je kan de vleugel voor de rest met witte houtlijm of gewone secondenlijm in elkaar zetten. De rose zap kan dan als allerlaatste. Let er bij het bouwen goed op de de vleugel mooi recht blijft en de eerste en laatste rib mooi haaks staan. Succes!
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Emanuel, ik ga het zo doen. Ik ga dadelijk meteen rose zap halen bij de Hobby-In en dan kan het feest beginnen.

    Edit: het was echt geen feestje, ik moest op de fiets en het hagelde nogal
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als je met die Zap gaat lijmen, doe dat dan even buiten. de dampen die eraf komen zijn niet gezond. Het is echt waterdun. Er zit een extra opzetstuk bij wat je op de fles kan zetten. dat maakt doseren iets makkelijker. één druppel per verbinding is voldoende normaal gesproken. Het trekt door het hout heen en lijmt daardoor meteen de hele verbinding. Bij twijfel zou je van de andere kant nog een drupje kunnen doen, maar meestal is dat niet nodig.
     
  10. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oké ga ik doen, ben benieuwd hoe het werkt en zo en dat het niet lijkt alsof ik zit te barbecuen.
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Finn, dit is in dit stadium van je ontwikkeling echt het beste advies: je hebt een prima begeleider.
    Verder: ik folie al een jaar of tien met een afgedankte strijkbout, misschien ietsje minder handig, maar gaat echt wel.
    En zowiezo: :thumbsup:
     
  12. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Helemaal mee eens.

    Het kan wel, dat geloof ik goed. Ik denk dat het alleen niet zo handig is, ik denk ook dat mijn moeder daar niet zo blij van wordt. Ik hou het op de foliebout, wel bedankt.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  13. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    [​IMG]

    De vleugel is bijna af, nog even de shear webbing en die plankjes maar daar moet ik nog even goed naar kijken.

    [​IMG]

    Ik heb hem meteen gepast in de romp, het past goed.

    Ik heb die latjes nog even allemaal hetzelfde gelaten omdat ik nog niet weet welke ik wil gaan afkorten.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tip van Flip:
    Kort ze niet haaks af, maar schuin!
    Als je ze haaks afkort is een tiende mm te ver gaan al een minder goede verbinding, want de uiteinden raken elkaar niet echt
    Als je schuin afkort, en je gaat per ongeluk 1 tiende te ver, kun je ze nog naar elkaar toe klemmen en een goede verbinding maken.

    IMG_3158.JPG
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de tip Brutus.
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Zoooo, dat ziet er al een stuk beter uit dan de eerste. Folie bout kom je maar weer lenen hoor, geen probleem. Heb je al een kleurenschema in je hoofd?

    De voorste 2 latjes moeten een stuk korter, maar wel door de romp heen steken. Anders krijg je de accu er niet in en dat vliegt niet fijn
     
  17. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Vind ik ook Emanuel.
    Als ik hem een keer kan lenen, graag, dan hoef ik hem nu nog niet te kopen, dat vindt mijn rekening namelijk niet zo fijn :).

    Dacht ik al, ik heb ze allemaal nog op hetzelfde punt afgekort omdat ik nog niet wist welke ik zou inkorten. De voorste 2 latjes dus.
     
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Na een volle dag werken aan de Combat, is hij stukken beter als de vorige en ben ik ook al best ver.


    Ik weet dat op de laatste foto bij de laatste vleugel er nog 1 shear webbing plankje moet komen.
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Die Rosé zap was nogal chemische lijm, mijn moeder was er al niet zo'n fan van, toen heb ik het maar in de schuur gedaan. Het lijmt wel heel fijn en snel maar je moet even weten hoe je er mee moet lijmen, ik vind het fijne lijm.
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Weer wat geleerd. Heb je af en toe rookwolkjes gezien?
     

Deel Deze Pagina