Curtis P40 intrekbaar landingsgestel

Ik ga deze winter een Curtis p40 warhawk van Svenson bouwen.
1.6 mtr span.
Nu wil ik graag een intrekbaarlandingsgestel inbouwen wat op de tekening ook aangegeven is.
Echter dit moet 90 graden roteren tijdens intrekken omdat de poten naar achter klappen.
Is dit nog stabiel?? Onze landingsstrip is gras.
Wie heeft ervaring hiermee en of kan advies geven voor een leverancier.

Arjan

Intrekbare landing gestellen zijn altijd kwetsbaar.

Robart heeft 90 graden roterende retracts.

www.robart.com

En hobbico heeft ze ook, ik heb nog een setje liggen van toen ik van plan was om een P40 te bouwen.
Ik heb ze echter nooit gebruikt en kan dus niet zeggen of ze goed werken ( en blijven werken ).

Over het algemeen..
Een warbird als de P40 is een "tail dragger"
Als je hem 1m60 span bouwt, en je gaat het landingsgestel schaal doen, en op de schaal locatie gaat zo'n p40 gauw op zijn neus staan op een grasbaan omdat je cg iets achter je landingsgestel ligt.
Kort gras wil helpen.. maar is vaak niet genoeg..
Groter bouwen wil wel helpen..

Peter

Het is geen 100% schaalmodel en over het algemeen vliegen (en landen ) de modellen van svenson heel goed.
Bij ons op de club vliegt een pinto en wayfair dubbeldekker van svenson.
De wielen van de p40 staan onder de neuslijst dus dat lijkt mij wel ok.

Zelf heb ik geen slechte ervaringe met robart retracks, maar een collega modelvlieger bij ons in de club heeft een p-40 van ongeveer 1,50 met robart retracken dat is niks waard!!!!!! Het verdraaien van de wielpoot gebeurd mbv een soort tandwiel welke regelmatig verspringt bij landingen op gras waardoor het wiel haaks op de vliegrichting komt te staan, met als gevolg dat het toestel overkop gaat.

Tjee ,heb ik er zo lang op gebouwd ! (eerste bericht nov. 2004)
Deze week de eerste vlucht gemaakt, ging best goed alleen iets te licht in de neus.
Dit aangepast ,tweede en derde vlucht ging veel beter, totdat de zelfgemaakte uitlaat het begaf. Dit is wel te maken.
Maar het landingsgestel van Graupner wat ik er onder heb zitten is niks waard.
Na drie landingen al een hoop speling.
Nu kan ik twee dingen doen
1e zelf e.e.a verstevigen (aluminium delen vervangen door staal)
2e iets goeds kopen. maar wat?
Even wat details,
Curtis P40
1.62 mtr
5.5 kg
Wie kan mij helpen met advies.

p40pf8.jpg

Het verdraaien van de wielpoot gebeurd mbv een soort tandwiel welke regelmatig verspringt bij landingen op gras waardoor het wiel haaks op de vliegrichting komt te staan, met als gevolg dat het toestel overkop gaat.
Mhhh, zijn landingen eens bijschaven ? ;-)

Nee hoor, maar dat is een vaker voorkomend probleem, hoop ze zelf nog eens goed te testen op mijn p-40e-warhawk-bosmodelair (en dat zal vast gebeuren daar niet elke landing van mij netjes is ;-) )

maar de Robarts zijn betaalbaar en werken bij gemiddelde landingen veelal goed, ook op gras.

@ Arjan,

goedkoopste is om eens te kijken of je toch de Graupners kan modificeren, anders zal je toch naar Robart of nog duurdere merken toe moeten en dan moet je waarschijnlijk ook de vleugel aan gaan passen :-(

Ik zou eerst gaan voor het modificeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Berto, Ik heb vanavond alles gedemonteerd en de oorzaak gevonden.
Ik kan door een eenvoudig stukje staal van 3x4x14 mm in het huis te lijmen het probleem oplossen. daarna de gaten waar de poten in draaien nog verbussen zodat ze niet meer in aluminium draaien.
Mijn vader gaat dit morgen even fixen, de uitlaat is imiddels weer bijna klaar.
Ik moet ook wel opschieten want de schaalmeeting komt er aan en ik zal toch noch enkele vluchten moeten maken om een beetje vertouwen te krijgen in het toestel.

Hallo Arjan,
Voor de Svenson P-40 Warhawk heb je flink keuze!
Robart 615 rotating retracts, pneumatisch. Zijn voor de Top Flite P40 Gold Edition geschikt.
Roteren en klappen 90 graad uit. Maar naar ik begrepen heb zijn deze aan de zwakke kant voor de vaak te zwaar gebouwde TF-er. De Svenson zal zeker lichter uitpakken.

Dan heb je de Century Jet. Pneumatisch. Zij hebben een set voor de Top-Flite, de VQ-p40 voor de Kyosho (en natuurlijk voor nog een hele range andere P-40 schepselen) Deze roteren ook, maar klappen iets van 100 graad, dus verder naar voren tegen het koppetje duikelen (neusdippen)
Century Jet Models, Inc.

Dan Kenner Einziehfahrwerk:
ZFM - E. Kenner

Verder Sierra retacts
SPC Home Page

P-40 links (leesvoer)
Sans titre
P40
VQ P-40 Build
VQ P-40 Maiden Flight
RE: Kyosho P40 Build
RE: TF P-40 Build Thread
H9 P-40 Warhawk and CJM Retract Issues

De VQ Warhawk (die is erg fraai, behalve de cowel... maar die is bij te schaven) de grootte zit ook in de buurt van de Svenson Warhawk... landingsgestel zal zeker in te passen zijn.

Tot zover even...
Gr Bas

Dank je,

Ik heb sierra een mailtje gestuurd voor wat inbouwmaten, kijken of dit een beetje past.
Deze zien er stabiel uit.
De svenson weegt ook bijna 5.5 kilo dus niet echt licht. Ik moet dus wel een stevig pootje hebben.
Welk type van century jet ik moet hebben is mij niet duidelijk. vlgs mij 34088 welke heb jij in jou P40 zitten?

Groeten Arjan

Ik heb die voor de CMP P40. Ik zag dat ze een nieuwe site hadden bij Century Jet. Overigens heb ik een paar maal met de gebeld. Via Skype. Zijn aardige lieden, en geven goede service. Echte Kentuckiers! Mooi taaltje!

Mij pootjes waren te kort, en konden alleen kleine wieltjes aan. Geretourneerd.
Daarbij hebben ze voor mij de poten verlengd aan de hand van een werktekeningetje dat ik gemaakt had in Photoshop. Binnen de garantie!

Na wat gefoetter in Photoshop.... en wat geroteer....
1250491cc79801ada.jpg

Ik heb een een tekening uit een boekje ingescanned, vergroot naar de vleugel van de CMP. Ik heb een plan uit een van de boekjes uit de Ospey reeks genomen. (Er zijn een stuk of 5 boekjes over de P-40. Ik heb ze via eBay opgesnord)
Zo kon ik de positie redelijk bepalen, en een inschatting maken van de originele grootte van de wielen. En een afgewogen beslissing rond de maatvoering nemen.
Ze passen nu goed, met 114 mm Dubro LT wielen.
De CMP is niet geheel schaal. Maar dat geeft niet. Met her en der wat 'boetseren' krijg ik em wel een beetje meer in model. Met een knipoog dan wel te verstaan. Look and feel.

De links naar RC Universe zijn interessant. Bekijk die van ve VQ goed. De inbouw is goed zichtbaar gemaakt.
Vooral die van de man uit Noorwegen. Goeie thread. CMP P-40. Spanw is 1.8 m. Z'n kist vliegt prachtig. Heeft em op notabene Robarts 615 staan!

Mijn P-40 zal ook op zoiets van net onder de 6 kg moeten uitkomen. Ik hoop het te halen, ofwel niet te zwaar.

Century jet werkt met een aantal standaard componenten. Daar borduren ze op voort. Met de onderdelen kunnen ze veel kanten op.
De zaak ziet er robuust uit. Fool proof zijn ze niet. Maar sterker dan de Robarts zijn ze zeker.

Ik heb de Svenson kit ook, doch laat em in doos. Wellicht ooit? Daarnaast heb ik nog tekeningen van Brian Taylor en die van de Top Flite (zo ook de kit). Helpt bij het aanpassen. Veel referentie.

Ik heb ook nog Sierra overwogen. Maar ik kreeg er keer op keer geen antwoord.
Verder zat de cilinder in de weg met de hoofdligger en zou ik te veel hout moeten kappen ten koste van de sterkte.

Sierra, zie link. Prachtige constructie! Neusje van de zalm. Prijzig!
60 Size Rotating Retracts
Zie hoeveel de poot naar voren is geklapt. Niet schaal, wel zo prettig voor de landing.

Nog een bouwtoestandje
Top Flite P-40 w/ Retracts - RC Groups

Tog nog even een linkje naar de mechanische Kenner. Hij heeft ook mooie oleo struts. Fahrwerksbeine!
Einziehfahrwerk bis 5kg Fluggewicht.

Ik heb zelf goede ervaringen met Century Jet. (zakelijk...) De praktijk hoop ik dan komende zomer te testen.

Ik zou voor de VQ of de Top Flite retracts uitgaan.
Onderzoeken welke lengte je nodig hebt, en het dan met ze afstemmen? Vragen naar de maten.

Heb je wat foto's van je kist?

Ik had in mijn favorieten ook een link naar een Spaanse of Mexicaanse bouwer van een Svenson Warhawk. Maar die link ben ik kwijt... wellicht kan ik via Google iets vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
DSCF1890.jpg

DSCF1887.jpg

DSCF1895.jpg

DSCF1896.jpg

DSCF1897.jpg

Zo landingsgestel is klaar.
Uiteindelijk op de modelbouwbeurs in Keldonk een stevig landingsgestel gescoord.
Echter was deze niet geschikt voor een P40 omdat er geen draaimechanisme op zat.
Dit dus maar zelf gemaakt. Messing besteld, een paar uurtjes frezen en solderen en klaar.
Alles is nu mooi stevig en de poot draait en veert om de standaard 6mm verenstalen pen.
Totaal gewicht incl wielen 600 gram, niet licht maar ja. degelijkheid vind ik belangrijk

Zo dat ziet er goed uit :thumbsup:

Ik persoonlijk vindt alleen dat de scharen iets te recht op elkaar staan wat het inveren wat moeilijker kan maken.
Ik zou ze een wat grotere hoek hebben gegeven.

Heb je dit ook gemerkt of werkt het prima zo?

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan,
Whow! Voortreffelijk gemaakt!
Is de messing buis inwendig versterkt met verenstaal, een starre-as vast in de vork, die als klappenvanger entevens als draaipunt fungeert?
Zeer schrander opgezet! Fraai uitgewerkt!
Groet Bas

Ziet er mooi uit en ik vind de oplossing met het dwarsbalkje voor het draaien erg mooi gevonden.. mooier dan die 'tandwieloplossing'..

Berto,

De scharen staan inderdaad een beetje te stijl, rekenfoutje van mij, maar het werkt goed zo

Bas

De originele verenstalen pen van 6mm loopt helemaal tot het einde door, het eindstopje met inbus schroefje zorgt er voor dat de messing poot er niet af valt en ook de uitgaande slag voor het uitveren begrenst is. De wielas is een M4 boutje wat in het messing blok geschroeft zit.
De messing buis is heel dunwandig 6.1 inwendig en 7mm uitwendig

Back