Cox engine Hobby King

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door RVM, 27 jun 2017.

  1. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    Hoi,

    Ik heb al een tijdje goede ervaringen met het zelf bouwen van model vliegtuigen, maar wil mij nu ook eens wagen aan een verbrandingsmotor. Maar ik kan daar maar weinig goede informatie over vinden, daarom ben ik van plan om eerst maar eens goedkoop te experimenteren met een cox engine van hobby king.

    Dit is mijn huidige boodschappenlijst:
    * Cox .049 Babe Bee Glow Engine
    * Brandstof pomp
    * Propeller

    Servo, ontvanger en batterij heb ik allemaal al. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor glow plug ik nodig heb. En wat voor brandstof gaat er nu precies in zo'n motor? En hoe lang vlieg je op zo'n kleine brandstof tank?

    Alvast bedankt!
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Af-schu-we-lijk geluid, zelf zwever met zo'n motor gehad. Zeer slechte PR voor de hobby daardoor. Brandstof is duur, want er moet veel nitro in (25-30%). De kop van een Coxmotor is de gloeiplug. Gloeiplug kapot, hele kop vervangen. Cox motoren zijn alle opzichten achterhaald: financieel, technisch en sociaal.

    Waarom niet gewoon elektro?

    Wat je inmidels al gebouwd, en wat wil je nu gaan motoriseren?

    Vergeet niet contact met een club op te nemen want je mag nergens in/rond Delft gaan vliegen ...
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi,
    Een Cox is leuk maar heeft erg weinig vermogen en is nogal kritisch op zijn brandstof.
    En de vraag is natuurlijk ook, hoe goed zijn de Hobbyking Cox motoren want volgens bestond Cox niet meer.
    Een jaar of 40 geleden waren ze erg populair.
    Ze liepen op speciale Cox brandstof en daar zat 25% nitro in, op minder wilden ze niet lekker lopen.
    Hij kan alleen maar volgas, er zit geen carburateur op en op een tankje liep ie zo'n 3-4 minuten
    Op het moment zou ik zeggen, je kan beter een grotere motor nemen.
    Die zijn minder kritisch op brandstof, maken een stuk minder herrie en hebben een carburateur zodat je het toerental kan regelen.
    En je kan dan ook een normaal vliegtuig ermee de lucht insturen, niet zo'n ding van 40cm span.

    Opties:
    https://hobbyking.com/en_us/gas-glow-engines/glow-engines/asp.html?___store=en_us

    GJ
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Chox :D ?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij wel...
    https://coxengines.ca/

    ze zijn wel gestopt met een hele rits uitvoeringen en maten.
    volgens mij hebben ze alleen de 0.049 nog.

    maar, zoals eerder vermeld, een cox is een leuke motor voor als je al wat ervaring met brandstof hebt.
    maar in de regel is een kleinere motor kritischer, en aangezien een cox 1 van de kleinste is...
    hoop herrie, geen uitlaat beschikbaar.

    je kan dan misschien beter even verder kijken op grotere motoren.
    zoals hier: http://www.justengines.co.uk/acatalog/ASP.html

    wat voor maat vliegtuig ga je bouwen, of welke tekening heb je?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat bedrijf heeft de restanten opgekocht van Cox.
    En daar zijn de prijzen dan ook naar:

    We are the world's largest seller of legacy Cox products. Having purchased the remainder of Cox inventory from Estes Corporation (the former owner of the Cox brand), we currently have many hard-to-find Cox items in stock.

    Wat betreft de topicstarter:
    Ga eens naar een club, laat je voorlichten.
    Vroeg of laat moet je er toch naartoe om te leren vliegen.
    En brandstofmotoren kunnen lastig zijn en binnen een minuut stukgedraaid worden (effe te arm zetten met een te kleine prop).
    Voor een leuk model heb je toch wel een 4cc motor nodig en beter zou zijn een 6.5 cc.
    Maar... eerst bij een cluub kijken hoe alles opgebouwd is en of ze je kunnen helpen met de bouw, afstellen van de motor en leren vliegen.

    GJ
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ha! Nu ben ik het dan een keer niet eens met de meeste reacties tot dusver....:banana:
    In mijn ervaring ligt het allemaal wat (;)) genuanceerder.
    Met name over het geluid van kleine motoren zijn er nog al wat ongenuanceerde opvattingen in omloop.
    Zo is in werkelijkheid met name de draagwijdte van het geluid vele malen minder dan van de tegenwoordig veel gebruikte modellen met grote benzinemotoren van 20 cc en meer..
    De meeste bezwaren komen dan ook niet van omwonenden (als die er tegenwoordig al zijn bij een modelvliegveld) maar van modelvliegers zelf.
    Bij kleine motoren horen ook kleine modellen, die dus beduidend minder hoog en ver gevlogen kunnen worden omdat ze anders simpelweg niet meer te zien zijn. En je mag op zijn minst van je collega-vliegers verwachten dat ze -op een modelvliegveld- niet zeuren over het geluid van een modelvliegtuigmotor.
    Een ongedempte 10 cc, ok, maar een 0,8 cc?
    Klagen over het geluid van modelmotoren op een modelvliegveld is als naar de TT gaan en dan vervolgens klagen dat het daar de hele dag maar lawaai is.
    Op 1200 m van mijn thuisclub ligt het terrein van de buurclub en alles wat je over die afstand nog duidelijk hoort zijn de beschreven grote modellen met grote motoren. Terwijl die juist wel aan de (hiermee aantoonbaar niet adequate) geluidsnormen voldoen.

    Verder een paar tips voor wat betreft Cox motoren.
    Ik las een opmerking dat ze beter geschikt zouden zijn voor mensen met al wat ervaring met brandstofmotoren.
    Dat bij vele tienduizenden modelvliegers hun eerste motor -een Cox .049- aan de basis stond van een lange, succesvolle carrière, lijkt daarmee in tegenspraak. En nee, ik had geen Cox.....:D
    Dat een generatie modelvliegers, opgegroeid zonder deze motoren, zich er eigenlijk geen raad mee weet is wat anders (ik stoor me af en toe nog wel eens aan de -smalle- kennis van sommige RC instructeurs die bijv. nog geen twintig jaar vliegen en dan wel basiskennis van run-of-the-mill RC hebben , maar weinig tot geen enkele kennis van het modelvliegen als geheel ;)).
    Ook dit soort segregatie vind ik een slechte zaak.:(

    Nitromethaan maakt dit soort kleine motoren zeker makkelijker afstelbaar en laat ze meer vermogen leveren.
    Maar dat het zonder niet -of alleen heel slecht- zou gaan klopt niet.
    In de tijd dat mijn vrienden en ik hun zaken hoofdzakelijk van zakgeld en hier en daar een krantenwijk moesten financieren gingen we echt voor zo min mogelijk. Dan gewoon maar wat beter worden in afstellen....:D
    In mijn Wen Mac .049 (een eenvoudig gebleven neefje van de Cox Tee Dee) heb ik lang 75/25 brandstof -die ik al had voor mijn Fox .35- gestookt en dat kostte vrijwel niks. Vandaar dat ik -heel gul :rofl:- wel eens een tankje kon afstaan aan iemand met een Cox Babe Bee, de oer .049 . Die daardoor -net als mijn motor- inderdaad op 90% van zijn toptoerental bleef steken en geen afstelfouten meer tolereerde. Maar vliegen..... prima!
    Als je een te groot en/of te zwaar model met zo'n .049 wilt vliegen dan krijg je inderdaad makkelijk problemen als je geen 100% haalt. Daar zit dan de fout, niet bij de motor en z'n brandstof.

    De genoemde 5x3 prop is eigenlijk een maatje te klein, neem een 6x3 (GEEN electroprop!). Blijft beter doortrekken, ook onder het maximale toerental.

    Ik vind een tientje voor een vulflesje een beetje duur.
    Een polyetheen knijpflesje van 250 cc (3e van boven) kost de helft en je hebt voor de hele middag brandstof bij je....


    Dat een Cox alleen maar volgas loopt is een gegeven en zo vlieg je er dan ook mee, geen enkel probleem.
    Als je het model nog moet trimmen, dan doe je de basis daarvan sowieso uit een handstartje met motor uit en dan zweven.
    Zodra je dat in 'the ballpark' hebt, probeer je de motor voor een seconde of drie en dan rechtdoor landen.
    Klopt je klimhoek, pas dan kun je langer gaan.
    Tenzij je natuurlijk weet wat je aan het doen bent, dan vlieg je er zo mee weg, zoals hieronder.....
    Let op hoe hij zich verontschuldigd voor de slechte landing (= niet aan z'n voeten).
    O ja, als het starten niet vlot gaat, doe je iets verkeerd. Een drupje brandstof op de zuiger, doordraaien tot je een 'bok' voelt en dan gewoon in een tik lopen:

    De bedoeling van de landing is dus zo (dit is overigens geen beginners model, laat dat duidelijk zijn):


    Disclaimer:
    Ja, ik vlieg ook electro -voornamelijk zelfs- omdat het me voor bepaalde modeltypen meer voordelen biedt.
    Maar brandstofmotoren zijn op andere plekken net zo goed bruikbaar en soms zelfs beter geschikt.
    Ik vul sneller een tank dan dat ik een accu verwissel....:yes:;)
    Maar niet-vette handen zijn ook wat waard!
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  9. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    Dank voor alle reacties!

    Even samenvattend:
    * de cox engines van hobbyking zijn niet orgineel
    * een wat grotere motor (4cc - 6.5cc) is makkelijker om mee te beginnen
    * een externe tank is nodig om langer dan 3-4 min te kunnen vliegen
    * de cox motor heeft geen carburateur
    * de glow plug is geintergreed in de cox motor

    Wat antwoorden op vragen die kreeg:
    * ik heb momenteel een paar vliegtuigen van schuim/balsa van zo'n 300gram (incl. accu)
    * ik wil een nieuw vliegtuig ontwerpen/bouwen van plastic/balsa van max 1 kilo met een brandstof motor
    * met elektro motoren is niks mis, maar brandstof lijkt mij leuk om te proberen
    * een club opzoeken is zeker een goed idee. Momenteel vlieg ik met wat studievrienden, en dat gaat ook goed!

    Het lijkt dus een beter plan om zo'n motor aan te schaffen:
    - AP Wasp

    De vragen die ik dan nog heb:
    - bij deze motor zit de glow plug ook geintergreerd in te motor, toch?
    - is een 250cc tank groot genoeg?
    - en wat voor soort brandstof moet er nu in zo'n motor? Ik kan echt honderd verschillende merken en mengsels vinden. Of kan ik er ook gewoon 2 takt benzine voor de grasmaaier in stoppen?

    Bedankt!
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De originele Cox motoren waren makkelijk te starten omdat ze een springstarter hadden.
    Maar degenen die ik gehad heb (ik gok tientallen) liepen niet goed op brandstof met minder nitro dan een procent of 20.
    En het beste liepen ze op de speciale cox brandstof, 25% nitro.
    Dat zal nu wel peperduur zijn.
    De plug is niet geintegreerd in de motor, het zilveren deel bovenop de cilinder is de gloeiplug en die sneuvelden wel eens als je batterij te vol was (dus je moet een lang snoer gebruiken).
    Er bestonden ook Coxjes met een losse tank zodat je langer kon vliegen.

    Maar hoeveel plezier ik vroeger ook aan Coxjes beleefd heb, en hoeveel snijwonden ik wel niet gehad heb van die scherpe rotprops, ik zou nu toch echt een andere motor aanraden, en ook niet de Wasp.
    Voor een motorvliegtuig van een kilo zal je echt richting de 2,5cc moeten gaan.
    Ik ben niet zo weg van ASP motoren maar dit zou voor mij het minimum zijn, als je er naderhand ook iets groters mee wil vliegen
    https://hobbyking.com/en_us/asp-s21a-two-stroke-glow-engine.html
    En ideaal deze:
    https://hobbyking.com/en_us/asp-s25a-two-stroke-glow-engine.html
    Dan heb je nog nodig:

    Een goede gloeiplug, rossi 5 bijvoorbeeld.
    Tankje 150cc
    Brandstofslang
    Vulflesje (gewoon bij de apotheek halen)
    Gloei-accu 2V
    Gloeiplugklem
    Prop (voor de ASP25 een apc 9x4 en voor de ASP21 een apc 8x4)
    Brandstof en nee, het is geen benzine,
    Het is een mengsel van methanol, olie en nitromethaan.
    Je kan kannetjes van een liter kopen, 5% nitro, ik denk ongeveer 10 euro.

    Dat zijn de minimale behoeften van een brandstofmotor.

    Oh ja.. en de brandstof wil wel eens invreten in plastic, ook de troep die uit de uitlaat komt is nogal schadelijk voor sommige kunststoffen.
    En het hout moet je behandelen met een PU-Lak om te zorgen dat het niet voltrekt met die troep.

    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een 4cc motor is 5 keer groter dan een 0.049.

    Ik heb het idee dat je erg op de motor gefixeerd bent. Eerst toestel kiezen, daarna motor. Bouw toestel dat zich bewezen heeft, vliegen met een zelfontworpen toestel geef ik je heel weinig kans. Ik denk dat bezoek aan een club wat misconcepties zal wegnemen (een proces dat ook wel bekend staat als met beide benen op de grond zetten).
    In en rond Delft mag je alleen bij clubs vliegen. Zie
    www.vliegjedroneveilig.nl/kaart
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk ff op http://outerzone.co.uk/
    veel tekeningen, kun je ook veel afleiden uit de genoemde gewichten, spanwijdtes en motorisering.
    qua motoren even opletten dat de meeste oude motoren veel minder presteerden dan de huidige. dus geen motoren uitkiezen die 2x zo groot zijn als origineel
     

Deel Deze Pagina