Cutoff voltage voor 3 kokams

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels polfliet, 13 mrt 2003.

  1. Hallo iedereen!

    Na een onsuccesvolle zoekpoging besluit ik er toch maar een draadje over te starten...

    Het zit zo: Ik heb onlang een nieuwe regelaar gekocht voor mijn cd motortjes, nl. een Castle Creations phoenix 10:
    Deze regelaar heeft het interessante voordeel dat ik de cutoff voltage kan instellen, en wel in de volgende opties:

    :arrow: Option 1: 4.0V cutoff voltage 5 cell NiCad or NiMH packs

    :arrow: Option 2: 5.0V cutoff voltage 6-8 cell NiCad or NiMH packs, or 2 cell lithium packs

    :arrow: Option 3: 6.0V cutoff voltage 7-10 cell NiCad or NiMH packs

    :arrow: Option 4: 7.2V cutoff voltage 9-12 cell NiCad or NiMH packs, or 3 cell Lithium packs

    :arrow: Option 5: 9.0V cutoff voltage 12-14 cell NiCad, 12-16 cell NiMH, or 4 cell Lithium packs

    :arrow: Option 6: 12.0V cutoff voltage 16 cell Nicad packs

    Voor een 3s1p kokam pakket dacht ik optie 4 te nemen, omdat er 3 lithium cells bijstaat, maar de cutoff voltage is maar 7.2 volt :?: Is dit niet te weinig? Zou dit voor een ander soort lithium cellen dan li-poly's gaan? Kan ik niet beter optie 5 (9v) nemen?

    Niels
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    7.2V lijkt mij iig te weinig, de normale Liposafe heeft een trigger waarde van 3V/cel

    in jouw geval zou dat dus 9V zijn.

    Het is alleen wel zo, dat de liposafe (bij volgas) al even aangaat vóórdat de accu echt leeg is, geef je weer minder gas, dan kom je weer boven de 3V/cel en gaat het ledje weer uit.
    Maar bij jou zet de regelaar de motor al stil bij 9V! :roll:
     
  3. Micha

    Micha Guest

    Optie 4 is prima, het gaat erom dat het voltage onbelast niet onder de 3 V komt. Als hij afslaat zal het voltage van de cellen meteen weer teruggaan naar boven de 3V/cel. Waarschijnlijk kan je dan na het heen en weer halen van de knuppel de motor opnieuw aanzetten; dit laatste moet je natuurlijk niet te vaak doen.
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De ondergrens bij belasting is ongeveer 2,5 Volt bij 5C belasting. Als je dan de belasting wegneemt komt de onbelaste spanning weer vrij snel boven de 3V per cel. Voor 3 cellen kom je dan uit op 7,5 Volt. De 7,2V van deze regelaar is dus gevaarlijk laag gekozen. Vooral als je aan het eind van de vlucht heel zuinig zou gaan vliegen, met 2C of minder, is de belaste spanning bijna gelijk aan de onbelaste spanning en is 7,2 Volt veel te laag om schade aan je lipo's te voorkomen.

    Het fijne van de liposave is dat je op elk gewenst moment kunt zien of de onbelaste spanning nog boven de 3V per cel is. (Als die al brand doe je even het gas dicht en dan moet de LED snel uitgaan.)

    Ik heb een tijdje gevlogen met 2 lipo's en een afslag van 5,4 Volt en inderdaad als je aan het eind van de vlucht volgas ging vliegen kwam de afslag op tijd. Ging je aan het eind van de vlucht echter lekker zuinig kruisen is ook 5,4 Volt bij 1C belasting te laag. (Gelukkig kon de liposave schade voorkomen.)

    Als ik de instructies van deze regelaar zie begrijp ik niet hoe ze nu aan een afslag komen van 2,5V per cel bij 2 lipo's en maar 7,2 bij 3 lipo's en zelfs maar 9V bij 4 lipo's!(consequent zou zijn 7,5V en respectievelijk 10V.)

    Wat ik wel een leuke optie vind is dat je de afslag zo kunt kiezen dat de regelaar niet in 1 keer afslaat maar het gas heel langzaam dicht doet.(Voor electro heli's!)
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Electro helies = geen autorotatie? (bij die plotselinge afslag)
     
  6. Bedankt voor jullie antwoorden!

    mja, dat is raar, ik vond 2.4 volt per cel erg laag. Maar men spreekt over "lithiums" en niet specifiek over li-poly's. Kan het niet zijn dat dit bedoeld is voor li-ion of tadirans-cellen?

    ja, dat kan dit regelaartje ook, of had je het over dit regelaartje?

    Ik denk dat ik de regelaar maar op 9 volt ga instellen, lijkt me veiligst. Misschien kan ik de afslag ook op soft instellen, zodat de regelaar bij 9v niet direct de heleboel dichtgooit, maar de stroom terugregeld, zodat de lipo terug boven de 3 volt komt. Misschien herziet de regelaar dan zijn mening over de laadtoestand? (ik vrees van niet...)

    Wat ik ook wel een leuk feature vind; je kan de regelaar zo instellen dat hij niet het aantal watt's dat naar de motor gaat regelt maar het toerental regelt, en dit dan nog eens specifiek voor lage of hoge toerentallen. Zo krijg je een volledig lineaire gascurve. Dit is vooral bedoelt voor collective pitch heli's, maar zou het voor een indoor 3d model ook niet leuk zijn? :) (betere gasregeling)

    Niels
     
  7. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Niels,

    In de draad van Castle op RCgroups meldt Patrick del Castillo (oprichter, ontwerper, fabrikant) van CastleCreations hetvolgende:
    The 7.2V cutoff suggestion is for use with the hard cutoff, if you use the soft cutoff, use the 9.0V setting. The 7.2V cutoff is for cells under load, and the voltage only has to dip below 7.2V for about 1/10 second for the controller to shut down. If you used a 9.0V setting, you would get lots of shutdowns on throttle-up even when the batteries were fresh.

    Mijn eigen ervaring:

    Bij testen met een Güntherpropje op een Razor 350 (ik weet, niet de meest ideale situatie, maar ik had de GWS-1:6,6-vertraging nog niet binnen) en 3s1p E-tec 1200, sloeg de cutoff (bij 9V ingesteld) er bij Wide Open Throttle, eruit. Er liep dan kortstondig een stroom van 10,4A en de spanning zakte dus onder de 9V. Tevens liep de temperatuur in de RZ350 te snel, te hoog op.

    Met de 1:6,6-vertraging en een prop van 12x6 (!!) en voor de rest dezelfde configuratie, gaat alles ok. Pas na een minuut of 15 gaat mijn 9V LiPo-safe af en toe aan en bij 23 minuten knalde de CutOff eruit (nog steeds ingesteld op 9V). Alles wel met een iewat "Throttle Management".
    Temperatuur van RZ liep naar handwarm (ik zal de temperatuursensor er eens op plakken) en de E-tec's werden lauwwarm.

    Ik laat binnenort meer weten over mijn ervaring met het setje op een 3DX-achtige.

    Groetjes,

    JP
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Noem mij ouderwets :wink: , maar ik gebruik toch ook gewoon graag de motorlooptimer in mijn zender om de Lipo´s te beschermen. Oké, ik vlieg dan wel niet de laatse mA uit mijn accu´s (altijd een beetje aan de veilige kant), maar het werkt prima en ik heb altijd genoeg stroom voor een extra landingscicuit als dat nodig is.

    Geen onverwacht stilstaande motoren en geen overbelaste accu´s. Je vliegt alleen wat korter, maar met de huidige motorlooptijden........... :D
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ouderwets goed. Zo doe ik het ook (naast liposave) Altijd handig om te weten hoelang je met een bepaalde vliegstijl vliegt.
    In dat verband vind ik het ook handig om te weten hoeveel ik na een aantl vliegminuten moet bijladen.
    Bijvoorbeeld 0.4Ah nodig voor 15 minuten holiday (3s1p kokam of E-tech, astro 14T gunter)
    Voor de veiligheid dan niet meer dan 2 x 15 min.
     

Deel Deze Pagina