Door omstandigheden heb ik niet zo heel veel kunnen doen de voorbije periode; maar die tijd is nu afgesloten en er zijn weer plannen om wat te gaan knutselen. Dus we gaan weer zelf bouwen de komende maanden. Vliegklaar voor seizoen 2017 zal niet gaan lukken maar ik probeer een tikkie verder vooruit te kijken.
Natuurlijk haak ik in op de trend “licht”. Aan de ene kant omdat ik een bloedhekel heb aan harde wind maar zeker ook omdat een lichte kist, in rustige tot dode omstandigheden beter presteert wanneer de vleugelbelasting laag is. Daarom dan ook, dat ballasten en hoe te ballasten nog geen moment een aandachtspunt is geweest bij het ontwerp van deze kist.
Hier een eerste schetsje van het model zoals het mij voor ogen staat. Niets bijzonders zo op het eerste gezicht. Wel een wat hogere slankheid gekozen en een iets langere romppook. Lang zitten dubben of het een pendel stab moest worden maar het wordt toch traditioneel. En oh ja, zowel de vleugeltippen als ook het stab krijgt aan voorzijde een lichte radius.
Na op een rustige avond, incluis een glaasje vino, nog eens een keer Lo Sienta mi Vida van Linda Ronstad gehoord te hebben stond de naam van de nieuwe kist ook vast: Corazón
Wat is er verder te melden. Zo ongeveer het eerste rekensommetje wat ik maakte was vleugeloppervlak plus stabilooppervlak maal 12. De uitkomst van dat sommetje is 962,8 gram en dat wordt dus het streefgewicht waar ik mij als ex-vrije vluchter eens heerlijk op kan gaan uitleven. Zo zal het rompachterdeel een “pookje” worden van een F1A. (diam. 18-9mm over 1000mm) Een kennis van mij maakt die dingen van HM carbon zodat ik mij geen zorgen maak over flexen. Het rompvoorstuk probeer ik helemaal van GFK te maken zodat ik de antennes binnen boord kan houden. Ik weet alleen niet hoe ik daar gewicht-technisch uitkom, dat wordt dus uitproberen. Voor wat betreft de vleugelkonstruktie ben ik er eigenlijk wel uit. Ik heb al heel wat vleugeltjes gebouwd met CF D-boxen. Wat calculaties hebben al laten zien dat ik deze taktiek doortrekkend een behoorlijk lichte (tweedelige) vleugel moet kunnen bouwen.
Alex zijn verhaal over een dun stab heeft nog ff wat extra denkwerk veroorzaakt maar met het stab zo dun gaan, heeft inderdaad redelijk voordelen dus daar ben ik nu ook wel uit. (Rohacell is al binnen)
En wat de aansturing van stab en kielvlak betreft. In een niet zo heel ver verleden heb ik het stab en het kielvlak van mijn vrijevlucht modellen ook met servo's aangestuurd (die gouwe ouwe DS281 van Graupner in een vrije vlucht kist) Datzelfde systeempje komt ook in de Corazón en is lekker niet alleen licht maar ook erg precies..........
De profilering is ook ready en wordt iets van 7.06 dik op 26%, 1,97 camber op 40,1 (bij 220 mm koorde) naar 6,56/23,9 – 1,66/41,2 naar uiteindelijk 5,6/24,3 – 1,45/36,6.
Het stab wordt een 5,2% dikke variant op het Freak-Horizontal V2. (sorry, geen plaatjes hier)
Voor de aandrijving gaat mijn voorkeur uit naar deze http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2193 in kombi met een 30mm spinner en een 14x7 schmall. Mijn keuze is op deze motor gevallen vanwege het lichte gewicht en de redelijke getallen bij zowel 2 alsook 3s. En omdat dit eerste model werkelijk louter en alleen voor licht weer bedoeld is kan een te bereiken hoogte na 30 sekonden mij niet werkelijk boeien. Maar bij licht weer en vol vermogen moet er op een 2s 170-180 meter inzitten, dat is ongeveer 100 meter boven de starthoogte die mij voor ogen staat.
Omdat ik bij de rompopbouw alles zover mogelijk naar voren wil plaatsen; eerst de motor dus, daarachter de regelaar met daarnaast de lipo,daarachter de twee servo’s (voor stab en kielvlak) en daar meteen achter de ontvanger. Dat probeer ik dus zo uit te mikken dat ik wanneer ik de lichtste lipo erin leg ik het meest achterlijke zwp heb.Die meest lichte accu wordt een 2s van SLS (https://www.stefansliposhop.de/Akku...-Quantum-800mAh-2S1P-7-4V-65C-130C::1596.html). Wil ik dit model vliegen met een tikkie wind dan gaat er een 3s lipo in. Dat wordt ff passen en meten maar ik wil per sé de neus zo kort mogelijk maken. Wanneer ik dus aan het rompvoorstuk ga beginnen wordt dat zo gemaakt dat het makkelijk aan te passen en te reproduceren is. Voor wat betreft de servo’s, ik ben tevreden met de 6100’s dus die zullen hier ook wel weer in gaan.
Daarmee is het plaatje eigenlijk wel rond en hoop ik over een tijdje met een aardig en licht F5J kistje te kunnen gaan vliegen.
Natuurlijk haak ik in op de trend “licht”. Aan de ene kant omdat ik een bloedhekel heb aan harde wind maar zeker ook omdat een lichte kist, in rustige tot dode omstandigheden beter presteert wanneer de vleugelbelasting laag is. Daarom dan ook, dat ballasten en hoe te ballasten nog geen moment een aandachtspunt is geweest bij het ontwerp van deze kist.
Hier een eerste schetsje van het model zoals het mij voor ogen staat. Niets bijzonders zo op het eerste gezicht. Wel een wat hogere slankheid gekozen en een iets langere romppook. Lang zitten dubben of het een pendel stab moest worden maar het wordt toch traditioneel. En oh ja, zowel de vleugeltippen als ook het stab krijgt aan voorzijde een lichte radius.

Na op een rustige avond, incluis een glaasje vino, nog eens een keer Lo Sienta mi Vida van Linda Ronstad gehoord te hebben stond de naam van de nieuwe kist ook vast: Corazón
Wat is er verder te melden. Zo ongeveer het eerste rekensommetje wat ik maakte was vleugeloppervlak plus stabilooppervlak maal 12. De uitkomst van dat sommetje is 962,8 gram en dat wordt dus het streefgewicht waar ik mij als ex-vrije vluchter eens heerlijk op kan gaan uitleven. Zo zal het rompachterdeel een “pookje” worden van een F1A. (diam. 18-9mm over 1000mm) Een kennis van mij maakt die dingen van HM carbon zodat ik mij geen zorgen maak over flexen. Het rompvoorstuk probeer ik helemaal van GFK te maken zodat ik de antennes binnen boord kan houden. Ik weet alleen niet hoe ik daar gewicht-technisch uitkom, dat wordt dus uitproberen. Voor wat betreft de vleugelkonstruktie ben ik er eigenlijk wel uit. Ik heb al heel wat vleugeltjes gebouwd met CF D-boxen. Wat calculaties hebben al laten zien dat ik deze taktiek doortrekkend een behoorlijk lichte (tweedelige) vleugel moet kunnen bouwen.
Alex zijn verhaal over een dun stab heeft nog ff wat extra denkwerk veroorzaakt maar met het stab zo dun gaan, heeft inderdaad redelijk voordelen dus daar ben ik nu ook wel uit. (Rohacell is al binnen)
En wat de aansturing van stab en kielvlak betreft. In een niet zo heel ver verleden heb ik het stab en het kielvlak van mijn vrijevlucht modellen ook met servo's aangestuurd (die gouwe ouwe DS281 van Graupner in een vrije vlucht kist) Datzelfde systeempje komt ook in de Corazón en is lekker niet alleen licht maar ook erg precies..........
De profilering is ook ready en wordt iets van 7.06 dik op 26%, 1,97 camber op 40,1 (bij 220 mm koorde) naar 6,56/23,9 – 1,66/41,2 naar uiteindelijk 5,6/24,3 – 1,45/36,6.
Het stab wordt een 5,2% dikke variant op het Freak-Horizontal V2. (sorry, geen plaatjes hier)
Voor de aandrijving gaat mijn voorkeur uit naar deze http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2193 in kombi met een 30mm spinner en een 14x7 schmall. Mijn keuze is op deze motor gevallen vanwege het lichte gewicht en de redelijke getallen bij zowel 2 alsook 3s. En omdat dit eerste model werkelijk louter en alleen voor licht weer bedoeld is kan een te bereiken hoogte na 30 sekonden mij niet werkelijk boeien. Maar bij licht weer en vol vermogen moet er op een 2s 170-180 meter inzitten, dat is ongeveer 100 meter boven de starthoogte die mij voor ogen staat.
Omdat ik bij de rompopbouw alles zover mogelijk naar voren wil plaatsen; eerst de motor dus, daarachter de regelaar met daarnaast de lipo,daarachter de twee servo’s (voor stab en kielvlak) en daar meteen achter de ontvanger. Dat probeer ik dus zo uit te mikken dat ik wanneer ik de lichtste lipo erin leg ik het meest achterlijke zwp heb.Die meest lichte accu wordt een 2s van SLS (https://www.stefansliposhop.de/Akku...-Quantum-800mAh-2S1P-7-4V-65C-130C::1596.html). Wil ik dit model vliegen met een tikkie wind dan gaat er een 3s lipo in. Dat wordt ff passen en meten maar ik wil per sé de neus zo kort mogelijk maken. Wanneer ik dus aan het rompvoorstuk ga beginnen wordt dat zo gemaakt dat het makkelijk aan te passen en te reproduceren is. Voor wat betreft de servo’s, ik ben tevreden met de 6100’s dus die zullen hier ook wel weer in gaan.
Daarmee is het plaatje eigenlijk wel rond en hoop ik over een tijdje met een aardig en licht F5J kistje te kunnen gaan vliegen.
Laatst bewerkt: