Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Hallo,

Even voorstellen: Ik ben Jarvin en 13 jaar. Modelbouw lijkt me erg leuk en ik heb veel zin om deze duwboot te maken. Waarschijnlijk loop ik vaak tegen de balk daarom heb ik dit draadje geopend. Ik heb het ontwerp en de boot zelf bedacht dus deze boot bestaat waarschijnlijk niet echt. De naam komt van mijn eigen naam en duwboot. Als je dat met elkaar doet heb je darbin:D. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, en hier nog wat foto's
van de boot tot waar ik tot nu toe aangekomen ben.

Groetjes,
Jarvin

full


full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jarvin,

De foto's van je tekeningen zijn nogal vaag op zijn best.
Wat je tot nu toe hebt gebouwd ziet er wel goed uit! Heb je het dek er al op gelijmd? Kan je dan nog wel goed bij de ruimte voor je roeren en schroefassen? Het is handig als je dat nog bereikbaar kunt houden voor inbouw, afstellen en eventueel toekomstig onderhoud.

Lijm je het trouwens met een kit-achtig spul? Ik zou toch eerder een goede houtlijm nemen, die kit schuurt voor geen meter en dat krijg je dus ook nooit strak.
 
Hoi Jarvin,

De foto's van je tekeningen zijn nogal vaag op zijn best.
Wat je tot nu toe hebt gebouwd ziet er wel goed uit! Heb je het dek er al op gelijmd? Kan je dan nog wel goed bij de ruimte voor je roeren en schroefassen? Het is handig als je dat nog bereikbaar kunt houden voor inbouw, afstellen en eventueel toekomstig onderhoud.

Lijm je het trouwens met een kit-achtig spul? Ik zou toch eerder een goede houtlijm nemen, die kit schuurt voor geen meter en dat krijg je dus ook nooit strak.

Ik had er al aan gedacht om die ruimte vrij te laten dus het dek zit nog niet vast. En over die kit dat kun je tog weg plamuren? De foto krijg ik niet scherper. Bedankt voor je antwoord
 
Mja, ik zou het zelf niet doen met kit. De verbinding blijft een beetje flexibel en dat is met plamuur (stijf en bros) niet echt lekker. Plus dat een goed gelijmde houtlijmverbinding botweg sterker is dan kit.
Maar hee, het is je eerste boot. Ik zou zeggen: Probeer lekker uit en leer gaandeweg wat voor jou wel en niet werkt. Eigenwijs zijn is soms best leuk en verrassend. En als het écht niet werkt, heb je een heel goed excuus om nog een tweede boot te bouwen, en een derde, en een vierde.... Elke keer nét wat beter! :)
 
Nope... dit is een primer voor metaal producten en een goede basis lak tegen roest..

Dus deze lak zou ik niet gebruiken ;)

nogmaals gerbuik de zoek functie en dan kom je bijvoorbeeld hier

volgens mij had ik tog de verkeerde link erbij gedaan maar goed. Ik ben blij dat ik het niet gekocht heb als ik zie dat veel mensen met G4 aan de slag zijn. als ik het zo bekijk lijk G4 mij het beste want dat is lekker makkelijk en daar hoef je niet nog eens hars en alles bij te kopen. Dus even kijken of je het met me eens bent. Nu moet ik de romp:
1) schuren
2) vetvrij maken
3) G4 erop lakken
4) schuren plamuren, schuren plamuren enz.
5) misschien nog 1 keer G4 erop en anders gewoon verfen met acrylverf bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij had ik tog de verkeerde link erbij gedaan maar goed. Ik ben blij dat ik het niet gekocht heb als ik zie dat veel mensen met G4 aan de slag zijn. als ik het zo bekijk lijk G4 mij het beste want dat is lekker makkelijk en daar hoef je niet nog eens hars en alles bij te kopen. Dus even kijken of je het met me eens bent. Nu moet ik de romp:
1) schuren
2) vetvrij maken
3) G4 erop lakken
4) schuren plamuren, schuren plamuren enz.
5) misschien nog 1 keer G4 erop en anders gewoon verfen met acrylverf bijvoorbeeld

Ik zou na het schuren in stap 4 eerst de romp in de grondverf zetten, bijv een spuitbus primer van Motip. Zie je de oneffenheden beter. G4 alleen direct op het hout doen, niet op de plamuur/grondverf.
 
dankje maar waarom van Motip is daar speciale reden voor?

Ik zet er niet voor niets "bijv" voor. ;)

Er zijn ook best andere grondverven die geschikt zijn. Met deze zijn alleen veel goede ervaringen te vinden op dit forum, maar je bent vrij om een ander merk te kiezen. Jaren geleden gebruikte ik vooral de grondverf van de Hema, werkte toen ook goed.

In welke volgorde jij gaat bouwen en verven mag je ook zelf bepalen. Sommigen werken eerst alles af totdat ze kunnen aflakken. Maar anderen maken eerst de romp waterdicht, voor een korte proefvaart, en beginnen dan pas aan de opbouw. Of je begint aan de opbouw terwijl je romp ligt te drogen van de eerste laag G4, dat kan ook. Daar is geen vast recept voor.
 
Oke maar met reden bedoelde ik meer van is die grondverf ook waterdicht ofzo of maakt het niet uit wat voor een grondverf als die maar watervast is.

Je grondverf zorgt voor een egale basis om de uiteindelijke kleur op te doen. Door de egale kleur, vaak een grijstint, zie je oneffenheden beter, en dat is handig om te zien waar je moet schuren en eventueel moet plamuren. En de laklaag die daarna komt, zal er egaler uit komen te zien.

De grondverf zelf heeft niet echt een afdichtende functie, daarvoor heb je dat G4 bijv. Het is vaak ook een wat "zachtere" verf, die makkelijker te schuren is. En bij het aflakken breng je de uiteindelijke beschermlaag en kleur aan. Sommige bouwers doen er naderhand nog een laagje zijdeglans vernis (dus blanke lak) over. Heeft als voordeel dat stickers beschermd zijn en het is ook voor het behoud van de kleurlaag. Neem wel een blanke lak die niet verkleurt door UV licht, anders krijgt je boot een gelige kleur na een paar jaar. Maar alleen aflakken met een goede kleurlak is in principe ook voldoende.
 
Je grondverf zorgt voor een egale basis om de uiteindelijke kleur op te doen. Door de egale kleur, vaak een grijstint, zie je oneffenheden beter, en dat is handig om te zien waar je moet schuren en eventueel moet plamuren. En de laklaag die daarna komt, zal er egaler uit komen te zien.

De grondverf zelf heeft niet echt een afdichtende functie, daarvoor heb je dat G4 bijv. Het is vaak ook een wat "zachtere" verf, die makkelijker te schuren is. En bij het aflakken breng je de uiteindelijke beschermlaag en kleur aan. Sommige bouwers doen er naderhand nog een laagje zijdeglans vernis (dus blanke lak) over. Heeft als voordeel dat stickers beschermd zijn en het is ook voor het behoud van de kleurlaag. Neem wel een blanke lak die niet verkleurt door UV licht, anders krijgt je boot een gelige kleur na een paar jaar. Maar alleen aflakken met een goede kleurlak is in principe ook voldoende.

Oke maar dat betekent dus dat het water wel onder het plamuur kan komen. Gaat dat dan niet rotten op den duur? En heb je een voorbeeld van een uv bestendige lak?
 
oke bedankt! maar gaat het niet rotten op den duur?

Plamuur is geen afwerking. Plamuur is om deuken en oneffenheden, die je niet weg kan schuren, op te vullen. Er zijn soorten plamuur die op zich ook goed tegen water etc kunnen, denk maar aan de plamuur die een schadehersteller van auto's gebruikt. Dat rot niet, hooguit de auto die eronder zit, die kan wegroesten. Maar je met G4 ingesmeerde hout zou goed moeten blijven, zelfs al zou de plamuur op termijn inscheuren. Maar vergeet niet dat je plamuur ook nog beschermd wordt door de grondverf en de lak die erover gaat.
 
Precies, gewoon proberen wat voor jou werkt.

MBT Motip: Het fijne van Motip bussen is dat die lakken op elkaar zijn afgestemd, m.a.w. die vreten niet op elkaar in. En ze hebben een compleet assortiment, dus van primer tot blanke lak en alles wat daar tussendoor moet hebben ze. Helaas is het spul bepaald niet gratis. Probeer alleen weg te blijven van de "Dupli Color by Motip", dat is echt huis-tuin-en-keuken-bagger waar je nog niet eens moeders oude bloempotten mee wil spuiten.

Het belangrijkste met de lak is, dat je voor één systeem gaat. Dus als je begint met HEMA* bussen, ga daar dan de hele boot mee door. En ga vooral niet proberen om verf uit een potje te gebruiken, en daarna met een spuitbus er overheen. Craquelé praktisch gegarandeerd.

(*: Vul hier het (thuis)merk van je keuze in...)
 
Is G4 ook van motip? En heb je misschien een tip waar ik dat halen kan? Wat bedoel je precies met hema bussen? bedankt voor je reactie in iedergeval!
 
G4 is niet van Motip. Ik weet niet waar je dat spul haalt, tenminste... ik heb er zelf ook al eens kort naar gezocht maar dat was zo kort dat ik daar geen sluitend antwoord op heb.
Je kan bij de lokale modelbouwzaak vragen, internet en dit forum bevat(ten) veel info natuurlijk en volgens mij heeft Poly-Service het spul ook.
Hema-bussen: Spuitbussen van de HEMA. Maar het gaat niet om wáár de spuitbussen vandaan komen, als je maar consequent dezélfde bussen gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
.

Epoxy is een Polyester hars soort die veel sterker is dan gewone polyester hars en (bijna) niet zal scheuren door temperatuurs verschillen en je boot ook waterdicht maakt (mits goed verwerkt)

sorry maar epoxy is geen polyesther !
dat zijn 2 verschillende kunststoffen

en door het verschil in uitzettingscoefficient tussen hout en gelijk welke kunststof zullen er altijd spanningen en of scheurtjes ontstaan

als je correct werkt met polyestherplamuur ,grondverf en eindlaag ga je ook geen problemen krijgen hoor, ik heb hier 2 boten staan waar na 25 jaar nog geen barst in te zien is,

jaren lang heeft men in de autosector met polyestherplamuur beschadigingen bijgewerkt , als dat door een vakman werd gedaan viel die plamuur heus niet van je auto hoor

meest barsten zijn volgens mij gewoon afkomstig omdat men vergeten is de binnenkant goed te behandelen het hout nat wordt , uitzet en krimpt ,en zo'n spanningen kan alleen maar tot barsten komen

en nog een waarschuwing misschien , ik lees hier dat je motip geweldig is omdat die bussen op elkaar zijn afgestemd: ja indien je in dezelfde soort verf blijft natuurlijk !
motip heeft eenvoudig gezegd verschillende types als je dat over elkaar gaat gebruiken gaat dat niet goed komen
spijtige is dat het type verf maar in zeer kleine lettertjes op die motip bussen staat ; dus let maar op als je je inkopen doet


mvg
 
2 dingen die je moet weten als je gaat lakken/verven,
Zorg dat je ondergrond goed geschuurd is en goed ontvet.
Zorg dat je 1 dezelfde lak soort gebruikt,

Je hebt 2 soorten lak in spuitbussen,
1= Acryl
2- Alkyd

Acryl is lak op waterbasis en de meest gebruikte, Motip heeft acryl basis,

Voordeel van Acryl is dat het met de meeste merken samen kan gebruiken,(motip/action/hema/de beer/sikkens, zolang basis acryl is!)
is snel drogend en stinkt een stuk minder,

Nadeel hiervan is is dat het niet uv bestendig is en je echt een blanke lak moet aanbrengen,


Alkyd is op olie basis,

Voordeel hiervan is dat het goed buitenhuis te gebruiken is en veel weer invloeden kan hebben,

Nadeel is dat het meer stink als acryl en de droogtijd is langer,
Kan bijna niet samen met andere lakken, dus merk gebonden...

Als meer wil weten geef je maar een brul.
 
2 dingen die je moet weten als je gaat lakken/verven,
Zorg dat je ondergrond goed geschuurd is en goed ontvet.
Zorg dat je 1 dezelfde lak soort gebruikt,

Je hebt 2 soorten lak in spuitbussen,
1= Acryl
2- Alkyd

Acryl is lak op waterbasis en de meest gebruikte, Motip heeft acryl basis,


Vincent ,

Motip heeft beiden in spuitbus hoor , en het is niet omdat acrylverf watergedragen is dat er in die acrylspuitbussen geen aanzienlijke hoeveelheid solvent zit (en dan heb ik het zeker niet over het drijfgas) en dus wel eens "raar" kan reageren op een ander merk acrylverf !

dus zoals je schrijft blijft de boodschap binnen hetzelfde type en ook merk te blijven dan ben je 100% zeker

mvg
 
Back
Top