Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb mijn chemicaliën en laminaat er weer bijgepakt om een carbon kapje te maken :) De mal heb ik weer even een laagje wax gegeven en vervolgens een laagje PVA loswas erover.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik gebruik 200gr/m2 keperweefsel. Daar overheen komt een 110gr/m2 weefseltje om het kapje wat gladder en dichter te krijgen. Dit kapje moet 20% lichter worden dan mijn glasweefsel kapje. Ook komt er een ander kleurenschema op.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wow, dat belooft wat... bijkomend voordeel ook dat zwaartepunt iets lager komt te liggen.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Precies, dat is mooi meegenomen. Al praten we maar over enkele tientallen grammen, het kan merkbaar zijn.

    De 2800kV motor die nu achter de Cozy F1 hangt is 60 gram zwaarder en heeft een hoger zwaartepunt als de 3200kV motor die er eerst achter zat. Dat is goed merkbaar; de romp helt meer in de bochten.

    Maar naast de gewichtsbesparing doe ik het ook voor de lol en om meer lamineer ervaring te krijgen
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het kapje is van de mal af. Ik heb hem op maat geknipt om hem op de romp te passen. Door de glasweefsel toplaag ziet het kapje er niet zo fraai uit, maar hij wordt toch gespoten, dus dat maakt niet uit

    Hier ligt hij naast het glasweefsel kapje:

    [​IMG]

    En het kapje op de romp:

    [​IMG]

    Het gewicht vergeleken met het glasweefsel kapje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard komt er nog wat gewicht bij voor de lak/ plamuur.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    knap gedaan!
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Gisteren had ik mijn Cozy F1 Tunnel mee naar de Nederlandse 152VO trainingsdag in Biddinghuizen. Mijn kameraad heeft wat actiefoto's geschoten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oud tegen nieuw: Lex Verkuijl zijn Foo Ling - Bazinga in een sprint tegen de Cozy F1:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2016
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    In de zomer wordt er weer druk gehobbied. Zo ook met de Cozy F1. Ik wilde al lange tijd de 4S setup proberen. Nu heb ik een 4S 5000mAh lipo van mijn Traxxas Revo.. eigenlijk veel te zwaar, maar toch even geprobeerd of het past. En waarempel, het past nét!

    [​IMG]

    Het gewicht gaat van 1370 gram naar 1725 gram vaarklaar. Mocht het goed varen, dan bestel ik een 3000-3600mAh 4S lipo die qua afmetingen en gewicht beter matched.

    Vanmorgen een testvaart gemaakt i.c.m. een 2800kV outrunner en een 32mm messing propje.
    Er zit duidelijk meer snelheid in, maar door het hogere gewicht zit de prop te diep onderwater. Na een paar rondes de GPS afgelezen op 68.2km/u.

    Vervolgens heb ik de outboard iets positiever gezet. Dat was een verbetering! De romp loopt losser en de topsnelheid kwam nu op 72.3km/u.

    [​IMG]

    Met minder gewicht en wat fine-tuning van de outboard hoek- en hoogte moet dat nog wel wat harder kunnen!

    Ook niet onbelangrijk; de flexas is heel gebleven :) Daar was ik wat sceptisch over, maar de eerste 4S setup vaart is ook in dat opzicht een succes.

    Een beter passende 4S lipo gaat besteld worden. Vervolgens zal ik een video schieten van deze setup.

    Wordt vervolgd!
     
    Majestic vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Proficiat met 4s succes. Veelal draagt de handling bij aan het heel blijven van flex-as, de prop tijd geven op toeren te komen kan veel (flex-as) leed besparen.
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi resultaat Dirk Jan! Super snelheid, en het verbaasd mij ook dat de as heel blijft mij 33K-plus rpm onder belasting! Met welk type vaar jij ondertussen, de TFL 'zachte' uitvoering?
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Lex, ik weet niet wat je bedoelt met de 'zachte' uitvoering? Gaat dat om de flexas?
    Ik gebruik inderdaad de TFL reserve flexasjes. Die heb ik 1.5 jaar geleden ongeveer besteld en ik heb er nog geen gebroken. Alleen de originele (HK) flexasjes zijn beiden stuk gegaan na ongeveer 20 vaarten elk.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
  13. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Hallo, weet iemand hoe ik de photobucket foto's zichtbaar kan krijgen? Helpt mij zeker bij het bouwen.
     
  14. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Iemand enig idee?
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Gewoon aanklikken. Dan opent de foto.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Om de foto's op een andere site dan Photobucket zichtbaar te maken, moet de eigenaar van de Photobucket foto's 40$ per maand gaan betalen. Zodat de foto's ook buiten Photobucket te zien zijn (3rd parthy hosting):
    Photobucket#Accounts (wikipedia)

    www.photobucket.com
    → 3rd party hosting
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    @Appie Kuipers

    Helaas, net zoals bij velen medeforummers mogen mijn foto's niet meer gratis gedeeld worden van Photobucket.

    Ik zal de foto's verplaatsen naar een andere host site. De linkjes ga ik niet meer herstellen, dat is me teveel werk. In plaats daarvan zal ik de link naar de map met foto's hier delen.
     
  18. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Hallo Dirk Jan, heel fijn, helpt mij bij de bouw. Fantastich mooi gemaakt!
    Materiaal reeds in huis, voor komende herfst en winter.
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Voor mede hobbyisten die ook een Cozy F1 Tunnel willen bouwen, hierbij mijn bouwfoto's:

    https://imgur.com/a/CMQMO

    Verwachte tegenprestatie is dat je het resultaat in dit topic post :)

    Er varen er minimaal 5 rond en verschillende zijn in aanbouw :)
     
  20. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227

Deel Deze Pagina