Cox motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 23 jan 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En staat bij mij in heel hoog aanzien. :worship:
     
    classicracer vindt dit leuk.
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Eerst eens even terugkomen op de Coxjes. Er is in de loop der jaren wel erg veel veranderd. Toen ik 16 jaar oud was kocht ik mijn eerste lijnbedieningsmodel van Cox, Die waren toen gewoon te koop in een Vlaardingse speelgoedwinkel. Het zou in deze tijd niet meer verkocht mogen worden in een speelgoedwinkel denk ik. Te gevaarlijk zo'n 6x3,5 propje op 16000 toeren gillend. Ruim 49 jaar later zijn de littekens van dit 'speelgoed' nog steeds zichtbaar op mijn handen. En dan nog te denken de brandstof een Cox pint weinig voor veel spaarcenten, maar wel zwaar giftig. In die tijd vlogen we gewoon tussen de flats op een klein grasveldje niemand zeurde over geluid, men liep uit en kwam kijken.

    Even over dat geluid. Er is wel een grote kloof tussen brandstofvliegers en elektrovliegers wat betreft geluid. Ook wordt er vaak oneerlijk beoordeeld/gehandeld. Op mijn vorige club hadden we voor brandstof modellen stringente regels wat betreft geluid, een extra soort boete regeling van 5 decibels voor tweetakt.... en met elektro mocht/mag men.... alles. Dit omdat er geen regelgeving voor was/is. Toen mijn uiteraard brandstof model gekeurd moest worden op geluid kon dat niet. Er waren een tweetal elektrovliegtuigen die samen vliegend tegen de 85 decibel aan geluid maakten. (een Zagi en een Hobbyking ding met duwschroef). Raar he? Mijn motormodel met 15CC viertakt bleef overgens onder de 77 decibel. Letterlijk moeten de brandstofvliegers alles uit de kast halen/investeringen doen om aan de norm te voldoen en met elektromotoren kon je letterlijk onbeperkt herrie maken want immers de regelgeving wat betreft geluid was/is alleen voor brandstofmodellen. De club waar ik nu vlieg is wat dat betreft eerlijker, men keurt alle modellen, zowel brandstof als elektro. Het is natuurlijk wel zo dat elektro vaak makkelijker stiller is te maken, so be it.

    Dan iets heel anders, ik hou mijn brandstofmotoren aan de rijke kant, hierdoor rookt het wat meer, veel elektrovliegers beweren dan dat zij veel schoner vliegen dan ik. Inderdaad op het moment van vliegen is dat zo, maar we weten niet hoe het opgewekt is. Wie weet is het opgewekt door een smerige kolencentra of misschien wel een kerncentrale, we weten het niet. Of zelfs soms heeft men een luid ronkende tweetakt generator op het veld staan voor het opladen. Volgens mij ben je dan indirect eigenlijk toch met een brandstofmodel aan het vliegen. De accu is eigenlijk maar een opslagplaats voor energie. Verder weten we ook dat bijna alle Lipo accu's uit het verre oosten komen omdat daar minder milieubeperkingen zijn wat veel kosten scheelt tijdens de productie van Lipo's. Dus of elektro zoveel schoner is... ik weet het niet. We moeten eigenlijk zeggen dat onze hobby gewoon niet zo milieuvriendelijk is al is dat natuurlijk op kleine schaal en veel andere hobby's zijn dat ook niet.

    Tot zover even mijn gedachte op weg naar het werk, mvrgrt, Aad d. B.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
    Beginner, Gea en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... het milieu-aspect van deze hobby is IMHO nogal overdreven....
    Een gloeiplugmotor die een volsyntheet en gewone methanol (zonder Nitro) gebruikt, stoot hoofdzakelijk CO2, water, en een niet giftige, meestal milieuafbreekbare en redelijk wateroplosbare olie uit. In het geval van wonderolie komt er een licht tot middelmatig giftige maar biologisch afbreekbare olie vrij.

    Pas als je er Nitro bij gaat gieten, gaan de uitlaatgassen serieus een beetje vervelend worden.... Dan komen er stikstofoxiden, salpeterzuur, veel grotere hoeveelheden CO, en andere narigheid vrij
    Maar men vergeet, dat gemiddeld genomen iedereen die verder dan 15 km van zijn veld af woont, meer schade aan het milieu doet door van en naar dat veld te rijden, dan door die paar rondjes te vliegen....

    De rook uit modelmotoren is geen rook, maar een waterdamp/vloeibare methanol/olienevel, want methanol op zich brand zelfs bij te rijke verbranding, rookloos. Het is dan ook geen echte luchtvervuiling, het slaat vrij vlot neer. Alleen de troep van de verbranding van Nitro, dát is serieus vervuilend.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    even over dat vervuilen van die electromotoren.
    In de laatste dakar race reed ook een electro auto mee, de mocht halverwege de etappe de accu wisselen. toen men hem vroeg of dat niet extra vervuilend was om die accu's te laden gaf hij als antwoord dat zijn aggregaat ongeveer 65 liter diesel verbruikte om de accu's elke dag te laden, terwijl als hij de auto voorzag van een brandstof motor hij minimaal 4x zoveel brandstof nodig had om die etappe te rijden. Dus wat is dan vervuilender......................
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat dat een leuk verkooppraatje voor electro-auto's is, Theo....
    Want zelfs met het allerbeste dieselagreggaat is 65 liter diesel ongeveer 230 kWh. Dat zou dan de totale energie zijn die die deelnemer per etappe verbruikt. Vooruit, laten we ruim rekenen, 250 kWh. Ik ben de pietluttigste niet....
    Met de beste accu's en electromotoren blijft daar ongeveer 215 kWh aan de wielen van over.

    Nu weet ik niet hoe lang zo'n etappe is, maar volgens mij zijn de meeste deelnemers toch echt een hele dag onderweg.
    Stel minstens 5 uur onafgebroken rijden door best wel zwaar terrein, gewoon als natte-vinger gok. Blijft er simpelweg een gemiddeld vermogen over van net iets meer als 40 kW, ofwel ongeveer 55 pk. Zou hij er tien uur over doen, blijft er nog maar 21,5 kW gemiddeld over, want het totaal van 215 kWh blijft gelijk.

    Zie je dat voor je? een terreinauto, die met zo'n gering vermogen de Paris Dakar rijd en binnen redelijke tijden de etappes afmaakt?

    Sorry, ik geloof daar geen hout van...
    Temeer, omdat bijvoorbeeld het electriciteitsverbruik van een Tesla hier op het NL wegennet, zich WEL redelijk nauwkeurig laat vertalen naar een "normaal" benzineverbruik, en die kunnen gebruik maken van "coasting" en 'regeneratief remmen", dingen die in het rulle zand onmogelijk danwel volkomen nutteloos zijn.......

    65 L diesel per acculading.... dát geloof ik eerder, dat lijkt qua energie-inhoud geloofwaardiger getallen op te leveren....

    En qua vervuiling: als hij halverwege de etappe zijn accu mag (moet?) wisselen, dan moet er dus minstens ook een vrachtwagentje voor hem uit rijden met die accu aan boord, en die rijd waarschijnlijk WEL op diesel (het vrachtwagentje moet per slot van rekening eerder op het wisselpunt zijn dan de deelnemer, en moet dus ook flink doortuffen....)
     
    blaauwen en Gea vinden dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Met die milieuvervuiling strooien ze niets dan zand in onze ogen.
    Elektrische auto's met een axiradius van 200 km? Jawel , maar dan geen verwarming of airco gebruiken aub.
    s'morgens de ruiten even ontdooien en je bent al 30 km kwijt zonder dat je een meter gereden hebt.
    Er zijn tegenwoordig niet veel dingen gratis , maar de verwarming in een verbrandings motor is dat nog wel ( airco niet natuurlijk)

    Heel dat gedoe van elektrische of waterstof auto's is niet meer dan verplaatsen van vervuiling.
    Een mooi voorbeeld is dat er in Antwerpen geen vervuilende diesels mogen rijden. Ook geen stadsbussen die daar niet aan voldoen.
    En waar rijden die nu ? Juist , men heeft ze verwisseld met de bussen van op het platteland.
    De vervuilende bussen van Antwerpen rijden nu hier bij mij in het dorp. Leuk !

    Dirk
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    nog even off topic,

    Het rendement van elektro wordt heel vaak te mooi voorgesteld, en hebben discussie hier omtrent met een hoog Baron von Münchausen gehalte (de man die dacht dat hij zichzelf aan zijn schoenveters uit het moeras kon optrekken/redden). Wel is het uiteraard een prima alternatief voor plaatsen daar waar minder geluid wenselijk is. Alleen moeten we stoere EDF's en Zagi's dan wel aan de grond houden. Wat betreft gewicht ten opzichte van energie blijft het met elektro behelpen en is de energiedichtheid ten opzichte van brandstof vele malen minder. Wel is het zo dat we met brandstof slechts een klein deel van de energie gebruiken, we gebruiken slechts de expansie en laten de warmte als ongewenst bijproduct de pijp uitvliegen zouden we die ook kunnen benutten dan zou het rendement van brandstof veel beter zijn in het algemeen (lees niet ten opzichte van elektro). Eigenlijk moet je naar de totale lifecycle van een energiebron kijken en dan durf ik de discussie wel aan dat buiten 'groen' opgewekte stroom elektro energie eigenlijk helemaal niet zo schoon is. Wel is het zo dat op het moment van gebruik het wel schoon is.

    Tot zover even mijn vrijdagochtend mijmering iedereen een goed weekend gewenst, mvrgrt, Aad.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is maar een klein detail, maar dit klopt niet helemaal: het expanderen van een gas IS precies dat, wat je zegt dat er niet zou gebeuren: een expanderend gas zet warmte om in mechanische arbeid. Expansie zonder warmteval bestaat niet...
    En in dat opzicht doet (als je corrigeert voor de brandstof en de manier waarop een gloeiplug functioneert) een gloeipluggert het echt nauwelijks slechter dan bijvoorbeeld bromfietsmotoren of in het algemeen, ongeregelde carburatiemotoren.

    Je kunt het thermisch rendement wel verhogen, maar dan word de machine (motor) onevenredig groot en zwaar....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bert, veel meer mensen zouden jouw gedetailleerde amenderingen moeten lezen.
    En vooral onthouden!:thumbsup:
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Liever niet: als iedereen het gaat onthouden, heb ik over een tijdje niks meer te doen.... :p
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Die elektro dakar stond ergens 50e in het klassement dus Rustig rijden deed ie in ieder geval niet.
    En idd die 65 liter diesel was nodig om de boel te ladeb voor 1 proef.

    Betreft geluid.
    Coxje is idd irritant maar waarschijnlijk blijft hij binnen de geluids(druk) metingen.

    Af en toe mag een bepaling op gehoor wel meegenomen worden in deze metingen.
    De ene klinkt stil maar gaat over de limiets. De ander maakt in de lucht een takke herrie maar zit binnen de grenzen.

    Ik heb het altijd krom gevonden dat de beslissing dan gemaakt wordt adhv een meting alleen.

    Die mensen in de omgeving zien/horen geen meting maar horen alleen hetgene wat echt herrie maakt (voor het menselijk gehoor)
    Ze hebben overigens wel een soort van ringuitlaatjes voor sommige cox motortjes. Maar veel scheelt het niet.

    Modelletjes voor dat soort motoren kan je beter maar ombouwen naar brushless met lipo.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo'n proef in de Dakar, is toch een tijdsrit van iets van een uurtje of zo? Want dan kom je tenminste aan vermogens die ik realistisch vind voor een rallye voertuig...
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien het geen top10 rijder was, meer dan 5 uur, dan geloof ik het al niet meer zo hard....

    is niet erg geloofwaardig met maar 50 pk aan de wielen....
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk... dat klopt al niet...
    De accu's zijn al niet groot genoeg, om de tegenwaarde van 65 liter diesel te bevatten (zal met 40 liter hard op houden, dan zitten ze al vol, tenzij die generator gruwelijk slecht draait). Maar twee van die pakketten krijg je alleen vol met 65 liter diesel, als ze nog rond de 30% restlading bevatten aan het eind van de rit.

    Dan kan het voertuig ongeveer 36 minuten voluit gaan op één lading, om een tijdsrit van zeg, 2 uur vol te houden kan de rijder slechts gebruik maken van 75 kW gemiddeld, uitgaand van die 30% restlading zelfs maar ongeveer 25 minuten, resp 52,5 kW....

    Ik geloof best dat er een electrisch voertuig meegedaan heeft, die 50ste plaats in het klassement geloof ik ook wel, maar die 65 liter diesel is uit de lucht gegrepen...
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Brutus, ik denk dat je toch ergens in vergist met die electroaandrijvingen in auto's.
    Ik heb met de Tesla model 85S mogen testrijden en na de rit kreeg ik een grafiek te zien van mijn rijstijl, in die 15 minuten had ik 2 pieken boven de door Tesla zelf berekende ideale lijn, dit was een acceleratieproef die de begeleider wilde en een inhaal actie op een tractor. De rest van de rit zat ik royaal onder die ideale lijn maar reed niet langzamer dan de rest van het verkeer rond Maastricht. Ik kreeg zelfs de complimenten omdat ik als ik zo zou blijven rijden met dat model ruim over de 500 kilometer bereik uit zou komen op 1 acculading.
    De gasten voor mij kwamen helemaal niet in de buurt van die ideale lijn omdat die alleen maar op topsnelheid wilden rijden om te zien hoe snel die bak wel niet is.
    Zuinig en toch snel rijden is een kunst, en daar houd ik mij elke dag mee bezig als zzp-er want dat is het enigste puntje waar ik nog op kan bezuinigen. Vrijwel alle onkosten die ik maak zijn de dieselkosten en het onderhoudt. Daarnaast moet ik ook nog eens denken aan de tijd die ik nodig heb om van adres naar adres te rijden. Dit moet ook zo snel mogelijk gebeuren anders verdien ik niet genoeg................
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik al zei Theo, is dat op de openbare weg, een Tesla om maar wat te noemen, WEL energieverbruiken laat zien, die terug te rekenen zijn naar "normale" brandstofverbruiken.

    Op de openbare weg 500 km afleggen op een accu van 85 kWh, da's heel zo moeilijk niet hoor, met een lichtlopende en gestroomlijnde kar als een Tesla lukt dat hoogstwaarschijnlijk nog prima met een constante snelheid van 80 km/h of mogelijk zelfs harder. Zo'n accu uitsmeren over 6,5 uur, da's maar 13 kW, en daar zie ik een gestroomlijnde auto gerust 80 km/u mee gaan.
    Mijn oude Alfa 33 QV had maar ongeveer 10 kW (teruggerekend vanaf het brandstofverbruik bij die snelheid) nodig voor die snelheid, en was lang niet zo gestroomlijnd....

    Maar de Dakar gaat niet over openbare wegen (nou ja, ze zijn wel openbaar, maar niet zo mooi glad als in NL).

    Ik vergis mij niet zo snel in dit soort dingen: electriciteitsopwekking, energieverbruik van electrische aandrijvingen en het er bij horende brandstofverbruik van generatoren zijn dingen die ik jaarenlang iedere werkdag heb mogen uitpuzzelen...
     

Deel Deze Pagina